Is er in Nederland iets mis is met de basis van de paardensp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Is er in Nederland iets mis is met de basis van de paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 19:27

Naar aanleiding van een discussie tussen mij en mijn nicht:

Mijn nicht:
Ik denk dat er in Nederland iets heel erg goed mis is met de basis van de paardensport. Met name in de dressuur- en westernsport. Het draait allemaal om een stang&trens, hard spinnen, mooie appuyementen en weet ik wat allemaal.
Iedereen moet in één wedstrijdseizoen minstens drie klassen zijn gepromoveerd en daarbij wordt elk hulpmiddel ingeschakeld.
Velen rijden met hun dure paard (want ja, met een vuilnisbakje kom je nergens, lang leve de jurysport) de meest ingewikkelde oefeningen, maar ik denk dat er maar weinig paarden zijn die daarentegen stil staan bij het opstijgen (bij wijze van).

Mijn reactie:
Triest dat het niveau van de westernsport in NL zo laag blijkt te liggen. Weinig kennis leidt tot onkunde. Onkunde schaadt. Dit geldt inderdaad ook voor de andere takken van paardensport. Naar hulpmiddelen wordt vervolgens te snel gegrepen, dat ben ik helemaal met je eens. Dit tast de sport aan, en eigenlijk zouden de dressuur-, spring-, en westernruiters eens naar andere takken van sport moeten kijken en van elkaar WILLEN leren. Bijvoorbeeld naar western buiten de landgrenzen, maar ook niet te vergeten de eventing. Ook deze tak van sport wordt vaak verguisd, maar ik ben van mening dat dit de meest natuurlijke sport voor de paardjes is (hoewel er tegenwoordig ook indoor-crossen te rijden zijn, waar ik niets van snap) en de mentaliteit onder de ruiters is goed (onderling, maar ook naar hun paard).
Het is maar of je ervoor open staat. Het lijkt mij leuk om ook eens wat van de westernbasis te leren, om maar een voorbeeld te geven, want ik weet er niets van. De kanten die me ervan aanspreken zou ik gebruiken / toepassen in mijn eigen rijden/omgang met de dieren, hetgeen me niet aanspreekt, zou ik links laten liggen.

Mijn nicht:
Wat je zegt: leer van elkaar en sta open voor andere ideeën, daar leer je het meeste van. Ook ik heb in het verleden de westernsport veroordeeld. En de eventing daar had ik ook een idee over. Maarja, als jij het doet zal het wel goed zijn, denk ik dan. Maar de Hollanders zijn volgens mij ook hardleers. Neem Anky, die verdiept zich in de westernsport, maar daar hoor je nooit iemand over.

Ikzelf tot slot:
Overdreven zachtaardigheid vind ik persoonlijk trouwens ook een vorm van onkunde, en dus schadelijk. Ik zie het liefst iets er tussenin; eerlijk en consequent optreden (directe actie-reactie op gewenst èn ongewenst gedrag. Deze reactie hoeft niet altijd poeslief te zijn. Ook ik geeft wel eens een flinke trap of ruk zolang er geen angst in het spel is, maar er sprake is van regelovertreding Duivel ). Dit geeft duidelijkheid, duidelijkheid biedt veiligheid, veiligheid biedt zelfvertrouwen aan het paard.

Daarbij komt dat ik en mijn nicht een sterke voorkeur hebben voor paardenmensen, en in mindere mate met mensen met paarden.
De eerste groep staat vaker open voor andere invalshoeken en verdiepen zich in het paard, kennen hun gedrag. Gezegd moet worden dat deze groep soms ook behoudend kan zijn.
De tweede groep heeft er van alles voor over om aan het ideaalplaatje te voldoen. Helaas groeit deze laatste groep de laatste tijd (decennia denk ik) waardoor de onkunde en dus het paardenleed toeneemt.

Onder onkunde versta ik tevens: het individueel houden van paarden, veel op stal, weinig tot geen ruwvoer, teveel krachtvoer enz. Leer als ruiter meer naar jezelf te kijken en wijt niet alles aan je paard. Misschien ligt het wel aan jezelf…
En durf toe te geven dat ieder gezond paard best naar het Z te rijden is (wat ik best geloof), maar dat de ruiter misschien niet de capaciteiten in huis hebt om dit eruit te rijden…..
Zonde dus, dat je, als je een matige ruiter bent een paard voor de mooi wil kopen voor véél geld, terwijl je die zelf niet eens tot zijn maximale kunnen kunt rijden. Koop dan een leuk basispaard, hoeft zeker niet lelijk te zijn, bespaar je geld voor vele extra lessen, om maar een voorbeeld te noemen.
Ook het niet opvoeden van een paard dat van nature niet geschikt is als leider, vind ik sneu. Als paardenmens heb je de verantwoordelijkheid voor je paard, welke je ook dient te nemen. Wanneer een paard alles maar mag en niets hoeft, kan dit het dier erg verwarren en onzeker maken.

