welk bit om mee te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

welk bit om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:58

ik vroeg me af welk bit het beste is om mee te beginnen met een jong paard en waarom vind je dat? t moet natuurlijk wel allemaal een beetje vriendelijk zijn en nog niet te scherp inwerken..
ben erg benieuwd

Anoniem

Re: welk bit om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:04

Je ken met een africhtingsbit beginnen zodat hij betere speekselvorming krijgt en bereidheid tot kauwen op het bit heeft. of gewoon een dubbel gebroken of gebroken watertrens ..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:27

Ik zou in ieder geval ook voor een enkel of dubbelgebroken bit gaan.
Ik heb altijd gewoon gereden met een enkel gebroken bustrens.
Je kunt ook een watertrens of d-trens nemen.
Je hebt daar zoveel keus in maar ik heb nooit niks anders gebruikt bij mijn pony dan de bustrens.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:52

Ik ben het daarmee eens. Gewoon met een zo simpel mogelijk bit beginnen. Later kan je nog eventueel veranderen, maar ik zou voor elk paard gewoon een enkelgebroken bit nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:00

Ik begin altijd met een dubbel gebroken bitje
Vriendelijk bitje dat niet knijpt of prikt.Bijna alle paarden lopen daar makkelijk mee weg Lachen
Water of bustrens maakt me nooit zoveel uit Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:36

ik zou ook voor een dubbel gebroken bitje gaan. en een niet al te dikke. jonge paarden hebben meestal nog niet zoveel ruimte in hun mond en dan zit zo'n dik bit niet echt comfortabel. en zoals runningkawa al zei een dubbel gebroken bit knijpt en prikt niet. enkel gebroken bitjes kunnen dubbel klappen en met de punt in het gehemelte prikken of een notenkraker effect hebben door dat dubbel klappen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:39

Ik rijd mijn jonge paard met een watertrens.Reageert ze prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:39

Wat voor een watertrens?
Het mondstuk geeft imo meer effect dan de ringen Lachen

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:40

ik zou met een dubbel gebrokenbit gaan rijden.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:47

Ik zou een dubbelgebroken bit nemen hebben wij ook gedaan en nu rijden we er nog steeds mee.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:48

Dubbelgebroken is zachter omdat je niet het notenkraker effect hebt dus zou met dubbelgebroken beginnen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:52

Wij beginnen meestal met een dubbelgebroken kneveltrens. Die ligt stiller in de mond Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:58

Dat is zeker een heel fijn bitje Ja
Helaas zie je ze in de winkel vaak met plat tussen stukje. Ik heb ze tenminste alleen nog maar online gezien met bol tussen stukje Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:07

runningkawa schreef:
Helaas zie je ze in de winkel vaak met plat tussen stukje. Ik heb ze tenminste alleen nog maar online gezien met bol tussen stukje Lachen

We hebben er een aantal liggen, allemaal met bol tussenstukje. Die komen gewoon uit de winkel... Maar we hebben ze al een aantal jaar geleden aangeschaft dus misschien dat de mode inmiddels veranderd is Lachen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:08

Sappos schreef:
Dubbelgebroken is zachter omdat je niet het notenkraker effect hebt dus zou met dubbelgebroken beginnen.

Dat is een misvatting. Op bokt roept iedereen dat dubbelgebroken zachter is, maar dat ligt er maar net aan. Bij een dubbelgebroken bit komt er druk op de tong en die is veel gevoeliger dan de lagen. Daarnaast maakt het tussenstukje ook nog uit. (Bol of plat.) Het ene paard is beter te rijden op een enkelgebroken bit en anderen zullen liever een dubbelgebroken versie hebben.

Jonge paarden die wat angstig zijn op het bit, kunnen soms baat hebben bij een rubberen ongebroken bitje, zoals die happy mouth gevallen.

Ik neem óf een dubbelgebroken watertrensje óf een enkelgebroken watertrensje van aurigan voor een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:12

bromfiets schreef:
runningkawa schreef:

We hebben er een aantal liggen, allemaal met bol tussenstukje. Die komen gewoon uit de winkel... Maar we hebben ze al een aantal jaar geleden aangeschaft dus misschien dat de mode inmiddels veranderd is Lachen

Echt waar?
Ben hier in de buurt 3 winkels afgeweest, waaronder hypoweert, denk je die heeft alles. Mooi niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:15

Er zit idd verschil in per paard.
Toch merk je dat veel (jonge) paarden liever het dubbelgebroken bit accepteren Lachen

