trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:49

Ik zit al een tijdje met een idee in mijn hoofd en wil het nu eigenlijk wel eens 'in het echt' gaan proberen.

Ik wil in dit topic goede foto's van het exterieur plaatsen waar dan mensen op kunnen reageren. Het is de bedoeling dat die reactie een trainingstip is voor dat specifieke paard.
Op deze manier heb je niet echt last van momentopnamen en ruiterhoudingen oid. Er wordt echt alleen gekeken naar de bouw van het paard. dat houd in zowel de plus als minpunten en de daarbij behorende training. Ik ga er hierbij vanuit dat iedereen het paard zo gebalanceerd mogelijk wil hebben en dus de minpunten zo veel mogelijk wil op heffen.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele reacties. Het zou mooi zijn als hier interreseante discussie uit voort vloeien waar men iets aan heeft.

Een goede foto houd in:
Het gehele paard moet er op staan zonder ruiter. Mooi zou zijn als er een stand en een actie (draf bij de meeste gevallen)foto geplaats worden.

Ik heb zelf helaas nog geen geschikte foto's vandit moment. Ik heb alleen echt oudere foto's en dat is een beetje onzin.

Dus kom maar op!

miramare

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:15

Nou ik heb wel een foto van mijn net nieuwe bijrijdpaard. Het is alleen een standfoto zonder ruiter, draf heb ik nog niet. Ik ben benieuwd wat hieruit komt, wat de adviezen en tips zijn....

Afbeelding

Afbeelding

Kom idd maar op

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:24

Leuk idee, alleen denk ik dat je van een plat plaatje op je beeldscherm geen gerichte échte tips kan geven. Behalve als er bijv. overduidelijk een onderhals opzit.
Wel een erg gaaf paard miramare! Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:28

zou alleen wat ronder mogen in de achterhand, maar dat kan je er in trainen met veel galop.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:35

ik heb ook nog wel een foto
Afbeelding
recentere foto heb ik niet

nou kom maar op met de tips

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:36

Dit is lastig omdat iedereen iets anders gaat roepen en je dan echt niet meer weet wat je moet opvolgen.Iedereen kijkt namelijk op zijn/haar manier en het is ook afhankelijk van het niveau van diegene wat er gezien word.En trainingswijze uiteraard.
Ik zou zeggen bij die van Miramare:voorwaarts-neerwaarts rijden maar niet te diep en niet te rond.Die kun je alleen rond maken als hij achter actief genoeg is,en dan dus bovenin rond.Afhankelijk van het niveau paard-ruiter.
Soraja: alleen voorwaarts neerwaarts rijden met zo min mogelijk hand,er moet rek in dat paard.Achter het zadel,en de onderhals zou je zoveel mogelijk weg moeten trainen.Dat kan bij dit paard alleen als je hem met heel veel been rijd en weinig hand en goed voorwaarts-neerwaarts helemaal met de neus eruit zodat je die rek erin krijgt.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:04

Okee het schijnt wel te kunnen Knipoog

Doe die 2 van mij dan ook maar! Tong uitsteken

Lorna (op de voorgrond, Velvet daarachter):
Afbeelding

Velvet:
Afbeelding

Véel meer foto's in mn profiel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:00

Leuk dat er al zo veel reacties zijn!
Ik zou graag zien dat de reacties de punten van het lijf aanwijzen waar training nodig kan zijn en dan jouw tip om dit te doen. Ik kan nu om een of ander ereden mijn eerste bericht niet editen. Zodra dit wel kan zal ik dit ook dara toevoegen.

Laat ik zelf ook eens beginnen:
Miramare:
Hij heeft weinig hoeking in de achterbenen. Ik denk dus dat hij met zijn achterhand nog wel eens wat moeite kan hebben. Helemaal als hij meer moet gaan dragen. Dit gewoon omdat hij achter maar moeilijk kan zakken. Het ziet er wel naar uit dat hij kracht heeft in zijn achterhand. Maar het gewicht naar achteren verplaatsen is een ander geval dan stuwen.
Verder lijkt hij voor wat onderstandig. Dat is natuurlijk iets dat kan samen vallen met die achterhand.
Ik twijfelde even of hij iets overbouwd is. Maar na goed naar je foto's te hebben gekeken denk ik dat hij dat niet is... of wel?

Ik denk dat je erg moet trainen op het dragende bij dit paard. Daarvoor zou je wat kleine hindernisjes kunnen maken. Denk hiebij aan inuitjes van zo'n 40 a 60 cm hoog.

