Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:39

Met eigen of verzorgpaarden kan je zelf weten hoe lang het inrijden duurt. Vooral als het paard stijf is, doe je er toch wel wat langer over.
Maar hoe doe je het inrijden met een stijf manege paard, waar je alles in 1 uurtje les moet doen? Eigenlijk is het meeste ervaring aan de manegeruiters zelf, maar misschien hebben ook de bokkers van eigen of verzorgpaarden hier ervaring ermee om het paard toch wel snel losser te krijgen?

Hebben jullie tips?

gr. Shannon

MalouR

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:31

heel actief rijden, dus niet alleen maar rondjes over de hoefslag rijden en dan een keer een volte. Veel wendingen, kleine voltes die je dan steeds groter gaat rijden en dan weer sluiten en veel overgangen rijden.
succes!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:44

met het losstapen veel wendingen rijden, veel figuren waarin je steeds je paard moet buigen, slangenvoltes,voltes, schouder voor ed

je paard losbuigen in zijn hals voordat je erop gaat zitten wil ook wel veel schelen,

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:46

Zoals hierboven, veel voltes, wendingen etc.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:59

Inderdaad veel wendingen en volten, en genoeg van hand veranderen dat het gelijk aan gaat.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:43

Van hand veranderen gaat niet met een grote groep in het begin van de les... Want de instructrice is dan nog bezig met andere paarden. Maar voltes kan wel, doe ik wel vaker daar niet van.. Ik wil ook wel af en toe een achtje maken...

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:48

Hmm ik weet niet hoeveel mensen je in je les hebt zitten? Wij deden het altijd voor ons zelf, gingen we van hand veranderen, gingen we gewoon de anderen passeren door niet op de hoefslag te rijden, maar de binnenbocht zeg maar.
Goed, wij hadden allemaal eigen paarden, elke instructrice heeft daar natuurlijk andere ideeën over.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:52

Ja, wij rijden op manege paarden en zitten met 10en in de les. Max mogen er 8 maar dat willen ze liever ook niet. Maar de hebben 2 lessen bij elkaar gedaan omdat van de andere les maar een paar mensen kwamen. Toen de lessen bij elkaar waren kwamen de mensen van de andere les weer...
Raar, dat ze dan wel weer komen. Af en toe komen er 2 of 3 niet maar niet dat er 5 ofzo weg zijn.
Tja we mogen niet zomaar op de andere hand gaan rijden...

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:56

Shannonnekke schreef:
Ja, wij rijden op manege paarden en zitten met 10en in de les. Max mogen er 8 maar dat willen ze liever ook niet. Maar de hebben 2 lessen bij elkaar gedaan omdat van de andere les maar een paar mensen kwamen. Toen de lessen bij elkaar waren kwamen de mensen van de andere les weer...
Raar, dat ze dan wel weer komen. Af en toe komen er 2 of 3 niet maar niet dat er 5 ofzo weg zijn.
Tja we mogen niet zomaar op de andere hand gaan rijden...

Dat is idd wel wat veel om zomaar door elkaar te gaan rijden ja.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:04

Daarom vraag ik jullie om advies Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:44

Had ik ook last van toen ik nog op de manege reed, wij reden dan gemiddeld met zn 12en in de les en je had dus weinig ruimte. En eigenlijk kon je idd niet meer doen dan voltes rijden. Ik weet niet of je instructise het toestaat, maar missch kun je een beetje schoudervoor gaan rijden of wijken? Krijg je je paard goed voor het been en wordt ie lekker los door de stelling en buiging die je van hem vraagt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:57

Ik vrees dat je het paard in een lesuurtje niet los kan peuteren.
Is denk ik ook niet helemaal eerlijk tegenover het dier, omdat de volgende die er op gaat zitten misschien een beginner is, of iemand die het weer heel anders gaat doen.
En juist hierdoor wordt een paard dus stijf.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:43

Inderdaad veel figuren rijden, en proberen laag en ontspannen te rijden. Veel overgangen. Dan moet ie haast wel losser door zn lyf worden..

Maar als al die beginners het weer verpesten heb je dr niet zoveel aan. want meestal let de instructie dr toch niet op...

xx

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:34

aukje91 schreef:
Had ik ook last van toen ik nog op de manege reed, wij reden dan gemiddeld met zn 12en in de les en je had dus weinig ruimte. En eigenlijk kon je idd niet meer doen dan voltes rijden. Ik weet niet of je instructise het toestaat, maar missch kun je een beetje schoudervoor gaan rijden of wijken? Krijg je je paard goed voor het been en wordt ie lekker los door de stelling en buiging die je van hem vraagt.

wat is schoudervoor ? Tong uitsteken

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:36

Jordy_ schreef:
Inderdaad veel figuren rijden, en proberen laag en ontspannen te rijden. Veel overgangen. Dan moet ie haast wel losser door zn lyf worden..

