Stel een paard/pony gaat niet voorwaarts maar stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Stel een paard/pony gaat niet voorwaarts maar stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:23

Een paard gaat stilstaan en gaat absoluut niet voorwaarts
wat doen jullie ?

Jade91

Re: Stel een paard/pony gaat niet voorwaarts maar stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:23

Bij een jong of bij een al wat ouder dier?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:25

ouder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:30

Consequent zijn.
Eerst op zit vooruit proberen te krijgen, dan rustig been geven, dan iets harder duwen (eventueel met stem erbij) en dan een flinke tik met de zweep. Na een paar keer zullen ze bij het lichte been al de link leggen en gaan ze braaf vooruit. Dan beloon je héél uitbundig, zadelt af en lekker de wei op.
Het paard moet dan wel de hulpen kennen, niet dat je een tik geeft terwijl het paard geen idee heeft wat hij fout doet Knipoog

Wat ook goed help: longeren op stemcommando's. Zelfde principe; consequent zijn:
"Stap", geen reactie? -> hand/longeerzweep uitsteken richting de achterhand met weer het commando "stap", geen reactie? -> flinke tik! En uitbundig belonen. Niet te lang doorgaan.

Mijn paard was in het begin ook zo, maar nu rijd ik hem 90% op zit met losse teugels zonder dat ik een zweep nodig heb, zelfs zonder met mijn voeten te hoeven drijven. Dus het is zeker goed mogelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:53

Ligt er aan wat er aan de hand is.
Als hij niet voorwaarts wil omdat 'ie ergens bang van is, dan ga ik 'm het vertrouwen geven om tóch langs "het enge ding" te gaan.
Als het paard staakt uit protest, dan ga ik op zoek naar de oorzaak ervan en probeer die weg te nemen.
En als 'ie staakt omdat 'ie verwend is door bv een vorige ruiter en hij zo onder een werkje uit probeert te komen, dan overtuig ik 'm van de noodzaak om op mijn been- en stemhulpen te reageren. Desnoods met gebruik van zweepje of sporen, of met hulp van iemand op de grond.

Voor een specifieker antwoord zul je dus de situatie iets specifieker moeten beschrijven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:57

die van mij doet het buiten vaak.
meestal omdat hij iets ziet wat hij eng vindt.
ik drijf hem 1x aan, reageert hij daar niet op dan ga ik gewoon op mijn gemakje zitten kijken.. als hij dan de voorwaartse drang weer heeft, dan houd ik hem nog even een halve minuut op de rem.
Ben eigenlijk wel blij dat hij stopt, ipv rent als hij iets eng vindt Nagelbijten / Gniffelen

doet hij het elke 2 stappen, dan por ik hem eens goed tussen zijn ribben als hij gaat remmen, dan is het puur een kwestie van keten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:59

Naaltje schreef:
ik drijf hem 1x aan, reageert hij daar niet op dan ga ik gewoon op mijn gemakje zitten kijken.. als hij dan de voorwaartse drang weer heeft, dan houd ik hem nog even een halve minuut op de rem.

En wat moet het paard daar van leren dan? (Ik snap het namelijk al niet dus het lijkt me stug dat een paard het dan snapt)
Imo leer jij je paard dus dat been geven niets betekent (want geen reactie = beloning, ruiter laat 'm verder met rust) en dat bewegen niet goed is (als 'ie dan eindelijk wil lopen dan moet 'ie op de rem en stilstaan)
Verward

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:01

als mijn paard iets eng vindt buiten, en toch echt niet op mijn been durft te reageren
dan ga ik hem er niet langs dwingen
dan wacht ik wel tot hij ontdekt heeft dat hij niet met huid en haar verslonden wordt (meestal duurt dit 20 tellen ofzo) en dan gaat hij zelf weer voorwaarts, en dan houd ik hem nog even tegen ja, omdat hij zo nodig wilde stilstaan.

je kunt het best een verkeerde manier vinden, maar toch doe ik het zo. paardlief blijft er relaxed onder buiten, en rust is voor mij ontzettend belangrijk buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:05

Ik zeg niet dat je manier verkeerd is, ik snap 'm alleen niet. Ik heb helaas de wijsheid ook niet in pacht.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:08

ik heb ontdekt als ik op dat moment meteen wil doorduwen, paardlief ontzettend gestresst wordt, en erlangs stuitert..
zo lijkt het net of hij zijn eigen stommiteit gaat inzien, en dan toch maar wil doorlopen ''hey.. t vrouwtje houdt mij tegen.. zij bepaalt dus de regels, niet ik''

bovendien wil ik hem dat stoppen niet laten omzetten in rennen Lachen
sta liever stil dan dat ik op een ongeleid projectiel zit Nagelbijten / Gniffelen Clown