Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toke schreef:Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien
?
) even wat meer van mijn kant erop in gaan, misschien wel zo netjes aangezien ik dit topic begonnen ben
! Remember schreef:Toke schreef:Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien
Geef je in de auto ook gas bij als je afremt voor een stoplicht?

maykie schreef:Een auto is zo enzo geen paard dus de vergelijking vind ik niet kloppen
.
, want het is verrekte moeilijk en heel anders dan hoe ik het altijd 'geleerd' heb (het principe van met je been naar je hand rijden is nog steeds hetzelfde, want je doet alles vanuit een voorwaartse drang, alleen de timing en combinatie van hulpen die je geeft is anders). Sonja schreef:In principe nooit hand zonder been. Wel been zonder hand.
, been impliceert 'hup vooruit' en dat is niet de bedoeling als je wilt stoppen. Komt het 'drammen' voort uit activiteit verlies en uit het zich in niet meer dragen en in de hand gaan hangen zal ik hand en zit weer openen om op mijn been weer voorwaarts te gaan, de impuls te herstellen en het nog een keer te proberen. Remember schreef:Bij het wegrijden naar bijv. een middendraf zie je ook heel mensen bijna aan de teugels 'hangen' omdat ze dan van mening zijn dan ze hun paard tegen de hand op rijden. Ik open juist mijn hand om het paard de mogelijkheid te geven voorwaarts te gaan, te verruimen in zijn pas en te verlengen in het frame. Dat wil niet zeggen dat mijn aanleuning dan ook direct lichter wordt, aangezien het paard in het voorwaartse ook die aanleuning weer opzoekt.
Remember schreef:Wat mij ook heel veel opvalt is dat veel ruiters die hun paard een keer een grotere voorwaartse hulp geven (schop, tik) omdat ze niet reageren op de voorgaande kleine hulp, meteen het paard weer op de rem trekken als hij dan gaat. Als ik geen reactie krijg op mijn been, althans, niet de gewenste reactie, zal ik de hulp nogmaals herhalen maar dan groter en duidelijker en voor mijn part galopperen we dan 3x de bak rond, ik wil voorwaarts en geef dan ook de ruimte om voorwaarts te gaan.
Om het duidelijk te houden tegenover het paard probeer ik dus zo veel mogelijk tegenstrijdige hulpen te voorkomen (been geven terwijl je af aan het remmen bent dus, ik 'stop' dan eerst het remmen en geef dan been), en met zo min mogelijk hulpen zo consequent mogelijk te rijden. En daar hoort elke pas drijven niet bij
Remember schreef:maykie schreef:
Een auto is zo enzo geen paard dus de vergelijking vind ik niet kloppen
Die vergelijking zou je overigens best eens kunnen gebruiken, je moet een paard ook als het ware op een 'cruise control' kunnen zetten, al is dat natuurlijk de ideale wereld, maar wel wat je na streeft .


