Dag 1 al op een paard stappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Dag 1 al op een paard stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:50

Ik weet niet of ik dit topic goed heb geplaatst, dus TEM aub even wanneer het inderdaad fout staat.

Zaterdag, eind van de middag ging ik mijn paardje lekker uitstappen aan de hand (rondje langs de weg) na het longeren.
Een stukje verder op wonen mensen tijdelijk in een leegstaande school. Hier kwamen een aantal auto's heen om Sinterklaas te vieren.
Het begon al met: is dat het paard van Sinterklaas? (donkerbruin, maar ach, bijna 5 dec.) En later stond ik dus met 2 van de dames over paarden te praten. Ik zei dat ik hem net voor de 2e keer met zadel had gelongeerd en toen zei 1 van de dames: bij ons stappen we er de eerste dag al op? Verward
Aangezien ik geen zin had in een hele discussie en deze mensen toch nooit meer zou zien heb ik er amper op gereageerd, maar eigenlijk vind ik het niet kunnen. Lips are sealed
Dit is toch niet normaal? Of zie ik dat nou verkeerd...

crazycactus

Re: Dag 1 al op een paard stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:18

Dat ligt er een beetje aan denk ik.. ik heb ook wel eens een paard ingereden waar ik gelijk op ben gaan zitten. Dit was een strontverwent kreng van 5 jaar oud die erg slim was. Sommige paarden moet je overrompelen, anderen kunnen dat helemaal niet aan, maar ik vind wel dat je echt naar het paard ansigh moet kijken en niet standaart bij elk paard dezelfde methode aan houden.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:23

ik heb het ook ooit meegemaakt op een stal.. er kwamen nieuwe paarden niet ingereden niet zadelmak helemaal niks.. ze legte er een zadel op, longeerde ze heel even dat ze niet zo druk meer waren en zetten er zo kinderen op, ik stond echt te kijken wat gebeurt hier!
ik vind dat echt niet goed, maar er gebeuren nog veel te veel dingen die niet goed zijn, als mensen denken dat ze het goed doen blijven ze daar ook vaak bij dan kun je zeggen wat je wil, helaas

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:23

Als het paard al gereden is, wat is er dan mis met er even opklimmen ? Zie het probleem niet. Het paard moet toch bij je wennen, maar dat moet hij ook als je hem laat staan.Als je hem dan even rijd, komt hij misschien makkelijker tot ontspanning. Natuurlijk wel, mits het geen lange tijd in de trailer heeft gestaan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 09:48

Het gaat om onbeleerde paarden die ook nog niet zadelmak zijn.
En dat overrompelen, dat hoor ik wel vaker, maar overrompelen is mijn inziens niet eerlijk tegenover het paard en ik zeg niet dat iedereen er maanden mee bezig moet zijn, maar de 1e dag?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:55

ik longeer ook altijd rustig, als dat allemaal goed gaat en op stemphulpen reageerd zadeltje erop, na tijdje beugels los, en dan eens erop zitten, terwijk ander ernaast staat
en zo opbouwen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:59

git schreef:
Als het paard al gereden is, wat is er dan mis met er even opklimmen ? Zie het probleem niet. Het paard moet toch bij je wennen, maar dat moet hij ook als je hem laat staan.Als je hem dan even rijd, komt hij misschien makkelijker tot ontspanning. Natuurlijk wel, mits het geen lange tijd in de trailer heeft gestaan.

Lezen... het gaat om een paard wat voor de 2e keer in zijn leven een zadel op heeft gehad..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:00

Een jong paard zo overrompelen dat zie ik ook niet zitten...beest kan er wel zo van schrikken..
Ik laat ze ook liever rustig aan zadel en hoofdstel wennen en zorg ervoor dat ze wat stemhulpen kennen aan de longe..dit is wel zo makkelijk als je voor het eerst opstapt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:05

In veel gevallen gaat het goed, in andere gevallen krijgen de paarden later problemen. Als het te snel gaat, kunnen ze het niet gelijk verwerken. IMO áls het paard later toch problemen krijgt, zijn het meestal zeer grote problemen.

