Vraag van Laurens van Lieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Vraag van Laurens van Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:10

Op het Global Dressage Forum schijnt Laurens gevraagd te hebben, waarom een paard bij de uitgestrekte gangen langer moet worden (d.w.z. meer ruimte in de hals moet krijgen), want "zonder dat ziet het er toch ook mooi uit"?

Ik dacht: er zijn vast wel een paar Bokkers die hem dit haarfijn kunnen uitleggen!

Wie doet z'n best voor Laurens? Knipoog

bromfiets

Re: Vraag van Laurens van Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:53

Als hij dat graag wil weten moet hij misschien zelf zijn vraag op Bokt stellen...
Maar het lijkt mij dat hij dat makkelijk genoeg op kan zoeken met de zoekmachine Tong uitsteken

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:26

Nagelbijten / Gniffelen ik verwachte eigenlijk niet van iemand die zo hoog in de top rijdt dit soort dingen vraagt ..
niet dat ik het weet, maar had verwacht dat hij dit wel zo weten Clown

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:56

__Shannon schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ik verwachte eigenlijk niet van iemand die zo hoog in de top rijdt dit soort dingen vraagt ..
niet dat ik het weet, maar had verwacht dat hij dit wel zo weten Clown

dacht ik ook, ja.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:07

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 04-04-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:25

Denk dat mensen dat wel degelijk willen, maar het zelf niet weten of het niet snappen dat hij het niet weet. Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:41

Japke_Z schreef:
blijkbaar weet niemand 't. of wil niemand z'n best doen voor Laurens.

Hij heeft zijn vraag op een heel ander forum gesteld... Het heeft dus geen nut om die op bokt te beantwoorden Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:00

Denk niet dat dit een 'vraag' was, maar meer een overweging: een paard hoeft niet te verlengen in de uitgestrekte draf, maar moet met name mooi gedragen blijven. Momenteel wordt meegenomen in de beoordeling door sommige juryleden dat het paard moet kunnen 'verlengen in het frame', zoals dat wordt genoemd.

Terecht stelt Laurens hier de vraag: 'is dat nodig voor een mooie uitgestrekte draf?'

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:11

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 04-04-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:17

Daar zit wel wat in jah.
Mij lijkt het ook uit fysiek oogpunt dat het strekken/rekken beter gaat wanneer je totaal strekt (als je jezelf uitrekt, behalve je handen in de lucht is ook niet 100% uitrekken toch?).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:20

Een uitgestrekte draf wordt met grote Impuls volledig uit de achterhand gereden. Het doel is dat de passen ruimer worden doordat de achterhand draagt en de schouders daardoor meer vrijheid van bewegen krijgen. Het paard komt van voren omhoog of gaat bergop. De tact van de beweging moet hetzelfde blijven, de passen moeten ruimer worden. Het resultaat van een goede uitgestrekte draf is dat de verzamelde draf levendiger wordt. Het uitstrekken heeft dus waarde doordat de verzamelde draf verbeterd is door de verhoogde Impuls. In de "dressuur voor gevorderden" zijn er feitelijk 3 verzamelde draf tempi: de middendraf, de uitgestrekte draf en de verzamelde draf. In de arbeidsdraf gaat het paard in horizontaal evenwicht en niet of nauwelijks verzameld. Bij de uitgestrekte draf die ook vaak uit de middendraf gereden wordt, blijft de verzameling behouden.

Ik kan me de vraag eigenlijk wel voorstellen. Ik denk dat de manier van training en rijden grote invloed heeft op de mogelijkheden die het paard kan aanbieden in een uitgestrekte draf. Een wat korter gehouden hals bij uitgestrekte draf rijd je heel anders dan een meer uitgestrekte hals (in verzameling), reden waarom je vaak korter gehouden halsen ziet en een voorbeen met meer uitdrukking..... ? De omstandigheden waarin dit onderwerp aan de orde zou zijn gesteld, weet ik niet. Dus daarop kan ik niet reageren.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:03

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 04-04-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:07

QQQQ schreef:
Op het Global Dressage Forum schijnt Laurens gevraagd te hebben, waarom een paard bij de uitgestrekte gangen langer moet worden (d.w.z. meer ruimte in de hals moet krijgen), want "zonder dat ziet het er toch ook mooi uit"?

Ik dacht: er zijn vast wel een paar Bokkers die hem dit haarfijn kunnen uitleggen!

Wie doet z'n best voor Laurens? Knipoog

Heb je een link?
Waar hij deze vraag stelt?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:10

Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat ze daar op deze vraag geantwoord hebben.

Verder ben ik het eens dat je het paard van voren "lucht"" moet geven om de verruiming toe te staan. Als je het normale contact behoudt loopt het paard volgens mij vanzelf tegen jou hand aan waardoor het achterbeen niet voldoende mee kan komen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:12

Rozanne schreef:
Heb je een link?
Waar hij deze vraag stelt?

Forum moet je hier niet te letterlijk nemen Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:16

__Shannon schreef:
Ik verwachte eigenlijk niet van iemand die zo hoog in de top rijdt dit soort dingen vraagt ..

Dat is het um nou juist!
Ik heb Anky gezien op het Horse Event in Deurne en zij vroeg ook zulke vragen.
Ze vroeg bijv. wat de hulpen zijn van wijken.
Tuurlijk weet zij het antwoord wel maar dat is om te checken wat de kijker er nou precies vanaf weet.

