wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 07:45

als oudere amazone hobbel ik recreatief rond op een fjordenruin. Die loopt wel zeg maar M, met schoudervoor, appuyeren enzo. Nu zie ik zo weinig mensen nog op zit en benen rijden, het is voornamelijk handenwerk wat ik zie en hoor in de lessen. Onlangs kwam hier iemand een clinic geven, 2 dagen lang, en die zou werken volgens de principes van de klassieke dressuur. Ik heb meegereden en gekeken naar anderen, maar wat ik ervan gezien heb en gehoord heb was het voornamelijk handenwerk en niet van ga eerst eens zitten, sluit je benen. Was vasst een andere klassiekek dressuur dan die ik ken......
Is dat jullie ervaring ook ?

Alicia2u

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:54

Ik geef wel eens een opmerking langs de kant als bekenden van me aan het rijden zijn. Meestal met relatie tot de zit. Ze kijken me dan zo aan: 'wtf heb jij het nou over?'
Ikzelf rij wel op benen en zit: sterker nog, ik kan alle oefeningen die m'n paard beheerst ook zonder handen. Dan loop ik natuurlijk wel aan tegen het feit dat hij nog scheef is en wel aan de voorkant steun zoekt, waardoor het beeld niet zo mooi is als met. Maar hij doet het tenminste wel! Het kan dus best en ik weet zeker dat we met meer oefenen ook beter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:57

Ik vind het niet zozeer belangrijk dat je "op zit en benen" gaat rijden, maar meer dat je een paard van achter naar voor rijdt. Dat kan nl ook zonder continu je been eraan te houden Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:00

Ook ik vind zit heel belangrijk Ja
Binnekort krijg ik weer lesjes van mijn bijrijder in het zitten.

Je zit is belangrijk, je moet je paard kunnen laten verruimen/vertragen op je zit en niet met je been.
Eigenlijk is het de dag van vandaag een kunst om dit te beheersen.
Ikzelf zie ook veel mensen met veel druk in hun handen en dat is verkeerd.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:01

Zep schreef:
Ik vind het niet zozeer belangrijk dat je "op zit en benen" gaat rijden, maar meer dat je een paard van achter naar voor rijdt. Dat kan nl ook zonder continu je been eraan te houden Knipoog

Sluit ik me volledig bij aan, maar ben het ook eens met het feit dat steeds meer ruiters het paard teveel op de hand rijden en dus het paard niet vanaf achter naar voren rijden, maar het paard van voren alleen maar tegen houden met hun hand om de aanleuning te bereiken (wat imo dan weer geen aanleuning kan zijn).

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:01

Tsja het is de gemakkelijkste en efficienste(of hoe je dat ook schrijft) manier om zo snel mogelijk punten te verdienen op de wedstrijden. Krijg je voor je eigen idee het beste plaatje mee en hoppa dat willen de juryleden zien.
Wat er ondertussen in het lijf van het paard gaande is maakt niemand zich druk om. Dat zijn hele rug knetter vast gaat zitten is een bijzaak. Vaak vraag ik me echt af hoe deze mensen toch nog zo ver kunnen komen.
Maar ergens uiteindlijk zullen ze zich toch tegen de lamp lopen...
Voor mij is er ook geen andere manier om een paard fatsoendelijk op te leiden en te rijden.. Met benen en zit en daarna pas een stille hand..

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:05

Ja maar dan rijd je toch ook met je zit en je benen? Als je van achter naar voor rijd, ga je toch niet aan de teugels "trekken"? Je rijdt je paard toch met je zit (en je been) naar voren?

