Contact houden teugels of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Contact houden teugels of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:55

Ik merk zelf vaak bij mezelf dat ik de paarden waarop ik rijd altijd 'beloon' met het wegnemen van de druk als ze braaf nagevelijk lopen.
Het is dan niet dat ik altijd met boogjes blijf rijden, maar als het paard ontspan dan ontspan ik ook met als gevolg dat ik een 'los-vast-lost-vast' contact heb.
Vooral als het paard ontspannen gaat kauwen zie je dat het meest.

http://img229.imageshack.us/img229/6819/6bt5cp9.jpg

Zoiets als hierboven, als je goed kijkt zie je dat ik de teugels 'iets' laat vieren als het paard ontspannen gaat kauwen op het bit (kijk maar naar het bekkie)

Nu hoor ik van m'n eigen instructeur dat ik altijd contact moet houden, ook als het paard kauwt. Want als ik niks in m'n handen heb, dan kan ik er ook niks mee doen (zoals hand laten volgen o.i.d)
Maar ik hoor wel eens van andere instructeurs dat je de voorkant met rust moet laten als het paard goed loopt, dat je het paard op eigen benen moet laten lopen zonder teveel ondersteuning van alles.

Nu is m'n vraag wat jullie gedachten hierover zijn? Altijd vast contact houden of hebben jullie liever ook een wat lichtere contact?

ivar

Re: Contact houden teugels of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:00

Evy, contact houden is goed, de teugels in een boogje laten vallen niet. Stel je voor, je bent paard, je geeft na en vervolgens laat je ruiter de teugels los. Heel fijn. Maar nu wil de ruiter daarna dat je als paard bijvoorbeeld een overgang naar de stap maakt. Je ruiter maakt dan een ophouding en daarvoor moet ze de teugels weer aannemen (contact maken) Je schrikt je rot als paard want opeens komt dat bit tegen je lagen aan. Het gevolg is dat de meeste paarden hun hoofd omhoog brengen en jij als ruiter weer moet vragen of ze willen nageven. Niet fijn voor de ruiter en ook niet voor het paard.

Wat je dus doet is je paard voor het nageven belonen door de druk te verminderen (of zoals jij dat noemt een wat lichter contact), niet door het contact te verbreken. Door het verminderen van de druk kun je toch nog "praten" met je paard als dat nodig is.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:00

Je moet wel contact houden, anders heb je ook geen aanleuning. Je hoeft niet te trekken, maar wel 'gevoel' houden met de mond.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:08

Ja maar ik bedoel ook niet dat de teugels dus helemaal loshangen. Ik blijf wel contact houden, maar heel licht. Dat is af en toe zo licht dat de teugel eventjes loshangt, fractie van een seconde zeg maar.

Maar de één vind dit goed, de ander niet...

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:31

Evy schreef:
Ja maar ik bedoel ook niet dat de teugels dus helemaal loshangen. Ik blijf wel contact houden, maar heel licht. Dat is af en toe zo licht dat de teugel eventjes loshangt, fractie van een seconde zeg maar.

Maar de één vind dit goed, de ander niet...

Het is best moeilijk om zo uit je verhaal op te maken wat je nu precies doet. Het lijkt erop als ik het zo lees dat je goed bezig bent. Zou het niet een goed idee zijn om de desbetreffende personen eens te vragen waarom zij het wel of niet goed vinden? Ik neem tenminste aan dat zij jou zien rijden. Dan kun je zelf bepalen wat je wil doen.

In duitsland kennen ze de uitdrukking "uberstreichen" wat eigenlijk betekend dat je op een zeker moment als je paard helemaal goed in aanleuning is met beide handen over de manenkam strijkt. Hierbij komen je teugels los. Het is een soort controle of je paard ook echt met zit en been gereden is. Dus ja als je wel contact houdt, maar soms heel even de teugel los laat hangen lijkt het me dat je goed bezig bent toch?

Het beste is dat toch te beoordelen in de praktijk, dus goed doorvragen aan je instructeur waarom ze een bepaalde mening heeft. Ze zal daar gerust goed over nagedacht hebben. Dat zou ze (of hij) iig moeten weten als instructeur.

succes

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:59

het klinkt hetzelfde als wat ik doe: loslaten als ze nageeft. dat was bij mijn vorige paard geen probleem, want die was heel stabiel in de aanleuning, maar bij mijn huidige paard werkt dat helemaal niet. ze neemt nl elke centimeter ruimte die ze kan vinden, en heeft allang door dat als ze nageeft, ze van mij meer ruimte krijgt. daardoor is de aanleuning onrustig en, zoals ivar zegt, ben ik te vaak bezig om die weer goed te krijgen. ik probeer het mezelf dus weer af te leren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:44

Ik heb zelf moeite met contact houden.

Maar ik zit wel even met iets. Als je kijkt naar de klassieke dressuur, die laten de voorkant met rust en werken met het lichaam.
Terwijl hier wordt gezegd dat je de voorkant niet met rust moet laten.

