proefgericht of paardgericht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

proefgericht of paardgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:22

Steeds vaker zie je op HAW topic met paard in de krul zoals in de proef zou moeten, maar met weggedrukte rug etc..

maar hoe train jij en waarom...

proefgericht, met als doel de oefening of juist paardgericht met de oefening als middel..

WinBinChes

Re: proefgericht of paardgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:26

Ik qoute even een bericht van mezelf wat ik net in een ander topic heb geplaats, maar duidelijk paardgericht. Als aansluiting daarop start ik een proef. Op dit moment zijn we L1, maar het wijken is bij lange na niet bevestigd en zoals je kan lezen zijn we daar ook niet aan toe. Dus maar even geen wedstrijd. Als het klaar is zal ik ons weer opgeven.

Citaat:
wino wordt 2 keer in week aan de dubele lijnen getraind. Hierdoor wordt hij mooi in de bovenlijn en gaat goed over de rug lopen. ook mag hij wel eens stug worden als ik alleen maar rijdend train. Met 2 maal wekelijks dubbele longe heeft hij hier geen last van. Ook voor het rechtrichten is de dubbele longe ideaal voor ons.

Daarnaast probeer ik 2 tot 3 maal onder het zadel te trainen. dan ben ik voornamelijk met overgangen, rechtrichten tempowisselingen bezig. Puur de basis. Op momenten dat hij er aan toe is pak ik eens wat oefeningen mee. Zoals wijken en schoudervoor/binnewaarts. Op dit moment is hij scheef en komen we dus niet aan deze oefeningen toe. Behalve schoudervoor, want dat gebruik ik weer voor het rechtrichten.

Ik rijdt dus eigenlijk alleen maar basis en daarnaast wat het nivo mij aanbiedt. Wat op dit moment vrij weinig is.

Dus wordt hij 4 tot 5 keer in de week getraind. Wat ik voor zijn leeftijd meer dan voldoende vindt. Ik train niet bijster intensief. Goed is goed. Rijden is voor mij meer een controle of hij nog aan de hulpen staat en recht is. Intensief trainen zijn we nog niet aan toe. Voor de rest blijf ik overal vanaf totdat de basis bevestigd is. Vrij eenvoudig, maar wel doeltreffend.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:28

Paard met weggedrukte rug hoort in de proef ook niet.
Dus dat is hoe dan ook verkeerd rijden.

Ik train om mijn paard te verbeteren, waardoor hij de in de proef gevraagde oefeningen steeds makkelijker gaat lopen en weer een stapje verder kan. Paardgericht dan dus zoals jij het omschrijft.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:30

klopt idd dat dat in een proef ook niet de bedoeling is, maar merk wel dat tegenwoordig steeds meer proef en minder paardgericht getraint wordt, men traint de oefening... zonder na te denken over het nut of doel van de oefening

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:46

proefgericht zoals veel instructrices hier in de buurt dat vertalen werkt niet bij mijn paardjes, en rij nu dus paardgericht en wissel af met lange teugel, werk aan de hand, wandelen, longeren, etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:54

Beiden. Ik doe een poging het fysiek van mijn paard te verbeteren met oefeningen, maar anderzijds moeten bepaalde oefeningen er ook op gezet worden voor de proef.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:48

Noukie schreef:
Ik train om mijn paard te verbeteren, waardoor hij de in de proef gevraagde oefeningen steeds makkelijker gaat lopen en weer een stapje verder kan. Paardgericht dan dus zoals jij het omschrijft.