Kunsstof (geen rubber, dat is wat anders) ongebroken trens is ook bij verschilende paarden in trek.
Dat probeer ik uit als ze geen dubbelgebroken willen.
Enkel gebroken heb ik al járen in de kast hangen, sinds dubbel gebroken uitgevonden is...teveel paarden die daar gewoon niet fijn op reageren Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:28

Zelf ben ik ook echt fan van de dubbelgebroken trensjes. Enkelgebroken heb ik 100% afgezworen. Mocht een paard niet goed reageren op een dubbelgebroken trensje met ga ik eerst een dikker of dunner trensje proberen en eventueel ook nog ander materiaal en daarna de ongebroken trensjes, maar zeker geen enkelgebroken.
Zelf vind ik een watertrens fijn omdat de ringen onafhankelijk kunnen draaien ten opzichte van het mondstuk, zodat je bij teugelaanname alleen de ringen draait en niet het mondstuk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:30

Dubbelgebroken kneveltrens. Dun (14/16 mm) en met een plat middenstukje en knevelriempjes. Door de knevelriempjes ligt het middenstukje plat om de tong en is zo het zachst.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:31

De 5 jarige rijd ik op een (dikke) dubbelgebroken watertrens. Hij doet het er heel fijn op. Bij de 3 jarige ben ik begonnen met een enkelgebroken bustrens maar daar blokkeerde hij op. Nu rijd ik m met hetzelfde bit als de 5 jarige en daar doet ie het super goed op! Ik houd ze allebij mooi op dit bitje!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:32

Gewoon een lekker zacht bite, liefst dubbelgebroken. Bij een zacht bitje, is de kans veel groter dat het paard zacht in de mond blijft. Hoe gevoeliger hoe beter. dan kan je ze op je pinken rijden. Koper is ook erg goed, voor de speekselvorming..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:45

oke, als ik het zo hoor zijn er veel mensen voor de dubbelgebroken watertrens.
mij werd door de ruitershop (ruitershop boxmeer) aanbevolen om met een dikke bustrens te beginnen. en nu ben ik wat bezig met oefenen met sturen (dr langs lopen en dan sturen of dr achter lopen) enz (ik ben mn haf aan het opleiden maar rijd dr nog niet op)

en ik vond dat hij er niet lekker op liep, hij zat steeds te kauwen op een vreemde manier, ik heb er eens goed naar gekeken en het viel me op dat hij van het bit af wou, dus ik dacht mischien is het bit gewoon echt te dik en heeft hij te weinig plaats voor zijn tong. ondanks hij het wel goed meteen accepteerde als ik het hoofdstel aan doe, hij doet zijn mond meteen open.
toch zat die bustrens niet helemaal lekker dus vandaar dat ik erg benieuwd was waar jullie mee beginnen.
ik heb de dikke bustrens inmiddels in de kast gehangen Clown

en heb besloten om eens naar een andere ruitershop te gaan, ruitershop banes in zwolgen.
daar informatie gevraagd en ook daar net zoals veel mensen hier op het forum adviseerde ze me om met een dubbel gebroken watertrens te beginnen met bol tussenstukje (ja die zijn nog gewoon in de ruitershop te krijgen, de mijne is van t merk horse & more duits merk) die ook wel dik is (18 mm) maar nog lang niet zo dik is als die bustrens. mocht t watertrensje niet goed zijn kon ik het daar nog gewoon terugbrengen en mijn geld terugkrijgen.
ze weten bij banes ruitershop erg goed waar ze over praten (wat ik bij ruitershop boxmeer toch wel een beetje miste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:48

bromfiets schreef:
Wij beginnen meestal met een dubbelgebroken kneveltrens. Die ligt stiller in de mond Lachen

runningkawa schreef:

Citaat:
dubbel gebroken watertrens te beginnen met bol tussenstukje (ja die zijn nog gewoon in de ruitershop te krijgen, de mijne is van t merk horse & more duits merk)

Klein verschil Tong uitsteken

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:34

Ik rijdt alles op een dubbelgebroken van Aurigan, Zacht in de mond en ze kauwen en graag op. Dubbelgebroken is in mijn meming ook vriendelijker dan een enkel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:42

Ik begin met een jong paard met een d-trens of een kneveltrens.
Simpelweg omdat dit bitje vaak iets dunner is en ze makkelijker de mond gaan sluiten, maar stiller in de mond ligt door de zijdelinkse steun.
Per paard kijk ik of het een enkel gebroken of een dubbel gebroken beter ligt in de mond.