Gevolg verkeerd slofgebruik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salama

Gevolg verkeerd slofgebruik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:35

Hoi,

Ik zie soms wel eens mensen met een slofteugel rijden waarvan ik denk JEETJE, wat een levenlooswezen...Maar ik rij er ook wel eens mee, maar dan hagt ie 9 vd. 10x los. Maar mijn vraag was, wat is nou het gevolg als je altijd met een (strakke) slof rijdt, medish en klinisch gezien... (gewoon interesse hoor!!) Ja ik weet het, je krijgt dan een gespannen paard, maar wat is nou bv. het gevolg bij de rug bv.?

Graag reacties in het topic.

Groetjes,
Carina Haha!

Liseef

Re: Gevolg verkeerd slofgebruik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:43

Ik heb een paard gekend die altijd met een slofteugel gereden is. Daarna kon die niet meer zonder. Hij hing standaard op de handen van zijn ruiter, zo erg dat hij zelfs vaak viel. Het was er gewoon niet meer uit te krijgen, erg zonde.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:44

Denk aan dingen als een ondernek, verkeerd gebruik van de rug met rug/been blessures als gevolg.

Er zijn al een hoop topics over dit onderwerp geweest. Misschien kun je wat rondzoeken?
Dan vind je er namelijk een hoop van.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:45

Ja ik heb al rond zitten zoeken, maar er kwam niet echt een antwoord waarvan ik denk Ja, daar heb ik tenminste wat aan Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:56

wervelbeschadingen door de onnatuurlijke dwangmatige houding van de slof.Valse knik etc.{kan ook zonder slof}Voorbeenproblemen,artrose,extreme slijtage door het op de voorhand vallen met slof.Rug problemen,door een bonkende ruiter,terwijl het paard niks meer kan compenseren doordat het dwangmatig vastzit.En daarnaast nog de psyschige schade.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:40

Ik denk dan ook vooral aan de ondernek, verlies van ontspanning. Vast gaan zitten in de rug.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:52

Liseef schreef:
Ik heb een paard gekend die altijd met een slofteugel gereden is. Daarna kon die niet meer zonder. Hij hing standaard op de handen van zijn ruiter, zo erg dat hij zelfs vaak viel. Het was er gewoon niet meer uit te krijgen, erg zonde.

Zo'n paard heb ik ook gekend. Hij was erg slap van achter en de slof was bedoeld om hem van voren omhoog te houden omdat hij om de twee passen struikelde en viel. Het kan helpen om hem sterker te maken, maar dit paard ging steeds meer op de voorhand hangen. Zonder slof was het gewoon gevaarlijk om er op te gaan zitten omdat hij regelmatig over de kop ging.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:04

MIjn vroegere verzorgpaard werd, voor mijn vriend en ik hen reden, geregeld met slof gereden. Dit deed de vorige eigenaresse op advies van haar instructeur.
Gevolg was dat hij met een "valse" knik in zijn nek liep, die we er overigens wel weer uit hebben gekregen.
Maar een ander gevolg van dit verkeerde slofgebruik kwam pas veel en veel later aan het licht.
Doordat hij iedere keer geheel in elkaar was getrokken was er een kneuzing tussen zijn ruggenwervels ontstaan. Het paard was zo'n harde, die liet niets merken. vervolgens zijn hier blessure op blessure opgestapeld bij die ruggenwervels.
En het banketstaaf is dat hij er nooit iets van heeft laten merken (het paard heeft ook met een bloedvergiftiging van hier tot tokio gestaan en liet niets van pijn merken, behalve toen de veearts er toen op drukte. Om even de hardheid van het paard te verduidelijken).
Tot hij dus op een keer zo erg in protest ging met longeren dat de eigenaresse hem meteen heeft ingeladen en met hem naar een kliniek is gegaan. Er zijn foto's gemaakt. Er waren verschillende ruggenwervels aan elkaar gegroeid en het kraakbeen van een aantal ruggenwervels ervoor en erachter was al voor een groot gedeelte verdwenen.

We zijn hier behoorlijk van geschrokken.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 09:13

Wow, heftig hee!! is het al goed gekomen? Hamer

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:19

@sabbientje, heftig zeg.

ik ken ook paarden die alleen nog maar met slof te rijden zijn.. erg jammer..

als je met slof rijdt moet je alleen nog maar aan de achterkant van et paard werken. dat het paard eronder komt. de voorkant moet je niks meer aan doen. dat doet de slof voor je.

ik rij soms met slof. (ben er geen fan van, met slof doe je het zo even. de volgende dag zul je het gewoon ook ff zo doen. psychisch voor mij te ingewikkeld Tong uitsteken ) als ik de slof er aan doe gaat mijn paard al aan de teugel en hangt de slof altijd los.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:30

Nee, het is niet meer goed gekomen.
Paard kan niet echt meer bereden worden. Soms nog een licht persoon erop, maar dat is best lastig aangezien het om een beer van een paard gaat.
De vergroeide ruggenwervels zitten ook precies waar het zadel de meeste druk geeft, dus echt op een rot plek.
Voor de kar kon hij nog wel. omdat dat geen druk gaf/geeft.

