dure les, slechte bodem, wel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

dure les, slechte bodem, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:23

Ik heb me dus bij een andere rijvereniging opgegeven voor een lessenserie springen. Dit omdat het dichtbij is en ik dus niet te lang weg hoef met m'n merrie i.v.m. het veulen. Normaal heb ik 2 keer in de maand priveles voor springen, maar dat doe ik dus al 3 maanden niet meer i.v.m. drachtigheid en het veulen. Dat is ook een uur van huis en nu nog even wat ver weg, ik vind 2 uur van huis zonder veulen genoeg.
Vandaag voor dus het eerst geweest. De lessen kosten 23 euro per les, 5 mensen in een groep. Het zijn in totaal 3 lessen. Ik weet wie er les geeft en heb zelf ook een tijd priveles gehad van deze persoon. Dus de kwaliteit is goed. Maar nu kwam ik daar op die stal voor het eerst. Een enorme geul in de hoefslag. Zo kun je dus geen schouderbinnenwaarts of buitenwaarts rijden. Maar dat was nog niet het ergste. De rest van de bak was extreem zwaar, heel erg mul zand. Het is een nieuwe bodem, maar die was niet gesproeid omdat de installatie kapot was. Mijn paard had gewoon moeite met lopen. Is normaal prima voor het been, maar was nu gewoon sloom en traag. Het springen deed ze niet verkeerd, maar ik heb tussendoor telkens gestapt om haar niet te moe te maken. Echt hoog en veel is er niet gesprongen vanwege de bodem.
Degene die lesgaf wil ook aangeven dat er wel wat aan de bodem gedaan moet worden. Maar ik heb eigenlijk zo iets van ik wil m'n paard niet weer kreupel. De volgende lessen dus maar gewoon afzeggen? Op zich vind ik dat ook weer zonde van m'n geld, maar een kreupel paard kost meer.
GAan jullie rijden op een slechte bodem?

andafries

Re: dure les, slechte bodem, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:35

Nee ik zou zeker niet gaan springen op een zware mulle bodem. Je kan je paard er kapot mee rijden dat is toch zonde. Ik zou als instructeur ook weigeren om daar springles te geven. Die rijbaan kan toch wel met de hand gesproeit worden ? Ja dat kost wel tijd daar weet ik alles van maar het welzijn van de paarden staat bij mij voorop. Dan maar een uurtje of langer sproeien als daardoor de bodem beter wordt ,toch ????

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:37

Ik zou niet gaan rijden, maar ik ben sowieso heel mutserig met mulle bodems in verband met een (vroegere) peesblessure van mijn paard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:37

Misschien informeren, vóór je volgende les is, of de bak wel beter is? Ofzo?
Om je les af te zeggen is ook zowat, als de bodem volgende keer beter is?
Maarja, dan moet je wel zeker weten dat de bodem (stukken) beter is, maar anders kun je altijd nog omdraaien toch?

Succes ermee iig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:41

Het schijnt dat er al tijden niet gesproeid wordt. De nieuwe bodem ligt er nu ong. een maand in. Een nieuwe bodem moet zich zetten, dat kost een tijd, maar zo erg heb ik het nog niet meegemaakt. Ik denk dat slepen al heel veel zal helpen.
Ik kan natuurlijk ook de instructeur morgen eens opbellen en vragen wat er gezegd is en of er iets beloofd is.

Ik heb mijn paard vorig jaar dus ook kreupel gehad, dit omdat ik er achter gekomen was dat m'n merrie meerdere keren gedekt was door een hengst terwijl ik aan het werk was. Oftewel: alle paarden liepen overdag bij elkaar. Daarna mocht m'n merrie niet meer bij de anderen en is ze in een mulle bak gezet, de anderen in het land. ZE heeft lopen ijsberen met als gevolg aan 2 benen kreupel. Achter had ze de banden van de kogel verrekt (uiteindelijke kosten 650 euro en dus een veulen in m'n merrie die er gelukkig gezond uitgekomen is). Ik ben ook gewoon bang voor zware bodems.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:06

Ik zou hier niet eens in rijden laat staan springen, de kans op een peesklap of andere blessures is heel groot in zo'n mulle bak.
Ik houd altijd een beetje de vuistregel aan dat je nog een stukje hoef moet kunnen blijven zien als je paard zijn voet in het zand zet.
En ook ongelijkmatige rijpistes zijn erg slecht voor in te rijden.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:37

Ik zou er dus NOOIT gaan rijden, slecht voor je paard en je schiet er niks mee op. Je kunt in zo'n bodem niks oefenen, alles is uit balans!! Voor dat lesgeld houden ze volgensmij ook wel genoeg geld over om de bodem fatsoenlijk te onderhouden Knipoog 5 x 23,- = 115,- per uur !!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:39

Ik zou daar ook niet gaan rijden
Is er iom de instructeur niet een andere locatie te regelen dan?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:49

Ten eerste wat een bedrag voor een groepsles! En dan zo'n bodem aantreffen................. Boos! Ik zou de stal opbellen, die verantwoordelijk is voor de bodem, en gewoon netjes en aardig aangeven wat het probleem is.
Voor dat bedrag mag je er gewoon vanuit gaan dat de bodem goed, of in ieder geval acceptabel is. En idd. de bak slepen is echt het werk niet!

