kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 20:54

Ik heb ooit wel eens in het verleden een topic gemaakt over een paard dat zowat ingeslapen moest worden door kreupelheid (door o.a. artrose).

Ik gaf aan als oplossing om het paard al rijdend weer goed op de benen te krijgen. Dus niet meer kreupel, geen pijn meer, en zo heeft het paard minder last van zijn/haar beengebreken.

Velen gaven aan dat ze dit niet vonden kunnen, en dat een paard met zulke beengebreken beter ingeslapen konden worden.

Ook als ik aangaf dat het echt kon, en dit ook probeerde uit te leggen ontweken ze het of ontkende het heftig.

Hoe ik erover denk:

- Paard is, net zoals de mens, beter links of rechts. Oftewel linksgebogen of rechtsgebogen.
- Als je als ruiter hier niet goed mee aan de slag gaat, gaat het paard op den duur steeds schever lopen.
- ook wordt er tegenwoordig teveel op de voorhand gereden
- hierdoor ontstaat ongelijke belasting.
- Hierdoor ontstaat uiteindelijk overbelasting
- dit kan weer leiden tot kreupelheden
- wordt hier niks aan gedaan? Op den duur ontstaan er beengebreken, denk hier bijv. aan artrose. En ook kan HKO ontstaan, door het teveel rijden op de voorhand

Hoe kan je ervoor zorgen dat je paard niet meer kreupel is? Oftewel hoe haal je het symptoom weg?
Dit doe je niet door medicatie, zenuwsnedes, enz. Want hierbij haal je niet de oorzaak weg, en is dus gewoon symptoombestrijding

De oorzaak is de overbelasting, door ongelijke belasting.
Om dit weg te halen, moet de druk op 4 benen komen te staan en meer op de achterhand.

Even kort door de bocht gezegd: Rechtrichten, rechtrichten en nog eens rechtrichten

En er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, ik ben niet bezig met het "promoten" van een bepaald systeem.

Mijn mening:
1. Er worden te snel paarden opgegeven, die nog makkelijk geholpen kunnen worden.
2. artsen in de kliniek rijden vaak zelf geen paard, hebben hier dus ook vrij weinig kennis over. Waardoor zij alleen paarden qua medicatie, zenuwsnedes, rust, enz. kunnen helpen. Dit zou ook verbeterd kunnen worden
3. mensen zien vaak niet dat het kreupel raken van hun paard en/of de beengebreken van hun paard te maken heeft met o.a. het rijden, en weten dus ook niet dat zij zelf invloed hierop kunnen hebben.
4. Ik maak veel mensen mee dat ze het zelf ook al opgeven, vooral als de arts zegt dat hij/zij niks meer voor het paard kunnen betekenen. Als ze meer bewust zijn van mening nr.3 van mij, dan zou dit minder vaak gebeuren
5. Men is tegenwoordig vooral bezig met aan de voorkant rommelen, zonder eerst ervoor te zorgen dat het paard meer van achter naar voren loopt en recht loopt. Oftewel: Ze laten het paard vaak te diep lopen, doen niks aan de achterhand en trekken zowat letterlijk het koppie naar beneden (waardoor op de voorhand). Ik zie zo vaak mensen allerlei oefeningen doen (of een poging tot), en dat terwijl het paard nog niet eens recht is.
Let er maar eens op, want:

- heel veel ruiters zitten scheef op hun paard
- paard gooit kont naar binnen (makkelijkst te zien in de galop)
- ongelijke druk op de teugels
- ongelijke beugels

En ik heb het dan vooral over de basissport, zelfs ruiters in de Z1 en Z2 hebben het nog (niet iedereen natuurlijk, maar ik zie er wel genoeg)

Ik hoop dat dit een nette discussie kan zijn, en blijf graag vriendelijk voor elkaar (dit is toch vaak een gevoelig onderwerp)

edit:
Ik vind ook dat 9 van de 10 kreupelheden uit de rug komen
Laatst bijgewerkt door Cardy op 16-11-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal30

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:59

die van mij loopt wanneer hij met zijn hoofd omhoog loopt kreupel
zodra zijn koppie zakt en zijn achterhand eronder doet zeer ruim!
dit allemaal zonder het recht richten maar puur door het paard op zijn eigen benen te laten lopen. en zoveel mogelijk van de teugels af te blijven. wanneer het paard dan met zijn hoofdje naar beneden is kan ik zijn lichaam/hoofd heel makkelijk recht stellen.

dus ja. wel degelijk met rijden op te lossen.