Wat ik vaak zie, is dat de ruiters hun paarden niet meer naar onder rijden, maar naar onder trekken. Dat is echt verkeerd. Ik heb zelf twee paarden: een haflinger en een kruising fries-kwpn. Bij de haflinger heb ik mijn handen bijna niet nodig, alleen om hem te ondersteunen omdat ze pas 3 is. Mijn fries daarentegen is heel zwaar op de hand, wanneer ik dan met lange teugel rijdt, wordt er inderdaad vaak gezegd, dat ik het paard meer met de teugel moet rijden Frusty

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:14

ik rij mijn paard alleen op benen en zit.
(pony ging dat ook erg goed mee).
Teugels hou ik het liefst zo lang mogelijk, gaat paard mooi ontspannen van lopen, 1 nadeel maak ik ze te lang, gaat hij wel heel laag met zijn neus...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:22

ik krijg les volgens de methode van de academische klassieke rijkunst en mijn instructrice zegt altijd eerst denken waar je heen wil, dan de juiste zit aannemen, als het paard dan nog niet de goede kant uitgaat de benen erbij en als allerlaatste hulpmiddel gebruik je pas de teugels. om de houding en zit te verbeteren krijg ik dan ook veel les op barebackpad. dus mij wordt wel echt geleerd om op zit en benen te rijden. mijn paard is ook scheef maar met behulp van rechtrichtende arbeid merk je daar nu weinig meer van, ik les nu een driekwart jaar bij haar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:25

Ik houd ook niet van die handenarbeid hoor.

Maar ook niet van mensen die met zit en benen zitten te duwen en te persen alsof ze een kindje baren te paard.

Het is een samenspel, heh.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:30

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk op zit en been te doen, maar het is nu eenmaal menselijk dat je van nature meer doet met je handen, dus dat moet je echt afleren. Ik vind wel dat als je echt flink doorwerkt met je benen, je ook voor een keertje kunt doorvragen. Ik zeg een keertje, geen 30 stappen na elkaar Knipoog

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:30

randalinpony schreef:
Ik houd ook niet van die handenarbeid hoor.

Maar ook niet van mensen die met zit en benen zitten te duwen en te persen alsof ze een kindje baren te paard.

Het is een samenspel, heh.

zo zit ik dus ook echt niet op mijn paard, dat ziet er ook echt belachelijk uit. je hebt ook van die mensen die gaan klemmen met de benen om door te kunnen zitten, terwijl mij is geleerd dat als je ontspannen zit je dan veel makkelijker kunt doorzitten, je kan dan veel makkelijker met de bewegingen meegaan. en als je knelt met de benen gaan de meeste paarden ook steeds harder omdat ze dan reageren op het been wat ook heel logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:33

Ik zie ook steeds meer dat hand werk
Van achter naar voren en zithulpen, beenhulpen wat zijn dat? (en nee ook daar geen grof werk, alles wat grof is is verkeerd)
Als hij voor maar in de krul zit...de rest maakt niks uit... Verdrietig

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:35

RK: helaas heb je daar vaak gelijk in. Maar als je op het wedstrijdterrein kijkt (en op veel maneges, pensionstallen, handelsstallen, trainingsstallen) dan zie je dat er bijna niet anders gereden wordt dan dat het paard terug wordt gehouden door de hand ipv er naar toe wordt gereden. Hoe moet je als ruiter dan nog weten dat het niet goed is? Bijna iedereen doet het zo!
(van de zomer was ik met mijn vriend en nog een vriend naar een wedstrijd, daar had ik dus ook op bijna alle ruiters commentaar en mijn vriend maar zeggen: denk je nou echt dat bijna iedereen het fout doet?! Ik zeg, jah! Maar hij wou dat niet aannemen en dat is ook niet gek als 'iedereen' zo rijdt.)

