steigeren is dit slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sumpielover

steigeren is dit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:56

ik heb mijn paard leren steigeren op comando ik doe het niet vaak maar heel weinig vandaag liet ik het aan een vriendin zien en toen zij iemand je moet je paard niet laten steigeren dat is heel slecht voor zijn achter benen iets in zn gevrichten kan dit kloppen de een zecht van niet en de ander van wel

Eefke85

Re: steigeren is dit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:00

Steigeren is bloedlink!
Niet alleen voor de benen van je paard, maar ook voor jezelf!
Ik heb zelf 2 keer een ongeluk gehad met steigerende paarden en de laatste keer heb ik mazzel gehad dat ik het heb overleefd (hoeven op mijn hoofd)
Dus doe jezelf een plezier en stop hiermee.

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:02

ow ik wist niet dat het zo erg was ik ga niet egt hoog maar dan nog

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:02

Ik zou het ook afraden...
Als je erop zit en je weet niet zo goed wat je doet, kun je gemakkelijk achterover slaan met alle gevolgen van dien.
Als je er naast staat kun je de hoeven op je hoofd krijgen...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:03

als je je paard leert steigeren, en zijn achterhand is er niet sterk genoeg voor is dat best wel slecht ja..
maar ook belangrijk is dat je groot risico loopt, je paard kan achteroverklappen ofzo..
Ook kan hij het tegen je gaan gebruiken als hij/zij iets niet wil..
Dus, ik zou het niet meer doen..

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:03

Volgens mij verschillen de meningen hierover enorm, ik heb een boek over vrijheidsdressuur waarin stijgeren goed staat uitgelegd. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het verantwoord kunnen aanleren/gebruiken. Het is in iedergeval niet iets wat je "zo-maar" eventjes je paard leert, hij kan het immers ook tegen jou gebruiken...

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:07

ik dacht al dat de meningen err erg over verdeeld warem maar ik had pas gehoord dat er een heel goed endurance paard is achter over geklapt Boos!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:46

Het is niet erg voor je paard, want dan zou springen ook slecht zijn, en als je paard zich uit zou leven in de wei, bak of paddock zou dat ook slecht zijn.

Het is niet slecht voor je paard (tenzij de achterhand zwak is) maar er zit wel een risico voor je zelf aan,
het paard zou kunne opklappen en het een keer doen dat je het niet bedoelde, dat is dan eigen risico.
maar het is niete cht slecht voro je paard hoor Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:50

mijn mening: je kunt je paard alleen op commando laten steigeren als je
A--> goed weet waar je mee bezig bent
B--> je paard genoeg kracht in zijn achterhand heeft
C--> onder begeleiding aanleert en niet zelf dingen gaat proberen

en vergeet niet: zo een paard kun je niet meer aan iedereen meegeven.... dan zul je er duidelijk bij moeten vermelden dat bepaalde commando's staan voor de trucjes die jij hem/haar hebt geleerd...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:53

Mijn Fjord kan het ook Ja.
Ik doe het regelmatig, en hij krijgt er juist bilspieren van.

Maar Fjordy deed het altijd uit protest, en nu commando aangeplakt. Ja

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:54

@ shanedow Ik denk dat het moeilijk is om een paard op te klappen, dat is eerder iets dat je met een ligbedje doet Knipoog (maar dat geheel terzijde)

Maar het kán inderdaad slecht zijn, zoals al gezegd, bij een onderbouwde achterhand. Zo kan springen voor zulke paarden ook heel slecht zijn, vandaar dat er zoiets is als training Knipoog

Als je het goed en verantwoord weet te doen, zou het niet zoveel kwaad moeten kunnen qua gewrichten, maar denk er wel aan dat het inderdaad heel gevaarlijk voor jezelf kan zijn, en erger: je paard kan, zeker met dit weer, gemakkelijk uitschieten bij het landen. Ook wanneer paarden zich uitleven in de wei of buitenbak met dit weer, moet je je realiseren dat er een serieus risico aan zit, zeker als je een paard zou hebben dat zich daar juist even in uit zou kunnen leven.

