goede lesgever...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

goede lesgever...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 21:12

Hoikes allemaal Haha!

I know het is al weer veel te lang geleden dat ik eens iets gepost heb... Maar verderstuderen is niet niets, zeker niet als je nog eens zo'n hobby als paardrijden hebt Knipoog Het valt moeilijk te combineren, maar voe paarden doe je alles, niet?

genoeg gebabbeld, hier mijn verhaal...

Ik heb 6 jaar in een manège gereden (1 keer per week lesgehad), daarna heb ik 4 jaar op privéplekken gereden, waarna ik nooit meer les genomen heb (stom van me, ik weet het...).
Er is een maand geleden iets uit de lucht komen vallen, waarmee ik heel blij ben. Ik mag paarden rijden op een privéstal (is wel neit groot, maar het is wel een privéstal) De eigenaar is een grand prix ruiter. Ik ben er gekomen door een vriendin. Zij werkt daar (doet de stallen en rijd de paarden), de eigenaar wist dat ik een verzorgpaardje zocht en hij zei ' Ik ga het niet onder stoelen of banken steken, maar ik wil je eerst zien rijden voordat we verder praten.' Ik ben dus volledig getest geweest. Die volledige dag heb ik 3 paarden gereden en ik moest telkens naar het voorwaarts neerwaarts werken. Maar eht ene paard heeft geen vertrouwen meer in de ruiter, dan mocht ik op een automatiek rijden en dan nog op een paard die Z2 gelopen heeft (van die laatste weet ik nu nog altijd de knopjes niet zitten Bloos ) Het is me dus van alledrie gelukt en ik mocht daar rijden.

Ik word er niet voor betaald (wil ik ook niet, want dan is het geen hobby meer (vind ik persoonlijk)) maar als mijn paard voorbeeld vast zit of ik weet geen raad meer, dan heeft hij les aan me. Het was telkens maar voor zo'n 10 tot 20 minuutjes, langer nog niet (hoeft voor mij nog niet, want na die 10 minuutjes lig ik al plat dat ik niet meer kan Bloos en mijn paard ook :p)
Ik rij dus enkel tijdens het weekend (omdat ik neit anders kan wegens mijn school) en ik rij 3 paarden per keer ik ga. Hij heeft al gezegt dat ik tijdens de vakantie elke dag les ga krijgen, maar dan een les van een uur...

Nu zit ik wel met enkele probleempjes. Het is een zeeeeeeeeeeer goeie lesgever!!! maar omdat ik hem nog niet zo lang ken durf ik nog niet direct uitleg vragen... Hij legt vaak iets uit, maar ik snap het soms niet. En omdat ik dan niet direct iets durf vragen (ben bang dat hij zal denken dat ik nog niets kan :s of dat ik niet snel leer ofzo :s, nja ik wil die plaats echt neit verliezen...) Hij moedigd wel veel aan en zo, maar hij heeft een enorm streng oog, zijn lessen zijn ook enorm zwaar (ofwel ligt het aan mij en het paard :p)

Mijn vraag is eigenlijk wat in jullie ogen een goede lesgever is... En wat jullie ervaringen zijn met jullie lesgevers...

groetjes Inès

EnelyaT

Re: goede lesgever...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:15

Ik vind een goede instructeur/trices, iemand die je zowel praktijk, als theorieles geeft.
Dus niet alleen doe dit en dat, maar ook wáárom, en wat voor effect het heeft op het paard.
Daarnaast vind ik, dat je instructeur/trice je moet leren respect te hebben voor het paard, zijn mond met rust te laten, en achter moet activeren.

Ik zou zeggen; weet zéker niet bang om om uitleg te vragen, want als je het niet snapt, heb je er niets aan. Dan zal hij eerder het idee krijgen dat je het niet goed genoeg vind, omdat je er niets mee doet (denk ik dan hé..)

Ik heb op de ponyclub een aantal instructeurs gehad, die waren van het 'geen-gelul,trek-'m-in-de-krul'. Nou, daar leer je dus NIETS van. Ik heb ook een tijdje lesgehad van een ZZzwaar amazone, maar die bakte er niets van. Rijden kon ze wel, maar lesgeven totaal niet.
Ook van een instructrice vanuit de ponyclub, die kwam thuis privéles geven. Dat ging opzich wel, maar de instructrice die ik nu heb (en vooral de lessen die ze geeft) daar zwéér ik bij. Zij geeft les richting klassiek (met eigen ingevingen) en geeft vooral veel theorie bij haar uitleg. Wáárom doe je het zo, wat voor effect heeft het op je paard. Waarom ben je bezig met rechtrichten, waarom laat je hem op 4 benen lopen, waarom moet je de voorkant met rust laten, en komt dat vanzelf hélemaal goed..

