Wanneer word doorvragen zagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Wanneer word doorvragen zagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:43

Laatst was er bij ons les in de binnenbak en de instructeur
vroeg 'doet zij dat uit zichzelf dat links-recht bewegen met haar
hoofd?'
De amazone antwoorde daarop 'Nee, dat doe ik omdat ik
er af en toe niet doorheen kom. '

Nu is mijn vraag wanneer word doorvragen zagen
en is doorvragen uberhaubt wel zo vriendelijk?

__PSM__

Re: Wanneer word doorvragen zagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:48

Je hebt doorvragen soms op 2 manieren naar mijn mening, dat is 1 keer iets strenger zijn met 1 hand, om hem op die manier door te laten buigen..

En doorvragen om en om en de hele tijd, dit is in mijn ogen zagen...

Ben wel heel benieuwd hoe de rest daar over denkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:50

Doorvragen is het uitbreiden/verlengen van mijn contactmoment. Normaal gesproken heb ik een licht contact en vraag ik vanuit daar iets meer.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:58

Petulan schreef:
Doorvragen is het uitbreiden/verlengen van mijn contactmoment. Normaal gesproken heb ik een licht contact en vraag ik vanuit daar iets meer.

Mee eens. Zagen wordt het als je te veel doorkomt met je handen, en hiermee grof in de mond werkt. En dat dan langer dan bv 1 x links en 1 x rechts.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:43

Ik denk dat zagen is als je teveel van je paard vraagt dus teveel druk hebt of je teugels op ongelijke lengte hebt en dan heen en weer gaan met je handen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:28

Zagen is overdreven doorvragen eigenlijk, echt het bit door de mond van links naar rechts. Dat is helemaal nix
Maar je paard even stevig doorvragen.. ziet er misschien niet helemaal lekker uit. Maar soms heb je dat nodig om er net even doorheen te komen, bij de ontspanning. Even kort en niet dat je de mondhoeken naar de piep helpt of het paard de kaken gaat vast zetten en meteen weer onspanning.
Soms als mn vzpaard doordenderd vraag ik haar op een kleine volte en buig 'er flink in naar binnen, wel met buiten begrenst en dat ze niet over de schouder weg loopt of uitzwaait. En meteen weer binnenhand toestaan zodat het paard de ontspanning kan 'pakken'.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:28

Teveel druk in de mond zetten om door te vragen is fout.
Je mag met een hand doorvragen dat is iets strenger los vast.
Vasthouden is zowiezo niet goed en zagen is helemaal niet goed.

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:57

Ik vind doorvragen, gewoon even een (wat strengere) ophouding maken en daarna weer ontspannen,
zagen is naar mijn idee het bit van links naar rechts in z'n mond bewegen, en dat continu.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:12

zagen is continue en de hele tijd heen-en-weer.

Doorvragen is één keer aan één kant even een stevigere "ophouding" geven, waarna direct weer ontspannen wordt in de hand, zodat het paard los laat in de kaak en meer gaat ontspannen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:33

Altijd met 2 handen tegelijk. Anders is het zagen. Hoe licht het ook gevraagd wordt. Deze fout maak ik helaas ook regelmatig. Je merkt het gelijk aan de hoofdhouding van je paard. Hoor is scheef of hij kantel of hij gaat nee schudden.

Voor alles geld: altijd weer loslaten en ontspannen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:43

Doorvragen is iets strenger met beide handen vragen totdat je paard loslaat en dan zelf loslaten. Zagen is los-vast-los-vast-los-vast. Je bereikt er imo ook weinig mee, want als je zelf weer helemaal loslaat, ben je weer terug bij af.

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:48

Ik heb nog nooit een boek gelezen waarin staat dat je een paard nageeflijk rijdt door je handen om beurten te gebruiken.
Wel een boek dat ook door de KNHS goedgekeurd is. Daar staat dat je met 2 handen tegelijk vraagt. Of, eventueel, de hals opzij vraagt zodat je in ieder geval 1 zijde hebt.

Succes met het vinden van je eigen weg !

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:58

Doorvragen wordt zagen, waneer het guduld van de ruiter op is Bloos

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:03

Ik sluit me aan bij Petulan. Doorvragen is je contactmoment verlengen, met 1 hand voor bijvoorbeeld het doorbuigen of met 2 handen voor het sluiten.

los-vast-los-vast-los-vast om 'door te vragen' heeft geen nut en is dus in mijn optiek geen doorvragen maar 'zagen'. Vooral als je handen los van elkaar werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:36

Als het paard met z'n hoofd schudt lijkt me toch dat je niet goed bezig bent. Vanuit ontspanning en een voorwartse beweging kun je het paard nageeflijk gaan rijden. Is mij althans uitgelegd. Hoe kan je paard nou ontspannen als je met z'n bit heen en weer flost?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:38

hestejente schreef:
Als het paard met z'n hoofd schudt lijkt me toch dat je niet goed bezig bent. Vanuit ontspanning en een voorwartse beweging kun je het paard nageeflijk gaan rijden. Is mij althans uitgelegd. Hoe kan je paard nou ontspannen als je met z'n bit heen en weer flost?

helaas, ik had een pony die dat uit zichzelf deed, zelfs met losse teugel schudde ie links naar rechts met het hoofdje Knipoog Als ik hem wat op nam deed hij het minder maar hij bleef het doen. Uiteindelijk viel het niet zo extreem fel op en als jury's vroegen waarom hij dat deed draafde ik een volte met losse teugel en dan was het goed. dus niet zo vlot met zulke conclusies Knipoog

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:58

Ik vind dat als je om-en-om vraagt, dit erg streng en lang doet het al snel op zagen begint te lijken, na mijn mening. Ik heb ook wel eens een pony gezien die het uitzichzelf deed. Zodra hij aan het werk moest en erg zijn best deed begon hij ook te schudden met zijn koppie, maar echt niet door 'zagen' Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:21

Klinkt toch niet helemaal normaal moet ik zeggen. Was er iets met die pony's, waren het headshakers oid?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:19

dat is iets heel anders hestejente, die doen het dacht ik ook gewoon op weide enz. Heb er nooit commentaar van gekregen op jury's, DA heeft nooit wat vastgesteld, pony was volkomen gezond.