Ben dus voor jezelf, maar zeker voor je paard, heel voorzichtig mee.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:10

mijn paard is het ook aangeleert:P
hij gaat nooit echt hoog maar vraag het ook nooit
ik kan het ook ernaast heb wel een super braaf paard..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:23

Mijn idee over stijgeren is dat er 2 verschillende soorten zijn:

1. écht stijgeren. Uit speelsigheid, protest, ect. Hiermee laat het paard zien groter dan jou te zijn en daarmee dominant. Dit kan ieder (gezond?) paard. Maar, hiermee is het niet uitgesloten dat je paard om kan klappen. En door het extra gewicht op zijn rug van de ruiter kan het ook slecht zijn voor het paard (benen/rug).

2. Totale gewicht op de achterhand zetten en daarbij de voorbenen opliften. Dit is pure verzameling en een stapje verder dan piaffe. Hierbij is goed nagedacht over de training, en dit is een verantwoorde manier om 'omhoog' te komen. Helaas zijn er weinig ruiters die zoveel geduld hebben om dit aan te leren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:24

ik denk dat je moet weten waar je mee bezig bent. een paard KAN het inderdaad tegen je gaan gebruiken, maar een goedopgevoed paard doet dat niet...

voor jezelf is het denk ik gevaarlijker dan voor het paard zelf... springen is trouwens wel een andere beweging denk ik hoor...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:12

Je verteld het er niet bij, maar ik neem aan dat je je paard dit onder het zadel heb aangeleerd?

Voor iemand die zich niet heeft verdiept in vrijheidsdressuur en 'even' bedacht heeft om steigeren aan te leren vind ik dit onverantwoord. Sowieso omdat je het aanleert onder het zadel.
Zelf kan mijn fjord ook steigeren, maar ik doe het nooit als ik op haar zit met zadel en hoofdstel. Zo leert ze heel goed het verschil tussen trainen/rijden en vrijheidsdressuur.

Ik ken een meisje van een jaar of 12, die vond het ook wel 'geinig' om dit aan te leren bij haar pony. Met het gevolg dat de pony elke keer een beetje omhoog komt tijdens het halthouden.. Maar goed, dit is weer een andere discussie Haha!

Om even terug te komen op je vraag of het slecht is voor je paard...dat denk ik niet.
Tenzij je het heel vaak doet achter elkaar, dat lijkt me niet echt fijn nee.
Zelf vind ik 5 keer achter elkaar meer dan genoeg Ja Maar ik weet ook niet hoe jij zelf erop zit? Trek je aan de teugels, hang je voorover of blijf je zitten etc. Daarvoor zullen we toch filmpjes moeten zien of foto's Knipoog

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:48

Ik zou het me paard nooit leren, ten eerste is het levensgevaarlijk voor jezelf maar ook voor het paard. En als hij iets niet wil kan hij het zomaar tegen je gebruiken! Ik zou daar mee stoppen als ik jouw was.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:50

Louike schreef:
Ik zou het me paard nooit leren, ten eerste is het levensgevaarlijk voor jezelf maar ook voor het paard. En als hij iets niet wil kan hij het zomaar tegen je gebruiken! Ik zou daar mee stoppen als ik jouw was.

Heeij ik weet niet maar een paard kan altijd steigeren of je het nou op commando doet of niet.

Maar sumpielover*D denk dat het best kan hoor bij summer zo hoog ga jij niet dat het gevaarlijk word je staat niet helemaal rechtop is net van de grond af en je weet wat je doet. En als je het nou iedere dag zou doen maar het is maar een enkele keer. En trouwens dat ene met haar voorbeen is grappig:P

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 01:32

Persoonlijk denk ik dat steigeren niet slecht is voor het paard. Uiteraard komt er onder het zadel wel extra belasting op de achterbenen door het gewicht van de ruiter. En natuurlijk een extra belasting op de voorbenen als het paard weer op de grond terecht komt. Wél is het belangrijk om een onderscheid te maken in de commando's die je aan het paard geeft. Leer het paard een commando aan, die je enkel voor het steigeren gebruikt en deze niet verward kan worden met andere commando's. In principe heeft het paard wel al ervaring met steigeren en zal deze ook weten hoe hoog hij kan gaan. Daarentegen kan een ongeluk altijd in een klein hoekje zitten en bestaat de kans ook dat hij achterover klapt. Vertrouwen is ook zeer belangrijk als je het steigeren wilt aanleren, want je wilt niet dat hij er misbruik van gaat maken. Win voor jezelf genoeg informatie in, zodat je goed weet waar je mee bezig bent. Zelf heb ik het mijn paard ook 3 jaar geleden aangeleerd, zowel zonder zadel als onder het zadel. Nooit heeft zij hier misbruik van gemaakt en kan het commando goed onderscheiden van anderen.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:09

