Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Ik moet zeggen dat ik vanaf augustus af en toe op mijn paard zit (hij wordt bijna 4 jaar) en tot een paar weken geleden alleen maar heel veel gestapt heb. Dit om hem zijn balans te laten vinden, wat op te bouwen en te wennen aan mijn gewicht op hem. Wij doen dus heel rustig aan met (in)rijden. Bovendien wilde ik eerst dat hij de hulpen goed aanleert (ik rij bitloos en rij hem in door centered riding te doen, dus op zit en focus. Ik wil hem zo licht mogelijk aan de hulpen hebben, halt houden, stappen, sturen, ontspannen e.d.). Verder doe ik heel veel grondwerk, waardoor ik veel zaken eerst vanaf de grond al met hem gedaan heb (en nog steeds doe). Dat is ook een hele leuke afwisseling en je leert je paard beter kennen.

Arabian_Girl schreef:Maar mocht alles in stap goed gaan. En dan als we gaan draven met hem..Dan zal hij wss nog zo reageren denk ik. Tot nu toe is het bij hem met alle nieuwe dingen gewoon dat is ENG en na een paar keer herhalen gaat het goed.
Hij wordt op dit moment ook maar 2 x in de week "gereden" en wil hem 1 a 2 x in de week aan de longe doen of mee naar buiten.
Nu heeft deze pony nog iets namelijk ; op de rechterhand loopt hij netjes , dan kijkt hij wat naar binnen en maakt de hoeken netje..maar op de andere hand kijkt hij echt naar buiten en zijn de hoeken nogal vierkant.
zou met touwtjes of pessoa gaan longeren daar aan helpen ? of moeten we dit strax echt onder het zadel op gaan lossen?
Hij zoekt trouwens ook echt "steun"aan je als je er naast loopt of longeerd. Hij wil dan echt dichtbij je lopen en heeft in het begin echt moeite om wat verder weg te gaan. ALs hij bv schrik of iets eng vind komt hij ook helemaal naar je toe zegmaar.

Arabian_Girl schreef:De pony staat in steenbergen nb , Heb er welis iemand bij gehad die veel ervaring had en paarden inreed enzo.Maar dat werkte voor hem dus niet.Ging te snel en daardoor werd hij alleen maar meer gespannen.Daarom ben ik daarmee gestopt toen en hem weer even rust gegeven.Vandaar dat hij ook al wat ouder is.
). Ik wens je succes en je mag me altijd PBen als je vragen hebt..... Doe rustig aan met dit gevoelige beestje, maar ik denk dat je dat zelf wel weet.

Liever lang er aan bezig dan strax een nog bangere pony. Kuggur schreef:Het is blijkbaar een onuitroeibare misvatting dat lichtrijden minder belastend zou zijn voor een paarderug. Het is juist aanzielijk zwaarder; hoge piekbelasting. Het is een rijstijl om de ruiter te ontlasten (en dan met name zijn/haar gevoelige achterwerk) niet het paard.
Doe maar eens een proefje, ga op een weegschaal staan en buig en strek je knieen eens in ongeveer zelfde tempo en uitslag als je met lichtrijden doet, kijk eens wat voor uitslagen de wijzer maakt...