Ik vind dat je paard ruimte moet krijgen in het verruimen.
En dat daarom het neusje er iets uit mag komen.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:16

Ow oke, want ik kan het namelijk niet op de site van Global Dressage Froum vinden (ik weet dat het niet een echt forum is, maar ik kan het daar niet vinden). Vork

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:06

Japke_Z schreef:
Dus jij denkt dat een paard wel degelijk fatsoenlijk een uitgestrekte gang kan laten zien zonder te verlengen in het frame?

@Japke_Z denk je dat ik dat denk ?
Het paard moet 'verlengen in het frame' bij een uitgestrekte draf. Dat moet gebeuren vanaf het achterbeen. Als uitgestrekte draf gevraagd wordt, moet de de gang en de bewegingsafwikkeling zuiver zijn (dat is wat anders als spectaculair) en blijven. Dat kan alleen als de hals ook wordt uitstrekt. M.a.w. het paardenlijf als geheel moet "harmonisch" zijn en blijven, ook in uitgestrekte draf.

Bij veel modern rijden komt de uitdrukking van het voorbeen door het bouncen van het voorbeen. Je herkent dat door te kijken naar de bewegingsafwikkeling van de hoef van het voorbeen, dan naar de kogel en dan naar de voorknie. Bij een paard met een correct verlengd frame, zal dat niet snel gebeuren. Het bouncen komt door het katapult effect, waarvan men gebruikmaakt. Dat heeft niets met zuiverheid van gangen en bewegingsafwikkeling te maken. Voor een leek lijkt het indrukwekkender.

Het lijkt eerder dat bij bepaalde trainingsvormen het beter uitkomt als het frame niet wordt verlengd. Je rijdt dan gemakkelijker met de uitdrukking van het voorbeen, dat wordt gemakkelijk herkend en gezien. Het frame verlengen, met behoud van verzameling bij het uitstrekken, het vasthouden van de tact en belangrijker zuivere ganagen en bewegingsafwikkeling is dan moeilijker.

Voor de discussie op bokt is het niet belangrijk waar en door wie de vraag gesteld is. Rijtechnisch is het een geldig onderwerp, waarover je kan discussieren.

Je blijft dan buiten de discussie of er aan de dressuur-regels geknaagd wordt. Haha!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:41

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 04-04-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:45

Japke_Z schreef:
oke, dan begreep ik je verkeerd.

Ja dat had ik ook al.

Ik dacht het zelfde als jij, maar nu snap ik het!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:35

Ik denk toch dat Laurens bedoelde: waarom moet een paard in de uitgestrekte draf langer worden (verlengen in het frame)?

Niet om 'onder te treden' en ook niet voor de afwikkeling van het voorbeen, niet voor gedragenheid (ook in de verzamelde draf en in de passage heb je dit alles nodig). De hals op lengte voor een uitgestrekte draf? In piaffe kan je ook de hals op lengte maken.

Ik weet hoe Laurens m rijdt, die uitgestrekte draf: na de X extra been, neus nog iets meer eruit. Dat wil de jury zien.

Blijft de vraag: waarom?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:38

Als een topsporter hier geen antwoord op heeft kan ik de vraag zeker niet beantwoorden. Maar mij is altijd geleerd dat je paard niet sneller moet, maar verruimen. Dus denk dat het paard in zijn halshouding niet hoeft te veranderen? Neusje moet altijd voor de loodlijn blijven, ook in de verzameling.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:32

Lijkt me dat een top-ruiter het antwoord op de vraag wel weet. Je kan tijdens een clinic, seminar de vraag ook in de groep gooien en kijken of de groep het antwoord weet.

Bij een uitgestrekte draf blijft het aantal passen per minuut hetzelfde, de paslengte wordt groter. Het paard zal t.o.v. de grond dus sneller bewegen.

Bij draf met verzameling is de paslengte korter en meer verheven, echter het aantal passen per minuut moet constant blijven. Het paard beweegt dus met lagere snelheid t.o.v. de grond. Een hogere en lagere snelheid kan je ook krijgen door de paslengte nauwelijks te veranderen en het aantal passen per minuut te vergroten of te verkleinen. Je ziet dat regelmatig, het is beslist niet de bedoeling.

In de praktijk zie je dat de snelheid van het paard t.o.v. de grond afhankelijk is van de paslengte en/of het aantal passen per minuut.

Bij een goed getraind en gereden paard komt het aantal passen per minuut binnen een gang steeds dichter bij elkaar te liggen: arbeidsdraf, middendraf, verzamelde draf, (verkorte draf) en uitgestrekte draf. De pas frekwentie wordt naarmate het paard verder getraind en geschoold is lager.

Het paard krijgt steeds meer balans, niet alleen statisch en in beweging, maar ook bij tempo wisselingen en overgangen.

Voor dit alles moet een paard zijn hoofd en hals kunnen gebruiken. Het is niet de ruiter die deze taak van het paard overneemt....

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:54

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 04-04-22 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:41

Japke_Z schreef:
Waar wil je dat verder voorwaards geplaatste achterpootje dan neerzetten? tussen de voorpootjes?

Ruim ervoor zelfs ja, gelukkig is meestal het voorbeen dan al weg... Clown Kijk maar eens naar de afdruk in het zand!

De vraag 'waarom moet een paard zonodig verlengen in het frame' werd mij onlangs ook voorgelegd. Door Leunus van Lieren... tijdens mn les. Met als antwoord: de jury ziet het graag. Heb dus een vermoeden waar deze discussie vandaan komt. Knipoog