Niet op een trens kunnen lopen = niet goed voor elkaar hebbe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Niet op een trens kunnen lopen = niet goed voor elkaar hebbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:14

Wat vinden jullie..Is een paard goed voor elkaar als hij op een bit dat niet toegestaan is op wedstrijd, goed loopt? Dus een paard wat niet op een normale trens loopt?

*Beginsituatie verwijderd, nu mogen jullie in het algemeen oordelen*
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 02-03-08 20:43, in het totaal 3 keer bewerkt

kohtje

Re: Niet op een trens kunnen lopen = niet goed voor elkaar hebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:17

Meid ze is 22 jaar dus ik zal me er maar niet te druk over maken. Jij rijd lekker en je paard is gelukkig.

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:23

Waarom eigenlijk toch de keuze voor een bit boven bitloos. Ik ben niet echt bekend met het mennen maar geloof dat je heel wat minder teugeldruk hebt dan met rijden, toch?
Ik zou zelf dan kiezen om het rijden onder man bitloos te blijven doen. Dit om te voorkomen dat ze straks te hard in de mond kan worden en je een groter probleem krijgt. Dit hoeft natuurlijk niet. Het kan ook best zijn dat je paard een trens gewoon niet fijn vindt en er daarom zoveel verzet blijft. Een goede paardentandarts kan je hierbij misschien adviseren doordat hij kan zien wat er het beste in de mond van jouw paard past.
succes, en groetjes

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:24

Omdat ze bij LvL met bit moest rijden Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:25

zoals ik ook in het andere topic al vermelden, waarom ga je niet over op stang met tongspeeltjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:26

zielig heb ik niet voorbij zien komen...

Dat je paard dan niet goed voor elkaar is vind ik wel..helaas voor je...

Een paard rij je voornamelijk op zit en been.
Ik kan me voorstellen dat je een koetspaard dat niet hebt geleerd.
Toch is dat elk paard aan te leren.
Dat het je na 6 jaar niet is gelukt zegt me niks... 6 jaar geen kundig persoon om je te helpen en het lukt niet. Zelfs een GP amazone hoeft niet altijd geweldig te zijn in het overbrengen van dingen.
Het zelf gereden hebben en les kunnen geven zijn ook 2 verschillende dingen.

Nu hij 22 is zou ik gewoon bitloos blijven rijden...niet met een streng bit

Maar de stelling een paard is niet goed voor elkaar als je hem niet op een gewone trens dressuur kunt rijden in de bak, zeg ik ja...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:33

Ik hoef geen commentaar op mijn eigen rijden, of welk bit ik gebruik.

Ik wil alleen graag jullie mening weten over de stelling 'niet op een trens is niet goed voor elkaar'.

Ik vind persoonlijk dat wanneer jou paard ontspannen en vriendelijk gereden word, een ander bit geen enkel probleem is. Zie liever een liverpool bij een paard in zijn mond, waar zacht mee om word gegaan, dan een trens die van links naar rechts de mond doorgehaald word Lachen
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 02-03-08 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:35

Dat komt omdat je in de beginpost jou situatie hebt genoemd, dan neemt iedereen die als uitgangspunt.

Ik ben het eens met de stelling, als je een paard niet op een normale trens kan laten lopen zal er of iets medisch mis zitten of iets gedragsmatig. Maar iig betekend het voor mij dat het paard niet goed voor elkaar is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:38

Als je je paard op een scherp bit hebt lopen, omdat hij anders niet normaal loopt, vind ik dat je hem niet goed voor elkaar hebt.
Training baart kunst.
Zoals ik eerder al zei, als het allemaal zo makkelijk was reden we allemaal al op het hoogste niveau. Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:44

En wat als het een bit betreft wat niet scherper is? Want een trens waarmee flink geragd word, kan harder ingewerken dan een stangetje wat met een stille hand gereden word

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:08

Amanda_T schreef:
En wat als het een bit betreft wat niet scherper is? Want een trens waarmee flink geragd word, kan harder ingewerken dan een stangetje wat met een stille hand gereden word

Nu stel je twee uitersten.
De meeste mensen zijn gewoon in staat hun paard op een trensje te rijden mét stille hand.
Als je dat niet kunt, dan heb je IMO je paard niet goed voor elkaar

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:11

Idd manie, zo zie ik dat ook Lachen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:13

En ik ook. Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:16

Leuk discussietopic zo Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:20

ben ik het niet mee eens Knipoog

je kunt best op een ander bit rijden en je paard ook netjes aan het lopen hebben, een bit is namelijk even streng als de hand van de ruiter Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:24

Okee, maar dan zou die ruiter het paard toch ook op een trensje moeten kunnen rijden? Of vind je dat een ruiter die heel zacht met een (bv) pelham kan rijden dat niet met een trensje zou moeten kunnen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:52

nouja, genoeg paarden die een normaal trensje niet aanpakken maar met kopere rolletjes of rubber wel Lachen
zo is een liverpoolstang ook nog wel eens gedraait? weet neit of hier trensjes van zijn? maar dat kan een paard ook fijner vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:53

ja een bit is idd zo streng als de hand...
Maar als een paard niet op een trens loopt, maar wel op een bit met hefboom...waarom zou dat dan komen?