Kortom: Zorgt deze trend ervoor dat de basis van de paardensport aan het afbrokkelen is?

We willen deze discussie breder trekken en jullie mening erover horen. De hierboven gevoerde discussie is niet per-sé de waarheid, maar een start om onze mening beter te kunnen funderen of om in te zien dat wij ongelijk hebben!

Het hoeft niet zachtzinnig te gaan, maar wel onderbouwd!
Dus, hoe denken jullie hierover?

tamary

Re: Is er in Nederland iets mis is met de basis van de paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:51

Irma_Maandag schreef:
Ikzelf tot slot:
Overdreven zachtaardigheid vind ik persoonlijk trouwens ook een vorm van onkunde, en dus schadelijk. Ik zie het liefst iets er tussenin; eerlijk en consequent optreden (directe actie-reactie op gewenst èn ongewenst gedrag. Deze reactie hoeft niet altijd poeslief te zijn. Ook ik geeft wel eens een flinke trap of ruk zolang er geen angst in het spel is, maar er sprake is van regelovertreding Duivel ). Dit geeft duidelijkheid, duidelijkheid biedt veiligheid, veiligheid biedt zelfvertrouwen aan het paard.

Als je timing goed is (binnen de 2 sec.) en je meteen kan stoppen als het gedrag stopt kan dit goed werken. Ik werk zelf ook op zo'n soort manier, maar moet wel af en toe mezelf tot de orde roepen. Nu ik me daar bewuster van ben (dankzij de feedback van mijn paard) zal ik sneller een dagje niet rijden, etc. omdat ik niet redelijk kan blijven als ik teveel loop te stressen.
Irma_Maandag schreef:
Daarbij komt dat ik en mijn nicht een sterke voorkeur hebben voor paardenmensen, en in mindere mate met mensen met paarden.
De eerste groep staat vaker open voor andere invalshoeken en verdiepen zich in het paard, kennen hun gedrag. Gezegd moet worden dat deze groep soms ook behoudend kan zijn.
De tweede groep heeft er van alles voor over om aan het ideaalplaatje te voldoen. Helaas groeit deze laatste groep de laatste tijd (decennia denk ik) waardoor de onkunde en dus het paardenleed toeneemt.

Blijven leren en het aandurven om je mening bij te stellen als de nieuwe kennis daartoe aanleiding geeft is inderdaad goed. Er is ook soms veel moed voor nodig om het anders te doen dan je vrienden/leraar/etc.
2e groep is denk ik ook het resultaat van de zogn. maakbare samenleving. Alles is mogelijk als je er maar genoeg geld tegenaan gooit.

Irma_Maandag schreef:
Onder onkunde versta ik tevens: het individueel houden van paarden, veel op stal, weinig tot geen ruwvoer, teveel krachtvoer enz. Leer als ruiter meer naar jezelf te kijken en wijt niet alles aan je paard. Misschien ligt het wel aan jezelf…
En durf toe te geven dat ieder gezond paard best naar het Z te rijden is (wat ik best geloof), maar dat de ruiter misschien niet de capaciteiten in huis hebt om dit eruit te rijden…..
Zonde dus, dat je, als je een matige ruiter bent een paard voor de mooi wil kopen voor véél geld, terwijl je die zelf niet eens tot zijn maximale kunnen kunt rijden. Koop dan een leuk basispaard, hoeft zeker niet lelijk te zijn, bespaar je geld voor vele extra lessen, om maar een voorbeeld te noemen.
Ook het niet opvoeden van een paard dat van nature niet geschikt is als leider, vind ik sneu. Als paardenmens heb je de verantwoordelijkheid voor je paard, welke je ook dient te nemen. Wanneer een paard alles maar mag en niets hoeft, kan dit het dier erg verwarren en onzeker maken.

Het eerlijk zijn tegenover jezelf is heel moeilijk. Zeker met zoveel verleidelijke voorbeelden om je heen.