(ps die van mij had last van zijn rug, heb geen ervaring met artose)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:03

helaas zijn ze bij paarden toch nog niet zo ver als met mensen... raar. een mens moet zo snel mogelijk bewegen en lopen, en een paard mag niet bewegen, moet op stal stilstaan. iets wat heeeeeel erg tegen de natuur in is. ik zou niet per see gaan voor het rijden omdat je dan extra belast, maar lange lijnen of iig bewegen is ook mijn eerste keus...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:04

@ Chantal30: je zegt het zelf al: van de teugels afblijven
Oftewel, je ben niet bezig om alleen maar aan de voorkant te zitten.
Je zegt zelf ook dat je paard zelf (zonder dwingen) ontspant en zijn achterhand eronder doet.
Dit is ook wat ik goed vind, alleen op een andere manier.

Als jij recht blijft zitten in het zadel, teugeldruk gelijk hebt, je paard goed op 4 benen kan laten lopen (en dus recht is) en je paard overal goed kan buigen.. Dan is dit toch precies wat iedereen wilt Lachen

Een iets andere aanpak, met dezelfde uitkomst Lachen

@ ikenindi: Daarom! Ik zei al in me beginpost: meerdere wegen leiden naar Rome. Ik weet vaak dat mensen meteen gaan denken aan een bepaalde methode (die ik ook een deel eigen heb gemaakt). Maar dit is niet mijn bedoeling.
Jij geeft nog een andere manier: met de dubbele lijnen, want rijden is extra belastend. Nou super toch

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:08

Ik ben het in grote lijnen met je eens over hoe er wordt gereden, zie het helaas ook veel. Bijna niemand leert de basis meer en 1 van de dingen is rechtrichten. Ik denk dat (heb het helaas zelf meegemaakt) dat een paard HKO kan krijgen door scheef te lopen. Paard was geopereerd (klophengst) en was hierdoor zeer scheef. kon hem tijdens de training wel weer goed recht krijgen, maar moest dagelijks (en echt jaren) weer rechtrichten. Ik weet niet of je daadwerkelijk een paard weer helemaal goed krijgt, maar wel dat als je dus "goed" rijdt je een pard wat in het begin kreupel loopt weer goed kunt laten lopen. denk wel dat het altijd een probleem blijft het paard heeft nl wel wat. (HKO of artorse?)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:12

@ Zammie: Daarom heb ik ook als titel het zo neer gezet: "goed" krijgen
Tuurlijk als de beengebreken steeds verergeren, en dus ergens op drukken (zenuwen, spieren, pezen, enz.), dan kan er altijd eerst geprobeert te worden d.m.v. wat ik in mijn beginpost heb neergezet.
Maar inderdaad op een gegeven moment stopt het ergens. Maar er zijn genoeg paarden die ik ken, die door andere manier van belasten (rechtrichten o.a.) 10jaar langer meegaan.
Daarom vind ik dat er te snel wordt opgegeven. Je kan vaak nog zoveel doen.
En ik heb het niet alleen over HKO en artrose, dit waren meer voorbeelden. Denk ook aan OCD, spat, enz.
En je kan ook de andere gebreken, zoals kissing spine erbij pakken

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:14

ik vind het bij sommige gevallen wel waar wat je zegt, net als bij al die paarden met hoefkatrol. soms kun je denk ik beter gewoon niet meer op je paardje rijden, als hij echt slijtage heeft aan z'n voorbenen of iets anders ernstigs... maar ik vind wel dat je gelijk heb dat mensen hun paarden veel te snel opgeven! (vaak)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:18

@ XsharonaX: Ik ben van mening: Krijg ik me paard met rijden/andere manier van belasten niet meer goed? Dan kan ik het haar niet aan doen om haar bijv. ergens op een landje te zetten. Ze heeft pijn, die ik niet meer kan wegnemen, en dan vind ik het niet kunnen dat ze met pijn op het land staat. Als dat zover is dan is inslapen de beste oplossing vind ik.

