eerst inrijden of eerst inspannen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

eerst inrijden of eerst inspannen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:42

Ik weet niet of het hier goed staat.

Maar wat is de mening over eerst inrijden of eerst inspannen.

Mij lijkt het makkelijker om haar eerst in te spannen zodat ze zo veel mogelijk al kent..... de attributen en het sturen enzo en haar dan pas definitief in te rijden.
Kan ik ook fout hebben hoor! Bloos

Vanaf welke leeftijd ongeveer kan je een paardje laten inspannen??

xxmayleexx

Re: eerst inrijden of eerst inspannen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:45

Niemand?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:28

Inspannen word meestal vrij vroeg gedaan omdat er hele andere spieren worden gebruikt. Er hoeft immers ook geen gewicht op de rug worden gedragen.

Eerst inspannen en dan in rijden is op zich best een goede optie. Sowieso is het belangrijk dat ze in beide gevallen vanaf de grond alles leren, te stuur en stemhulpen ect.

Inspannen lijkt mij een hele mooie voorbereiding op het inrijden. Daarbij komt dat het paard al heel erg veel kent, beter zijn evenwicht kan houden en een stuk spieren heeft gekweekt.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:29

Judith_ schreef:
Inspannen word meestal vrij vroeg gedaan omdat er hele andere spieren worden gebruikt. Er hoeft immers ook geen gewicht op de rug worden gedragen.

Eerst inspannen en dan in rijden is op zich best een goede optie. Sowieso is het belangrijk dat ze in beide gevallen vanaf de grond alles leren, te stuur en stemhulpen ect.

Inspannen lijkt mij een hele mooie voorbereiding op het inrijden. Daarbij komt dat het paard al heel erg veel kent, beter zijn evenwicht kan houden en een stuk spieren heeft gekweekt.

ja het inspannen wil ik zowieso laten doen door een stal. Word ze ook gelijk verkeersmak

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:31

De meeste paarden die ik heb ingereden, waren al wel betuigd en konden voor de wagen lopen..
Die waren veel makkelijker in te rijden dan de paarden die dat nog niet gewend waren.

Die al voor de wagen lopen kennen toch al stemhulpen, teugelhulpen e.d.
En vaak zijn paarden die al ohz lopen moeilijker voor de wagen te krijgen.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:35

Ik leer het paard eerst zoveel mogelijk vanaf de grond.
Grondwerk, hierbij ook over zeil lopen, zeil over de pony heen. Met iets engs of krakends ofzo over de rug wrijven, wijken voor druk enz..
Daarna longeren. Pas als die alle stem en lichaamsbewegingen van de longeerlijn kent, gaat er voorzichtig een zadel op en nog later een persoon erop.
Het paard blijft dan meestal de eerste paar keer aan de longeerlijn. Heeft hier veel steun aan, omdat het de commando's van het longeren kent en daarop reageert. In eerste instantie doet de ruiters niks dan recht op het paard blijven zitten en mee te gaan met de bewegingen van het paard. Als een paard in balans begint te lopen met een ruiter op zijn rug ga ik verder met de benen.
Dus de gene die longeerd geeft het commando voor stappen of draven, wat dan ook. (stem plus lichaamstaal, het opheffen van het overige stuklongeerlijn) de ruiter legt dan tegelijkertijd heel iets druk met zijn kuit tegen de buik van het paard.
Wanneer je denk dat dit duidelijk is voor het paard, geeft de ruiter eerst wat druk met het been, reageert het paard niet kan degene die longeerd weer ondersteunen met stem en longelijn..
Pas daarna komt het sturen..
Teugels op gelijke maat, proberen op de buitenkant een gelijke maar lichte druk te houden en de binnenhand geeft de richting aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:36

Lees even bij AR de FAq daar staat bijna alles wat je weten wil
Inspannen voor het 3de jaar raad ik toch af het is geestelijk zeer belastend voor een paard

Wij beleren ze vaak eerst OHZ en alsze stuurwijs zijn dan beginnen we met aanspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:37

Ik denk dat het 2 kanten op werkt. Een paard dat al bereden wordt is makkelijker te betuigen en een paard dat al voor de wagen loopt is makkelijker zadelmak te maken.
Qua lichamelijk werk lijkt eerst inspannen mij ook logischer.
Voorwerk is hetzelfde, je leert ze in beide gevallen eerst longeren, stemhulpen, sturen e.d.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:46

Oeps.. ik zie net dat ik het verkeerd heb gelezen..
Sorry..
Denk mijn stukje maar weg Geld, geld!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:49

je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft en of je nu gaat betuigen of onder het zadel voorbereiding is voor beiden noodzakelijk dus start gewoon en kijk dan waar je voorkeur naar uit gaat

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 08:24

Echwel schreef:
Lees even bij AR de FAq daar staat bijna alles wat je weten wil
Inspannen voor het 3de jaar raad ik toch af het is geestelijk zeer belastend voor een paard

Wij beleren ze vaak eerst OHZ en alsze stuurwijs zijn dan beginnen we met aanspannen

Ben nu een beetje bezig met grondwerk ze is nu 2 1/2 maar voor dat ze ingespannen kan worden (als ik het geld heb) is toch pas rond juni juli. In juli word ze 3. Dit laat ik wel doen door mensen die dit dagelijks doen.