Zelfde hier, alleen rij ik geen wedstrijden.
Ik begin gewoon te rijden, loswerken etc. en als er gaandeweg de training zich een probleem voordoet, probeer ik dat op te lossen. Ik werk er naartoe dat mijn paard ontspannen onder mij loopt, goed op mijn hulpen reageert, fijne aanleuning heeft enz. Als dat in orde is, begin ik aan de oefeningen en die bouw ik geleidelijk aan op.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:54

Ik rij ook vooral paardgericht. Proef zijn we nu niet aan toe omdat ik hem aan het opbouwen ben. Oefeningen als wijken, schoudervoor/binnen, travers, wending om de achterhand gebruik ik om hem weer soepel te krijgen. Dat ze dan op dit moment maar voor 85 ipv voor 100% correct uit worden gevoerd is bijzaak, want hij kan ze ook niet correct uitvoeren als hij niet soepel genoeg is. Hij kent de oefeningen en zn knopjes zitten er op. Hij weet hoe het moet dus fout aanleren is het niet. Maar als ie actief moet, en met de wending om de achterhand heeft ie dan niet de 100% correcte buiging, maar stapt wel netjes door ben ik daar voorlopig tevreden mee, en hoe soepeler hij weer wordt hoe meer ik vraag, en dan moet alles dus ook steeds beter uitgevoerd worden, en de buiging en de activiteit. Alles hangt met elkaar samen. Ik train niet de wending om de achterhand om die in een proef te kunnen rijden, maar om mn pony er beter van te krijgen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:43

Aangezien wedstrijden nog niet voor ons weggelegd zijn paardgericht ,
Mss in de toekomst wel af en toe een wedstrijdje ,, x

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:04

Urielle schreef:
Beiden. Ik doe een poging het fysiek van mijn paard te verbeteren met oefeningen, maar anderzijds moeten bepaalde oefeningen er ook op gezet worden voor de proef.

maar als je paardgericht traint komt die oefening toch vanzelf aan bod? of niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:10

Nimmy schreef:
Steeds vaker zie je op HAW topic met paard in de krul zoals in de proef zou moeten, maar met weggedrukte rug etc..

maar hoe train jij en waarom...

proefgericht, met als doel de oefening of juist paardgericht met de oefening als middel..

Als een paard zn kop in een krulletje heeft, maar zn rug weggedrukt dan is dat zeker niet zoals het in de proef zou moeten. Een goede jury zou dat ook moeten kunnen zien en dat ook laten terugkomen in de punten.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: de oefeningen die je moet laten zien in een proefje zijn ook de oefeningen die je normaal gesproken gebruikt in je training om je paard te gymnastiseren. Wat dat betreft zijn deze oefeningen wel degelijk paardgericht.

Het enige is dat je in je training even een oefening over kunt doen, of kunt herhalen tot het goed gaat, of een keertje niet doet. Als je dan proefgericht gaat trainen dan oefen je eigenlijk alleen maar de dingen die je toch altijd al deed, alleen dan precies op de letter en op commando.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:16

klopt wat je zegt... maar je hoort vaak mensen zeggen als ze een oefening rijden op rijtechniesch verkeerde moment.. ja maar zo moet t in de proef... dan train je dus proef en niet paard gericht... is het doel de oefening, ipv de oefening het middel
Laatst bijgewerkt door Nimmy op 01-01-08 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:17

Mensen die de oefening verkeerd rijden met als excuus "zo moet het in de proef" hebben dat niet goed begrepen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:26

oops was een woord vergeten... maar verkeerde moment, dus niet als t paard er klaar voor is (dus alle basisvoorwaarden aanwezig zijn) maar op de letter.. bepaalde plaats omdat dat zo in de proef moet..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:30

Als paard en ruiter tijdens de training de oefening normaal gesproken wel correct uitvoeren en dan vervolgens als ze proefgericht aan het oefenen zijn het op een minder moment doen dan vind ik dat een ander verhaal.

Immers, in een proef moet je ook van E-K SB laten zien, of je er voor klaar bent of niet. Je kunt dat dus inderdaad beter al eens in je training hebben gedaan.
Ook bijvoorbeeld dat je net op moment dat je paard een spanning heeft of schrikje een oefening moet inzetten. Als je proefgericht aan het trainen bent dan zou ik toch die oefening inzetten en kijken of je het zsm kan oplossen. In je proef kan dat immers ook gebeuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:08

Nimmy schreef:
Urielle schreef:

maar als je paardgericht traint komt die oefening toch vanzelf aan bod? of niet?

