Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Do_

Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:14

Hoi Allemaal,
Iets waar ik mij scheel aan kan ergeren. Als ik in mijn tijdschriften lees, zie ik 9 van de 10 top ruiters op foto's zonder cap. Het is nu meer dan een jaar verplicht, ook in de inrijdring, en toch worden foto's geplaatst van ruiters zonder cap.
Nou ben ik over de leeftijd dat ik mijn idool na wil doen, maar ik vind het erg slordig van de tijdschriften. Cap is verplicht en als je Anky zonder cap ziet rijden, denk je "dat kan ik ook".
Het is niks voor niks verplicht geworden.
MIjn mening is dan ook: publiceer geen foto's meer met ruiters die geen cap dragen. Het is een slecht voorbeeld. Willen de ruiters geen cap opzetten voor de foto's, dan maar geen foto's.
Do

Coconut

Re: Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:15

Is het verplicht ook in de inrij ring? Ik zag maar 1 iemand bij Jumping Amsterdam zowel tijdens het springen als dressuur in de inrij ring met cap rijden Nagelbijten / Gniffelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:16

waar staat dat het verplicht is? je krijgt echt geen boete als je er geen op hebt

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:17

zou in het FEI regelement moeten staan dan lijkt me
Laatst bijgewerkt door moonie op 31-01-08 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:17

Ik vind het ook niet getuigen van een goed voorbeeld, maar ja, dat is wel meer niet.

Ieder mens kan in principe voor zichzelf beslissingen maken. Als jij je wilt laten beinvloeden door foto's waarop topruiters zonder cap rijden en jij dat daarom ook wilt gaan doen, dan ben je zelf niet bijzonder slim bezig natuurlijk!
Bij jongere kinderen vind ik dat de ouders hierin de overhand moeten hebben. Als mijn pa me vroeger zonder cap betrapte, dan trok hij me zo van mijn paard af hoor!

Tja, het kán beter wat betreft voorbeelden vanuit de topruiters maar dat is niet alleen zo wat betreft het dragen van caps.

Maak voor jezelf gewoon de beslissing joh, en bekend spreekwoord gaat hier wel op: als een ander in de sloot springt, volg je toch ook niet meteen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:21

voorbeeld...daar doe ik niet aan
Iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid

En een cap is niet verplicht...dus waarom daar dan over mutsen?
Topic 90000000000 erover, wordt flau om eerlijk te zijn

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:41

Disciplinereglement Dressuur
Ingangsdatum 1 april 2007

1. Het staat iedere ruiter/amazone vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/
rijrok uit te laten. Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring
wordt gedragen, is verplicht.
2. Een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is
uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed
of bolhoed te dragen.

Disciplinereglement Springen
Ingangsdatum 1 april 2007

1. Het dragen van een veiligheidscap of helm met de norm EN-1384 is verplicht
voor iedereen die te paard zit op het oefen- en losrijterrein of die zich te paard
elders op het concoursterrein bevindt. Dit geldt ook voor militairen en andere
deelnemers in uniform.
2. Het geven van een officiële waarschuwing (deze waarschuwing dient te worden
vermeld op het rap-portageformulier van de Federatievertegenwoordiger) bij herhaald
waarschuwen (twee maal) inzake:
- Het niet dragen van een cap of helm met driepuntsveiligheidssluiting.

Bron: www.knhs.nl : regelementen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:44

op wedstrijd is het verplicht ja B/M2, hoger niet, dus de top waar jij het over hebt.
Maar thuis op de weg of in training ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:45

_Do_ schreef:
Als ik in mijn tijdschriften lees, zie ik 9 van de 10 top ruiters op foto's zonder cap. Het is nu meer dan een jaar verplicht, ook in de inrijdring, en toch worden foto's geplaatst van ruiters zonder cap.
Nou ben ik over de leeftijd dat ik mijn idool na wil doen, maar ik vind het erg slordig van de tijdschriften. Cap is verplicht en als je Anky zonder cap ziet rijden, denk je "dat kan ik ook".
Het is niks voor niks verplicht geworden.
MIjn mening is dan ook: publiceer geen foto's meer met ruiters die geen cap dragen. Het is een slecht voorbeeld. Willen de ruiters geen cap opzetten voor de foto's, dan maar geen foto's.
Do

De meeste foto's bij artikelen worden geschoten bij mensen thuis op hun locatie. Wat iemand thuis doet, moet 'ie zelf weten. Daar zijn geen regels. Niemand die mij verplicht om op eigen terrein een cap op te zetten.
Een journalist moet verslag doen, geen opvoeder proberen te zijn.

Met andere woorden, ik ben het vierkant oneens met je.

