Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardauxzep

Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:07

Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

roxiie

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:10

Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening Bloos

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:11

ja dat vind ik ook !
ik rijd ook niet met zweep xd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:13

Nou ik zou die mannen eens een mep tussen de oren willen geven dan, slaat echt nergens op ,
Slaan is onmacht en angst.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:14

geweld lost niks op Knipoog
slaan hoort niet,punt.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:16

slaan hoort niet en al helemaal niet tussen de oren
wat een verstand

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:17

In principe idd niet slaan tussen de oren. Steigert een paard, dan vind ik een klap tussen de oren een goede oplossing. Slaan mag niet, steigeren ook niet. Ze schrikken hier erg van, en bij mijn paard is het zeer effectief, wil die eens steigeren.. Dit komt trouwens zelden voor, maar ga dus niet ontkennen dat ik mijn paard weleens een klap tussen zijn oren heb gegeven.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

Oké ben bang dat ik nu een hele discussie op de hals ga halen..
Ja ik rijd met zweep.. en ja sla mn paard wanneer nodig maar dan op zn billetjes haha!
Maar we hebben een pony/paard gehad die geweldig kon lopen, opeens ging het knopje om en begon ze te steigeren en dan puur om je eraf te gooien.. Als je er dan naast lag vond ze het nodig je ff aan te vallen.. Nou dit paard hebben wij dus wel op de mannenkam en tussen de oren gemept met de hand.. En ja waar of niet, na 2 weken deze methode niks meer aan het handje! Bij het juiste straffen/belonen is van alles mogelijk zolang je maar niet oneerlijk ben tegenover het dier!
Heeft het paard pijn.. Ja dan is het logische dat slaan niks oplost, maar doet die het puur om je eraf te werken terwijl er niks aan de hand is (verklaard door DA) dan is een corrigerende tik weleens nodig!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

Hmmm...Ik heb het niet zo op slaan..Denk dat je dan je paard alleen maar bang maakt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat als ik onverwachts gebeten word mijn eerste reactie ook een tikje is (geen mep!!!)...Maar ik zou echt nooit zomaar om niets een paard een tik geven....Heb met een pony gewerkt die mishandeld was, die angst krijg je er echt bijna niet meer uit! Ik rijd wel met een zweep maar niet om mijn paard te slaan gebruik alleen als waarschuwing door middel van een tik op mijn laars of het zadel geven...Dat geluid werkt bij mijn paard ook!
Laatst bijgewerkt door Angeltjuhhhh op 19-02-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:24

Angeltjuhhhh schreef:
Hmmm...Ik heb het niet zo op slaan..Denk dat je dan je paard alleen maar bang maakt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat als ik onverwachts gebeten word mijn eerste reactie ook een tikje is (geen mep!!!)...Maar ik zou echt nooit zomaar om niets een paard een tik geven....Heb met een pony gewerkt die mishandeld was, die angst krijg je er echt bijna niet meer uit! Ik rijd wel met een zweep maar niet om mijn paard te slaan gebruik alleen als waarschijnlijk door middel van een tik op mijn laars of het zadel geven...Dat geluid werkt bij mijn paard ook!

dan heeft een zweep ok nie zo veel zin eigenlijk Knipoog
slaan is gwoon not done
behalve als je gebeten of getrapt word! dan is het logisch dat je laat wete dat dat niet mag Knipoog
maar dan nog met mate Knipoog

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

Citaat:
slaan is gwoon not done
behalve als je gebeten of getrapt word! dan is het logisch dat je laat wete dat dat niet mag Knipoog

En als die bokt, steigert, weigert voorwaarts te gaan, niet reageerd op je been?
Moet je hem dan influisteren dat dat fout is?

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

Ja daarom zette ik er ook bij geen mep Lachen en die zweep heeft voor mij wel nut want in principe corrigeer ik haar er wel mee...Alleen dan met het geluid...En af en toe heeft mijn paard van die acties van ok ik schrik nu..Dus ik ga zitten en achter schuifelen op mijn kont (jaja typische Puk actie) En dan leg ik de zweep weleens op d'r kont reageert ze ook al meteen op...Hoef gelukkig nie eens te slaan ofzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:28

Is 1 van de hufterigste manieren om een paard te slaan, want ze zien ook niets aankomen. Wat mij betreft dus echt alleen als je geen andere optie hebt. Bij stijgeren raak ik 'm waar ik 'm raken kan.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:28

Lin_sOnaldO schreef:
Citaat:
slaan is gwoon not done

En als die bokt, steigert, weigert voorwaarts te gaan, niet reageerd op je been?

Ik vind wel dat je ze moet straffen op zo'n moment..Ze moeten wel weten dat niet alles zomaar mag...Ik bedoel alleen het echte meppen of slaan dat ik vind dat dat niet hoeft...

