hoe hoog springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GinnyBanshee

hoe hoog springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 00:10

Vaak zie je springpaarden (zeker van handelstallen) die 3/4jaar oud zijn, die al in de B zijn begonnen, dat is natuurlijk al 1meter.. Ook soms 2 dagen achter elkaar.
Ook zijn sommige 4 jarige in de L te zien , 1.10cm. en 3jarige al heeeel vaak bij oefenparcours 60-80.
Nou vroeg ik me af of dit erg is.
Ik spring tot nu toe niet hoger dan 60cm met mijn 4jarige epony, maar sommige zeggen dat het best hoog is, en andere zeggen dat ze hun 4jarige op 1.10cm zit te trainen omdat ze 1m starten op wedstrijden..
wat vinden jullie hier van?
Als je rustig op gaat bouwen en je weet wat de capaciteiten zijn van jou paard, en min punten is het normaal om best hoog te springen ?
ben benieuwd Lachen

Meetje22

Re: hoe hoog springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:20

Ik vind peronlijk dat hoog springen voor de 6 jaar zoiezo niet erg verantwoord is.
Paarden van 4 jaar zijn gewoonweg nog niet helemaal uitgegroeid en ook de schijven zijn nog niet helemaal gesloten.
Maar stond jouw hindernis niet wat hoger als 60 cm? Knipoog

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 00:23

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:32

Oke Haha!
Vind het om heel eerlijk te zijn best hoog, ook gezien zijn hoogte maar dat is mijn mening Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:41

Jah dit vind ik een hele goede van je!! De stal waar ik gelopen heb werden 4jarigen ook al over hogere sprongen gejaagd, zowel vrij als onder de man.. Terwijl Asra bijna 4 is en ik heb 2x nu met hem gesprongen gewoon lage sprongetjes van ik denk 40 cm? Het is voor een paard moeilijker om zo laag te springen dan hoog is mij verteld.
Maar ik hou je topic zeker even in de gaten ben er zeer benieuwt naar!
Is het de pony in je profiel (Charlie Brown meende ik? ) Vind hem voor 3jaar onzettend netjes lopen!!
Als je het goed vind pm ik je zo even een vraag Knipoog

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:08

ja klopt Tong uitsteken hij is wel 4, moet ff mijn profiel updaten. charlie brown is 150, en paarden van 160 starten dus B 1m of L 1.10m dus dan zou ik makkelijk 90 kunnen doen eigenlijk Knipoog
het gaat hier niet echt om mijn pony maar in het algemeen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:14

tja ik persoonlijk vind het vrij hoog voor zo'n jonge pony.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:17

het gaat niet over charlie Tong uitsteken en 60cm is absoluut niet hoog vind ik als ik een kruisje van 30cm neerzet dan springt hij niet eens.. ik vind de 1meter parscoursen 2 dagen achter elkaar wat sommige paarden van 4jaar moeten doen pas hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:20

2 dagen zie ik ook niet zitten, maar dan meer ook gekeken naar het mentale gedeelte.
Maar voor een paard is een meter een huppeltje.. hoef je ook niet zo lang voor te trainen Lachen

maar veel dressuurruiters vinden dat zelf hoog.
Daar zit het hem meer in dat dat het hoog is dan voor het paard zelf Lachen

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:25

ja idd.. want hier heeft hij totaal geen moeite mee, en ik had 40cm/50cm eerst staan en dat sprong hij 2 keer goed en daarna niet meer. maar als 1m een huppeltje is voor een paard van 165 dan is 85 ook een huppeltje voor charlie van 150.. Tong uitsteken

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:29

Ik vind 60 cm voor een 4jarige pony niet te hoog..
Maar om met een 3/4 jarige pony al 1 meter te springen
en dan ook in parcour vind ik wél te hoog. Het lijkt me niet
erg goed voor de botten en spieren van een paard dat
nog in de groei is.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:32

Marloessjee schreef:
Ik vind 60 cm voor een 4jarige pony niet te hoog..
Maar om met een 3/4 jarige pony al 1 meter te springen
en dan ook in parcour vind ik wél te hoog. Het lijkt me niet
erg goed voor de botten en spieren van een paard dat
nog in de groei is.

voor de mensen die dachte dat ik op de pony van de ts doelde, dat was niet zo, ik bedoelde hetzelfe als hierboven dat over die 3/4 jarige pony Knipoog

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:49

nee oke Tong uitsteken
op een keuring trouwens, laten ze 3jarige paarden en ponys ook zo onzettend hoog springen..
maar wat me ook opvalt is dat als een 4 jarige te koop staat als springpaard moet hij al een parcours van 1m kunnen, dat wordt iig gevraagd of hij dat kan.
mijn 4jarige zou dan een parcours van 40cm misschien kunnen Clown

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:02

GinnyBanshee schreef:
nee oke Tong uitsteken
op een keuring trouwens, laten ze 3jarige paarden en ponys ook zo onzettend hoog springen..
maar wat me ook opvalt is dat als een 4 jarige te koop staat als springpaard moet hij al een parcours van 1m kunnen, dat wordt iig gevraagd of hij dat kan.
mijn 4jarige zou dan een parcours van 40cm misschien kunnen Clown