Een paard wat al veel in handen is geweest, heeft een grotere kans dat het goed gaat, maar ik vind het geen fijne manier.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:42

[PP] -> [RT-D]

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:46

Ik ga er regelmatig al meteen op.

Vaak lopen ze al wel aan de lange lijnen of al voor de kar, dus ze zijn al bit-wijs en ook bekend met een tuig er op (en de stap tuig-zadel is eigenlijk niets, tuig incl broek is enger).

Ik heb een 4 jarige die voor de wagen en onder het zadel loopt en die heb ik nog nooit gelongeerd. M'n 6 jarige wedstrijd pony misschien 2x.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:53

De barriere om de eerste keer op een paard te stappen zit in ons hoofd. Een paard van tevoren veel longeren kan soms ook tegen je gaan werken. Als het puur om het ruitergewicht gaat en de voorbereiding aan de grond goed is geweest dmv grondwerk en longeren, kan het geen kwaad om er meteen na het opleggen van het zadel ook zelf op te kruipen.
Monty Roberts doet niets anders dan dat hij op een tot nu toe onbeleerd paard binnen 20 minuten voor het eerst een zadel en een ruiter op heeft. Ze werken in de round pen, doen eerst een join-up, daarna ruiter erop, ruiter weet hoe hij moet zitten, heeft geen teugels in de hand en de persoon op de grond houdt het paard voorwaarts.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:02

Cassidy schreef:
De barriere om de eerste keer op een paard te stappen zit in ons hoofd. Een paard van tevoren veel longeren kan soms ook tegen je gaan werken. Als het puur om het ruitergewicht gaat en de voorbereiding aan de grond goed is geweest dmv grondwerk en longeren, kan het geen kwaad om er meteen na het opleggen van het zadel ook zelf op te kruipen.
Monty Roberts doet niets anders dan dat hij op een tot nu toe onbeleerd paard binnen 20 minuten voor het eerst een zadel en een ruiter op heeft. Ze werken in de round pen, doen eerst een join-up, daarna ruiter erop, ruiter weet hoe hij moet zitten, heeft geen teugels in de hand en de persoon op de grond houdt het paard voorwaarts.

Zo heeft ieder zijn eigen manier..
De manier van Monty Roberts staat mij ook niet aan, maar er zitten wel dingen in die ik er tussenuit pik, waar ik het wel weer mee eens ben..
Ieder zijn eigen manier, zolang je weet wat je doet..
En er zijn idd paarden waar je zo op kan gaan zitten, maar er zijn er ook waarbij ik het uit mijn hoofd laat!! Deze hebben gewoon wat meer voorbereiding nodig..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:30

Afhankelijk van het paard en van jou prettigste manier van mak maken kun je er best al de eerste keer op gaan zitten. Ook ik heb dit wel gedaan. Toch gaat mijn voorkeur uit naar eerst een paar weekjes tot een maand longeren en er dan op gaan zitten.

Ik heb zelf eens een discussie proberen op te starten over zadelmak maken nav felle reacties in een topic. De grootste schreeuwers uit het topic hoor je dan niet meer, want zelf weten ze dan niet wat wel de 'goede' manier is. (is er eigenlijk wel 1 (goede) manier, er zijn meerdere wegen naar rome)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:34

Peroonlijk zou ik het rustiger aanpakken, maargoed. sommige paarden zal het niet veel kwaad kunnen, ben er alleen niet zon voorstander van Lachen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:34

nee, ga er dan, als het om een ongeleerd paard gaat, zeker niet de eerste dag opzitten. Dan laat hem eerst maar eens wennen aan mij, mijn manier van doen, en mijn materiaal. Is voor je paard,maar ook voor jezelf zeker zo veilig lijkt me.