Maar als al die beginners het weer verpesten heb je dr niet zoveel aan. want meestal let de instructie dr toch niet op...

xx

Nouja, op het paard waar ik meestal op rijd komen geen beginners op. Het is een best groot paard. Knipoog
Ze is niet echt populair daarom wordt er ook niet zoveel op gereden. Aan de ene kant leuk dat ik een van de weinigen ben, maar aan de andere kant hele tijd op stal staan wordt je ook stijf van. Vooral als je haar van stal haalt hoor je haar kniën knikken.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:47

Veel stelling vragen links en rechts
Ook veel inbuigen en vooral voorwaards houden.
Vraag ook of je wat meer tijd mag om los te rijden~!

XxX JeSsSter en MmMy Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:09

Shannonnekke schreef:
aukje91 schreef:

wat is schoudervoor ? Tong uitsteken

Dat is zegmaar tussen rechtuit en schouderbinnenwaarts in. Dus een lichte vorm van schouderbinnenwaarts, aangezien dat al niet haalbaar is voor veel manegepaarden.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:13

Ow dan snap ik het wel Tong uitsteken Ik ga het maar eens een keer proberen en nog een paar dingen die jullie hebben gezegt Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:20

Hmm..
Nu sinds ongeveer 1.5 jaar ben ik wat serieuzer en bewuster aan t rijden (ook gewoon op een manege).
ik heb geen idee hoe ik t hiervoor (op de andere manege want 1.5 jaar geleden ben k geswitched) gedaan heb, dat losrijden..
maar nu gaat t eigenlijk prima.. oke..ik krijg de paarden niet binnen 10 minuten los en soepel, duurt meestal een half uur..op mindere dagen zelfs wel 3 kwartier maar ach.
In mijn les rijden we meestal met z'n 9'en in een bak die niet heel groot is.
( binnenbak is wel heel groot maar wordt opgedeeld in 3 kleinere bakken dus ja)..
Wij rijden de hele les voor onszelf. t enige wat we niet doen is van hand veranderen , anders wordt t een grote chaos..
maar stap, draf, galop, alle figuren, wijken, schouderbinnenwaarts enz doen we allemaal zelf..net wat jij denkt dat goed is om je paard los te rijden..
en mn instructeur geeft dan tips, aanwijzingen of commentaar.
en zolang alle ruiters in mn les op t zelfde niveau rijden gaat t allemaal prima:)

(maar soms hebben we ineens 3 inhalers die, zoals vorige week, toch wel flink onder mijn/ons niveau zaten..en ja..dan word t WEL een chaos..de rest heeft zich ook flink zitten ergeren maar ja..niets aan te doen op dat moment, wel vervelend want in zo'n uur kan ik dus niet lekker rijden en ontspant mijn paard dus ook niet, ja..t laatste kwartier dus pas..)

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:16

tnx

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:46

Ik rijd altijd héél actief los, en veel slangenvoltes om de nek wat losser te maken. Voor de rest gebroken lijnen en nog wat gewone figuren zoals voltes. (Belangrijk voor de stelling) Na ongeveer 20 min. ga ik ook pas vragen of het paard het hoofd wat wil laten zakken en nageven. Soms eerder, hangt van het paard af en hoe los het paard is. Soms dus ook later.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:19

Het blijft altijd lastig om een manege paard in 1 uurtje los te rijden.. En vooral als het een volle bak is, kan je moeilijk kris kras rond gaan rijden. Misschien een idee om het hoofdje naar binnen te buigen en naar buiten op de volte zelf. Met je been kan je hem/haar op de volte houden. Hoofdje naar binnen, je binnen been en hoofdje naar buiten je buiten been. Als je een klein stukje van het oog ziet, is al voldoende.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:28

Op de manege waar ik gereden heb hadden we ook een pony staan die in het begin stijf was. Als we mochten draven moest die pony een rondje draven en dan 5 minuten galloperen, zodat het over was.
Heb geen verzorgpony's gehad die stijf waren met rijden. En ik heb dus eigenlijk ook nooit geweten of de manier van de manege nou goed was of niet Sigaar