Daarbij denk ik dat de hals ook niet erg soepel zal zijn. Maar daar kan ik me in vergissen. De hals is enigzins kort en de hoofdhals verbinding niet optimaal. Daarintegen heeft hij wel een mooie bespering. Al zou de bovenlijn best nog iets zwaarder mogen.

Ik raad je aan veel van stelling te wisselen en geregels even te laten strekken. Dit zowel voor de hals als om de rest van het lichaam even rust te gunnen. Je zult hem moeten laten 'zitten'. Maar dan moet je hem af en toe ook even rekken.

Soraya:
Je paardje heeft een onderhalsje en een vrij stijle schouder. Ik verwacht dan ook dat als je rijd je vooral concentreert op die voorkant.
Ik raad je aan om vooral te werken aan vrijheid voor de schouder. Dit houd in dat ook jouw paardje achter moet gaan zakken. Dit kun je trainen door vooral galopovergangen te maken. Hierbij moet het paard namelijk naar voren grijpen met het voorbeen. Als ze dit vaak doet zal ze geleidelijk aan makkelijker te regelen zijn voor. Ook het achterbeen moet ondertreden waardoor meer gewicht naar achteren gaat. Wat als gevolg heeft dat de voorhand weer meer vrijheid krijgt om te bewegen. Ook zal het paard door veel overgangen meer gefocust op jou worden en waaarschijnlijk contact zoeken met jouw hand. Nu kun je gaan werken aan die hals.
Wat ik je dan ook wil aanraden is om veel galop in je training toe te voegen. Als je het paard eerst goed los galopeerd en schakeld in de galop en van en naar de galop kun je daarna in draf en stap aan de hoofden halshouding gaan werken.

Waarom deze volgorde? omdat er vrijheid nodig is om te kunnen sleutelen en die vrijheid is er nu in de voorhand niet.

OoappeloO,
sorry, maar met jouw foto's kan ik niet zo veel.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:47

Nee was er al bang voor. Verder heb ik alleen standfoto's met dek op Nagelbijten / Gniffelen

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:04

OoappeloO schreef:
Okee het schijnt wel te kunnen Knipoog

Doe die 2 van mij dan ook maar! Tong uitsteken

Lorna (op de voorgrond, Velvet daarachter):

Velvet:

Véel meer foto's in mn profiel.

Amai die kan da kei goe;;zo gaaf Haha!
Xx
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-12-07 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gequote foto verwijderd

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:10

ikivind dat je aan de hand van het exterieur een paard goed kan beoordelen maar trainen ana de hand lijkt mi nks

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:24

Hoi allemaal, leuk al die reacties op Sante zijn exterieur. Ik weet het dus niet hoe hij precies is qua rijden, ik rijd hem net en nu kan ik even niet rijden omdat hij een wondje in zn mond heeft. Het klopt wel dat hij een wat korte hals heeft, maar hij is vooralsnog niet erg moeilijk in zn hals. Wbt zijn achterhand weet ik niet of hij daar goed in kan zakken. Heb wel gehoord dat hij bij zijn vorige eigenaar M2 heeft gelopen en heb zelf wel gemerkt dat hij goed kan verzamelen iig. Laag en rond rijden is idd goed voor hem. Neem de tips mee in training als ik weer kan rijden.

Malenka: Hij is naar mijn idee niet overbouwd hoor, de 1e foto staat hij ook niet recht, hij staat met achterhand iets meer naar de camera toe.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:33

mag ik ook? meer voor de lol, tenzij jullie oefeningen aan de hand weten... ze wordt namelijk nog niet bereden en is nog in de groei...

meest recente foto(van vorige week):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HBBXPWXI.jpg
ook vrij recent(2 weken terug):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NGROQE8.jpg

deze foto lijkt het meeste op een standfoto denk ik. al is hij erg raar:
Afbeelding

draf:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJTLKNYK.jpg

galop:
Afbeelding

hele snelle `er vandoor gaan` galop:
Afbeelding

ik heb er geen verstand van, maar het geen wat mij het meeste opvalt is die stijle reet van der;)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:03

Héél interessant topic. Ik heb hier ook al vaker aan gedacht.. Want inderdaad, de moeilijkheden en problemen die je tegenkomt komen heel vaak vanuit de bouw van het paard.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UEJUNXMR.jpg

Beweging (weliswaar met mij erboven op, maar toch, 't is met een lange teugel)

