Rijden met bontjes, afgeraden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davincilover

Rijden met bontjes, afgeraden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:43

Ik heb in korte tijd met twee zadelmakers(Sandra van zadelmakerij olde maten en Tom v/dBrink) hier over gesproken en beide raden ze dit af.
Die vreselijk mooie zachte bontjes onder het zadel...

Zo zeiden ze dat een zadel zelfs zonder schabrak gewoon fijn op een paard moet zitten en dat het schabrak alleen maar is voor de vocht/zweet opname.
Ze zeiden ook dat het vaak verbloemen van een slecht passend zadel is en dat je het moest vergelijken met een paar te grote schoenen, waar je om ze te laten passen een paar extra sokken over elkaar doet.
Ze zegt dat zal nooit lekker zitten, net als zo'n bontje..

Ik vind wel dat er wat in zit.
Maar zou graag jullie mening hierover willen horen.

Flabbergast

Re: Rijden met bontjes, afgeraden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:44

Oud nieuws Knipoog

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:58

Hmm, ik heb zelf bontjes ook nog nooit gemogen, vind ze sowieso al lelijk staan, laat staan dat ik er dan mee rijd:P

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:59

Mee bekend en rijd dus zonder bontje!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:00

Is toch logisch, door zo'n dik bontje komt je zadel toch heel anders op het paard te liggen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:09

Logisch ja. Ik vind het wel een leuke vergelijking met die schoenen maar het komt op hetzelfde neer Tong uitsteken
Helaas blijven er altijd mensen die een bontje wel mooi vinden en eerst aan zichzelf denken door een bontje te nemen en daarbij de belangen van hun paard achterwege te laten.

Als mensen toch veel geld uit willen geven, want zo'n bontje is ook niet echt goedkoop, kun je dit naar mijn mening beter uitgeven aan een goed passend zadel.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:24

Ja, een shabrak is enkel voor vochtopname, maar dat is ook zodat het leer mooi blijft, en niet vuil wordt door dat vocht Lachen Ik rijd zelf zonder bontje, die heb ik ook gewoon niet nodig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:28

Hier zijn al erg veel topics over.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:35

elke goede zadelmaker raad bontjes en alle andere soort onderleggers af. zadel moet gewoon op de blote rug goed liggen

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:25

helemaal mee eens... mijn paard loopt beter zonder bontje. ik dacht eerst beter voor het opvangen van schokken maar ben er toch vanaf gestapt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:27

marlo schreef:
elke goede zadelmaker raad bontjes en alle andere soort onderleggers af. zadel moet gewoon op de blote rug goed liggen

Hier hetzelfde advies gekregen.

Mijn instructrice heeft een nieuw zadel laten aanpassen volgens drukpuntensysteem op pc, haar mening over bontjes is sindsdien mensen die ermee rijden zijn dierenbeulen, het bontje veroorzaakte 1 grote drukplek.
Helaas zijn er nog steeds ruiters die een bontje gebruiken omdat ze het zo mooi vinden staan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:30

marlo schreef:

Dat vind ik iets te kort door de bocht. Soms kan een bontje (of andere onderlegger) als tijdelijke oplossing wel worden aangeraden door de zadelmaker.

Dat het rijden met bontjes die op eigen initiatief door de eigenaar onder het zadel gelegd worden vind ik logisch. Als er met een bontje gereden wordt zou dat juist alleen op advies van de zadelmaker moeten gebeuren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:32

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:08

ik had de andere topics nog niet gezien Bloos
Bedankt voor jullie berichten

Maar is het ook niet dat je zadel met een bontje eronder slechter naar de rug van je paard toevormt.
Ik vind het idd ook verstandiger een goed passend zadel te hebben dan een bontje eronder.

Ik heb een tijdje terug een zadel via marktp. verkocht, die mensen die het zadel kwamen halen zeiden toen dat het misschien te groot zou zijn. Toen zei die moeder, nou dan doen we er toch een bontje onder? ik heb het toen afgeraden en gezegd dat ze er zowiezo maar naar een zadelmaker mee moesten gaan.
Ik denk zelf niet dat een gebruiktzadel ook zomaar in een keer helemaal past en dat je het anders maar met een bontje moet oplossen.

Volgens mij gebeurt het helaas wel heel veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:11

wat ik weleens heb gehoord is dat het door een bontje te warm onder het zadel wordt.....maar niet dat het een slecht passend zadel passend maakt...misschien kom ik wel van een andere planeet.......

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:11

Het verhaal van de zadelmaker klopt helemaal. Haha!

De enige functie van een sjabrak is voor opname van transpiratievocht van het paard. Als je geen sjabrak zou gebruiken dan tasten de zuren en zouten van het zweet van het paard het leer van het zadel aan, wat de levensduur van het zadel aanzienlijk verkort.

Een zadel moet dan ook altijd zonder sjabrak gepast worden op een paard. Knipoog

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:12

davincilover schreef:
Ik heb in korte tijd met twee zadelmakers(Sandra van zadelmakerij olde maten en Tom v/dBrink) hier over gesproken en beide raden ze dit af.
Die vreselijk mooie zachte bontjes onder het zadel...

Zo zeiden ze dat een zadel zelfs zonder schabrak gewoon fijn op een paard moet zitten en dat het schabrak alleen maar is voor de vocht/zweet opname.
Ze zeiden ook dat het vaak verbloemen van een slecht passend zadel is en dat je het moest vergelijken met een paar te grote schoenen, waar je om ze te laten passen een paar extra sokken over elkaar doet.
Ze zegt dat zal nooit lekker zitten, net als zo'n bontje..

Ik vind wel dat er wat in zit.
Maar zou graag jullie mening hierover willen horen.

Helemaal mee eens!Onder een goed passend zadel hoeft zelfs geen dekje.Een hele dunne is voldoende voor het zweet en vuil.Maar tegenwoordig is het kennelijk in de 'mode' om er een zo dik mogelijk dekje onder te leggen in combinatie met een bontje die niet dik genoeg kan zijn.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:12

@ Geerke, ik bedoel dat het leer(keilkussens) niet goed naar de rug toevormen en dat als je het bontje niet meer zou gebruiken dat het zadel niet de juiste vorm aanneemt van de rug.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:13

waarom zijn er dan tóch zoveel mensen die met dat ding rijden..? omdat ze het gewoon mooi vinden Koe

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:15

Er zijn toch ook van die shabrakjes met een bontrand? Dat het lijkt alsof je een bontje hebt? Die zijn dan wel weer mooi Ja

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:16

Sodeletuut schreef:
waarom zijn er dan tóch zoveel mensen die met dat ding rijden..? omdat ze het gewoon mooi vinden Koe

Omdat de meeste ruiters / amazones zich niet verdiepen in de technische kanten van het paardrijden, oftewel; het harnachement.

Een grote tekortkoming i.m.o.

Als je in de basis al niet weet wat goed is voor je paard moet je er ook niet op gaan zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:17

nee klopt, ik rijd dus ook zeker niet met bondje

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:18

Even een simpele redenering: loop jij graag met te kleine schoenen of met schoenen die knellen?......nee he? zo moet je het eigenlijk ook zien met een zadel op de rug van het paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:19

soms kijk ik wel eens in profielen van mensen.. en ik zie bij zoooooveeel van die meisjes bondjes onder het zadel liggen..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:20

Sodeletuut schreef:
bondjes

bontjes... Knipoog