Gewicht van de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Gewicht van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:48

Er is al een Topic over of je te groot voor je paard/pony bent, maar aangezien mijn vriend niet rijdt en ik toch met het probleem zit toch maar even een topic Lachen .

Nougoed, mijn vriend wil heel graag leren paardrijden, super leuk natuurlijk..! alleen nou komt het probleem.. hij is 2 meter lang.. en weegt iets meer als 100 kilo.. hij is niet echt super dik omdat het door zijn lengte verdeelt is.. maar nou zag ik op verschillende sites, en op de manege waar ik laatst een x heb meegereden dat er een maximum was van 90, ergens anders was dat geloof ik weer 100... kan hij het echt vergeten om te rijden?

inge_0rland0

Re: Gewicht van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:57

nee hoor, kan best
Lachen mijn vader is 2 meter 5 en weegt 125 kilo die rijd ook paard
ik heb ooit gehoord dat een paard 1derde van zijn gewicht kan dragen en de helft van zijn gewicht trekken
mijn vader heeft nu een kleine tuiger, ongeveer 1.65 en het kan prima
gewoon zorgen voor een paard met een korte rug, lange ruggen gaan er vaak kapot aan, ook goed kijken naar hoe het paard reageerd

succes met zoeken Lachen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:57

Dank je wel voor je reactie, maar waarom zou er dan een maximum worden gesteld aan het gewicht van de ruiter? zou het aan het beschikbare formaat paard liggen?

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:24

ik weet het niet, mijn ouders hebben ook tig maneges afgezocht maar toen vonden ze er een waar het wel kon Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:27

inge_0rland0 schreef:
nee hoor, kan best
ik heb ooit gehoord dat een paard 1derde van zijn gewicht kan dragen en de helft van zijn gewicht trekken
gewoon zorgen voor een paard met een korte rug, lange ruggen gaan er vaak kapot aan, ook goed kijken naar hoe het paard reageerd

succes met zoeken Lachen

één derde Bloos!?
Dus dan zou een paard van 600 kilo 200 kilo kunnen dragen Nagelbijten / Gniffelen
Dacht het niet Nagelbijten / Gniffelen
Voor stevige paarden (haflingers, tinkers, fjorden) kan je max. 20% van het eigen gezonde gewicht van de pony rekenen, voor normala gebouwde paarden is dit max. 15% etc Knipoog, en dan incl. zadel kleren etc. dat gewicht.

Maar er loopt hier al een soortgelijk topic over, even zoeken...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:28

Tsja het zou inderdaad aan de beschikbare paarden kunnen liggen. Als ze er geen hebben boven de 1.70 dan lijkt het me een beetje zielig om iemand van 100 kg erop te zetten. Misschien ergens kijken waar ze wat stevigere paarden hebben, misschien koudbloeden?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:30

ChantalSmook schreef:
Dank je wel voor je reactie, maar waarom zou er dan een maximum worden gesteld aan het gewicht van de ruiter? zou het aan het beschikbare formaat paard liggen?

Dat denk ik wel.
Iemand van 100 kilo kan natuurlijk wel paardrijden maar er moet wel een paard
zijn die hem kan dragen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:31

inge_0rland0 schreef:

1 derde van zijn lichaamsgewicht? Dat is wel heel zwaar hoor. Een paard van 600 kilo zou dus 200 kilo kunnen dragen? Misschien dragen wel (dus niet direct door de poten zakken) Maar of dagelijks een uur lang met 200 kilo gewicht rondsjeulen nou gezond is voor een paard? Dat lijk me sterk.

Ik heb eerder ergens een logischere richtlijn gelezen: bij een warmbloed gaan ze uit van circa 10-15% van het lichaamsgewicht van een paard. Dus een warmbloed van 600 kilo is een ruitergewicht van 60-90 kilo goed. Bij koudbloeden gingen ze uit van 15-20% De bouw was ook nog van invloed: een forser gedrongener paard van 1.60 is over het algemeen sterker dan een fijn gebouwde warmbloed met een wat lange rug van 1.80 (terwijl ze misschien wel hetzelfde kunnen wegen)

inge_0rland0 schreef:
ook goed kijken naar hoe het paard reageerd

Dat heeft niet zoveel zin; een paard zal niet zo heel snel (duidelijk) laten blijken dat zijn ruiter te zwaar is of dat het pijn heeft. Tegen de tijd dat je het echt zal merken, ben je vaak te laat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:31

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:43

hmm jaa in dat andere topic praten ze ook rond de 70/90 kilo
Toch zijn der een hoop ruiters zwaarder als 70 kilo, en zeker mannen komen daar toch al snel aan lijkt mij?
In het andere topic praten ze ook over het licht maken en mee bewegen van het paard en dat je dan niet kan 'hupsen' en dat het sowuso dan beter voor het paard is, maarjaa mijn vriend heeft sowiso dus geen ervaring dus dat zal niet meteen soepel verlopen.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:58

x_Marr schreef:
inge_0rland0 schreef:
nee hoor, kan best

succes met zoeken Lachen

één derde Bloos!?
Dus dan zou een paard van 600 kilo 200 kilo kunnen dragen Nagelbijten / Gniffelen
Dacht het niet Nagelbijten / Gniffelen
Voor stevige paarden (haflingers, tinkers, fjorden) kan je max. 20% van het eigen gezonde gewicht van de pony rekenen, voor normala gebouwde paarden is dit max. 15% etc Knipoog, en dan incl. zadel kleren etc. dat gewicht.