Het niet opvoeden en leidinggeven/beslissingen nemen voor schijnt mode te zijn. Hetzelfde fenomeen zie je bij honden en kinderen.

Irma_Maandag schreef:
Kortom: Zorgt deze trend ervoor dat de basis van de paardensport aan het afbrokkelen is?

We willen deze discussie breder trekken en jullie mening erover horen. De hierboven gevoerde discussie is niet per-sé de waarheid, maar een start om onze mening beter te kunnen funderen of om in te zien dat wij ongelijk hebben!

Het hoeft niet zachtzinnig te gaan, maar wel onderbouwd!
Dus, hoe denken jullie hierover?

Ongelijk? Nee ik zie hier een reflectie van de huidige maatschappij in terug. Alles moet kunnen en alles moet nu. Vooruit kijken en de tijd nemen voor een goede basis om op te kunnen bouwen wordt niet meer genomen. Het geeft een hoop ellende en de experts + de slachterij een hoop werk.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:06

Ik denk dat je toch een niet zo'n goed beeld hebt van de western sport in Nederland, dat dat op zo'n laag niveau zou zijn dan... Nergens in europa zijn de "green as grass" klasse en de "rookie" van zo'n hoog niveau... en dan heb ik het dus nog niet over de pro's, waaronder europees kampioen Rieky.... dus ik denk dat je je daarin vergist, dat daar geen goede basis in zou zitten...
Over het geld wat in paarden omgaat, laten we daar niet over beginnen, want in elke tak binnen de paardensport geldt nou eenmaal, dat je voor kwaliteit ook betaald, de kans dat je met je van de slacht geredde paard de wereld gaat veroveren is nou eenmaal procentueel gezien niet erg hoog... dure paarden zijn nog altijd geen vol automaten, ze moeten nog altijd gereden worden... en zeker met dat soort paarden, kom je er zeker niet met wat ruk en pluk werk....!
Dit uit oogpunt van een western ruiter...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:46

smarty schreef:
Ik denk dat je toch een niet zo'n goed beeld hebt van de western sport in Nederland, dat dat op zo'n laag niveau zou zijn dan... Nergens in europa zijn de "green as grass" klasse en de "rookie" van zo'n hoog niveau... en dan heb ik het dus nog niet over de pro's, waaronder europees kampioen Rieky.... dus ik denk dat je je daarin vergist, dat daar geen goede basis in zou zitten...

Nee, maar de basis van de westernsport in NL is smal en is in korte tijd sterk gegroeid, hierdoor kun je relatief snel doorstromen naar de hogere niveau's. Niet dat er geen basis is, die is er zeker, alleen kan deze al snel worden omzeild, simpelweg omdat er nog geen sterk bevestigde basis in NL is. Deze zal op termijn misschien wel komen, maar dat kost tijd. Tijd nemen veel mensen tegenwoordig niet meer voor de (paarden-)sport. Dan blijven er in de echt hogere niveau's niet meer dan een enkeling over. Niets slechts over Rieky, western wordt als voorbeeld genoemd. Is niet de enige tak waar dit lijkt te heersen.

Over het geld wat in paarden omgaat, laten we daar niet over beginnen, want in elke tak binnen de paardensport geldt nou eenmaal, dat je voor kwaliteit ook betaald, de kans dat je met je van de slacht geredde paard de wereld gaat veroveren is nou eenmaal procentueel gezien niet erg hoog... dure paarden zijn nog altijd geen vol automaten, ze moeten nog altijd gereden worden... en zeker met dat soort paarden, kom je er zeker niet met wat ruk en pluk werk....!

Dit laatste stuk over slachtpaarden en topniveau vind ik de plank misslaan; ik noem het basispaard juist omdat veel ruiters onvoldoende talent en niveau hebben om een toppaard ook daadwerkelijk naar de top te rijden. Basiswedstrijdsport hoef je ook weer niet per se met een slachtpaard te rijden. Al is ook dat soms mogelijk! Wel waar is dat men tegenwoordig denkt dat geld ook in resultaten winst oplevert. Er wordt te weinig in factor tijd geïnvesteerd.
Dit uit oogpunt van een western ruiter... Waarvoor dank!