(voel persoonlijk meer voor de klassieke dressuur)

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:56

ik vind niet dat je het in een boogje moet laten hangen.
zo op de foto vind ik het ook te lang, ookal is het erg weinig.
ik doe altijd:
als hij nagevelijk word, ontspannen, dus niet boogje maar gewoon de spanning eraf halen, zonder dat er een boogje inkomt.
dus wel gewoon contact houden, en de teugels in een rechte lijn houden, dus geen boogje.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:46

Inderdaad, niet e teugels in een boogje laten hangen, want dan ben je de aanleuning kwijt.
Gewoon contact houden, maar geen druk.......
als je paard nageeft dus zelf ook ontspannen, maar geen boogjes

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:42

Ik doe het zelf ook zoals jij het doet.
Bij mij hangen ze ook weleens een keertje los (vooral de binnenteugel dan) maar dat is echt maar een fractie van een seconde.
En dan geeft het ook niet, in mijn ogen. Zolang jij je hand ontspant, en je paard ook ontspant, is het goed.
Zorg wel dat de achterhand er goed bijblijft, óók als het een overgang terug is.
Bij overgangen heb ik overigens alleen de buitenteugel 'nodig' voor het balans. Weet niet hoe jullie je overgangen terug rijden? Maar ik doe dat puur op zit verder.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:51

Je verhaal is een tikkeltje verwarrend, omdat je zegt 'losvastverbinding' en dat je teugels niet in een boogje hangen. Dit is in mijn ogen behoorlijk tegenstrijdig. Losvastverbinding is eigenlijk zoals Alice Naber het heel mooi kan verwoorden. Ik heb er zelf last van, en toen ik een keertje bij haar leste vroeg ze aan me: 'Als jij naar muziek op de radio wil luisteren hè, doe je dan ook altijd de stekker in-uit-in-uit-in-uit het stopcontact?' Ik: 'Uh nee?' Alice: 'Waarom doe je dat dan wel als je nageefelijkheid van je paard wil? Je maakt contact en je laat weer los, bij de radio krijg je dan geen muziek, en bij je paard dus ook geen nageefelijkheid.' En sinds die opmerking is het een heel stuk minder. En zodra je tijdens het rijden tegen me zegt denk om je stopcontact loopt mn paard ook ineens met een heel stuk stiller hoofd. Echter, ontspannen als je paard netjes nagefelijk loopt is wel goed. Maar dat doe je dan niet door je verbinding te verbreken, maar te stoppen met vragen naar de nagefelijkheid (daar loopt ie immers al, en als je doorvraagt gaat ie te diep). Zodra je ook maar een fractie voelt dat ie omhoog komt of op welke manier dan ook uit de nagefelijkheid gaat lopen vraag je weer tot op het gewenste punt en dan houd je weer op met vragen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:53

@ Jolienn:
Mag ik aan je vragen, hoe je precies aan je paard die nageeflijkheid vraagt dan??

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:58

Ik heb geleerd dat een dergelijke losvastverbinding voor een paard nog storender kan zijn dan een wat zwaardere aanleuning. Doordat een paard op dat moment niet kan vertrouwen op de hand zeg maar: de ene keer stug, de andere keer los.
Wat ik het allerbelangrijkst vind in mijn aanleuning, is veer: een verende hoofd-halshouding en dus een verende pols-handhouding. Vandaar dat je je pols altijd ligt naar buiten hebt gedraaid ( als het goed is, ook ik speel nog wel eens piano ). Als een paard beweegt, neemt hij automatisch je hand mee. Nagevelijk vragen gebeurt door een ophouding ( waaraan een heel proces van aan de zit en been rijden vooraf kan gaan, indien het paard stug is ), en niet door druk te nemen op de hand. Het ene paard neemt meer gewicht in die veer, het andere paard minder. Maar die veer opzoeken en behouden, is het centrale thema in het verbeteren van mijn aanleuning!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:38

Nageefelijk door met je been naar je hand toe te rijden(en niet andersom), je paard je hand op te laten zoeken en dmv kleine (voor toeschouwers onzichtbare)kneepjes te geven. Zo heb ik het altijd geleerd. Omschrijving van erleyne vind ik ook erg mooi Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:08

als e teugel in rechte lijn en dan niet meer gewicht dan je teugel en je bit hebt lijkt me het meest ideale
echt los lijkt me ook verwarend voor je paard + idd bij ineens aannemen dat je onnodig druk zou kunnen zetten
maar ja getypt is makkelijker dan gedaan

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:29

contact houden vind ik zelf ook beter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:25

Hmm, als ik naar de klassieke dressuur kijk vind ik het veel meer ongedwongen eruit zien
Voorbeeld:
[HAW] Condo(Andalusierhengst) @ work

Hier wordt meer gereden met de zit en de lichaam en laten de voorkant met rust.
Als ik van bijde soorten dressuur het totaal plaatje bekijk, vind ik die van de klassieke mooier dan de moderne, hoewel ze in de sport het omgekeerde liever willen zien Verward

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:17

als het paard iets goed doet moet je gewoon ff belonen met nagevende teugel maar erna wel weer oppakken.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:20

Blijf dit topic even volgen, want ik hou wel druk op m'n teugels als m'n paard nageeflijk loopt maar waarschijnlijk te weinig want bij mij als ik overgangen rij of ga halthouden schiet die weer met z'n hoofd omhoog.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:30

Ik heb ook altijd geleerd om contact te houden omdat je anders kans heb dat je paard over de teugel gaat lopen dus 'fout' gaat lopen enzo. Maar je moet niet te hard trekken, naja sowieso niet trekken maar dat je nog wel kan voelen wat je paard doet. Lachen

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:31

Liedje_ schreef:
Ik heb ook altijd geleerd om contact te houden omdat je anders kans heb dat je paard over de teugel gaat lopen dus 'fout' gaat lopen enzo. Maar je moet niet te hard trekken, naja sowieso niet trekken maar dat je nog wel kan voelen wat je paard doet. Lachen

daar ben ik het mee eens (Y)