Maar voordat dit zover is, kan je vaak nog jaren vooruit als je je paard d.m.v. goed rijden zonder pijn door het leven laat gaan.
Ik vind ook dat men niet moet wachten totdat het paard kreupel loopt.

Niet slecht bedoeld, maar iedereen die hier reageert... Ik weet dat vele van jullie (gedeeltelijk) overeenkomen met wat er in mijn beginpost staat.

Voorkomen is beter dan genezen.
En begin bij jezelf.

Als je paard kreupel wordt is het vaak jou eigen schuld, durf dit onder ogen te zien en neem aktie.
Tuurlijk het is erg, maar van je fouten kan je leren. Dankzij mijn eigen fouten (en een paard dat kreupel was door mijn eigen schuld), ben ik hiervan gaan leren.
En zo is mijn mening en alles wat in mijn beginpost staat ontstaan.

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:20

in sommige gevallen kan het ook komen dat je opgeeft omdat een dierenarts dat je adviseert.
wat je later tot conclusie brengt dat het met rijden was op te lossen.
eigelijk zouden alle instructeurs zo les moeten geven en de dierenartsen allemaal hetzelfde moeten doen.
ken er genoeg die niet door 1 deur kunnen wat natuurlijk heel jammer is vooral als je er tussen zit.

maar volgens mij hebben alle paarden wel een beetje slijtage aan de benen toch????

@ Cardy: ben er mee eens dat je het beter kan voorkomen dan genezen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:21

ik ga niet zitten op een paard dat niet goed loopt........... ik zet hem wel op het land

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:21

@ Chantal30: ben het helemaal met je eens

@ KiWiKo: Tuurlijk kan je niet zomaar meteen rijden op een kreupel paard. Ten eerste moet je weten wat er precies aan de hand is, waardoor het komt, enz. En je moet de kennis en de handigheid hiervoor hebben, anders rijd je alleen maar meer je paard kapot.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:24

Wat ik vooral jammer vindt is dat er op een verkeerde manier gereden wordt. De meesten hebben het zelf niet in de gaten en worden er tijdens de les ook niet op gewezen. Denk dat hierdoor veel paarden "kapot" gereden worden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:25

@ zammie: ik wist vroeger ook nooit zoveel hierover, in de les werd alleen een beetje aan je houding gekeken (manege). Ik heb in het begin niet zo super priveles gehad, waren meer bezig met die "kop naar beneden krijgen" dan de echte basis.
Maar die zie ik wel vaker

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:35

Ja...je kan een kreupel paard weer goed krijgen met de juiste manier van rijden, maar......lang niet elke kreupelheid, laat dat in godsnaam heel duidelijk zijn!! Er is toch een hoop ervaring voor nodig om bij een paard of pony door de kreupelheid heen te "kijken" en te zien of rijden door (alweer) een zeer ervaren persoon zal helpen! Het loswerken van een paard is al moeilijk voor de meeste mensen, laat staan een kreupel paard loswerken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:37

Cardy schreef:
edit:
Ik vind ook dat 9 van de 10 kreupelheden uit de rug komen

Door deze opmerking is voor mij de discussie al klaar.
Een eigen mening is leuk, maar dit kan jij nooit beslissen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:37

Ik heb het geluk gehad dat ik op 12 jarige leeftijd (prive) les kreeg van iemand die op de "ouderwetse" duitse manier lesgaf. Echt bezig wezen met goed op een paard zitten, hoe een paard recht en goed op eigen benen laten lopen enz. Ben deze man nog steeds dankbaar, heb zoveel van hem geleerd. Ook wat er in een paard omgaat, waarom het reageert op dingen enz.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:47

@ aerdenhout: Daar heb je zeker gelijk in. Hier me quote:

Cardy schreef:
Tuurlijk kan je niet zomaar meteen rijden op een kreupel paard. Ten eerste moet je weten wat er precies aan de hand is, waardoor het komt, enz. En je moet de kennis en de handigheid hiervoor hebben, anders rijd je alleen maar meer je paard kapot.