Juist ja, dat deze toch strenger inwerkt en het hem "pijn" doet als hij daar tegen in gaat... dus ook met zachte hand werkt een hefboom meer in dan een trens.
Of je moet met geheel lange teugel rijden.

Zou er voor het paard geen verschil zijn in gevoel zou hij namelijk op een strenger bit precies zo lopen als op een gewone trens

Koperen rolletjes is ook een streng bit en totaal niet dier vriendelijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:57

goed was maar een voorbeeld Knipoog (volgens mij ontstaat er hier bij wrijving ook vonken gezien het verschillende soorten metaal zijn? oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:02

Jemig gedraaid fijn????????????????? ja, als je van SM houdt is dat vast wel fijn... leg eens een "gedraaid" bit op je scheen en laat iemand een ferme ruk aan de teugels geven, ja dat is pas fijn!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:03

Annemeik schreef:
Ik ben het eens met de stelling, als je een paard niet op een normale trens kan laten lopen zal er of iets medisch mis zitten of iets gedragsmatig. Maar iig betekend het voor mij dat het paard niet goed voor elkaar is.

wat een onzin! een paard kan bitloos toch perfect rijden? als hij bitloos is ingereden en daar goed op te rijden is, waarom dan een bit? en waarom per see trens?

ik ben het er mee oneens. ik denk dat je best alles goed voor elkaar kunt hebben ook al rijd je niet met trensmisschien in sommige gevallen wel JUIST goed voor elkaar zonder trens of ander bit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:05

Bitloos kan ook een optie zijn. zonder hefboom.

Maar ook dan is elk paard wat geen medisch probleem heeft met een bit te rijden.

maar goed, het ging hier niet om bitloos of niet.
Maar trens versus scherp bit (niet toegestaan bij dressuur wedstrijden bit)

Dus geen bitloos topic

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:07

ikenindi schreef:
wat een onzin! een paard kan bitloos toch perfect rijden? als hij bitloos is ingereden en daar goed op te rijden is, waarom dan een bit? en waarom per see trens?

ik ben het er mee oneens. ik denk dat je best alles goed voor elkaar kunt hebben ook al rijd je niet met trensmisschien in sommige gevallen wel JUIST goed voor elkaar zonder trens of ander bit...

Idd, het ging hier niet om bitloos of met bit. Het ging er om of je een paard dat goed loopt op een scherper bit ook fijn kon rijden op een trensje.

Vind trouwens de opmerking over de SM en ruk aan de teugels helemaal nergens op slaan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:29

Je kan inderdaad zelf kijken hoe scherp je bit is door deze op je schenen te leggen. Ik snap dat het wat overdreven is, maar een gedraaid bit zal meer pijn doen dan een niet gedraaid bit.

Ik ben het er wel mee eens (bitloos uitgesloten, voordat hier over begonnen wordt!). Wanneer je een ander bit nodig hebt om je paard te rijden, vind ik het niet goed. Maar het vergelijken van trensen kan alleen maar als je er vanuit gaat dat de ruiter op dezelfde wijze rijdt. En dus is een vergelijking van: een hard trensgebruik en een zacht hefboomgebruik GEEN vergelijking van het bit zelf, maar een vergelijking van wat ruiterhanden wel en niet voor een schade aan kunnen richten. Wanneer je zacht hefboomgebruik nodig hebt, zal ik namelijk zorgen dat je je hefboom in je zadelkast legt en weer met een gewone trens gaat rijden, zodat je je paard nog verder kan verfijnen, maar dan met een zachter bit.

Zo ben ik ook niet voor het gebruik van S&T (maar dus ook NIET tegen). Men zegt: het is voor de verfijning.
Maar: dan denk ik: waarom verfijnen wij ONSZELF niet zo, dat we dezelfde verfijning ook op een trens voor elkaar kunnen krijgen. Daarnaast: het is een mooi instrument, voor de ruiters met een goede zit en een goed teugel-gebruik, maar het is en blijft een hoop ijzerwerk (lees: 2 bitten!) in de mond van je paard EN een martelwerktuig in de handen van een, helaas, te groot deel van de gebruikers.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:36

Ik snap niet echt helemaaaaaal wat je bedoeld. Ik vind het NIET normaal als een paard alleen super mooi kan lopen op een stang+trens.
Maar bitloos zou best een oplossing(en dus kan het een gewoon trensje vervangen) kunnen zijn voor een paard met een zeer gevoelige mond.