Mocht het gewoon zo blijven dan zou ik er zelf niet in gaan rijden. (ook wij hebben een pony met een oude peesblessure, en voor je het weet ben je een hoop geld en ellende verder) Succes! Ach gut

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:52

Ik zou ook niet gaan rijden.
Even een sleep er door heen is zo te doen.
De manege verdient er zo wel lekker aan. De boel verhuren en er niks voor terug doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:23

Fidele schreef:
Ten eerste wat een bedrag voor een groepsles! En dan zo'n bodem aantreffen................. Boos! Ik zou de stal opbellen, die verantwoordelijk is voor de bodem, en gewoon netjes en aardig aangeven wat het probleem is.
Voor dat bedrag mag je er gewoon vanuit gaan dat de bodem goed, of in ieder geval acceptabel is. En idd. de bak slepen is echt het werk niet!

Mocht het gewoon zo blijven dan zou ik er zelf niet in gaan rijden. (ook wij hebben een pony met een oude peesblessure, en voor je het weet ben je een hoop geld en ellende verder) Succes! Ach gut

Inderdaad!
Bij een dergelijk lesgeld mag je toch verwachten dat je met een rode loper wordt ontvangen toch?!
Zelf zou ik proberen te regelen dat er gereden kan worden door instructeur of rijbaaneigenaar er op aan te spreken.
Het resterende lesgeld zou ik NIET betalen als je niet gaat rijden. Het zijn namelijk geen goede omstandigheden. Misschien is het een idee om met zn 5en een betere rijbaan uit te zoeken en met zn 5en daar de lessen uit te rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:40

Ik heb de instructeur nog even gebeld (heb z'n privenr, altijd handig Knipoog) Hij heeft er wat van gezegd en er is verbetering beloofd. Maar ik was volgens hem de enige die geklaagd heeft, maar de andere ruiters rijden daar altijd. Toen ik de wedervraag stelde of hij er zelf in zou springen was het antwoord 'absoluut niet'. Hij adviseerde om ook nog even bij de stal zelf aan te geven dat dit gewoon niet hoort. Dat ga ik nog even doen. Die persoon die lesgaf, gaf ook aan dat hij het erg jammer vond van die les. Vooral ook omdat ik het gevoel heb dat ik er niets geleerd heb. En dat lag niet aan de instructeur, maar omdat ik m'n paard niet durfde te rijden. En dat had hij gelukkig wel gezien.
Verder vertelde die persoon die die lessen geeft dat ze volgende week van 3 groepen 2 gaan maken omdat er een aantal mensen niet kunnen. Ook schuiven de lestijden. Ik weet van niets, en ik wil zeker niet bij de ruiters uit de eerste groep in de les. Het niveau was zowieso erg laag (geen springruiters verder, mijn paard heeft nog geen parcourservaring, maar was wel het verst, terwijl ik ook al 2.5 jaar geen springparcours meer gereden heb wegens geen geschikt paard, maar de eerste groep waren echt mensen met zeer weinig springervaring). Ben dus benieuwd of ik nog hoor of ik ook moet schuiven en of de groep nog groter wordt (dan ga ik ook niet, vind 5 al te veel eigenlijk)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:29

Ik vind het een behoorlijke prijs voor een groepsles, zeker als de bodem ook nog eens slecht is Bloos
Ik heb altijd van 2 personen priveles, de 1 is de stalhouder en de andere een instructrice van buitenaf. Zolang ik weinig rijd ivm slechte bak oid dan plan ik ook geen les. Ik wil wel waar voor mijn geld, als we beperkt worden door een slechte bak oid dna laat ik de les net zo lief niet door gaan Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:20

Ik zou zeker niet gaan rijden...
Zeker voor het geld en ook voor het welzijn van je paard Lachen
Ik betaal voor een prive springles 25,- maar dan heb ik ook echt prive les, en niet met anderen erbij. Van een instructeur die op dressuur en springniveau zijn sporen zeker heeft verdient Clown Onze bak kan ook zwaar zijn, maar op de dag van de springlessen wordt deze altijd gesleept en gesproeit (bijna elke dag sowieso bij ons).

En dat de sproeiinstalatie het niet doet vind ik eigenlijk een slechte reden... bij ons was die ook een keer kapot en toen werd er gewoon met de hand besproeid, het welzijn van de paarden staat voorop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:44

Ik heb afgezegd met de reden erbij. Gelukkig vond de organiserende vereniging dit een goed argument, ik hoef de les verder niet te betalen. Zij zitten dus dat ze die bak huren.
Verder degene die die lessen geeft nog even gesproken, hij vond mijn reden ook gewoon gegrond.
Ik wil m'n paard graag heel houden. Ik heb gewoon geen fijn gevoel aan vorige week overgehouden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:26

Idd goede keuze... eerlijk van de vereniging dat je de lessen verder niet hoeft te betalen Lachen

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:49

Heel goed!