@ MarvanTom: Nou het is gewoon zo. Hoe kan je anders o.a. een kreupel paard d.m.v. bepaald rijden (of elk andere goede manier) goed laten lopen? Om de druk gelijk op 4 benen te krijgen, moet het paard even los zijn aan beide kanten, dus ook in de rug.

@ Zammie: Kijk daar heb je tenminste wat aan Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:07

Dat een boel paarden rugklachten hebben dat weet ik wel heel zeker. En dat het tegenwoordig bijna altijd aan het zadel ligt en niet aan de manier van rijden, dat blijkt wel uit al de bokt topics en de antwoorden die gegeven worden. Ligt je zadel wel goed....is denk ik de meest gehoorde kreet bij een paard dat niet goed loopt, bokt, steigerd, of op wat voor manier dan ook in verzet gaat. Ik ben het met je eens dat je een paard met rugklachten door middel van rijden beter kan krijgen, al denken een hele hoop, dat een kraker of wat ook, alles kan verhelpen. Wat betreft de boxrust bij een kreupel paard...je moest eens weten hoe vaak ik woorden heb gehad met dierenartsen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:25

@aerdenhout1: Ben het met je eens dat er heel veel rugproblemen voort komen uit verkeerde zadels. Allen vindt ik dus ook dat als je goed (met gevoel voor het paard) kunt rijden (ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen Koe ) je verdomd goed kunt voelen als een zadel niet goed ligt op het paard. Is tevens ook weer een taak voor instructie om dit ook aan te geven als een zadel niet goed ligt. ik heb het idee dat de mensen tegenwoordig allemaal een paard willen hebben en er het liefst als popjes op willen ziten en zich dus echt niet willen verdiepen in het "echt" leren rijden. wat inhoudt dat je zelf pijn moet lijden om goed op je paard te zitten (veel spierpijn) enz. alles moet in de juite kelur zijn, maar een goed zadel.... Ne hoor dan doen we er wel een bontje onder (natuurlijk passend bij het setje) Ik geef weinig tot nooit commentaar op de foto's die ik hier op bokt zie. Af en toe kan ik me niet inhouden en probeer dan op een nette manier duidelijk te maken wat er volgens mij nog verbeterd kan worden, nou wat je dan over je heen krijgt... en ik heb helaas ook al menig keer een pittig gesprek gevoerd met m'n Da over kreupel/iets hebben en het naar buiten doen. beweging die ze zichzelf geven is nog altijd het beste medicijn...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:32

Weet je wat ik doe als me paard kreupel/onregelmatig loopt? Ik stap erop.
Die van mij heeft veel beengebreken, en moet bewegen.

Laatst liep ze een beetje onregelmatig rechtsvoor. Ik rijd haar linksom in contrastelling (rechter stelling). Zo belast ze meer haar linker schouder en been, en gaat de druk van het rechterbeen af en loopt ze niet meer teveel op de rechterschouder.
Na een kwartier kon ik weer rustig doorrijden en alles doen alsof er niks gebeurd is

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:38

Ik ben het deels met je eens, met rijden kun je een hoop problemen voorkomen of oplossen echter lang niet allen. Zelfs niet alle paarden met artrose kunnen op deze manier geholpen worden, aangezien het ook ligt aan de mate van artrose en de plaats van de artrose en waardoor deze ontstaan is.

Wat betreft bewegen, bij mij gaat geen kreupel paard op stal, want dan haal je ze er de eerste keer weer uit en gaan ze uit hun dak. Maar wat dat betreft denk ik dat paarden die altijd buiten lopen zowiezo minder klachten ontwikkelen.

Ik stap zelf overigens absoluut niet op een kreupel paard, ook niet om hem even erdoor te rijden, dan inderdaad liever erachter met dubbele lijnen en dan het paard rechtrichten. Dit doe ik zelfs nog af en toe met mijn gepensioeneerde haflinger met artrose.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:39

HOOOOO... je leest verkeerd cardy. Ik bedoel juist dat er zo vaak wordt GEZEGD dat het aan het zadel ligt! Ik ben het daar dus NIET mee eens!!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:42

@aerdenhout1: ik denk dat je mij bedoelde Haha! Ik begrijp wat je bedoeld, ik hoop jij mij ook...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:47

oliebol...laat op de avond he??? Begrijp je helemaal!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:47

Gelukkig Knipoog