Hoop dat ik je voldoende info heb gegeven, als je nog vragen hebt ofzo, pb maar Lachen

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:53

Hoi Inés,

Een goede lesgever/instructeur moet in mijn ogen goed het "hoe en het waarom" uit kunnen leggen !
Het is heel belangrijk dat je ook leert hoe en paard beweegt de zintuigen enz. En daarnaast is natuurlijk belangrijk dat een instructeur gelijk ziet wat je doet en wat het effect dat op het paard geeft. Dus een streng/ consequent oog vindt ik ook heel belangrijk en dat hij/zij ook goed let op je houding en zit.
Ik zou zeggen wees vooral niet bang en durf de vragen te stellen bv na de les tijdens het uitstappen ofzo. Ik weet wel dat het best eng kan kan vooral als je tegen iemand op kijkt (daar had ik ook altijd last van ! Tong uitsteken ). Maar de meeste instructeurs vinden het juist leuk dat je interesse toont !!!
Veel succes !!!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:33

hij ziet het echt wel als je iets niet helemaal begrijpt! Knipoog je kan beter gewoon vragen.. daarmee ziet hij ook je motivatie om verder te komen.. + het is eerlijker tegenover jezelf, de eigenaar én het paard! je leert er echt veel van.. gewoon vragen stelen! Zelfs anky doet dat nog Ja

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:31

Een goede lesgever is iemand die goed kan uitleggen WAAROM je iets moet doen. Hij kan je wel vertellen wat je moet doen maar als je het uitgelegd krijgt wat het doel is kun je er thuis veel meer mee.
Mijn instructeur past zich ook goed aan, aan het niveau van de ruiter. Ik was erg bang geworden van mijn vorige paard. Nu heb ik een geweldig leuk beest, maar die kon in het begin nog wel eens snel omdraaien, met als gevolg dat ik het weer in mijn broek deed haha. In het begin hebben we alleen gewerkt aan vertrouwen en nu dat hersteld is, vraagt hij iedere les meer en meer van me. Dat is ik belangrijk, want niet iedereen rijdt op hetzelfde niveau natuurlijk.
Wees niet bang om uitleg te vragen. Anders zit je de volgende in je eentje op je paard en denk je: Huh, hoe zat dat ook alweer en wat moest ik nu doen?? Ook helpt het om een les op te nemen, zodat je het thuis nog eens rustig kunt terugkijken.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:10

Ik tijd op een kleinschalige manege waar de manege eigenaresse en haar dochter les geven. Ik krijg les van de manege eigenaresse, die in mijn ogen goed lesgeeft. Ik vind dat een goede lesgever je ook motivatie moet geven. Zelf moeten ze ook gek zijn van paarden, en het niet om het geld doen. Dat zie ik bij mijn lesgeefster, haar paarden zijn echt haar kindjes. Goed kunnen les geven, goed met kinderen om kunnen gaan, en er ook plezier in hebben. Goed met het paard kunnen omgaan, zien wat er fout gaat, en het proberen te verbeteren. M'n lesgeefster gaat af en toe op iemands paar uit de les, als die niet naar diegene luistert. En dan zie je echt, het ligt er maar net aan wie er op je rug zit, want toen deed hij het perfect.

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:04

Sluit me volledig aan bij de bovenstaanden.
Ik vind trouwens dat je het maar goed getroffen hebt, kunnen vele niet zeggen..

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:35

Bedankt, ik weet dat ik het goed getroffen heb, maar die angst om iets te vragen blijft... Bloos
Ik heb ondertussen geen les meer gehad, omdat de eigenaar te weinig tijd had (hij runt nog samen met zijn vrouw een restaurant/tea-room), maar achteraf ga ik alles nog eens gaan bespreken met hem.
Dan probeer ik zoveel mogelijk vragen te stellen als mogelijk.

Waar ik me vooral voor schaam is... Ik rij al 10 jaar en ik zit nog altijd maar aan de basis... Bloos Ik zou niet weten hoe ik aan het wijken moet beginnen (het is te zeggen, ik weet het wel, maar in de manèges werd alles veel slordiger uitgelegd. Wat hij mij uitlegt is veel preciezer en tijdens zijn uitleg was ik niet mee met wat hij bedoelde... Ik vroeg dan wel om het nogmaal uit te leggen, maar om het dan nogmaal te vragen, dat ligt voor me wat moeilijker :s...)

groetjes (ik ga binnenkort wel eens voor fotootjes zorgen hoor Knipoog )