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:37

ik denk ook wel dat het er aan ligt..
ik had een tijd terug ook een pony een die was al beleerd voor de kar, dus kende de stemhulpen al en was wel wat gewend.
die hadden we even aan de longeerlijn gedaan en daarna erop gestapt. ging eigenlijk best goed, alleen snapte die er natuurlijk niets van hulpen maar het voordeel was dat ie wel al stemhulpen goed kende.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:02

femmefatale1 schreef:
maar er zitten wel dingen in die ik er tussenuit pik, waar ik het wel weer mee eens ben..
Ieder zijn eigen manier, zolang je weet wat je doet..

Dat heb ik dus ook met veel methodes. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zelf probeer ik ook uit alle methodes die ik in de loop der jaren heb gezien er uit te halen waar ik me goed bij voel en waar ik vertrouwen in heb.

Ohja: paarden die al wel voor de kar hebben gelopen en dus al vaker getraind zijn vind ik het niet zo raar om er meteen op te stappen, maar voor een paard dat nog niks kent lijkt me dat niks.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:40

Wel lef als je t zo doet... Ik kan me niet voorstellen dat t een paard uitmaakt; voor ze zich realiseren dat ze het eigenlijk niet willen, zijn ze er aan gewend (heb er wel eens bijgestaan, niet zo paard-onvriendelijk als je misschien denkt hoor) .

Ik kende 1 jongen die dit dagelijks deed. Kende ja. Hij trof (na al jaaaaren zo te werken) een paard wat op de omheining afstromde en zich eroverheen liet vallen. Bovenop hem.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:19

Ik stap er ook altijd de eerste keer erop. Dat is echt niet gelijk een zware training. Het gewicht leren dragen is wat een paard moet leren. Daar kan je hem niet op voorbereiden door veel te longeren. Doe het al jaren zo en nog nooit problemen gehad.

Punt is wel dat als je er eenmaal opzit dat je dan niet te hard van stapel loopt. De eerste keer ga ik erop zitten en dan is het klaar. Dat wordt steeds uitgebreid.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:29

Misschien kan je dit bij sommige paarden wel doen. Maar ik ben het er niet mee eens. Ik heb uit eigenervaring gemerkt dat sommige paarden voor de druk die een singel geeft heel erg in paniek kunnen raken. Op mijn stage een drie jarige merrie ingereden. Na weken training nogsteeds een onbetrouwbaar kreng. Ik denk dat ze dat ook altijd wel zal blijven. Gewoon omdat ze haar in het begin niet met rust benaderd hebben. Na 3 weken longeren met zadel bleef het beestje gewoon nog het eerste halfuur totaal in paniek bokken. En dat doet ze dus ook als je er op zit. Gewoon omdat ze het zadel dr op gekwakt hebben. Dus toch een voorbeeld dat je dit niet bij iederpaard kunt doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:32

Voor sommige paarden kan het misschien wel werken om wat sneller te zijn. Vooral bij hengsten heb ik gemerkt dat je het opstappen niet te lang moet rekken en veel moet afwisselen. Maar bij een onzeker paard kan je inderdaad best je tijd nemen.

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:35

ik zou het paard eerst even laten wennen, maar kan het wss niet laten om toch steeds te gaan kijken. Rijden op de eerste dag doe ik sowieso niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:18

Als een paard singeldwang heeft leg ik meestal het zadel er pas op als het met een singel goed gaat. Maar aan gewicht laat ik ze wel wennen vanaf de eerste dag dat het zadel erop komt. Over het algemeen accepteren ze die heel gemakkelijk als ze aan een singel zijn gewend. Rijden doe ik ook niet op de eerste dag, maar zit er dan al wel op. Dan stap voor stap verder.

Maar zo doen wij het. Een ander doet het anders wat net zo goed kan bevallen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:21

Ik ben bij een paard geweest wat misschien mijn verzorgpaard zou worden en daar zijn ze volgens mij ook meteen op gestapt.. Aan de longe was die super wild enzo, en aan de hand helemaal niet en als je er op zat was die braaf.. Vind het wel een vreemd verhaal, maarja, alle paarden reageren ergens anders op..