Hij leeft nog wel, maar veel word er niet mee gedaan. Hij heeft iedere dag weidegang in ieder geval Lachen Dus dat is wel fijn.

Ik ben na een tijdje naar een ander verzorgpaard gaan zoeken, want we wilden graag rijden. Dat nieuwe verzorgpaard hebben we een halfjaar verzorgd en is ondertussen al bijna 4 jaar mijn eigendom Tong uitsteken

Ik rijd overigens weleens met slof, maar ben er niet echt kapot van. Ik ben altijd bang dat ik hem verkeerd gebruik. Ik zit ook iedere keer in de spiegeling van een ruit te kijken of hij nog wel los hangt als Sharonne netjes loopt Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:17

Het probleem is dat mensen een slof gebruiken om hem voor naar beneden te krijgen.Terwijl ze de paarden voor niet naar beneden krijgen omdat ze achter[achterhand] niks doen,ze niet naar de hand toe rijden.Vaak als die mensen op de juiste manier les gaan krijgen,en hun paarden achter aan het werk zetten en naar de hand toe rijden,is de aanleuning al vaak zoveel verbeterd,dat er bij hunzelf een kwartje valt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:21

Stel de slof is te strak, jij wilt vooruit en je pony staakt. Je pony gaat draaien en geeft aan dit niet prettig te vinden.
Dan komt je pony omhoog, waarbij de slof nog steeds strak staat.
Het risico dat je pony achterover valt is dan groot en natuurlijk levensgevaarlijk voor jezelf en voor het paard.. misschien ook wel voor de mensen in je omgeving.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:32

Er zijn maar weinig ruiters die een slof op de goede manier gebruiken. Een goede ruiter heeft een slof niet nodig. Het rijkunstig niveau in de breedte is bar laag, de wedstrijd resultaten geven een te gunstig beeld t.o.v. de praktijk.

Voorbeelden van zaken die gemakkelijk herkend kunnen worden zijn:

1/. beschadigede lagen
2/. ontwikkeling oorspeekselklieren en spieren
3/. vaste onderkaak
4/. vaste nek
5/. normaal hals en hoofd gebruik praktisch onmogelijk
6/. niet ontspannen, niet los, niet soepel en niet in balans
7/. valse knik in de hals bij 3de halswervel, daardoor valt het spiegelen van spanning in het paardenlijf via de nek en onderkaak volledig uit, halve ophoudingen werken niet meer
8/. verkeerde spierontwikkeling hals
9/. harmonische bewegen door paard is niet mogelijk
10/. onzuivere onregelmatige gangen, bewegingsafwikkeling
11/. diagonale beenparen niet synchroon, paslengte voor en achter verschillend, bewegingsafwikkeling bij naar voren brengen voor en achterbenen verschillend
12/. schouder/schoft streek vast, gespannen
13/. rechtrichten paard onmogelijk
14/. rug, lenden en bekken gebruik verkeerd
15/. gebruik achterhand wordt geblokkeerd
16/. geen ontspanning maar spanning
17/. niet los maar vast
18/. niet soepel maar beperkt
19/. schade aan het hyoid apparaat, tongbeen skelet wordt beschadigd
20/. profiel verandering (vormverandering) luchtpijp
21/. beinvloeding hartslag en bloeddruk
22/. beinvloeding ademhaling
23/. beinvloeding luchtzak
24/. ontnemen deel van het blikveld, via dwang controle, niet gebaseerd op vertrouwen
(argument is dat het paard de ruiter dan vertrouwd Cool )
25/. psychologisch breken

We stoppen maar.....

sweetdreamsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:32

paarden die met slof gereden worden missen altijd een bepaalde uitstraling. Ik vind dat je zo'n groot sterk en mooi dier niet zo moet kleineren, zo'n dier moet trots zijn om zichzelf te dragen en dat doen ze echt niet als ze een slof om hebben. en als die medische gevolgen die ik lees, oh om ziek van te worden!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:12

Een ruiter die niet kan rijden zou geen slof mogen gebruiken. Een paard dat alleen met slof te rijden is, maakt duidelijk wat er met de ruiter aan de hand is.

