Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:52

Zie de titel: Ik krijg het idee dat ruiters steeds meer voor de makkelijke weg gaan.

Hulpteugels en andere hulpmiddelen: ik zie tegenwoordig meer mensen met dan zonder. Waarom hangt iedereen er gelijk iets om als er een probleem is? Je kunt toch beter het probleem oplossen met les en jouw manier van rijden verbeteren? Als ik een probleem heb met het rijden is het nog nooit in me opgekomen om sporen te gebruiken voor 'verfijning van de hulpen' of een martingaal om ervoor te zorgen dat hij zijn hoofd niet in de lucht gooit en ik hem beter kan houden. Het ligt tenslotte vaak aan mezelf, dus dan kan ik beter een martingaal bij mezelf omhangen.
Ik snap wel dat het in sommige gevallen een goede optie is, maar vaak word het zo onnodig gebruikt voor mijn gevoel!

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Lachen

miamivice

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:55

Geduld is ver te zoeken tegenwoordig. Het moet allemaal snel snel snel. Met de 6 jaar in het Z. Ik weet ook niet waar het mis gaat. Ik doe er liever wat langer over.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:02

Ik zie al die mensen al lopen met zelf halsverlengers, sloffen, en martingalen om! grinnik! Haha!

Maar ik zie er ook het nut niet van in, ik pruts liever zonder dingen die zoveel schade aan kunnen brengen.
Goed les nemen is een betere manier van doen, mijns inziens.

Toch ben ik niet van het soort die de discussie aangaat met mensen die het wel doen, vroeger wel geprobeerd maar heb ontdekt dat het meestal totaal geen nut heeft. Jammergenoeg voor het paard.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:04

Wat Miamivice zegt; iedereen wil snel de top bereiken, wat dat ook moge kosten.
Ben er ook vies op tegen.
Doe liever zelf je best! Dan komt het vanzelf!
Op een goede manier gebruik maken van hulpteugels heb ik overigens niks op tegen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:06

ik kan er ook niet goed tegen nee,
maar ja je doet er niks aan.
als ik een paard heb dat lastig zou zijn in de aanleuning, en hij zou lichamelijk niks mankeren , dan zou ik als afwisseling veel longeren, met longeren kun je zo enorm veel doen bij zulke paarden,
maar nee mensen hangen meteen een slof eraan, hop dat ding strak en dan menen ze dat dier beter loopt ...
er zijn natuurlijk uitzonderingen, sommige paarden zijn buiten niet te rijden zonder slof, had er zelf zoeen, dus ik moet eerlijk blijven
de slof hing er dan losjes bij, tot ie er vandoorging, dan was ie pas nodig.
maar gewoon in de dressuurtraining ben ik een tegenstander van slofgebruik,
leer eerst eens meer je benen te gebruiken, scheelt de helft van alle problemen' Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:06

Ik heb eigenlijk het idee dat mensen vaak al met sporen rijden voordat er een probleem is. Puur omdat het 'hoort', leuk staat of gewoon een 'must' is. Frusty

Natuurlijk moet je de oorzaak aanpakken, maar veel mensen hebben volgens mij eerder het idee dat een hulpmiddel het probleem wel verhelpt, terwijl je een symptoon verdrukt.

Het lijkt ook steeds meer geaccepteerd, zeker het spoorgebruik lijkt bijna onmisbaar te zijn binnen de wedstrijdsport. Heel erg jammer.

-edit- En natuurlijk allerlei soorten teugels tijdens de trainingen. Ik ben ook altijd versteld van hetgeen wat in de ruitersportzaken te koop is.
Laatst bijgewerkt door laliz op 29-12-07 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:08

mijn instructrice zij dat is er een tijdje (een maand of 2) met slof moest proberen te rijden... na 1,5 maand ben ik hem met begeleiding steeds minder gaan gebruiken... en nu rij ik al een hele tijd zonder slof/spoor/(af en toe)zweep/martigalen/halsverlengers etc....

ik rij nu op een 7 jarige whels en we rijden nu lekker B. Waarom moet het tegenwoordig inderdaat zo snel... het liefst als hij/zij veuelen is moet hij/zij granprix lopen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:08

Ach het is maar hoe je het ziet...ook een simpele dubbel gebroken trens is in de handen van een onkundig iemand een dwangmiddel en kan een hele hoop ellende veroorzaken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:09

volgens mij weet de helft die met dat soort hulpmiddelen rijft niet eens waarvoor ze zijn...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:09

aerdenhout1 schreef:
Ach het is maar hoe je het ziet...ook een simpele dubbel gebroken trens is in de handen van een onkundig iemand een dwangmiddel en kan een hele hoop ellende veroorzaken.

daarom rijd ik dus bitloos;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:10