Afbeelding

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:06

de gene die mij tips hebben gegeven bedankt
nu ga ik misschien wel heel dom klinken maar wat houd voorwaartsneerwaarts precies in en hoe doe je dat?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:32

ikenindi,
Ik durf niet veel over de bouw van je paardje te zeggen zo van deze foto's.
Wel zag ik dat je met dubbele longe longeerd. Opzich is dit een hele goede manier van longeren. Maar je geeft zelf al aan dat het een heel jong paard is. Ik weet natuurlijk niet hoe oud en wat je precies doet met longeren en hoe lang. Maar ik wil je och waarschuwen. Longeren met lijnen (1 of 2) van een jong paard dat zijn eigen balans op de volte nog niet heeft gevonden kan schadelijk zijn. Ik zou je aan willen raden te longeren zonder lijn zodat je paardje at beter de balans en ontspanning kan vinden. Als je om bepaalde redenen wel graag met lijn wilt longeren (wat heel goed mogelijk is) dan zou ik dat doen als je het paard eerst ontspannen en in balans hebt gekregen zonder lijn. Dus b.v. 10 minuten zonder lijn, even 2 minuten rust (lekker masseren b.v.) en dan 10 minuten met lijnen.
Ook raad ik je aan lekker veel te wandelen. Vooral ook over de harde weg. Probeer mul zand en veel wendingen (zoals aan de longe) zoveel mogelijk te vermijden. Dit geeft namelijk een onnodige belasting op de (door leeftijd nog zachte) gewrichten van het paard. Veel plezier met je paardje!

tantjeuh,
Ook jouw paardje is voor onderstandig. Hierdoor kan het lastig zijn om ruimte te creeren in de schouder. Ik denk dat je paardje veel stuwing heeft, hierdoor kan het waarschijnlijk flink hard. Maar door het gebrek aan schoudervrijheid kan je paardje nog wel eens voorover duiken. Qua type doet jouw paard me denken aan een renpaard. Ik vraag me af hoe soepel de onderhals is. Het lijkt mij dat er wat spanning in zit. Ik raad je dan ook aan vooral die hals eens lekker te strekken. Dus echt naar beneden rijden en dan los laten naar voren toe. Daarbij moet je er extra op letten dat jij zelf je gewicht niet naar voren gooit. Dus heel erg goed rechtop blijven zitten. Let er bij dit paard ook extra goed op dat het zadel goed achter de schouder ligt. Ik denk dat een zadel de bewegingen behoorlijk kan belemmeren bij dit paard. Mede doordat de schoft vrij makkelijk klem te leggen is. Het voordeel van deze schoft echter is dat je ook erg goed kunt zien waar je zadel zou moeten liggen. Het lijtk er op de foto met zadel wel op dat je hem goed legt hoor. Ik geef alleen aan dat het een punt is om op te letten.
Om door te gaan over het rijden: zodra je dat strekken voor elkaar hebt kun je het paard wat gaan verzamelen. Doe dit heel geleidelijk zodat het paard niet gaat tegen werken. Ik zou je de tip geven om deze dingen vooral buiten te doen... dus op de weg, in het bos oid. Daar kun je deze dingen uit voeren zonder telkens de bocht om te moeten. Tewmpo en beheersing van het lichaam is op de rechte lijn al lastig zat. Natuurlijk moet je je paardj eook soepel houden. Hiervoor wil ik je aan raden te longeren met een dubbele longe waarbij je de longelijn door ringen laat lopen ter hoogte van waar je bij een vzh zadel de singel vast maakt. De eerste paar minuten zou eventueel wat lager kunnen. Het paard mag dan absoluut niet hard. Je moet het actief maar in een rustig tempo laten lopen. Pak vooral de draf hiervoor en maak binnen de draf schakelingen in tempo. (zeer langzaam (bijna stappen en weer voorwaarts), langzaam en normaal... niet hard!)
Dit longeren mag best intensief, maar niet lang. In het begin is een kwartier zo werken aan de dubbele longe is al behoorlijk wat.