Voorbeeldje: ik ben paardgericht nog bezig met mijn galop geslotener en gedragener te krijgen door veel schakelen, vanuit stap aangalopperen en kleine voltes aangalopperen.
Met het oog op het M1 straks ben ik ook al kleine stukjes contragalop mee aan het nemen. Paardgericht is hij daar nog niet helemaal aan toe imo omdat hij nog met van die krachtige megasprongen galoppeert, dus hij heeft nog veel moeite met de contra en heeft last van balansverlies. Toch pak ik dat af en toe mee om te kijken of ik hem daardoor gereden krijg. Wanneer dat lukt is er weer een hindernis naar het L2 genomen, want ik start hem niet in het L2 voor hij het M1 beheerst. Knipoog

Anderzijds ben ik paardgericht wel bezig met schouderbuitenwaarts en renvers (wat niet voor komt in de proef), travers en appuyementen (die hij in de proeven pas in 2009 of misschien zelfs 2010 pas hoeft te lopen) omdat hij daar soepeler en rechter van wordt. Daar zou ik in een proef wellicht een 1 voor krijgen maar dat interesseert me verder weinig: het gaat er om dat het paard ermee verbetert.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:28

Urielle schreef:

Precies zoals Urielle het zegt Haha!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:07

Goed verwoord door Urielle Knipoog

Die van mij loopt op het moment ook L1 en we hebben de puntjes al bijna binnen voor de L2. Thuis neem ik ook vaak een schouderbinnenwaarts, keertwending om de achterhand en heel veel schakelwerk mee in de training om hem sterker en soepeler te krijgen. Ziet er inderdaad nog niet uit allemaal maar het zijn voor hem hele goede oefeningen voor zijn balans en om hem iets meer tot dragen te krijgen van achter. Op dit moment is mijn hoofddoel m'n paard sterker te maken. Wanneer dat mooi voor elkaar is, zullen alle oefeningen van een dressuurproef hem ook veel gemakkelijker afgaan en de resultaten daar vanzelf wel naar zijn.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:51

beide..
ik rij wedstrijden niet erg veel maar toch
mijn paard drukt zijn rug niet weg
en loopt inde juiste houding anders
krijg je de punten ook niet en gaan de oefeningen niet zoals het moet

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:16

Mijn doel is met elk paard dat ik rijd, het paard beter wordt. Dat is de grondslag van al het werk dat we doen.

Een proefje rijden op een wedstrijd doet het paard dan bij wijze van spreken met de neusgaten dicht. Een dressuur proef hoef je dan ook niet in te studeren en te oefenen. Het paard doet gewoon wat je vraagt. Er hoeft ook niemand een proef voor te lezen en het paard hoeft een proef niet te leren.

Een dressuur proef is daarom ook geen bewijs dat je je paard goed africht, traint, rijdt en gymnastiseert. In feite laat je gangen en bewegingen zien, dus zaken die het gereedschap zouden moeten zijn, die je nodig hebt om een goed en betrouwbaar (rij)paard te kunnen krijgen.

Winstpunten of een oranje lint is geen garantie voor goed rijden en een goed afgericht paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:38

Mijn doel is eveneens mijn paarden netjes af te richten/op te leiden. Ik zie wedstrijden niet meer dan als een examen voor de africhtingsgraad in competitieverband. Ik plan altijd duidelijk een aantal wedstrijden achter elkaar en dan weer een periode niet. Nar een 'wedstrijdperiode' maak ik de balans op. Ik kijk welke onderdelen beter moeten en naar wat wel goed is gegaan. Dat neem ik dan weer mee in mijn training en als ik denk dat het is verbeterd plan ik weer wedstrijden.

Ik moet wel zeggen dat ik het competitie-element van wedstrijden natuurlijk erg leuk vind. Ik wil graag winnen, alleen gaat het willen winnen niet voor de africhting. M.a.w.: ik rijd rustig een volte om netjes opnieuw aan te kunnen springen ipv het met hangen en wurgen op te lossen ging ook al kost dat mij minpunten.

