Sinds twee weken rij ik 1x in de week een les bij een andere instructeur. Mijn paard staat op een manege en hier kreeg ik les van een instructrice (tevens zelf Z-amazone). Ook loopt er een ietwat oudere man rond, die van buitenaf 'geregeld' is. Na behoorlijk wat positieve ervaringen gehoord te hebben, had ik besloten het zelf ook eens te proberen. Dus een lesje afgesproken (vorige week zaterdag) en wát een verandering.
Voor het eerst sinds ik mijn paard heb (en dat is nu 2 jaar en 4 maanden) liep hij zoals ik dat graag wilde zien. Even voor de duidelijkheid, het is een forse, imposante, erg dominante 1.78m. hoge ruin. Toen ik hem kreeg was ik een 15-jarig meisje dat van de braafste manegepaardjes afkwam. Een behoorlijke verandering dus. In 't begin nam hij me flink in de maling, bokken, steigeren, de andere kant oprennen, wat ik niet vroeg wel doen en wat ik wel vroeg niet doen, enz. Hierdoor werd ik bang. Tijdens deze tijd kreeg ik trouwens wel les, van iemand anders dan de Z-amazone genoemd in 't begin.
Hierna ben ik bij haar gaan lessen. Haar methode was heel simpel, been en druk op de hand totdat het paard toegeeft, dan ontspannen. Dit werd elke les weer een gevecht tussen mij en mijn paard. Ik gaf been en gaf op beide handen druk, hij stak zijn hoofd omhoog en werd ontzettend gespannen. Toen had ze een nieuwe methode, om hem te versoepelen, zei ze. Elke pas been, buitenhand druk en binnenhand (door)vragen. Hij bleef met z'n hoofd in de lucht, alleen ging nu met z'n hoofd bewegen, wat uiteraard kwam door mijn 'kneepjes' met m'n linkerhand. Na 2 jaar dus nog steeds niets bereikt.
Toen kwam ik dus bij die man terecht en wat een openbaring. Niet eerst zorgen dat hij in stap netjes nageeflijk loopt, nee, na het instappen meteen aandraven. Absoluut geen enkele druk op de teugel, alleen contact. Eerst zorgen dat het paard aan het been is, voorwaarts is, voordat je begint aan het vw-nw. En jawel, na een kleine 20 minuten zocht hij contact. En aan 't eind van de les liep hij fantástisch. Hij was heerlijk aan het been, de aanleuning was geweldig en hij liep, voor het eerst, echt op zijn eigen benen. Nog steeds helemaal geen druk op de teugels, alleen contact.
Misschien kan ik iemand anders helpen met dit verhaal. Hij heeft mijn ogen geopend; teugels zijn alleen voor stelling.