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:55

interessante discussie...(positief bedoeld!) Maar wat je stelt dat er dan relatief snel doorgestroomd word, dan zou er dus een grote groep moeten zijn die op dat hogere niveau rijd...en nog altijd is de g.a.g de grootste klasse, al sinds het begin....dus waar blijven die doorstromers dan? Persoonlijk denk ik ook dat je van een paard wat verder is dan de ruiter, een degelijkere basis kunt ontwikkelen, niets is zo moeilijk en loopt vaak op ellende uit als een groene ruiter, met een even zo groen paard toch? Ik denk dat er juist een hele hoop mensen zich willen ontwikkelen tot goede ruiters, en daarin dus ook tijd en geld investeren.... Nogmaals dit weer van uit western oogpunt gezien dan....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:52

smarty schreef:
interessante discussie...(positief bedoeld!) Maar wat je stelt dat er dan relatief snel doorgestroomd word, dan zou er dus een grote groep moeten zijn die op dat hogere niveau rijd...en nog altijd is de g.a.g de grootste klasse, al sinds het begin....dus waar blijven die doorstromers dan? Persoonlijk denk ik ook dat je van een paard wat verder is dan de ruiter, een degelijkere basis kunt ontwikkelen, niets is zo moeilijk en loopt vaak op ellende uit als een groene ruiter, met een even zo groen paard toch? Ik denk dat er juist een hele hoop mensen zich willen ontwikkelen tot goede ruiters, en daarin dus ook tijd en geld investeren.... Nogmaals dit weer van uit western oogpunt gezien dan....

Ik heb begrepen (ik ben zelf géén western-expert, zie openingstekst) dat de meeste westernruiters uitkomen in de WRAN wedstrijden. Bij de NQHA zie je ze nauwelijks, zo heb ik begrepen. Het niveauverschil tussen deze twee schijnt aanzienlijk te zijn en deze twee organisaties willen, zo ik heb gehoord ook gescheiden van elkaar evenementen organiseren. Kennisoverdracht tussen deze twee zou juist heel positief kunnen werken, mits mogelijk gemaakt door de NQHA. Dat is denk ik waar het wringt.

Daarnaast; een (te) "duur paard" en matige ruiter belooft niet altijd succes. Er is inderdaad méér mogelijk wanneer je er meer geld in kunt pompen, maar uitgaande van de gemiddelde ruiter, komt dit vaak niet tot zijn recht. Zeker niet wanneer je de basiskennis jezelf niet eigen hebt gemaakt, maar kopieërt van wat je verteld is, zonder dat je eigenlijk weet waar je mee bezig bent. Ik ben dan van mening dat (ook hier) een enkeling met geld zijn succes min of meer kan "afkopen", maar de meeste ruiters het hiermee niet redden. Juist de toppaardjes met veel bloed en energie, worden dan niet vrolijker van de onkunde waarmee er met ze omgesprongen wordt. Een paard maakt het niet uit in wat voor een stal hij staat, zolang het er droog is en niet tocht.... Snappie wa'k bedoel?
Daarnaast: groen + groen is veelal blauw...inderdaad.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:58

Ik ben het wel met je eens dat er met geld meer mogelijk kan worden gemaakt, maar de vraag blijft of dit wenselijk is. De ruiter kan er aanzien, en respect mee verdienen, maar is het paard er dan gelukkiger mee? Ik denk toch dat dit eerder tot het tegenovergestelde leidt, juist omdat het paard op deze manier meer als "artikel" gezien wordt. Mensen zijn zich dan niet bewust, mogelijk blind voor de behoeften die het dier werkelijk heeft. Er wordt meer ingegaan op de eigen behoefte van de ruiters.... (veelal) letterlijk over de rug van het paard.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:03

