Na jarenlang gestopt te zijn weer beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

Na jarenlang gestopt te zijn weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:25

Hoi,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mede bokkers die na jarenlang er tussen uit zijn geweest weer zijn begonnen.
Hoe is het in vergelijking met "toen" kan en weet je nog evenveel is er nog "aansluiting" met mede ruiters.
Hoe zeker ben je nog van jezelf en ben je nog net zo heldhaftig.

Ik heb zelf van m'n 6e tot m'n 18e gereden en moest toen stoppen omdat ik auto ongeluk heb gehad en niet meer kon/mocht rijden Boos!
Ik reed toen M1 nivo en maakte ook zeer regelmatig paarden zadelmak.
Een paard waarin iedereen bang voor was of die te lastig werd bevonden was altijd mijn held en lieveling!
Nu ben ik sinds 2 jaar weer begonnen met rijden (na er dus 17 jaar tussenuit geweest te zijn).
Medisch is het nog steeds niet verstandig om te rijden, maar sporten die ik wel mag vind ik niet leuk en hou ik dus ook niet vol.
Paardrijden daarintegen.... Knipoog

Nu heb ik graag een zeer betrouwbaar paard en graag niet een die gekke dingen uithaald.
Maw alle bravoure van vroeger is verdwenen Bloos Komt natuurlijk ook omdat je ouder bent en dat je meer nadenkt over de zaken die fout kunnen gaan.

Maar wat ik zeer lastig vind is dat in m'n hoofd ik nog wel aardig op M1 nivo zit, maar in de praktijk niet meer dan een leuke B ruiter ben Verdrietig Ook allerlei termen en gebruiken zitten tever in m'n geheugen begraven... Huilen
Ook ben ik veel onzekerder geworden.....

Toch geniet ik enorm weer van het rijden (ben 2 jaar geleden weer begonnen met 1 uurtje in de week en heb nu sinds een paar weken een eigen paard Tong uitsteken Clown

Graag hoor ik jullie ervaringen....

Patsab

Re: Na jarenlang gestopt te zijn weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:31

Hoi, ken het gevoel, ook jaren geen paard gereden en vorig jaar zomer weer begonne, over de spierpijn maar te zwijgen de eerste weken Bloos

Eerste les, ik wist bij God niet meer waar de bakletters zaten, vreselijk gewoon! Zogeheten *vaktermen* tijdens de les....graven in mijn geheugen wat het ook al weer was, echt kwam met een knallende kop van het paard af, heerlijk op het verkeerde been zitten, dat soort dingen, gelukkig gaat het al gauw weer beter maar je voelt je echt weer een beginner, merkte voor mij persoonlijk dat ik wel sneller gevaar in zie nu, maar dat schijnt ook met de leeftijd te maken te hebben Knipoog

In ieder geval sta je echt niet alleen als " her intreder" Pling

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:52

Ja de spierpijn voel het nog als ik er weer aan denk.... Verdrietig
De letters ben ik ook een tijd "kwijt" geweest....
Maar wat ik nog steeds zo moeilijk vind is dat mede ruiters met en tegen je praten over van alles omdat je ook al lang rijdt....
maar dat ik niet meer over dat alles meer kan mee praten (begint beetje bij beetje wel weer te komen maar...)
Zoals bijv discussies over een slofteugel en over welke soort bit (moet ik toch echt weer ff denken en graven...)

Leuk alvast een reactie, wie nog meer?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:57

Hier ook eentje.

Ik stapte er na 13 jaar 'stop' terug op met het idee dat ik kon paardrijden. Peace of cake - O God, was me dat nogal een illusie.

Nu na een jaar ben ik eindelijk terug aan de galop.. en het frustreert me vooral dat ik niet meer zo ontspannen kan rondrijden, vroeger ging alles precies vanzelf en nu moet ik over alles nadenken.

Handenwerk, benenwerk,.. ALLES. En ook ZO'N schrik om te verongelukken - ik zie de gektste beelden voor me - terwijl ik een echte BOMPROOF pony heb.

Ik hoop dat het nog goed komt met me. Maar ik blijf me ook een echte beginner voelen.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:03

@Lieke Gelukkig (voor mij dan...) zeeeeer herkenbaar!
Mijn paard heb ik ook als hoofd selectie op meer dan Bomproof uitgekozen. En tja zoals ik zij in de partijk een leuke B ruiter nu....en alles tegelijk doen lijkt me ook niet meer zo soepel af te gaan

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:05

Ik heb van mijn 7e tot 17e gereden waarvan 10 jaar 7dgn per week! Uiteindelijk kon ik het niet meer combineren met school en ben ik gestopt..ik miste het eigenlijk niet, vond het heerlijk die vrijheid! Maar sinds een jaar kriebelde het weer..Ik zag het niet zitten om 1x in de week op een manege te gaan rijden, ik wou wat ik altijd had gedaan, paarden uitbrengen voor particulieren! Dus dan ga je op zoek, bij de eerste 2 paarden die ik heb gereden na mijn stop voelde ik helemaal niets, ik kon er ook helemaal niks mee! Ik voelde me echt een manegeruiter! Clown Ik zag het als een verplichting en begon sterk te twijfelen of ik uberhaupt wel weer moest beginnen! Uiteindelijk besloot ik dat de klik er niet was met deze paarden en zocht k verder! Gelukkig maar want ik heb nu een droompaardje..vanaf het eerste moment voelde het goed en het voelt met de dag beter..Ik heb altijd wel wedstrijden gereden maar dat is nu allemaal zo veranderd dat ik nog een beetje zoekende ben! Ook de letters in de bak is soms nog even zoeken! Ik wist zelfs niet eens meer welke hand voorrang heeft op de hoefslag Nagelbijten / Gniffelen Ik heb nooit angst gehad op het paard en zelfs na er goed van afgegooid te zijn door het 2e paard dat ik ben gaan rijden na mijn stop, zit ik (gelukkig) nog even ontspannen op het paard!

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:12

@Jeanine: Voorrang op de hoefslag was er ook zo'n 1 ja...
Maar ben blij voor je dat je wel lekker ontspannen ben blijven rijden...hoop ik ook nog weer eens te bereiken..hoewel het sinds ik m'n eigen paardje heb al veel beter gaat...zeker nu ik haar begin te leren kennen...
Maar "zomaar" op een ander paard stappen is er niet meer bij...gaat toch gepaard met nogal wat zeneuwen en spoken in m'n hoofd

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:15

mijn vader heeft vroeger weleens gereden..
en hij rijd nu weer sinds een aantal jaren Haha!
hij springt ook nog eens Ja

met de juiste begeleiding en intructeur kom je vast weer een heel eind Ja
gewoon rustig opbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:30

Is denk ik niet alleen te danken aan je periode van niet rijden. Ouder worden geeft ook een flinke omslag (je bent je bewuster van risico's die je neemt, en ook van de verantwoordelijkheden die je hebt waardoor je eigenlijk geen risico's meer kunt nemen) én je lichaam is gewoon geen 18 meer...

Ik ben er niet lang tussenuit geweest, maar heb vorig jaar een stevig ongeluk gehad met een van m'n jonge paarden. Heeft me bewust gemaakt. En ik ben lichamelijk niet voldoende hersteld om nog te kunnen wat ik daarvoor kon. Dan MOET je een flinke stap terug. Of het nou leuk is of niet.

De termen ed komen toch tijdens het lessen bij een goede instructeur wel terug? (Ennnn, niet vergeten, het niveau van de M1 ligt nu véél hoger dan een jaar of 20 geleden hoor!)

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:40

@Sonja: Ja meer nadenken wat er fout kan gaan en zeker is mijn lichaam geen 18 meer Verdrietig
De M1 die ik aangaf is het nivo M1 van nu (heb via de proeven vergeleken, omdat ik toen ik een jaar geleden weer eens de proeven bekeek ook al zoiets had hmmm dat hoefde ik "vroeger" niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:41

Ja joh, we worden oud. Aan je username te zien ben ik zelfs nog een jaartje ouder dan jij Nagelbijten / Gniffelen

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:43

@Sonja: tsja nog maar 1 maand en dan al weer 36 richting die 4....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:44

Aaaaarchhhhh hou op ik word over 4 dagen 37, da's echt aan de verkeerde kant van de 30....

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:45

Hoi, heb ook gereden van m'n 7e tot m'n 19e op Z2 niveau en M springen met een E-pony. Over al die jaren ook veel ingereden en gedaan. Toen ben ik 8 gestopt geweest en inmiddels 2 kinderen rijker. Sinds 1,5/2 jaar weer begonnen en tuurlijk in het begin ook wat onzeker, maar heb wekelijks priveles en start nu weer op m2 niveau. Moet wel zeggen dat de wedstrijden idd op hoger niveau liggen dan vroeger, maarja, ik stam nog uit de wedstrijden met parade aan het eind van de dag Haha! dus de hele ambiance was toen anders Knipoog

Niet teveel aan jezelf twijfelen en lekker gaan rijden en zorg dat je les krijgt!

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:58

Hoi Hoi Les heb ik (2x per week prive) en krijg ook "huiswerk" voor de andere dagen
M'n instructrice helpt me zeer goed om weer op gang te komen, maar wat tussen je oren zit...en wat ik ook al aangaf in m'n hoofd kan ik nog best veel, maar het komt er toch niet meer zo soepel uit... Bloos
Maar ik ga lekker door Clown

dat is het voordeel met vroeger toen moest ik van alles bereiken van mezelf in de paarden sport en nu doe ik echt alleen maar voor m'n plezier en kan dus in mijn eigen tempo werken en genieten Haha! Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:25

Ik ben er wel 20 jaar tussenuit geweest... Bloos
Ben nu 44, en sinds 4jaar rij ik weer. Sinds 3jaar een eigen paardje. 'Froegah' wel eigen paarden gehad ja, en als jongere ben je inderdaad heel anders.. je denkt niet zo na over de dingen, en niets is gevaarlijk.
Nu is het allemaal heel anders, ik ben ook een stuk voorzichtiger geworden. Maar ik ben wel veel gelukkiger met mijn paardje, als dat ik vroeger was! Juist omdat ik zoveel nadenk over vanalles, geniet ik er ook veel meer van!
Rijden verleer je ook niet, ook niet na 20jaar. Maar de spierpijn.. ohoh, dat viel even niet mee hoor! haha
Ook alle nieuwe termen, (wat is een gogue enzo!) leer je allemaal vanzelf wel weer. Haha!
Heel veel plezier met je paard, en wie weet, rij je over een tijdje gewoon weer M hoor! Haha! Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:04

Ik herinner me het sterkst, de spierpijn en de onmacht. Ik wist het meeste nog wel, maar mijn spieren wilden het niet uitvoeren, gaven het na een kwartiertje al op Huilen

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:52

ik ben er nog maar 3 jaar tussenuit geweest en ben net een paar maanden geleden weer begonnen,moest door omstandigheden toen mijn paard verkopen en besloot om er helemaal mee te stoppen.
ik heb met mijn eerste paard gesprongen(L) gedressuurd (L) en samengesteld(B) gereden met hem kon ik lezen en schrijven maar toen hij overleed en ik een nieuw paard kocht ging het mis,ben een paar keer naar gevallen en zelfs in het zh terecht gekomen en werdt bang,ook ik merkte dat je bij het ouder worden voorzichtiger wordt!
de laatste jaren ging dat wel weer beter maar ja toen moest ik mijn paard verkopen..
nu ben ik weer gaan rijden,gewoon 1 keer in de week op een manegepaard en ik heb de eerste keren ook heel erg spierpijn gehad,had s,morgens toen ik opstont het idee dat ik nog steeds een paard tussen mijn benen had Haha! maar het ergste vind ik dat de angst weer terug is
ik rij nu op een nieuw manegepaard en deze begint me nu een beetje uit te proberen,waar ik hem een paar jaar gelerden met gemak doorheen gereden had zit ik nu te shaken op mijn paard.
komt goed hoop ik want dit is toch echt de enigste sport die ik leuk vind.
tis dat het niet haalbaar is kwa tijd want eigenlijk... vind ik hem stiekem zo leuk dat ik hem zou willen kopen,dit is het eerste paard sinds mijn eerste grote liefde waarvan ik zeg...dat is hem!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:32

Ik ben er ruim 20 jaar tussenuit geweest. (ben nu 43) Heb sinds twee jaar een eigen paardje. Vroeger reed ik vnl. op de manege.
Mijn lijf is al weer aardig gewend (maar niet meer zo lenig als toen)
maar mijn hoofd wat minder. Ik maak me vaak te druk of ik het allemaal wel goed doe. Daarbij is mijn paard blind en daardoor schrikkerig en dat vind ik vaak gewoon eng. Dus ik ben niet meer zo onbevangen als toen. Maar ik ben dolblij met mijn paard en geniet ook erg veel van hem.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:47

Ha heerlijk herkenbare verhalen Lachen Ik heb - na 13 jaar gestopt te zijn - ook weer de draad opgepakt ( het bloed kruipt waar het niet gaan kan..) Omdat ik niet meer op een manege wilde rijden en de gelegenheid had om een eigen paard te kopen en te verzorgen ben ik op zoek gegaan voor een voor mij geschikt paard. Wat een heerlijke ervaring weer in het zadel Lachen en die band met je paard. Maarja, het lichaam he, moest weer helemaal opnieuw beginnen. Het belangrijkste is het genieten van het rijden, de rest kwam vanzelf weer.

nanaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:32

Grappig om dit allemaal te lezen. Ik ben een tijdje terug ook weer begonnen na 7 á 8 jaar eruit geweest te zijn. En juist zoals iedereen hier al zegt was het vrij irritant.
In je hoofd ken je nog zoveel maar de praktijk is heel anders ^^

Vooral in het begin zat ik vaak op het verkeerde been, en de letters ach jee laten we daar maar over ophouden. Op het moment gaat het wel weer, begin eindelijk wat meer in me oude ritme te komen gelukkig.

Ps. het opstappen! had nooit verwacht zo stijf te worden dat ik geen eens meer op een paard zou kunnen komen..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:22

hier nog een, ik ben er tien jaar uitgeweest, was wel even omschakelen, ik dacht de draad gewoon even op te pakken en weer verder te gaan, niet dus. Wat ik wel mooi vond is dat er na 10 jaar ook anders stromingen zijn, Voest, Parelli, NH, KFH daar ben ik me in gaan verdiepen en begin ik dus toch wel weer een opnieuw maar dan anders en met de ervaringen van toen.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:17

Meld me aan Haha! Ben op mijn 12de begonnen, maar nooit verder gekomen dan af en toe op zondag bij een manege in de buurt. Toen was ik één en al lef "doe mij dat grote paard maar" springen, crossen, niks was te gek. Toen een tijd niks, behalve af en toe een ritje bij de manege, daarna ben ik serieus weer begonnen, na een jaar manegeles (de eerste keer kwam ik er zelfs met lange beugel en een kontje niet op Koe ) en bij elkaar een half jaar priveles heb ik op mn 35e mijn eigen paard gekocht. Ik heb hem nu bijna 3 jaar en we hebben al flink wat meegemaakt, ik ben echt bang voor hem geweest, maar alles is goedgekomen, Een beetje onzeker in sommige situatie's zal ik altijd wel blijven, maar we zijn echte maatjes geworden en ik zie wel of ik ooit een keer naar het bos durf ROFL

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 10:35

Geweldig om dit allemaal te lezen, geeft mij in ieder geval een goed gevoel dat ik niet de enige ben Pling
Herkenbaar ook dat we bijn alllemaal tegen dezelfde zaken aan lopen:
- Voorzichter - onzekerder- banger - hoofd en praktijk niet op 1 lijn en vooral niet vergeten Spierpijn.

Ik geniet idd met volle teugen nu van m'n paardje en met veel zaken zal het ook zeker gaan goed komen
Als ik zie wat ik dan toch in dit 1,5 jaar al heb overwonnen (noem het altijd m'n trutten lijstje waar ik weer wat zaken vanaf heb kunnen strepen) en ach bij de andere zaken die niet meer gaan lukken leg ik me maar bij neer (of werk aan een andere oplossing)

Zoals idd het opstappen....er was een tijd in het grote donkere verleden dat ik zo op een paard kon springen (zelfs zonder zadel)
Nu doe ik het echt met een opstapje anders ben ik bang dat ik m'n paard omtrek zo onlenig gaat het ROFL
(en dan moet je weten dat m'n paardje tot het zeeeer kleine paard hoort (nog net geen E pony....)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:54

Hier nog een her-intreder...

Na ruim 15 jaar ben ik nu ook weer op een paard gestapt... Sinds vorig jaar af en toe een keer en sinds een paar weken heb ik een bijrijdfjord... Heerlijk *LOL*
Maar wat een herkening allemaal in de berichtjes... Opstappen, termen, spierpijn enz..
Zondag hadden we er toevallig op stal nog over dat als je ouder wordt je toch steeds meer bewust bent van de gevaren en dat we vroeger als "kind" op elk paard durfde te stappen...
Het is wel leuk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die na een tijd te zijn gestopt door wat voor reden dan ook toch weer besmet worden met het paardenvirus Knipoog Het is wel de leukste ziekte die er bestaat en heel erg chronisch Knipoog je komt er nooit meer vanaf hahaha...