Maar er loopt hier al een soortgelijk topic over, even zoeken...

heb ik ook maar gehoord Tong uitsteken nu je het zegt klinkt het idd welheel raar Bloos Vingers aflikken

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:42

Nou, dan mag mijn paard tussen de 50 en 75 kilo dragen.
Ik heb een NRPS merrie van 1.62 hoog. 7 jaar oud en normaal gebouwd. Ik schat haar op 500 kg.
Dat betekend dat ik niet veel meer moet aankomen, ik weeg namelijk rond de 60 kg en als ik het zadel ed. allemaal meereken dat zit je toch al snel uit het uiterste gewicht. Tong uitsteken

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:48

Het hangt ook idd erg van het type paard af.
Heb op een pnsionstal waar ik heenging om les te rijden ook een man meegemaakt, die was erg groot en zwaar, maar had dan ook een grote kwpn'er (niet eens heeeeel zwaar gebouwd) en dat ging ook prima, beestje had er geen moeite mee.. dus kan idd best!

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:45

vind ook idd van type paard afhangen... was hier keer wedstrijd en die vrouw was zooooooooo ontzettend dik en zat op een grote pony/klein paard, dat vond ik echt TE zielig Huilen

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:46

ze gaan je echt niet daar wegen hoor..
vind het maar onzin

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:49

Naast het gewicht van een ruiter moet je natuurlijk ook kijken of de ruiter het paard niet in de weg zit. Zo kan een zwaarder iemand die de beweging van het paard goed kan volgen een stuk minder belastend zijn als iemand die 20 kilo lichter is en in het zadel zit te hopsen.

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:44

sans6 schreef:
Naast het gewicht van een ruiter moet je natuurlijk ook kijken of de ruiter het paard niet in de weg zit. Zo kan een zwaarder iemand die de beweging van het paard goed kan volgen een stuk minder belastend zijn als iemand die 20 kilo lichter is en in het zadel zit te hopsen.

dat is waar, maar wat ik bedoelde was, denk dat die vrouw mmmmm rond de 150 zat? misschien nog wel zwaarder, en was een klein paard, dun geen vet niks, en die moest over een sprongetje Huilen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:10

Dat laatste ken ik jah.
Mijn schoonzus weegt ook zo rond de 150 (geschat, want er wordt absoluut NIET over gepraat). Nou heb ik zelf dus een Gelderse van rond de 1.68 en een Haf. Nou sorry hoor, maar zij mag er niet op! Weet nog niet hoe ik haar dat tzt subtiel duidelijk moet maken, maar er op komt ze iig niet.
Daarnaast hoor je toch dat een deel van 'vage' rugklachten toch ook door te zware ruiters komt.

Maar dan nog: het meegaan met de bewegingen is belangrijk, maar er zijn genoeg mannen (zoals de vriend van TS) die dus nog niet kunnen rijden en dus het paard wel in de weg zitten...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:14

ChantalSmook schreef:

Ja dat lijkt me wel Knipoog
Een haflinger van 1.43 kan veel meer dragen dan een iele welsh van 1.43. Maar dat had je zelf ws ook al wel bedacht Vork

Mijn vader rijdt ook wel eens op mijn haf, hij is 1.90 en weegt 95 kilo. Zolang hij niet te vaak op mijn paardje stapt heb ik er geen problemen mee en mijn paardje ook niet Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:45

ChantalSmook schreef:
Er is al een Topic over of je te groot voor je paard/pony bent, maar aangezien mijn vriend niet rijdt en ik toch met het probleem zit toch maar even een topic Lachen .

Nougoed, mijn vriend wil heel graag leren paardrijden, super leuk natuurlijk..! alleen nou komt het probleem.. hij is 2 meter lang.. en weegt iets meer als 100 kilo.. hij is niet echt super dik omdat het door zijn lengte verdeelt is.. maar nou zag ik op verschillende sites, en op de manege waar ik laatst een x heb meegereden dat er een maximum was van 90, ergens anders was dat geloof ik weer 100... kan hij het echt vergeten om te rijden?

Bij een manege bij ons in de buurt was er een heel stevig meisje, ze had een ziekte.
Maar wou maar al te graag paardrijden, dat kon dus gewoon op die manege.
In Prov. Groningen, de naam weet ik zo niet meer ..
Maar ik denk dat het joun vriend ook wel zal lukken hoor ! gewoon even rondzoeken.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:04

Ik zit welleens met zn drieen op onze fries (uitstappen, foto's ed:P echt grappig!)
Dan loopt ze gewoon door, zonder iets.
Met zn drieen wegen we zo'n 170 kilo denk dus je vader is heus geen probleem

Even over dat gewicht gedoe...

Ik weeg zelf 50kg, ben 1.62m en rijd op een shetlander dressuur. Het is gewoon wat je paard aankan.
Een kwpn is natuurlijk wat minder sterk dan een fries of trekpaard oid...

Succes met zoeken!! Haha!

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:32

ja dat denk ik ook

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:35

Iemand van 60 kilo kan zijn paard meer in de weg zitten dan iemand van 100 kilo.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:36

ik denk dat je vriend wel mag leren paardrijden. Aangezien het gewicht verdeeld is. Hij is immers ook 2 meter lang. Daar gaan ze vast niet zo moeilijk over doen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:43

het ligt eraan hoe groot/sterk het paard is, of hij al rugklachten heeft, en hoe lang de rug is (hoe langer, hoe zwakker meestal).

ik ben zelf ook niet de lichtste (1.82m lang, en boven de 80kg) en heb een grote sterke KWPN ruin van 1.73m. die kan me makkelijk dragen.
maar ik ga zéker niet op het paard van een vriendin zitten: die is ranker dan mijn paard, en maar 1.62m hoog. dat zou ik echt zieilig vinden.

er is wel degelijk een relatie tussen ruitergewicht en rugklachten bij het paard. dan laat ik rijkunst en een passend zadel nog even buiten beschouwing. Knipoog