Als een paard op de keuring is moet degene die hem keurt wel kunnen zien wat een paard
in zich heeft.
Ze laten het paard springen om te kijken hoe hoog hij kan en wat zijn spring technieken zijn.
Ik denk dat die ene keer niet veel kwaad kan. Maar mét ruiter in een parcours is toch wel
meer belastend voor een jong paard lijkt mij.
Ik denk dat mensen die hun ´spring´ paard te koop hebben staan hier mee bedoelen dat er
spring bloed in het paard zit. Anders is het inderdaad wel apart.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:12

Da's allemaal omdat ze de paarden dan "lekker" vroeg in de sport kunnen uitbrengen en zo hopen meer te bereiken. 't Heeft natuurlijk ook weer met geld te maken, een paard moet opbrengen... Uiteraard is dat (in mijn ogen) een verkeerde aanpak, maar wat doe je eraan? Zelf niet zo doen helpt natuurlijk al Knipoog.

Ik zou denk ik met een vierjarige zelfs nog niet gaan springen, of misschien voor de lol eens een klein kruisje (hangt er ook wel vanaf hoe graag ie erover gaat). Hangt een beetje per paard af.

Leuk diertje btw Lachen

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:25

ik vind 60 cm niet te hoog voor een 4jarige pony van 1.50. ikzelf spring met mijn paardje van 158 die net 5 is geworden ook 60cm. ik merk dat zij dat erg goed aankan en ook nog leuk vind, dus waarom niet? ik vind inderdaad 1m voor een jong beest niet verantwoordelijk, en zeker niet als er 2 dagen achter elkaar springwedstrijden worden gedaan. dit kan echt niet goed voor ze zijn.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:10

Op de kwpn hengstenkeuring dan springen de paarden los, maar dan wel iets van 1.20 ofzo. Er zijn ook veel wedstrijden voor 4,5,6 jarige waar de 4 jarige al 1.10 springen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:10

Ik vind het heel verschillend per paard.. Zelf spring ik al wel met mijn jonge paard (die 4 moet worden). Niet wekelijks en ook niet heel hoog, tot zo'n 90-100 cm. Ik ga altijd erg af op mijn gevoel. Als het niet lekker wil spring ik laag en als het heel goed gaat een keer wat hoger. Een 4-jarige hoeft van mij niet perse direct mee op concours. Meestal zijn ze ong. 4.5 als ik ze voor het eerst mee neem in de B.
Ik ben zeker niet voor veel springen op een jonge leeftijd, een keer wat hoger vind ik niet zo'n probleem. Het paard moet dan wel aangeven dat het er klaar voor is.

Dat ze op handelsstallen al wel veel en hoger springen vind ik ook geen goede ontwikkeling, maar wel begrijpelijk. Zij moeten er hun brood mee verdienen en hoe langer ze een paard hebben hoe duurder het is. Nogmaals ik ben het daar niet mee eens.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:22

veel verschillende reacties dus, maar wel heel leuk om te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:27

Ik vind dat een paard van 4 jaar nog niet eens intensief bereden zou moeten worden, dus springen met een paard van 4 jaar vind ik persoonlijk te vroeg.

Paarden moeten tegenwoordig al zo jong volwassen zijn. Terwijl een paar jaar langer wachten met inrijden en echt doorrijden zoveel kan opleveren.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:26

RedPassion schreef:
Ik vind dat een paard van 4 jaar nog niet eens intensief bereden zou moeten worden, dus springen met een paard van 4 jaar vind ik persoonlijk te vroeg.

Paarden moeten tegenwoordig al zo jong volwassen zijn. Terwijl een paar jaar langer wachten met inrijden en echt doorrijden zoveel kan opleveren.

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:16

Mijn merrie is 4 (bijna 5) en springt thuis zeker 1.20m en parcours 1m. Maar 1m is in mijn ogen laag voor een goedgetraind paard. Verschilt denk ik een beetje per paard. Ik heb een 3jarige ruin staan die volgend jaar nog absoluut geen 1m parcours door gaat komen, omdat die nog een heel eind moet gaan groeien.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:01

een 4 jarige in een B parcours is toch niet zo erg. De regel is dat een 4 jarige pas in april B springen mag starten om het een beetje in de hand te houden.
die 1 m valt wel mee hoor. mijn (bijna) 4 jarige gaat in april ook B lopen. en mijn 6 jarige M.
Als je voor zo'n 4jarige er maar rustige dagen tussen laat, bv dagje wei, dagje bos veel afwisseling blijven ze het leuk vinden.
mijn 6 jarige heeft pas ook 3 weken vrij gehad en daarna 1 week rustig aan en dan een week trainen en vrijdag NK in ermelo gehad, nu krijgt ie deze week ook weer vrij en gaan daarna aan het buitenseizoen beginnen.
je moet na een seizoen gewoon een pauze inlassen dan komen ze allemaal lekker tot rust

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:39

ja dat klopt dat een 4jarige in april al B mag starten (sommige zijn dan ook net geen 4.) voor een springruiter valt 1m gewoon mee terwijl sommige 50cm al heel hoog vinden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:45

Dat het mag wil niet zeggen dat het ook goed is.