Als je goed kan rijden dan heb je een slof niet nodig. Een goede ruiter kan door kort even een slof te gebruiken een paard al snel weer op het goede spoor krijgen. Het paard houdt daar beslist geen nadelige gevolgen aan over. Je hebt een goede ruiter nodig en iemand die met slof ervaring heeft en daar goed mee kan omgaan. Een slofteugel is als een scheermes dat verkeerd maar ook goed gebruikt kan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:20

In mijn ogen heeft een goede ruiter helemaal geen slof nodig,ook niet voor "eventjes".Een goede ruiter geeft het paard namelijke de tijd om de ruiter+ ruiterhand weer een beetje te vertrouwen en de spieren op te bouwen die nodig zijn om een ruiter goed te kunnen dragen.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:03

een goede ruiter kan zonder slof.. wel kan de slof een HULPmiddel zijn, dus géén dwangmiddel!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:11

Ik lees hier best veel dat als je een slof gebruikt een paard éxtra gespannen wordt?

Nou ik rij mijn merrie af en toe ook met slof (ter bescherming van haar zelf) en met een losse(!!) slof gaat ze altijd heerlijk lopen en ontspant ze volledig...

Ik gebruik de slof alleen maar om haar te begrensen op écht sterrekijken, dus dat ze haar hoofd zo enorm ver omhoog doet, dat ik er niet meer over heen kan kijken. Ook krijgt ze dan last van haar rug en wil/kan ze niet meer ontspannen van spanning. Als ik de slof er even bij hang (10min is genoeg) weet ze weer dat beneden lopen fijner is... Ik vind dit wel een goede reden om af en toe een slof er bij te hangen, moet wel zeggen dat als ze gewoon haar hoofd lager houd dat die los hangt, ook als ze niet aan de teugel loopt of zo! (Dat gaat niet van voor, maar van achter!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:26

Jouw paard heeft andere problemen anders deed hij dit niet.Dus of "verreden" of andere lichamelijke ongemakken.Een paard hoeft niet gespannen te worden van een slof,wat ik bedoel is dat paarden op de slof "stoten" met hun mond,waardoor ze hun vertrouwen kwijt raken in de ruiterhand en dus niet snel meer naar het bit willen lopen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:58

Elisa2 schreef:
In mijn ogen heeft een goede ruiter helemaal geen slof nodig,ook niet voor "eventjes".Een goede ruiter geeft het paard namelijke de tijd om de ruiter+ ruiterhand weer een beetje te vertrouwen en de spieren op te bouwen die nodig zijn om een ruiter goed te kunnen dragen.

Als je paarden (van anderen) corrigeert, dan kan een slof binnen enkele minuten duidelijk maken en het resultaat op leveren wat anders niet of na lange tijd van correctie misschien mogelijk is.

Een dressuur ruiter is over het algemeen geen ruiter die correcties correct uitvoert, dat zijn over het algemeen "salon-ruiters" en die belanden bij correctie werk meestal in het zand. Correctie is een vak apart. Pling

Bij slof gebruik zoals het bedoeld is wordt geen kracht gebruikt, het gebruik is enkelzijdig en van ultra korte duur. Je moet je er ook geen vreselijke dingen voor het paard bij voorstellen. Er zijn enkele rijscholen of academies waar dat in de opleiding nog geleerd wordt.

De echte correctie begint bij de ruiter...... als die goed had gereden, was correctie van het paard en de ruiter niet nodig. Op sommige rijscholen is een verreden paard al een paard dat niet in de hand gesteld is. Correctie begint dan eerder en maakt deel uit van de training, instructie en rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:32

Dat is waar,er zit verschil in correctie en correctie,ik bedoelde dus een hoe zeg je dat "gewoon verreden paard" zonder slijtage aan wervels etc. en zonder heel gevaarlijk gedrag.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:37

Elisa2 schreef:

Anky en Edward rijden ook weleens met slof hoor, dus je kunt niet stellen dat je als goede ruiter geen slof nodig hebt.
Het kan een handig hulpmiddel zijn voor kort gebruik op de juiste manier(lekker los).

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:50

Ik heb het ook een keer gezien!! Die pony kon geen kant op met zijn hoof!

het gevolg ervan is dat hij een stijve nek krijgt etc.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:11

Ik heb er geen ervaring mee want ik steek daar echt geen vinger naar uit zoiets. Maar ik ben vandaag wel getuige geweest van iemand die met slof reed. Paard zette de hele rug vast. Laatste 10 minuutjes werd de slof er af gedaan, wat ik toen zag vielen me de schoenen van uit. Paard strekte z'n nek en hoofd zo ver mogelijk de lucht in, echt alsof die sterren aan het tellen was. Ik denk om de verkrampte spieren wat te kunnen losgooien. Slof trok dus gewoon alleen maar de kop omlaag. Beestje snakte zo naar vrijheid... Toen ik dat zag versterkte nog meer het gevoel dat zo'n ding meer tegenwerkt dan meehelpt. (In dit geval werd hij dus om verkeerde rede, neem ik aan, gebruikt en op de verkeerde manier... Nagelbijten / Gniffelen )