Kom ik weer even terug, de westerner, sorry ha ha, Ik denk dat de WRAN niet de organisatie is waar het geld boven het paard staat, het is een organisatie die alle rassen toelaat, hoewel de trend wel is dat ook daar steeds meer quarters en paints, verschijnen... of dat te maken heeft met geld enz... daar kan ik niet over meepraten, persoonlijk denk ik dat met name onderdelen als reining, toch interessanter worden met een quarter/paint etc, daar deze daar naar mijn mening beter voor geschikt zijn... Ik zelf ben een reiner, en rijd DRHA/NRHA puur voor reiners dus. Dus ik ben misschien wel heel specifiek aan het beoordelen over je stelling... Het verhaal van status en aanzien... je kan nog zo'n duur paard kopen wat je wilt, hij zal het echt niet doen uit zichzelf... Dus ik geloof niet dat je status en aanzien kan "kopen", eerder ermee op je b*k gaan... Uit eigen ervaring sprekend, ik heb ervoor gekozen in goed overleg met mijn trainer, een ervarener paard te kopen, en ik geloof niet dat dat ten koste van mijn paard gaat eigenlijk... Ik groei naar hem toe (tenminste dat is de doelstelling) en zonder tijd en moeite, zou dat nooit lukken, ook een top paard moet getraind blijven om een topper te blijven... en dat kost idd geld, om te willen leren, trainen dus, en een "leer" paard... Ik ben nu pas (na 8 jaar) echt aan het rijden, en dat is dan toch niet ten koste van mijn paard? Ik kan me niet indenken dat er mensen zijn die er een kwak geld tegen aan gooien, om vervolgens geen doelstelling te hebben, en zo dus ten koste van een paard status denken te verwerven....Wat voor behoeften zou mijn paard dan hebben die ik bv dan over het hoofd zou zien? Iedereen met een paard is toch op zijn eigen behoefte ingegaan, dat staat toch totaal los van het feit van de behoefte die een paard heeft? (een "normaal" paarden lievend mens gaat toch zowiezo respectvol om met zijn dier?) Zeker als je geld investeerd om jezelf te verbeteren, en te leren, en daarbij een gevorderd paard aanschaft.... Dat doe je imo toch wel overwogen, zie meer "thuis-prutsers" om het maar even oneerbiedig te zeggen, die met hun "koopje" zitten te klooien zonder te weten waar ze mee bezig zijn....Dat vind ik nou over de rug van een paard fout bezig zijn... maar ja dat is weer mijn persoonlijke mening dan...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:06

Prima, dankjewel! Helder onderbouwd. Nog meer mensen?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:21

Ik, als dressuurmuts die totaal niet van wedstrijden houdt, alleen zelf nog lekker in de B af en toe met mijn paard.
Ikzelf ben nu ruim 2 jaar bezig met de basis voor mijn paard en mijzelf. Ik denk dat ik een van de weinigen ben die een zeer goede instructrice heeft, die je ook theorie geeft, en niet alleen doe dit en doe dat.
Mijn paard loopt ondertussen lekker op 4 benen, bijna rechtgericht, achterhand eronder, en ik doe af en toe eens wat Zoefeningen om hem wat attenter te maken. Ook werken we aan de verfijningen van mijn hulpen.
Daarnaast vind ik, dat de basis inderdaad wordt vergeten.
Mensen die een paard kopen, binnen een maand wedstrijden gaan rijden, meteen winstpunten moeten halen, en gelijk zo vlug mogelijk naar de hogere klasse gaan. Het paard krijgt maar amper de tijd om te wennen..
Zowiezo wordt de basis zo ontzettend vaak vergeten.. Mensen snappen niet waar ze mee bezig zijn, zolang het er volgens omstanders maar 'goed uitziet' en het paard 'lekker loopt' vinden ze het best. Dat het paard ondertussen zijn kruis niet ontspant, de achterhand in tokio achterlaat en zijn nek in een valse krul heeft, ziet niemand..
Verder gaat de Nederlandse dressuurtop steeds verder omlaag, ik kijk echt niet graag naar Grand-Prix wedstrijden, ik vind het vreselijk, dat zelfs die mensen de basis zo achterwege lijken te laten in zo'n proef. Zonde is het.. Van het paard, maar ook van alle trainingsuren die erin zijn gestopt.
Neem een willekeurige foto van bepaalde ruiters/amazones, en trek de driehoek van voorhand/achterhand maar eens.. Belachelijk!!

Het lijkt idd. wel de maatschappij van tegenwoordig, alles moet maar snel-snel-snel, zo vlug mogelijk en alleen het resultaat telt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:36

Dit lijkt me een zeer interessante discussie die aansluit bij de huidige discussie over dier/paardwelzijn.
Maar wat is dat eigenlijk? En wanneer zijn wij goed voor onze paarden?
En gaat het alleen over rijden of ook over huisvesting, voeding etc..?

Ik denk dat ieder voor zich moet gaan nadenken over deze punten, dus kritisch zijn naar jezelf en dan pas naar een ander. Ik vind het jammer dat zoveel mensen direct een oordeel klaar hebben en de situatie/zaak nog niet geheel op zich in hebben laten werken en de voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebben. ook dit is typisch iets van de maatschappij van tegenwoordig.

