Omdat mijn paardje nogal koppig is en beenproblemen heeft waardoor ze het allemaal nogal lastig vind om aan te teugel te lopen, zijn we ooit met slofteugel gaan rijden (don't blame me, ik was toen 8 denk ik en mijn ouders wisten ook niet beter). Nu heb ik sinds een tijdje weer les (van Hub Houben) en eigenlijk gaat het steeds beter met het proberen zonder te rijden! Sinds een maandje rijd ik echt met mijn slofteugel "los", maar het probleem is dus dat ik haar er niet vanaf kan halen omdat als ze eenmaal "weg" is, ik haar niet meer terugkrijg en met een losse slofteugel kan ze dat niet... Als ik de slofteugel ervanaf haal, komt het erop neer dat ik alleen nog maar bezig ben met aan de teugel te rijden en ruzie te maken en geen enkele oefening meer kan rijden. Ik ben al een paar stapjes terug gegaan qua oefeningen rijden, maar op een gegeven moment gaat het tever

Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het ontslofteugelen
of die goede tips hebben? Ik was zelf aan het denken om er misschien een tijdje een kortere martignaal op te doen, maar of dat zo'n goed idee is weet ik ook niet... Ik hoop dat iemand mij kan helpen! 
Probeer desnoods je slof (als hij al los hangt en je paard braaf is) er eens halverwege het rijden eraf te halen of een knoop in te leggen, en dit steeds verlengen door steeds langer zonder te gaan rijden en dus uiteindelijk helemaal zonder problemen zonder kan rijden.
Maar het probleem is dus dat ze je je hand niet opzoekt voordat ik haar een paar minuten (met slofteugel) naar beneden heb gereden of ik moet gaan trekken.. En anders blijft zij vrolijk met haar hoofd in de lucht rondjes rennen (wat ze trouwens prachtig vindt