Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikdeliefsteh

Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 11:25

Ben heel benieuwd Pling Bij ons moet het in de les met eigen Duivel Tong uitsteken Ik moet het soms met hulpteugels etc doen...... En jullie...???
Laatst bijgewerkt door Scum op 09-01-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald.

Anoniem

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:56

Ik vind moeten een beetje een groot woord.. Ik vind 'aan de teugel moeten lopen' een heel ander begrip, dan het nagevelijk rijden. Dan móet een paardje niet in-een-boogje/aan-de-teugel/in-de-krul.. Maar dan komt dat vanzelf Knipoog
En dan heb ik liever dat nagevelijke.

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:57

nou wat zie je als aan de teugel rijden
mijn paard moet wel nagefelijk lopen maar dat is meervoor dr eigen rug.
en doe dit trouwens nooit met hulpteugels

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:58

Ik heb ook liever nageeflijk Ja Als mijn pony lekker warm is en ik zet een klein beetje druk op de teugels en zorg dat ze goed actief loopt dan zakt ze bij mij meestal vanzelf al Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:59

Ik snap even niet of het in dit geval om je eigen paard gaat of om een verzorgpaard? Aan de teugel lopen kun je niet dwingen, en wat voor hulpteugel gebruik jij? Een thiedemann is een heel ander verhaal dan een slof...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:39

Ik vind 'moeten' een beetje een naar woord. Mn oude verzorgpony liep wel altijd netjes maar dat werd m niet afgedwongen hoor (door mij niet iig Bloos)

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:41

nou het is wel zo bij onze manege

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:44

beetje rare manege als de pony's aan de teugel gedwongen worden....?

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:47

EIGEN pony's

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:48

Ik rijd ook op een manege en bij ons moeten ze echt niet aan de teugel lopen. Als je in een wat gevorderde les rijd, gaan de instructeurs een beetje uitleggen wat het is enzo.
Ik ben zelf een beetje gaan proberen, niet aan de teugels trekken ofzo maar een beetje spelen enzo, goed doorrijden en sommige pony's gaan dan bij ons nagefelijk lopen.
Maar bij ons is het echt zo van ja jullie moeten en proberen met hulpteugels ofzo..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:48

Dan nog!

Niks MOET aan de teugel, dat bereik je alleen maar met goed rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:50

Ja mijn paard "moet" aan de teugel lopen.

Maar niet met hulpmiddelen...want dan loopt hij in de krul.

Een paard dat goed ontspannen van achteruit naar voren over de rug gereden wordt zoekt vanzelf de hand op en gaat vanzelf aan de teugel lopen. En dat is beter voor hem want op die manier kan hij de ruiter beter dragen.

paarden die in de krul lopen dragen de ruiter niet beter, lopen extra op de voorhand en dat geeft alleen maar schade aan het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:50

dan nog. een manege pony is niet veel anders dan een eigen pony.

ik rij mijn pony wel nageeflijk, ten eerste hij doet het bijna vanzelf als hij ontspannen is en ten tweede het is wel fijner als tie het doen anders drukt hij zijn rug weg en dan rijd niet fijn (dan wordt hij giraf en stuurloos).

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:51

kimhaflinger schreef:
EIGEN pony's

nou en?? beetje raar als je met je eigen pony naar een les gaat en als die dan niet 'aan de teugel' loopt, hangen ze er dan een hulpteugel aan??

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:52

aan de teugel heeft te maken met zoveel dingen..

het paard moet goed aan het been zijn
het paard moet zijn achterbenen eronder zetten
het paard moet zich ontspannen
het paard moet zich los laten in de rug en hals

en als je dat allemaal voor elkaar gekregen hebt (vriendelijk!!) dan gaat je paard nageven..

dus van achter naar voor werken..

en jah ik laat mijn paard aan de teugel lopen doordat ik al die andere dingen eerst vraag van mijn paard..

maar verschilt met wat voor training ik aan het doen ben hoe erg ik er op let..

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:53

ben het met ELpatcho eens Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:56

Wat is het nut van dit topic?
Het antwoord spreekt voor zich lijkt mij. Manege paarden vaak niet, eigen - wedstrijd - paarden wel.

Verder vind ik dat 'moet' niet kloppen. Mijn paard heeft een sterke eigen wil, dus als hij het er niet mee eens is kan ik rijden wat ik wil, hij luisterd dan niet Knipoog En dat komt niet vaak voor, omdat ik vind dat hij niet aan de teugel 'moet' , maar ik hem aan de teugel 'vraag'. Ze is net een maand onder het zadel, dus eerst de basis.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:58

runningkawa schreef:
Ja mijn paard "moet" aan de teugel lopen.

Maar niet met hulpmiddelen...want dan loopt hij in de krul.

Een paard dat goed ontspannen van achteruit naar voren over de rug gereden wordt zoekt vanzelf de hand op en gaat vanzelf aan de teugel lopen. En dat is beter voor hem want op die manier kan hij de ruiter beter dragen.

paarden die in de krul lopen dragen de ruiter niet beter, lopen extra op de voorhand en dat geeft alleen maar schade aan het paard.