Ik ben van mening dat mijn paarden het goed hebben bij mij, maar misschien denkt iemand anders daar wel heel anders over. Omgekeerd kan uiteraard ook voor komen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:51

jammer dat er op deze, ik denk ook actuele, discussie niet zo veel gereageerd wordt.. Is echt iets om over na te denken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:36

malloesje schreef:
jammer dat er op deze, ik denk ook actuele, discussie niet zo veel gereageerd wordt.. Is echt iets om over na te denken.

Misschien komt dit doordat de kern van deze discussie een groot gebied beslaat: de gehele maatschappij van tegenwoordig valt hieronder, topruiters die een niet correct voorbeeld lijken te zijn voor de "gewone" ruiter, juryleden die deze manier van presenteren hoog jureren, je eigen ego dat je onder de loep moet nemen om hierover een volledige mening te vormen enz...
Wel goed dat jullie je bijdrage hebben achtergelaten, omdat ook wij denken dat dit topic de moeite waard is om over na te denken.

Allen totnogtoe bedankt, ik hoop op nog meer meningen hierover!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:45

Woods, waar is je oproep gebleven? Net wassie er nog...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:51

Een mooie discussie zou hier inderdaad uit kunnen komen!
Het begin (het gesprek) is in ieder geval discussie-vol genoeg!

Zelf vind ik het ook verschrikkelijk om te zien hoeveel paarden er op paardonvriendelijke wijzes worden gehouden (lees: bijna niet buiten/los en zonder soortgenoten).
En ook ik denk dat een groter deel van de mensen met paarden inderdaad hun eigen welzijn voor het welzijn van het paard laten gaan (lees: stal met binnenbak zonder wei ipv stal met weidegang met soortgenoten en alleen buitenbak en dit is niet het enige waar het voor geldt, maar wel een voorbeeld waar ik van vind dat het direct zichtbaar is, hoeveel ze ook van hun paard houden).

Basissport wordt beinvloedt door de topsport. Zolang op een EK het enige paard dat ECHT door de achterhand zakt (bijv. bij piaffe) en zonder protest door de baan loopt nog ergens onderaan de uitslagen bungelt denk ik dat er HEEL VEEL mis is met onze sport. Het bekende 'oh, wat een mooi voorbeen' wordt ik ook ziek van! Kijk eens naar de achterbenen? Oh nee, dat is niet mooi genoeg om naar te kijken, want bij de meeste paarden met zo'n mega voorbeen hoort een achterbeengebruik waar zelfs de meeste beginnende ruiters zich voor zullen schamen.
En ook in de basissport: de basis is ONTSPANNING, maar de meeste ruiters krijgen hogere punten wanneer hun paard niet ontspannen loopt dan wanneer hun paard wel ontspannen loopt.
Nog zo'n verhaal: een bokker (weet niet meer precies wie) heeft haar paard eerder ook spelenderwijs 'aan de teugel' gereden. Is er achter gekomen dat het niet de goede methode is en is haar paard op een goede wijze nagevelijk gaan rijden. Gevolg: lagere punten tijdens de wedstrijden! Verward
Ik vraag me ook echt af hoe juryleden soms kijken, hoe in de krul getrokken moet een paard worden voordat je een ruiter diskwalificeerd?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:53

Ik kan er maar 1 ding op zeggen: paardrijden is te commercieel geworden, we rijden tegenwoordig niet meer voor ons plezier maar om te presteren.

check

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:09

Ik ga volledig mee met redrumfox, de prestatie is belangrijker geworden dan het plezier. Mijn oude instructeur zei altijd: "paardrijden leer je niet in een mensenleven" dus blijven studeren is goede raad. Ook had hij als advies voor het wedstrijd rijden: Rijdt "samen" met plezier een proef en leer van je fouten. Maar ik denk dat doordat er een hoop veranderd is in de wedstrijdsport een hoop mensen er nu achter zijn gekomen dat je gewoon "echt" goed moet rijden wil je punten krijgen dus: het kaf scheidt zich van het koren en alleen het goede blijft over. Met het "kaf" bedoel ik de mensen die uit willen blinken op de wedstrijden maar die belabberd weinig trainen en nog veel minder om het welzijn van hun paard geven.
Enfin, voor mij is het wel duidelijk denk ik, alleen wat je met liefde in je paard stopt krijg je terug met rente% en dan heb ik het niet over geld of voer natuurlijk....