Zoals gezegd wordt er ook nog weinig op die manier les gegeven.
Op maneges wordt sowieso meestal les gegeven met naar links is linker teugel en dergelijke.
Nou wil ik niet zeggen dat geen manege goed les geeft of geen manegeruiter goed kan rijden, maar wat je wel merkt is wanneer je met privepaarden aan de gang gaat dat je wel merkt dat je toch wat anders gewend bent.
Veel paardenmeiden beginnen bij de manege en nemen die rijstijl mee wanneer ze een verzorgpony/paard krijgen of (daarna) zelfs een eigen paard.
Nou wil ik niet alle schuld bij de maneges leggen, maar aangezien een groot gedeelte daar start (en zeker wanneer je ouders er geen kaas van hebben gegeten gaat iedereen er gewoon van uit dat de manege goed les geeft, toch?) en op die manier heeft geleerd te rijden zullen ze dat vaak als de goede methode zien.
(heb het zelf ook gehad en ben er ook pas een paar maand mee bezig om meer te rijden op de buitenteugel/binnenbeen, maar gelukkig heb ik in de loop der jaren, weliswaar met privelessen met mijn oude vzpaard aan huis, wel geleerd op benen en zit te rijden)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:43

Sinds afgelopen voorjaar ben ik een instructrice tegen gekomen en zij richt zich helemaal naar de basis van het paardrijden.
Ik ben bij haar gaan lessen en het eerste wat ik moest leren was mijn paard longeren op lichaamstaal.
Tjonge dat was best grappig om mee te maken, een kleine verandering en je hebt een actief lopend paard.Haha!
Toen ik dat onder de knie kreeg moest ik van voor af aan weer leren rijden dus:
Ik mocht aan de longeerlijn.
Tjonge wat afzien zeg. Ik heb dagen met zere benen gelopen.
Elke week les en dan 3 dagen niet fatsoenlijk kunnen lopen.
Elke week werd het ietsjes uitgebreid en nu rijd ik compleet een paard op de zit.
Vooral mijn handen hebben nog te vaak een eigen leventje en dan is het heel fijn dat er iemand bij je staat die je daar continue op wijst.
Ik ben zo blij dat ik over ben gestapt op de klassieke manier van rijden, het voelt allemaal zo prettig en het paard gaat ook veel beter lopen.
Dus ja, er wordt nog wel gereden op benen en zit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:49

De dressuur van tegenwoordig is bar-slecht!!!

Het is idd zo dat tegenwoordig het paard eerst in de krul moet lopen, en dat ze er dan naar toe gaan rijden, waardoor je een hoop problemen in je paard rijdt... pijnlijke rug, onderhals etc...

Maar eigenlijk moet je een paard eerst naar voren rijden en dat daar begrenzen.. waardoor het paard na gaat geven.. en je een fijne aanleuning gaat krijgen.. (het welbekende van achter naar voor rijden!!)

Bijna alle problemen die zich voordoen zijn terug te leiden op de basis... eerst voorwaarts..

Dat is immers ook het aller eerste wat je leert... in je eerste les..
Been is naar voren.. je leert in je eerste les niet hoe hij in de krul moet..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:58

Zonder gewichtshulpen kun je geen fatsoenlijke wendingen en zijgangen rijden en zonder dat een paard echt goed aan het been is kun je eigenlijk helemaal niet fatsoenlijk rijden. Heb van ruiters die beide punten niet voor elkaar hadden zaterdag op wedstrijd weer genoeg voorbij zien komen. Zaterdag deden bijna 35 combinaties mee en er waren er 2!! die halsstrekken lieten zien, de rest liep dusdanig in de houtgreep dat ze geen kant opkonden.

Het is ondertussen een algemeen voorkomende vorm van paarden-judo die doodnormaal wordt gevonden die door bepaalde personen wordt gestimuleerd. Zolang deze mensen als lichtend voorbeeld worden gezien zal het grote deel van de gewone ruiters dit principe als heilig beschouwen en er ook zeker niet van afstappen aangezien het idd punten opleverd bij bepaalde juryleden.

En als je achteraan begint kan het zomaar zijn dat je paard de eerste tijd met zijn hoofd ergens loopt waar hij niet hoort te lopen omdat je eerst je aandacht richt op voorwaarts, achterbeengebruik, rechtheid en ontspanning. Moet jij eens weten wat voor een commentaar jij krijgt van de zogenaamde kenners dat je paard niet met zijn kin op de boeg loopt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:08

IDD, de zogenaamde kenners!!!!!