Afgod

Dat zie je echt steeds vaker. Mensen die vanalles proberen met hulpteugels. Nagelbijten / Gniffelen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:59

daNiielle_ schreef:

Iemand vind het blijkbaar fijn om te weten hoe anderen het doen Pling , als je het onzin vind reageer je niet, er zijn genoeg andere topics open die je waarschijnlijk wel intressant vind lijkt me Knipoog Laat een mens toch lekker zijn eigen gang gaan. Knipoog

hulpteugels eraan hangen lost het probleem niet op.. het paard zal in de krul gedwongen worden maar is nog steeds niet een het been en zet nog steeds niet zijn achterbenen onder zijn lichaam.. mensen van achter naar voor is echt de oplossing!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:00

Mijn paard hoeft niet perse aan de teugel te lopen, maar ze moet wel nageeflijk zijn. Kop in de lucht vind ik dus niet goed, maar ik zou daar geen hulpteugels voor gaan gebruiken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:02

ELpatcho schreef:
daNiielle_ schreef:

Iemand vind het blijkbaar fijn om te weten hoe anderen het doen Pling , als je het onzin vind reageer je niet, er zijn genoeg andere topics open die je waarschijnlijk wel intressant vind lijkt me Knipoog Laat een mens toch lekker zijn eigen gang gaan. Knipoog

hulpteugels eraan hangen lost het probleem niet op.. het paard zal in de krul gedwongen worden maar is nog steeds niet een het been en zet nog steeds niet zijn achterbenen onder zijn lichaam.. mensen van achter naar voor is echt de oplossing!

Rustig. Ik vind het niet on- interessant, maar tegenwoordig moet zowat elk paard aan de teugel lopen.
En in dat geval klopt de titel van het topic niet, zoals jij het beschrijft. Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:24

ELpatcho schreef:
aan de teugel heeft te maken met zoveel dingen..

het paard moet goed aan het been zijn
het paard moet zijn achterbenen eronder zetten
het paard moet zich ontspannen
het paard moet zich los laten in de rug en hals

en als je dat allemaal voor elkaar gekregen hebt (vriendelijk!!) dan gaat je paard nageven..

dus van achter naar voor werken..

en jah ik laat mijn paard aan de teugel lopen doordat ik al die andere dingen eerst vraag van mijn paard..

maar verschilt met wat voor training ik aan het doen ben hoe erg ik er op let..

Same here. Het 'naar beneden rijden', 'aan de teugel rijden', 'in de krul lopen',... (noem het hoe je wilt) is echt nooit mijn doel als ik aan het trainen ben.
Mijn doel is:
-losgelatenheid
-ontspanning
-actief achterbeen
-gehoorzaamheid aan mijn hulpen

Als al die dingen in orde zijn, dan komt die nageefelijkheid erbij.. Maar als ze nu een tijdje heeft stilgestaan, zo stijf als een hark is en er al een tijdje uit is, dan ben ik al heel blij als ze na een uurtje rijden gewoon heel gehoorzaam is aan mijn hulpen. De rest komt later wel.. Loopt ze niet 'aan de teugel', jammer, ik zal ze daar niet proberen te krijgen als ze zelf niet aangeeft dat ze er klaar voor is.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:39

Ik vraag mijn paard ook nagefelijk te lopen. Zoals eerder is gemeld is dit afhankelijk van vele factoren, maar ik heb er 1 nog niet gelezen. Die is, in mijn ogen, dé belangrijkste om je paard ook werkelijk goed nagefelijk te krijgen. Namelijk de rijstijl van de ruiter. Een ruiter moet de kleinste dingen kunnen voelen en daarop in kunnen springen. Een ruiter moet zelf ook kunnen geven, om wat te krijgen. Gevoel speelt een grote rol, en dit is iets wat voor een manegeruiter/paard heel erg moeilijk is. Paard en ruiter moeten op elkaar ingespeelt zijn en dat berijk je niet door 1 keer per week op een paard te zitten.

Nagefelijk lopen is niet alleen mooi zoals veel mensen willen, en het is ook niet alleen goed voor het lichaam. Het paard laat hiermee namelijk ook zien dat het jou als leider accepteerd. Nog iets wat je niet van een manegeruiter kunt vragen (naar mijn idee). Acceptatie berijk je namelijk niet met een zweep, maar door eerlijke hulpen.

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:25

kimhaflinger schreef:
Bij ons moet het in de les met eigen Duivel Tong uitsteken
en wat gebeurt er als je het niet doet ? Gaan ze er een hulpteugel in hangen? Krijg je een pak slaag ? Clown
Als dat zo was zou ik snel een andere manege gaan zoeken. Knipoog
Op een fatsoenlijke manege geven ze uitleg wat het is en krijg je begeleiding en hulp als het niet lukt ,zonder er gelijk een hulpteugel in te hangen.
kimhaflinger schreef:
Moet joun paardje aan de teugel lopen?
nee, ik wil eerst alle gangen onder controle hebben en dan kijken we verder Clown

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:26

Op onze manege, hangt het van joun niveau af, als jij het een beetje beheerst, en de fijne kneepjes weet, geven ze je dr ook tips en alles voor! Vind ik neit erg,