Unica,
sorry, maar met jouw foto's wil het niet. De eerste is onduidelijk omdat ze er niet recht op staat. De tweede is niet echt haar natuurlijke houding neem ik aan. ze staat erg gestrekt. De derde is net even te ver weg.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:51

Malenka schreef:
tantjeuh,
Ook jouw paardje is voor onderstandig. Hierdoor kan het lastig zijn om ruimte te creeren in de schouder. Ik denk dat je paardje veel stuwing heeft, hierdoor kan het waarschijnlijk flink hard. Maar door het gebrek aan schoudervrijheid kan je paardje nog wel eens voorover duiken. Qua type doet jouw paard me denken aan een renpaard. Ik vraag me af hoe soepel de onderhals is. Het lijkt mij dat er wat spanning in zit. Ik raad je dan ook aan vooral die hals eens lekker te strekken. Dus echt naar beneden rijden en dan los laten naar voren toe. Daarbij moet je er extra op letten dat jij zelf je gewicht niet naar voren gooit. Dus heel erg goed rechtop blijven zitten. Let er bij dit paard ook extra goed op dat het zadel goed achter de schouder ligt. Ik denk dat een zadel de bewegingen behoorlijk kan belemmeren bij dit paard. Mede doordat de schoft vrij makkelijk klem te leggen is. Het voordeel van deze schoft echter is dat je ook erg goed kunt zien waar je zadel zou moeten liggen. Het lijtk er op de foto met zadel wel op dat je hem goed legt hoor. Ik geef alleen aan dat het een punt is om op te letten.
Om door te gaan over het rijden: zodra je dat strekken voor elkaar hebt kun je het paard wat gaan verzamelen. Doe dit heel geleidelijk zodat het paard niet gaat tegen werken. Ik zou je de tip geven om deze dingen vooral buiten te doen... dus op de weg, in het bos oid. Daar kun je deze dingen uit voeren zonder telkens de bocht om te moeten. Tewmpo en beheersing van het lichaam is op de rechte lijn al lastig zat. Natuurlijk moet je je paardj eook soepel houden. Hiervoor wil ik je aan raden te longeren met een dubbele longe waarbij je de longelijn door ringen laat lopen ter hoogte van waar je bij een vzh zadel de singel vast maakt. De eerste paar minuten zou eventueel wat lager kunnen. Het paard mag dan absoluut niet hard. Je moet het actief maar in een rustig tempo laten lopen. Pak vooral de draf hiervoor en maak binnen de draf schakelingen in tempo. (zeer langzaam (bijna stappen en weer voorwaarts), langzaam en normaal... niet hard!)
Dit longeren mag best intensief, maar niet lang. In het begin is een kwartier zo werken aan de dubbele longe is al behoorlijk wat.

Waaw zeg. Spijker op de kop!
Het 'flink hard gaan' is redelijk lang een groot probleem geweest, maar als ik dan ging terugrijden en verzamelen kwam die onderhals er tegenaan en drukte ze zich weg. Ondertussen is dat probleem verholpen door véél voorwaarts-neerwaarts te rijden, waardoor ze heerlijk ontspannen wordt en ook uiteindelijk uit zichzelf meer gaat verzamelen en ondertreden achteraan.

Als ik haar gewoon haar gangetje laat doen, op het einde van een les, dan merk ik ook wel dat het haar heel veel deugd doet om écht eens wat harder te gaan.

Het verzamelen zelf begin ik vaak vanuit korte stukjes zijgangen, waarbij ze in de zijgang haar achterbeen al meer ondertreedt, waarna ik haar makkelijker (zonder verzet in de onderhals, zonder getrek en gesleur,...) kan verzamelen op het rechte stuk. Buiten is haar aandacht bij alles, behalve bij mij, wat zeker bij het verzamelen behoorlijk wat problemen geeft!

Ik merk wel dat ze het vaak redelijk moeilijk heeft met bepaalde oefeningen. Gewoon simpel rustig draven na de galop heeft ze héél lang moeilijk gevonden (het was ofwel rennen, ofwel volledig stilvallen). Ook met de stap-galop heeft ze het redelijk moeilijk. Verzameling in galop, is ook zoiets, het begint te beteren.. Vroeger kon ik in galop niet recht blijven zitten, gewoon omdat ze me voorover trok. Nu is dat galop redelijk proper, maar kleine voltes in de galop blijven redelijk moeilijk.
Zouden dat dingen kunnen zijn die, rechtstreeks/onrechtstreeks, met haar bouw te maken kunnen hebben?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:48