Ik zou stoppen met hem te laten steigeren.
Kijk, zoals bij Guusje bijv. is het leuk voor in die shows.. Maar vaak hoor je dat het fout gaat, dus ik zou het gewoon niet doen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:11

God, dit is zo slecht voor de benen, daarom doen alle paarden het..Tijdens het spelen, vechten, uit protest...omdat ze weten dat het zo slecht is voor hun benen Rolleyes ...Haha, laat me niet lachen, als steigeren al slecht is voor de gewrichten kunnen we meteen maar beter de hele paardensport stil leggen... Clown

Wel ben ik het miet mijn voorgangers eens wat steigeren aanleren betreft: Die dit alleen wanneer je weet waar je mee bezig bent! En vooral: met wat voor paard je bezig bent...Persoonlijk denk ik dat maar weining mensen in staat zijn een paard correct steigeren onder de man aan te leren. Ik heb het één paard aangeleerd op verzoek van de eigenaar, maar mijn eigen paard (wat in juni geboren gaat worden...Haha!) nee hoor, als ik daarop zit blijft ie gewoon met vier benen op de grond als het aan mij ligt Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:58

Ik denk ook niet dat het slecht is , wat Adil18 al zegt , kijk eens naar het spel van een paar jonge ruinen of hengste,dat is grotedeels steigeren.
Vind wel dat je moet weten wat je doet en vooral je paard heel goed kennen, want ze kunnen het ook tegen je gebruiken in sommige situaties.
Dat het slecht is voor de achterbenen geloof ik ook niet,dan vind ik juist springen heel slecht, dan komt al het gewicht + meer op de voorkant terecht dat lijkt me veel slechter dan steigeren.

_sunshine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:54

Liezel1 schreef:

en vergeet niet: zo een paard kun je niet meer aan iedereen meegeven.... dan zul je er duidelijk bij moeten vermelden dat bepaalde commando's staan voor de trucjes die jij hem/haar hebt geleerd...

ja ik ben het hier mee eens, goed gezegt

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:41

Liezel1 schreef:

idd Ja
En tenslotte als jou paard steigeren op commando doet, beloon jij hem.
Dus hij gaat denken als ik steiger word ik beloond. Dus gaat hij uitzichzelf steigeren. (waar ik veel verhalen over hem gehoord)
En dus erg gevaarlijk kan zijn.. Bij keine pony's kan het denk ik wel. Maar zodra je het bij een grotere pony aan gaat leren moet je heel erg op je hoede zijn!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:04

Silfanoo schreef:
Liezel1 schreef:

idd Ja
Dus hij gaat denken als ik steiger word ik beloond. Dus gaat hij uitzichzelf steigeren. (waar ik veel verhalen over hem gehoord)
En dus erg gevaarlijk kan zijn.. Bij keine pony's kan het denk ik wel. Maar zodra je het bij een grotere pony aan gaat leren moet je heel erg op je hoede zijn!

Wat is dat nou voor onzin ? Doen kleine ponys het minder snel dan grote Rolleyes

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 03:55

Silfanoo schreef:

Met beide uitspraken ben ik het niet eens. Als jij geen volledig vertrouwen hebt in je paard, leer je hem het commando steigeren sowieso niet aan. Op het moment dat jij wel vertrouwen hebt in je paard kan je het aanleren van steigeren op commando overwegen. Het klopt wel dat het paard gaat leren steigeren aan de hand van een beloning. Deze beloning wordt later achterwege gelaten, omdat het paard zal gaan steigeren na het uitvoeren van het commando. Dus uiteindelijk zal dit een logisch gevolg zijn op het commando en niet omdat het paard de link legt steigeren -> belonen.
Steigeren kan gevaarlijk zijn en dit is niet afhankelijk van de grootte van het paard. Waarom is steigeren zo gevaarlijk kan je jezelf dan gaan afvragen. Als je dit zonder zadel aanleert kan het paard jou met zijn voorbenen raken, hoe groot het paard ook is. Als je het onder het zadel gaat aanleren is het mogelijk dat zijn hoofd tegen het jouwe aankomt, je van het paard afvalt en jezelf bezeert, of in het ergste geval het paard valt met jou eronder. Ook dan maakt het niets uit of je op een shetlander of een Shire zit, je hebt evengoed pijn.