Ik vind dit overigens ook helemaal niks met rijtechnische discussie te maken hebben. Eerder met moraalridderig gedrag Scheve mond

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:49

Het gaat mij ook niet aan wat de ruiters thuis doen, dat moeten ze zelf weten. Maar ze hebben wel een voorbeeld functie. Dus als er foto's gepubliceerd worden is het evrstandiger als ze een cap op zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:51

waarom hebben die een voorbeeld functie??
Doe jij alles na wat een ander doet en kun je zelf niet nadenken?

ik zie de politie auto van blik op de weg ook hard scheuren...dat voorbeeld wil ik ook wel na doen op de weg Tong uitsteken
Zouden ze dat als argument pikken..jullie gaven dat voorbeeld? Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:52

Waarom zouden die altijd maar een voorbeeldfunctie hebben? Dus ZIJ moeten wegens hun succes alles maar aanpassen? Laat al die wannabee's gewoon zelf maar nadenken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:52

Hahaha RK en ik zijn het weer eens ouderwets lekker eens geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:00

sluit ik me ook maar bij jullie aan Knipoog

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:00

Randy01 schreef:
Ik vind het ook niet getuigen van een goed voorbeeld, maar ja, dat is wel meer niet.

Ieder mens kan in principe voor zichzelf beslissingen maken. Als jij je wilt laten beinvloeden door foto's waarop topruiters zonder cap rijden en jij dat daarom ook wilt gaan doen, dan ben je zelf niet bijzonder slim bezig natuurlijk!
Bij jongere kinderen vind ik dat de ouders hierin de overhand moeten hebben. Als mijn pa me vroeger zonder cap betrapte, dan trok hij me zo van mijn paard af hoor!

Tja, het kán beter wat betreft voorbeelden vanuit de topruiters maar dat is niet alleen zo wat betreft het dragen van caps.

Maak voor jezelf gewoon de beslissing joh, en bekend spreekwoord gaat hier wel op: als een ander in de sloot springt, volg je toch ook niet meteen?

Ik denk dat er maar weinig jeugd is die denkt van. Oh Anky rijdt zonder cap, dan wil ik ook. Tenminste zo komt het bij mij over. De meeste kinderen hebben daar ook vaak inderdaad ouders voor die hun daarin kunnen corrigeren. En veel jongeren hebben vaak nog ergens rijles, dus denk dat die instructrice ze dat ook wel duidelijk maken.
Ze hebben vast wel een beetje hersenen zitten.

Ik snap het punt verder wel, voor een foto kun je best even een cap opzetten om alleen maar even het goede voorbeeld te geven.
Laatst bijgewerkt door Igorr_89 op 31-01-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:01

runningkawa schreef:
waarom hebben die een voorbeeld functie??
Doe jij alles na wat een ander doet en kun je zelf niet nadenken?

Het probleem is dat niet iedereen (kinderen bv.) in staat is zoals jij om kritisch te kijken naar anderen, en ik denk dat daar het probleem ligt.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:01

Ik heb zelfs begrepen dat het inmiddels verplicht is om met cap te rijden, ook tijdens training. Wij hebben nl. de veiligheidsmensen bij ons vereniging gehad (staan alleen maar pensionpaarden/pony's) die dan je manege/pension komen inspecteren en we waren zelfs verplicht om bordjes op te hangen waar staat dat het verplicht is om op dit terrein te rijden met cap.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:02

Ja, dat kan vanuit een veiligheidscertificaat vereist worden. Maar geen hond die mij kan dwingen op mijn eigen terrein met cap te rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:03

Als dat bedrijf een veiligheidscertificaat heeft dan is het verplicht op dat bedrijf ja. En als je bv een pensionstal hebt, dan kun je dat ook zelf als regel opstellen.
Maar wat iemand op eigen terrein of bv in het bos doet, dat bepaalt 'ie fijn zelf hoor. Je hoeft toch ook geen zwemdiploma te overleggen voordat je in bad gaat? Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:03

Dit is voor het veiligheidscertificaat.
Denk niet dat de top ruiters dit nodig hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:04

ik vind dat ze een voorbeeld functie hebben en dus ook moeten laten zien dat een cap dragen normaal is en iedereen dat zou moeten doen. voor hun een kleine moeite

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:05

Hoeft dat niet sonja?
Dus ik kan hier gerust een bad gaan aanleggen in huis? Clown

Kinderen hebben ouders...die moeten maar zeggen wat ze willen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:06

RK als jij aan kunt tonen dat je écht in staat bent om niet te verdrinken in het bad, dan mag jij een bad aanleggen Haha! Maarrrrrr vanuit je voorbeeldrol als eersteuursbokker vind ik wél dat je een snorkel op moet zetten. Voor de zekerheid. Is immers een kleine moeite!
Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:07

suuzepuus schreef:
ik vind dat ze een voorbeeld functie hebben en dus ook moeten laten zien dat een cap dragen normaal is en iedereen dat zou moeten doen. voor hun een kleine moeite

dat maak ik zelf wel uit, en niet een moraalridder. En ik ben helemaal geen topruiter, maar ik kan me voorstellen dat zij er hetzelfde over denken.

Sonja, en zwembandjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:08

Ik heb geen zwemdiploma...hoe toon ik dat dan aan?

denk dat ik ook nog maar kurkjes om ga doen, samen met de snorkel en zwembandjes Haha!

Boven de 18 moet iedereen het gewoon zelf weten.
Onder de 18 daar heb je ouders voor Lachen