Beste manier om paard écht los te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Beste manier om paard écht los te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:46

Was wel benieuwd wat jullie mening hier over was. Hoe je
je paard nou écht helemaal lekker los door zijn lijf kunt krijgen,
welke methode(s) jullie gebruiken etc.

Anoniem

Re: Beste manier om paard écht los te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:48

ik rijd gewoon veel voltes (slangevoltes) met een lange teugel dan is mijn paard normaal gesproken wel goed los na een 15 min tot 20 min (zondr in stappen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:51

Grondwerk, veel zijgangen en oefeningen, kleine voltes. Met draven flink doordraven en doorgalopperen.
En het maakt een wereld van verschil of ze in de zomer op de paddock kan of in de winter van stal komt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:52

Voor los houden (dus wel teugels vast, maar minimale druk) en dan buitenstelling en buiging, veel achterhand activeren en overgangen rijden.
Vooral die voorkant los is heel belangrijk, zet je er druk op aan de voorkant, kan hij nooit zijn rug/etc. los laten!
Ook zijgangen (wijken links/rechts van de hoefslag af) en verzamelen op zit.

(Dit is geen losrijden hoor, maar loswerkend rijden, das niet hetzelfde Lachen )
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 07-12-07 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:56

veel veel veel overgangen rijden !! Ook voltes en zijgangen werken ideaal bij mijn paardje, en ik het begin lekker voorwaarts, als hij eenmaal los is, dan kan je wat meer verzamelen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:57

Tja, afhankelijk van paard zou ik niet doorzitten met losrijden, omdat het zwaarder voor ze is.
Maar ik doe in een vlot tempo alle gangen, voltes, zijgangen, overgangen en stelling en contrastelling op voltes en rechte lijnen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:58

Werk naar ontspanning. Als je paard niet ontspannen is zul je hem nooit helemaal los door zijn lijf krijgen. Maak hem scherp aan je been en laat hem je hand volgen naar lang en laag, maar pak hem ook weer eens in de "proefhouding" op, wissel het steeds af. Doe zijlinksebuigingsoefeningen, schouder voor/ binnenwaarts etc., extra doorvragen in de zijlinksebuiging op een kleine volte. Hoe meer je in hetzelfde tempo en dezelfde houding rondjes blijft rijden hoe minder kans dat je paard ooit los door zijn lijf gaat lopen.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:46

Ik doe veel figuren rijden eerst in stap voltes en 8jes... en Dat soort dingen... en dan in draf allerlei figuren.... en overgangen.. en als mijn paardje dan lekker soepel loopt gaat het goed

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:42

wat ook goed werkt, naast alles wat al genoemd is, is om in-uitjes te springen en dan het liefste een aantal achter elkaar. Als je niet goed bent in springen dan zijn gewoon veel balkjes op de grond, zowel draf als galop, ook handig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:03

Veel overgangen rijden en veel voltes, en veel van volte verwisselen, dus veel omstellen.

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:37

Begin eerst met veel voltes en vergroten en verkleinen van voltes. Achterhand naar buiten, achterhand naar binnen... Maakt de spieren heel goed los. Schoudervoor is ook erg handig.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:48

Heel verschillend per paard, maar met elk paard begin ik met stap en draf, veel voltes en overgangen, liefst met mooi lengte in de hals, ri. voorwaarts neerwaarts.
Afh. of paard er aan toe is, meer op de achterhand zetten dmv schouderbinnenwaarts en kont naar binnen op de volte vervolgens travers.
maar zo ken ik ook een paard waarbij je eerst 15-20 min. alleen maar heel veel overgangen voorwaarts moet rijden voordat ie maar iets los wordt in zijn lichaam.

Edit: Ik denk niet dat je kunt praten over de beste manier, dit zal verschillen per paard en ruiter. Ik denk wel dat er ook veel overeenkomsten zijn, maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Laatst bijgewerkt door malloesje op 11-12-07 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:56

Overgangen en schijnovergangen werken erg goed bij mijn paard.
En voltes verkleinen en vergroten, even stelling naar binnen en naar buiten, dat soort dingen doe ik ook veel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:26

hangt helemaal van het paard af. Zelf vind ik het prettig werken om ze in sukkeldrafje opo een heel kleine volte te zetten tot ze daar volkomen op eigen benen lopen, maar dat werkt alleen als ze wel al goed voorwaarts zijn. Verder veel voltes, slangevoltes, wijken op de volte, schoudervoor etc.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:29

Mijn vz paard wordt heel los van sprongetjes maken, dan gaat ze al netjes lopen zonder dat ik het vraag! verder heel veel schakelen, ook in galop, om dr op het achterbeen te zetten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:36

Heel goed losstappen, in de stap oefeningen als schoudervoor en schouderbinnenwaarts, stukje travers, slangenvoltes, met sb bij raken hoefslag,

daarna vw nwse draf, voltes, schoudervoor houden, overgangen,
daarna ook in draf de sb, travers, etc,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:37

Splinter schreef:
Heel goed losstappen, in de stap oefeningen als schoudervoor en schouderbinnenwaarts, stukje travers, slangenvoltes, met sb bij raken hoefslag,

die is grappig, kun je die wat toelichten?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:39

zodra je op de hoefslag komt doordraaien alsof je direct weer de slangenvolte opgaat, maar ipv de volte op de gaan, enkele passen sb, en dan de slangenvolte weer op, zo controleer je direct of je paard aan de buitenteugel is, en maakt hem los Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:40

plaatje van paardenbegrijpen

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:41

dus in feite sb rijden in de halve volte. Leuk, ga ik eens mee stoeien. Ik werk zelf vaak met slangevoltes en dan een pasje terug op de middellijn, dit is een leuke variant.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:42

Of gewoon schouderbinnenwaards op de hoefslag volte rijden hoeft zelfs niet.
Schoudenbinnenwaards is eigenlijk een essentiele oefening in de beginnende dressuur alleen vergeten mensen dat vaak.
Door het kruisen word het paard leniger

Gisteren geleerd of academische rijkunst en welzijn van het paard

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:43

schouderbinnenwaarts op de hoefslag is leuk, maar eerlijk gezegd vind ik dat je bij sb op de volte een stukl meer tegen rechtricht problemen aanloopt Knipoog

Ook leuk is een pasje terug draven in het sb en dan weer naar voren.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:45

Idd Katia, maar ik wissel het af, om alleen sb op de hoefslag te rijden wordt zo saai voor mij en mn paard Clown

Ook leuk is beginnen met sb, gewoon op de lange zijde en halverwege omzetten naar travers, zo pak je beide achterbenen op 1 zijde. Ben ik nu net mee begonnen Knipoog

Lielle: Dat is ook een leuke afwisseling,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:46

een hele leuke maar echt voor de hele losse paarden:
schouderbinnenwaarts, omzetten naar renvers, omzetten naar travers, omzetten naar schouderbuitenwaarts.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:47

ja daar ben ik nog niet Clown Heb afgelopen zaterdag voor het eerst Uut omgezet (in stap) van de sb naar de renvers, dat ging best goed al zeg ik het zelf Bloos