Toke schreef:Een auto zonder cruise control moet je ook gas blijven geven, anders blijft ie ook niet lopen
! Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat als ik het paard in een bepaald tempo met een bepaalde activiteit laat lopen dat het paard dit zelf vast houdt, tót ik wat anders aan geef. Dus ook dat het paard de activiteit vasthoudt in een overgang terug, want dan wil ik alleen een 'versnelling lager' en wens ik geen verandering in de activiteit (impuls). Dus been is overbodig, en mocht het 'fout' gaan (impulsverlies, storing in aanleuning), los ik het eerst letterlijk voorwaarts op en dat doe ik niet tegelijk met de (tegenstrijdige) remmende hulp.Toke schreef:Ben inderdaad ook van mening dat je niet iedere pas moet rijden, zo wordt een paard op den duur niet meer aan het been. Been (=Actie) vraagt om reactie, en komt er die niet, inderdaad wat cordater, en reageren ze dan heftiger als eigenlijk de bedoeling was, niet onmiddelijk remmen, want nu kreeg je toch reactie!!
Toke schreef:Been in overgang is voor mij ook voor de achterhand te blijven activeren, maar dient niet om in een bepaalde gang het paard in een constant tempo te houden.
Remember schreef:Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat als ik het paard in een bepaald tempo met een bepaalde activiteit laat lopen dat het paard dit zelf vast houdt, tót ik wat anders aan geef.
Remember schreef:Hoe weet jouw paard wanneer je been wat betekent? Wanneer moet hij voorwaarts op je been, en wanneer alleen wat 'actiever'? Hoe duidt jij dat verschil aan?
Kelly_ann schreef:Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik heel fout of onbegrijpelijk bezig ben.
, maar ik streef er wel naar om zo min mogelijk te hulpen te gebruiken en de hulpen die ik geef zo duidelijk en consequent mogelijk over te brengen. En om het simpel te houden ga ik niet van mijn paard verwachten dat hij allerlei 'combinaties' van hand/zit en been onderscheidt, ook al zou hij dat misschien best wel kunnen. Waarom chinees gebruiken als het ook in Jip en Janneke taal kan zeg maar? manie schreef:De visie van Remember komt overeen met de trainingswijze van Sjef en Anky.
Ik vind het een erg logische gedachtengang, maar in de praktijk combineer ik een ophouding ook wel met een drijvende hulp.
Wel probeer ik deze automatische handeling (want dat is het inmiddels) wat af te leren.
. Ik ben er pas écht mee in aanraking gekomen en mee aan de gang gegaan (geprobeerd
) toen ik een clinic van Theo Hanzon mee heb gereden en daarna ook bij hem gelest heb. Er ging echt een wereld voor me open qua logica, maar inderdaad, dat automatisme en dat ingebakken idee dat je geen hand mag gebruiken zonder been is verrekte lastig af te leren
Remember schreef:manie schreef:De visie van Remember komt overeen met de trainingswijze van Sjef en Anky.
Ik vind het een erg logische gedachtengang, maar in de praktijk combineer ik een ophouding ook wel met een drijvende hulp.
Wel probeer ik deze automatische handeling (want dat is het inmiddels) wat af te leren.
Klopt. Ik ben er pas écht mee in aanraking gekomen en mee aan de gang gegaan (geprobeerd
) toen ik een clinic van Theo Hanzon mee heb gereden en daarna ook bij hem gelest heb. Er ging echt een wereld voor me open qua logica, maar inderdaad, dat automatisme en dat ingebakken idee dat je geen hand mag gebruiken zonder been is verrekte lastig af te leren
Citaat:Gebruik je wel eenzijdige beenhulpen in combi met hand?
Citaat:Hoe doe jij dat eigenlijk als je merkt dat in je overgang naar halt een been 'achter' blijft? In dat geval geef ik dan nog een zetje met mijn been zodat hij dat been bijzet voor we stilstaan.

Citaat:En als je b.v wil verzamelen en je paard komt te ver terug of verliest impuls? Geef jij dan gas om hem harder te laten lopen om even later opnieuw terug te rijden? Ofwel: heel kort achter elkaar gas en rem gebruiken?
. Daarom is het ook zo belangrijk dat ze op de kleinste hulp voorwaarts gaan, zodat je maar 1 hulp hoeft te geven en dan weer 'blanco' bent zodat je evt. de volgende aanwijzing/correctie kunt geven. manie schreef:Ik heb me hier ook wat meer in verdiept, maar vanuit een andere invalshoek.
Na jaren OHZ gereden te hebben zijn we een paar jaar geleden overgestapt naar het mennen.
Daarbij miste ik in het begin mijn beenhulp enorm. Het combineren van een drijvende en terugwerkende handeling is met mennen natuurlijk ook veel lastiger qua timing.
Ondanks het gemis van de drijvende hulp, liepen mijn menpaarden toch wel goede dressuurproeven.
Dit zet je aan het denken over je eigen automatismen OHZ.
Inmiddels heb ik ook weer een rijpaard en ik probeer hem nu met 'logische' hulpen te rijden.
Maar zoals gezegd, het valt niet altijd mee
Remember schreef:Interessant dit! Ik ben helemaal niet thuis in het mennen maar volgens mij heb je dan alleen maar gas en rem toch? Of kun je nog op meer manieren inwerken vanaf de bok?
Inderdaad alleen gas en rem.manie schreef:Juist het feit dat een menpaard met deze minimale hulpen ook alles kan heeft mij aan het denken gezet, over de 'overvloed' aan hulpen die je OHZ tot je beschikking hebt en dus vaak ook door elkaar gebruikt.
! Denk dat je een heel mooi woord gebruikt met 'overvloed', want ik denk dat we over het algemeen met véél te veel hulpen rijden!