Zelfs op hoog niveau worden de paarden verkeerd gereden, maar daar gaat het hier niet over...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:15

femmefatale1 schreef:
IDD, de zogenaamde kenners!!!!!

Zelfs op hoog niveau worden de paarden verkeerd gereden, maar daar gaat het hier niet over...

Feitelijk gaat het hier wel over, deze ruiters rijden niet meer op zit en benen en daardoor heeft een grote groep ruiters deze manier ook losgelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:17

Het goede voorbeeld is idd wel weg...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:23

De andere verzorgster van mijn verzorgpony rijdt nog niet zo vreselijk lang, maar ze keek laatst toch wel vreemd op toen ik zei dat je ook op je zit kon rijden. Daar had ze werkelijk nog nooit van gehoord. Sindsdien probeer ik dat een beetje mee te geven, maar het zijn en blijve kleine kinderen natuurlijk.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:27

Ik moet wel voornamelijk op mijn zit rijden anders is erg geen land met mijn paard te bezeilen. Het is een draver dus erg hard in de mond. Als ik teveel druk op de teugels geef zet ze haar nek vast of gaat ze zwaaien met haar hoofd. Ik word meteen afgestraft. Gebruik alleen de teugels als rem als ik echt vind dat ze snel moet stilstaan (bij een drukke weg ofzo) En gelukkig reageert ze dan wel. Maar als ik de hele tijd in haar mond ga zitten word ze kwaad en gaat ze echt niet langzamer lopen.
Laatst bijgewerkt door KimDai op 04-12-07 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:28

sinds ik een eigen paard heb ben ik bij iemand anders gaan lessen
die let ook heel erg dat je op je zit en je benen rijdt
het gaat nu beter maar omdat k altijd op me handen heb gereden is dat moeilijk om ineens om te schakelen
k merk wel dat me beestje steeds beter en ontspannender gaat lopen Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:39

Narya schreef:
De andere verzorgster van mijn verzorgpony rijdt nog niet zo vreselijk lang, maar ze keek laatst toch wel vreemd op toen ik zei dat je ook op je zit kon rijden. Daar had ze werkelijk nog nooit van gehoord. Sindsdien probeer ik dat een beetje mee te geven, maar het zijn en blijve kleine kinderen natuurlijk.

Juist jonge kinderen kan je netjes op hun zit leren rijden. Ik heb het ook geleerd als klein meisje heel spelenderwijs maar zeer effectief.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:34

KimDai schreef:
Ik moet wel voornamelijk op mijn zit rijden anders is erg geen land met mijn paard te bezeilen. Het is een draver dus erg hard in de mond. Als ik teveel druk op de teugels geef zet ze haar nek vast of gaat ze zwaaien met haar hoofd. Ik word meteen afgestraft. Gebruik alleen de teugels als rem als ik echt vind dat ze snel moet stilstaan (bij een drukke weg ofzo) En gelukkig reageert ze dan wel. Maar als ik de hele tijd in haar mond ga zitten word ze kwaad en gaat ze echt niet langzamer lopen.

Ik heb ook een draver (de pony) maar die is juist extreem gevoelig in de mond en die reageert het zelfde als jouw paard op de teugels, dus de teugels gebruik ik bij haar ook haast niet. zelfs als ik vaart wil minderen niet, want dant wordt mevrouw pissig maar gelukkig loopt ze ook aangespannen en is daardoor heel goed op te stemhulpen te rijden, ho is stilstaan, links is links en rechts is rechts en doorgaan is gewoon in het zelfde tempo door blijven lopen (zeggen we alleen as ze terug dreigt te gaan in tempo). onder het zadel is ze ook heel goed op de zit te rijden.

mijn fries rijd ik ook vooral op de zit, vooral om haar niet "hard" in de mond te krijgen.
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 04-12-07 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt