scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 11:42

Door een beperking in mijn heupen heb ik mijzelf aangeleerd scheef licht te rijden. Als ik zit, zit ik gewoon recht maar met het "staan" draai ik naar rechts. Mijn heupen zijn inmiddels door een manueel arts opgerekt (ze zijn nu niet meer pijnlijk met rijden) maar ik heb nog steeds die tik. Ik kom er niet vanaf. Meer afzetten met rechterbeen, mijn linkerbeen "los" laten hangen, meer naar links zitten in het zadel, niks helpt, hebben jullie nog tips?

MaaikeMo

Re: scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:59

iemand langs de rijbak zetten als je aan het rijden bent, en die een uur lang tegen je zegt: zit je wel recht? rechtopzitten... enz.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:15

Zit je wel recht als je zonder beugels rijdt?
Anders is dat misschien ook een optie.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:18

he sorry maar moet ze dan zonder beugels lichtrijden of heb ik iets gemist???
ik zou ech gaan oefenen met je paardje en tja dan doe je het met iemand ernaast die je help door bijv. te zeggen hoe scheef je zit en idd verder gaan met de oefening die je beschreef!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:26

je beugel riem aan de rechter kant 2 gaten langer maken en zo een weekje rijden,zo leer je meer op de andere beugel te steunen,omdat je dan met licht rijden je been van uit je knie meer afzet op de rechterbeugel waardoor je scheef gaat lichtrijden,doe je die 2 gaten langer dan ga je meer op de linker steunen en je afzetten van uit je knieen,dat word dan vanzelf automatisme met een paar dagen en dan doe je je beugels weer gelijk.
probeer maar eens, baat het niet dan schaat het niet
vr groetjes saskia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:23

Strenge instructeur. Veel binnenhoefslagen rijden met de instructeur recht voor of achter je, zodat die continue in de gaten kan houden of jij je bekken recht houdt. Vanuit die rechte lijnen ook voltes gaan draaien, en dan vooral 2x je moeilijke kant op tov 1x je makkelijke kant op (ivm het indraaien van je eigen heup in de richting van je volte). Dan word je je ook steeds meer TIJDENS je normale rijden bewust van de stand van je heupen, en de functionaliteit van het indraaien van je heup in wendingen. Dan leer je jezelf dus controleren en corrigeren.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:45

Ik heb dus een strenge instructrice, maar ik voel het dus echt niet. Ze zegt honderd keer recht lichtrijden! Ik doe echt mijn best, ga voor mijn gevoel scheef zitten en nog ga ik scheef omhoog. Van de stijgbeugels 2 gaten langer kan ik wel een proberen! Kijken of het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:50

Vraag maar aan haar om je veel vanaf een rechte lijn kleine voltes in te laten sturen. Dan ga jij echt wel aan je paard voelen of je heupen de goede kant uit draaien, want als jij de verkeerde kant uit draait zul je nooit op een fijne manier je buitenschouder kunnen beheersen zonder teveel met de teugel te moeten doen.
Ook oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers kunnen jou heel goed laten voelen wat het effect is van je heup niet goed indraaien.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:09

mijn paard wil nog wel eens naar binnenvallen linksom, zou dat er mee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:40

Yep.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:43

Ik voel wel dat het niet goed is, maar ik voel niet hoe ik het kan verbeteren. Klinkt heel stom maar het is wel zo, wordt er een beetje wanhopig van Ziek

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:52

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad (door een zeer slechte linker knie) ging ik ook compenseren. Wat bij mij fantastisch heeft geholpen zijn zitlessen. Na 1 zitles was er al verbetering Knipoog .
De 2e les heb ik na een maand genomen zodat je in de tussen tijd het geleerde in de praktijk kan brengen
Nu na 3 zitlessen is mijn probleem voor 98% opgelost! (heb wel eens een kleine terugval, dus zit nog niet op 100% Haha!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:57

ik rij erg vaak zonder zadel of zonder beugels, vanaf dat ik met beugels rijdt, moet ik ook erg opletten dat ik niet draai in mn heupen...

Dus mss toch veel zonder beugels oefenen, eventueel in combinatie met een gaatje verschil in beugellengte als je wel met beugels rijdt?

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:11

[quote="twistermahoi"]he sorry maar moet ze dan zonder beugels lichtrijden of heb ik iets gemist???

Lichtrijden zonder beugels is idd een goede oefening (krijg ik ook in de zitlessen)
Zowieso zonder beugels rijden maakt al dat je veel minder compenseert en rechter/beter gaat zitten (is tenminste mijn ervaring Haha!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:36

ik heb dit probleem ook, ik zit ook wat scheef omdat mijn linker heup wat hoger zit. dus ik kijk even mee met deze topic. ik ervaar dat ik wat problemen heb met sommige oefeningen zoals het wijken en de linkergalop, en die beugels aan de ene kant wat langer maken wil ik ook even proberen. maar als je op wedstrijden bent denk ik wel dat de jury daar wat van gaat zeggen. of bedoelen jullie alleen als je thuis rijdt. ik ben blond vandaar. Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:49

heb ook dit probleem, mn heupen verschillen ook van hoogte van elkaar waardoor ik met rijden ook niet echt recht kan zitten.. Als ik in een zadel zit waaraan ik veel steun hebt is het minder erg dan wanneer ik op een springzadel zit met totaal geen steun, zit dan ook ontzetten scheef! bij mij help het gaatje langer/korter maken niet echt, want hierdoor soms nog schuiner zittten omdat probleem vooral in mn heupen zit... Probeer ook wel zonder beugels te rijden, maar helpt bij mij helaas ook nog niet erg....