Goofy44 schreef:
Een proefje rijden op een wedstrijd doet het paard dan bij wijze van spreken met de neusgaten dicht.

Als je je paard thuis goed voorbereid hebt moet een paard het gevraagde ook makkelijk uit kunnen voeren. Echter een andere omgeving en het feit dat je de oefeningen in een verplichte volgorde achter elkaar uit moet voeren kunnen toch aan het licht brengen dat je bepaalde zaken niet zo goed voor elkaar hebt dan je denkt (althans; niet onder andere omstandigheden dus). Daarom is het rijden van wedstrijden ook zo leuk en leerzaam. Thuis kan je nog altijd even het geschikte moment afwachten om een oefening in te zetten, of reageert je paard toch net even anders dan in een vreemde omgeving.

En juist al paarden kijkerig zijn op in een andere omgeving blijkt daadwerkelijk of hij wel echt vertrouwen in je heeft en of hij wel echt gehoorzaam is.

Goofy44 schreef:
Een dressuur proef is daarom ook geen bewijs dat je je paard goed africht, traint, rijdt en gymnastiseert. In feite laat je gangen en bewegingen zien, dus zaken die het gereedschap zouden moeten zijn, die je nodig hebt om een goed en betrouwbaar (rij)paard te kunnen krijgen.

Daar ben ik het niet echt mee eens. Als je je paard goed en fijn traint zal dat in de regel op een wedstrijd bevestigd worden met goede scores en prijzen. Dus een dressuurproef is de gelegenheid om te bewijzen dat je goed bezig bent. En als je continu slecht scoort op wedstrijden dan kun je er wel vanuit gaan dat er iets goed misgaat in je training.

Goofy44 schreef:
Winstpunten of een oranje lint is geen garantie voor goed rijden en een goed afgericht paard.

Ik zou daar liever van maken dat winstpunten of linten niet altijd een bewijs zijn van goed rijden of een goed afgericht paard. Over de deskundigheid van sommige juryleden kun je soms twijfelen (maar neem een gemiddelde van 10 proeven van 10 jury's en je hebt wel een goed beeld van hoe je er voor staat). Ook komt het wel eens voor dat je als enige in je klasse start, of maar met enkelen bent. Dan zegt zo'n oranje lintje ook weinig. Zeker als die in combinatie is met een lage score. Ook kun je als je iedere week start wel punten sprokkelen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:45

Als je referentiekader de dressuur sport is van de afgelopen 2 decennia, dan is dat magertjes. Er is in de sport veel veranderd.

Topic starter heeft het duidelijk over DOEL of MIDDEL.
Dat is in deze tijd net als bij tal van andere zaken met elkaar verwisseld. Dat is gemakkelijker....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:58

Ik heb mijn paard nu 2 jaar, we hebben ontzettend veel geleerd, en zijn maar 5x gestart.
Ik houd niet zo van wedstrijden, ik vind thuis dingen bereiken veel leuker. Ik probeer hem tijdens het rijden, zo goed mogelijk op zijn achterhand, in balans, etc. te rijden, omdat hij daar beter van wordt. Ook zijn we nu bezig met handtraining om hem ook zonder mijn gewicht te gymnastiseren.
Ik zou dus wel kunnen zeggen dat ik paardgericht train Lachen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:09

Noukie schreef:
Paard met weggedrukte rug hoort in de proef ook niet.
Dus dat is hoe dan ook verkeerd rijden.

Helemaal mee eens, bij mij hetzelfde. Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:50

@urielle even heel kort door de bocht: als je paard dus in de training spanning opbouwt rijd je wel je oefening ipv bevoorbeeld eerst een volte om de ontspanning terug te vinden de oefening dan goed uit te voeren?

ik snap dat als je een keer een proefje oefend je dat niet doet, maar als je verder normaal traint...

ik denk dat als je je paard de oefening in de training beheerst het in een proef ook goed moet kunnen gaan, hij kent de oefening immers... en dingen achter mekaar rijden in training kan heel goed.. sterker nog is zelfs noodzaak

ben t wat dat betreft met jasmijn eens