Ik ben zwaar tegen al die 'hulpmiddelen'.. een zadel ( met dun dekje ) en hoofdstel ( bit of niet even daargelaten ) vind ik alweer meer dan genoeg. Maarja, idd het moet zo makkelijk en snel mogelijk tegenwoordig. Ik vind die hele naam 'hulpmiddel' ook zo fout. Het paard help je er echt niet mee.. en jezelf ook niet, je leert er echt niet beter door rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:10

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:11

Ja iedereen heeft haast tegenwoordig. Slechte zaak vind ik het! Ik zelf rij bitloos wat heel goed gaat. Ik heb niet eens een bit nodig, laat staan hulpteugels enz..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:12

antitoilet schreef:
Ik rij wel met zweep en sporen (spoor sinds kort) omdat ze echt niet voorwaarts was..
En nu zal ik wel heel veel commentaar krijgen dat de spoor niet bedoeld is om te drijven e.d., maar dat weet ik..
Ik heb 1 keer op moeten treden dat ze weer niet wou lopen, bokken, stijgeren e.d... Spoor, en gaan..
Nu is het niet meer nodig, is de band met haar beter, omdat we allebei duidelijker kunnen zijn..
En ik heb dik jaar zitten volhouden dat ik altijd zonder hulpmiddelen zou kunnen, maar als niks meer lukt, niemand weet raad,, dan kan soms hulpmiddel oplossing brengen.. Ik heb een goede instructrice die er voor zorgt dat ik mn paard niet prik met spoor, en er op de juiste manier mee omgaa..

Ik ben niet voor slof, tenzij paard er vandoor gaat oid.
Aan de teugel komt door ontspanning, en niet door getrek, wat vaak voorkomt..

En toch ben ik van mening dat je je paard op heel veel andere manieren voorwaartser kan rijden zonder die dingen aan je voeten..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:12

ik gebruik alleen hulpteugels bij het longeren, anders kan ik ze IMO net zo goed losgooien, verder niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:15

ikenindi schreef:
aerdenhout1 schreef:

Met andere woorden, je kan niet met een bit overweg omdat je anders in zijn mond hangt??
Clown Clown Clown

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:17

Ben het opzich wel met je eens hoor. Maar soms is het wel echt nodig, en in sommige gevallen als je bijv zonder sporen rijd krijg je van die schoppende benen, en stel met sporen dat ze netjes blijven liggen. Snapje? Maar ik vind ook dat het te snel gaat hoor. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:19

Liedje_ schreef:
Ben het opzich wel met je eens hoor. Maar soms is het wel echt nodig, en in sommige gevallen als je bijv zonder sporen rijd krijg je van die schoppende benen, en stel met sporen dat ze netjes blijven liggen. Snapje? Maar ik vind ook dat het te snel gaat hoor. Lachen

OMG dat is juist een reden om geen sporen te dragen

aan het been rijden doe je zonder sporen,ook als je sporen draagt , rijd je een paatrd aan je been, zonder de sporen te gebruiken,
sporen zijn om de hulpen te verfijnen, na het losrijden ....

en heb jij een kloppend onderbeen, dan moet je meer aan je rijkunsten twijfelen, ipv een spoor omdoen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:20

Liedje_ schreef:

Kan je me uitleggen hoe je bennen ineens stoppen met schoppen als je met sporen rijd ? Nagelbijten / Gniffelen En zou dat niet met oefenen opgelost kunnen worden ipv met sporen ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:21

En blijven je benen dan netjes liggen omdat je sporen in zijn buik vast geprikt zitten liedje?? Clown Clown
Je benen horen natuurlijk ook zonder sporen stil te liggen!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:23

Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:23

aerdenhout1 schreef:
ikenindi schreef:

Met andere woorden, je kan niet met een bit overweg omdat je anders in zijn mond hangt??
Clown Clown Clown

ik wel te veel ja omdat ik met 1 hand moet sturen en dat nog moet leren. niet hangen trouwen, maar t sturen vind ik wat lastig, en dat is met een crb minder snel (lees: bij kleine beweginkjes) irritant voor het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:24

Wat is dat nou met 'hulpen verfijnen' altijd ? Dat is het hem dus juist hè.. Er bestaan mensen die hun paard zonder welk hulpmiddel dan ook alle hogere dressuur oefeningen kunnen laten doen. Maar omdat mensen het op een makkelijkere manier willen kunnen wat minder tijd kost om je paard te trainen pakken ze er sporen bij om de 'hulp te verfijnen' of een slof om het paard zn rug goed te laten gebruiken.. Nagelbijten / Gniffelen Klinkt dit jullie ook niet heel vreemd in de oren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:25

Liedje_ schreef:
Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten

Dan weet je dus waar het probleem ligt.. en dat is makkelijk op te lossen met flink oefenen op je houding.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:25

Liedje_ schreef:

dat ligt aan jouw rijkunst. waarom pest je je paard dan met sporen?