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:29

ik hou niet zo van slaan, maar als een paard mij bijt, trapt of mij eraf probeerd te gooien door te stijgeren dan kan ze een mep verwachten hoor. Het gaat dan wel om mijn veiligheid!
Natuurlijk moet je dan wel weten dat het niks met pijn te maken heeft.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:30

Een tik ter correctie dat ze weten dat het fout zit is dan ook de bedoeling.
Hoe snapt een pony/paard anders de grens tussen wel en niet?
beloning door middel van de stem en straffen door een tik met de zweep/iets hardere beenhulp.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:31

lovekira schreef:
ik hou niet zo van slaan, maar als een paard mij bijt, trapt of mij eraf probeerd te gooien door te stijgeren dan kan ze een mep verwachten hoor. Het gaat dan wel om mijn veiligheid!
Natuurlijk moet je dan wel weten dat het niks met pijn te maken heeft.

Ja precies, wat ik dus ook bedoel is je mag je paard wel straffen maar niet zo hard dat het paard pijn heeft. Corrigeren is wat anders dan pijn geven....Klap tussen de oren vind ik zelf wat hard, omdat ze dat totaal niet aan zien komen.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:33

Citaat:
Ja precies, wat ik dus ook bedoel is je mag je paard wel straffen maar niet zo hard dat het paard pijn heeft. Corrigeren is wat anders dan pijn geven....Klap tussen de oren vind ik zelf wat hard, omdat ze dat totaal niet aan zien komen.

Ja daar ben ik het volledig mee eens.
Maar over die klap tussen de oren.. een paard dat puur steigert om je eraf te werken.. daar los je niks mee op door hem been te gaan geven, een tik op de kont of met je stem. Dat was niet de methode en na deze methode heeft het paard in kwestie het niet meer gedaan, probleem opgelost en heeft geen trauma's eraan overgehouden kon gewoon altijd nog tussen mevrouw dr oortjes komen Knipoog

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:33

Lin_sOnaldO schreef:
Citaat:
slaan is gwoon not done

nee hem vooruit meppen dat helpt jho Gestoord
geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:35

slaan tussen de oren alleen als een paard omhoog gaat, nu zullen er weer vele zeggen dat het niet nodig is en slecht en weet ik t. Nou omhoog gaan en erger achteroverslaan mag ook niet en je kunt er beter op deze manier gelijk bij zijn om het af te leren dat het maar erger te laten worden.

Als ik hier rond aant lezen ben wordt ik aardig gek van dat gedoe over niet en wel slaan, en wel of geen zweep en alles.
Maar goed ik respecteer ieder zijn mening zeker, maar soms moet je verder kijken dan een huisje boompje beestje wei pony.
Er zijn paarden die een hardere hand zeker nodig hebben.
Een paard is wel eventjes 600 700 kg en dat tegenover een mens, dus je moet wel eens een klap uitdelen, En dan beter gelijk op het begin dan dat het erger wordt en wat krijg je dan, het paard heeft het gedaan ruiter vliegt eraf paard niet meer te handelen al die dingen en hoe vaak wordt een paard dat ergens gedumpt omdat er niks meer mee aantevangen is terwijl het paard er niks aan kan doen alleen de mens die even een juiste opvoeding te zielig vond.
Of als er ongelukken gebeuren, ruiter been gebroken, of nog vele ergere dingen.
Veel kan voorkomen worden..
En natuurlijk mag je je paard wel eens verwennen en vertroetelen als je ondertussen maar niet vergeet consequent te zijn

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:36

Citaat:
geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos

Wie zegt meppen? Dus jij beweerd dat je je paard niet onder controle heb zolang je ze weleens een corrigerende tik moet geven?
Dan denk ik dat een hoop mensen hun paard niet onder controle hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:36

saffire schreef:

geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos[/quote]

Ehhh JA. Paard dat gevaarlijk reageert wordt hard aangepakt hoor. Bij mij wel tenminste. Met alleen aaien en lieve woordjes kom je d'r niet als je een lastpak onder het zadel krijgt.
Ik sla liever 1x hard dan 10 half.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:37

Ja ik ben het volkomen met juudje84 eens..

Angeltjuhhhh

Ja ok, ik praat ook meer vanuit mijn eigen pony. Daar heb ik in het begin heel veel moeite meegehad wat betrefd het hoofd aanraken....Heb haar nu 11 jaar en heb er nog moeite mee. Ergens een traumaatje opgelopen denk ik. Dus ja bij haar zou ik dan zoiets zowiezo niet doen....

Ilsje_

@ saffire, wat doe jij dan, Paardje wil je dat niet doen? stoppen. soms moet je het gewoon op een duidelijkere manier laten blijken.