Malenka schreef:
ikenindi,
Wel zag ik dat je met dubbele longe longeerd. Opzich is dit een hele goede manier van longeren. Maar je geeft zelf al aan dat het een heel jong paard is. Ik weet natuurlijk niet hoe oud en wat je precies doet met longeren en hoe lang. Maar ik wil je och waarschuwen. Longeren met lijnen (1 of 2) van een jong paard dat zijn eigen balans op de volte nog niet heeft gevonden kan schadelijk zijn. Ik zou je aan willen raden te longeren zonder lijn zodat je paardje at beter de balans en ontspanning kan vinden. Als je om bepaalde redenen wel graag met lijn wilt longeren (wat heel goed mogelijk is) dan zou ik dat doen als je het paard eerst ontspannen en in balans hebt gekregen zonder lijn. Dus b.v. 10 minuten zonder lijn, even 2 minuten rust (lekker masseren b.v.) en dan 10 minuten met lijnen.
Ook raad ik je aan lekker veel te wandelen. Vooral ook over de harde weg. Probeer mul zand en veel wendingen (zoals aan de longe) zoveel mogelijk te vermijden. Dit geeft namelijk een onnodige belasting op de (door leeftijd nog zachte) gewrichten van het paard. Veel plezier met je paardje!

ze is 3,5 jaar, dus oud genoeg om AF EN TOE te longeren;) wandelen ook AF EN TOE, en verder lekker laten groeien nog op de wei totdat ze eindelijk wat meer in verhouding komt;) maar bedankt voor je reactie:) longeren zonder lijn... ja is wel het ideaalste, maar helaas niet mogelijk in een grote wei met een jong dier dat dan liever verderop gaat staan grazen;)
ik heb wel al nagevraagd of ik bij een manege de longeercirkel mocht gebruiken. mocht wel (tegen betaling) maar heb er gekeken end at is veel te slechte ondergrond. heel mul zand met hele diepe gaten. ze gebruiken hem zelf ook nog maar amper...

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:54

Interessant topic. Ik denk dat veel bokkers hier veel van kunnen leren!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:54

tantjeuh schreef:
Waaw zeg. Spijker op de kop!
...........................
Ik merk wel dat ze het vaak redelijk moeilijk heeft met bepaalde oefeningen. Gewoon simpel rustig draven na de galop heeft ze héél lang moeilijk gevonden (het was ofwel rennen, ofwel volledig stilvallen). Ook met de stap-galop heeft ze het redelijk moeilijk. Verzameling in galop, is ook zoiets, het begint te beteren.. Vroeger kon ik in galop niet recht blijven zitten, gewoon omdat ze me voorover trok. Nu is dat galop redelijk proper, maar kleine voltes in de galop blijven redelijk moeilijk.
Zouden dat dingen kunnen zijn die, rechtstreeks/onrechtstreeks, met haar bouw te maken kunnen hebben?

Voor mij erg fijn om te lezen dat ik het inderdaad goed heb.
De dingen die jij op noemet hebben inderdaad te maken met de bouw. Of laat ik het anders zeggen; de bouw van je paardje kan inderdaad van invloed zijn op die dingen. Of dat bij jullie alles is dat daar voor zorgt weet ik niet. Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn.
Misschien dat ik hier later wat verder op in kan gaan.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:43

Malenka schreef:
ikenindi,

tantjeuh,

Unica,
sorry, maar met jouw foto's wil het niet. De eerste is onduidelijk omdat ze er niet recht op staat. De tweede is niet echt haar natuurlijke houding neem ik aan. ze staat erg gestrekt. De derde is net even te ver weg.

maakt nix uit, ik kom volgende week ofzo wel even met betere foto's.
heb nu even geen goeie foto's! Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:58

Hier van mijn paard, ik ben heel beniewd!

Afbeelding
(is al wel een oude standfoto hoor!)

Afbeelding
(Ook dit is een oude foto.. Voor nieuwere foto's heb ik alleen rij-foto's..)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:40

MissEvil, ik denk dat het voor jouw paardje heel belangrijk is om haar fijn over de rug voorwaarts- neerwaarts te laten lopen, en dat je vooral aan het begin van je training moet denken aan het voorwaartse!!! Denk dat ze dan best een fijn achterbeen zal hebben!!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:43

En dan nu de mijne!!!

http://i5.tinypic.com/11jmaer.jpg

http://i5.tinypic.com/11jm6ol.jpg

Helaas heb ik geen goede bewegingsfoto's... Wel weet ik dit, tarah kan bij goede activering een mooi achterbeen hebben, en gewoon los heeft ze dat zowiezo. Ze vind het moeilijk om niet te snel te stappen, en is niet heel buigzaam in de hals!!! We zijn op het moment weer druk bezig met soepel krijgen, nadat ze onderzocht is door de dierenarts, osteopaat en een nieuw zadel heeft gekregen!!