moeilijk vinden om aan te sporen tijdens het draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

moeilijk vinden om aan te sporen tijdens het draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:35

hoi allemaal die mn topic leest

ik heb moeite met het aansporen tijdens het draven
Waardoor het paard er misbruik van maak, en steeds zachter begint te draven tot stap
in stap&galop heb ik er geen moeite mee..
ik begin met het draven soms ook bijna te stuiteren, waardoor ik wel moet gaan stappen
alle tips zijn welkom, want ik wil graag door kunnen draven, op het tempo wat ik wil..

nanova

Re: moeilijk vinden om aan te sporen tijdens het draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:37

misschien heet het niet aan te sporen, maar been geven

nja ik hoop dat julliet het iig snappen wat ik bedoel, dat ik moeite heb om mn been eraan tehouden tijdens het draven..

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:10

niemand die hier een oplossing voor heeft? of ben ik te vroeg met het vragen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:19

Hoe lang rijd je?
Heb je altijd hetzelfde paard, of een eigen paard? En kun je dan bij andere paarden wel drijven?

Zitlessen zijn in ieder geval een goed begin. Leer stil en onafhankelijk te zitten, zodat je je benen niet zo hard nodig hebt om te blijven zitten, dan wordt drijven ook makkelijker.
Ga vaker zonder zadel rijden, daar krijg je een goede zit van.

Maarrr, eigenlijk zou het niet nodig hoeven zijn om zo vaak te drijven, als jij je paard aanspoort in draf dan moet die in draf blijven totdat jij vraagt om te gaan stappen. Ben dus heel consequent, als hij uit zichzelf langzamer gaat lopen dan kun je het beste even duidelijk zijn, je mag best even roepen 'EEJ!' met eventueel een tikje erbij. Als je paard niet erg gevoelig is dan kun je beter één flinke tik geven, dan 10 zachte tikjes, dat werkt niet Knipoog
En ga ook vooral niet te lang door. Als je paard een minuut netjes heeft gedraaft dan beloon je heel uitbundig en neemt hem terug in stap, stappen is blijkbaar ook een beloning voor het paard, dus ga heel vaak terug in stap als hij goed zijn best heeft gedaan. Maar alleen op jóu commando.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:32

ik rijd 4jjaar maar heel onregelmatig, heb soms iedere dag in 2maande gereden, daarna een half jaar niet, daarna menege lessen gevolgt iedere week, maar 6weken late weer mee gestopt. ik rijd altijd verschillende paarden, en heb niet de mogelijkheid om zitlessen te volgen, en ook niet zonder zadel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:41

Sja dan is er vrij weinig aan te doen ben ik bang.
Kun je niet naar een andere manege voor zitlessen, of een verzorgpaard zoeken?

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:00

je kan ook als ie niet luisterd( weet niet of je zeweepje hebt) een tik achter je been geven...

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:38

Gewoon blijven oefenen, ik had hier ook altijd moeite mee, maar dat is vanzelf over gegaan.
Heb je je benen wel op de goede plek liggen? of misschien ga je te enthousiast lichtrijden waardoor je been niet op hun plek blijven liggen.
Wanneer het paard echt niet luistert naar je been kun je altijd een corrigerend tikje geven met de zweep.

En vergeet ook vooral niet het paard te belonen wanneer het goed gaat.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:35

Wat je sowieso kan doen is alleen aandrijven als je zit (op het 'zitmoment' van het lichtrijden). Met aandrijven bedoel ik dan net iets meer druk geven. Waar de meeste paarden goed op reageren is ritmisch geluid en ritmische beweging. Je kan bijvoorbeeld met je zweepje zacht tegen de schouder tikken of tegen je eigen rijlaars. Of met een teugel rijden en met je andere hand met je vingers knippen (met het drafritme mee). Of met je tong klikken. Dan kan je je benen ontspannen laten hangen en hoef je niet zo aan je benen te denken. En als je je benen heel stil probeert te houden merk je misschien dat je paard juist langzamer gaat. Dat is logisch, omdat je dan niet meer 'meedraaft'. En dan 'denkt' je paard 'Ja doei, als jij niet meer draaft doe ik het ook niet' Haha! . Als ik het kan kan jij het ook Knipoog .

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:03

als je sporen stomp zijn kun je gewoon diewen in de buik hoor..
natuurlijk niet te hard
maar ze voelen het wel en weten dat ze zich gelijk moeten gedragen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:14

Opzich is het natuurlijk ook wel positief dat je niet constant aan het drijven bent Haha! Tong uitsteken
Zonder gekheid, wat je kan proberen is je benen om het paard heen leggen, wil je been geven dan hoef je alleen je kuit iets aan te duwen.
Goh dit is nog moeilijk uit te leggen ook!
Waarom stuiter je?
Ga je niet mee met de bewegingen van het paard? (wanneer het buitenvoorbeen naar voren gaat staan en wanneer het naar achter is zitten).

Misschien is er iemand bij je in de buurt die jou kan helpen hiermee? Ik begrijp uit je posts dat lessen geen mogelijkheid is Lachen

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:48

ik denk dat de enigste manier zitlessen volgen is. Hoe dan ook. en er mischien niet zo veel aan denken. Maar ja makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:11

je moet niet telkens aansporen
heb ik vroeger geleert om na paar passen been te geven.
maar wat ben ik er mee opgeschoten dat ik nu constant been loop te geven uit gewenning
erg vervelend je moet been geven als het paard zijn tempo niet aanhoud
doet hij dit vaak geef je hem gewoon 1 keer goed hard been (niet overdreven opvatten gewoon iets harder dan normaal)
of een tik met de zweep dit herhaal je en zoleert hij meteen op zijn eigen benen lopen
en een tempo aanhouden

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:47

Misschien kan je oefenen zonder zadel voor een onafhankelijke zit?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:26

Je paard stopt met lopen omdat je zelf nog niet in balans zit. Daardoor breng je je paard uit balans, waardoor hij iets anders gaat doen. Gelukkig in jou geval is dat stappen, er zijn genoeg anderen die dan gaan rennen.

Probeer eerst aan je zit te werken, en daarbij leer je (als je een goede instructeur hebt) ook andere hulpen voor voorwaarts gaan dan been geven!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:08

Ik denk dat je been geeft met je voet, doe het met je kuit, ik vind het moeilijk om been te geven in galop...

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:30

als je je balans verliest tijdens het draven (stuiteren) trek je dan misschien onbewust aan de teugels? dan gaat je paard ook terug in tempo,je zou een knoop in je teugels kunnen doen je armen kruisen over je borst en dan lichtrijden,is er niemand die je kan helpen door je aan de longe te nemen (zitles)