Rijden en mennen: Dat lijkt op elkaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Rijden en mennen: Dat lijkt op elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:41

Mijn verzorgpaardje wordt door de eigenaresse en door een vriendin vooral voor de kar gelopen. Dan is hij superbraaf, ze rijden hem het meest op teugelhulpen en gebruiken eventueel de zweep om beenhulpen na te bootsen (zo wordt het mij uitgelegd). Hij heeft een ander bit in dan met rijden en lijkt het leuk te vinden. Het liefst zoekt hij wel steun aan de stoeprand of een ander paard. Toch schijnt dat allemaal goed te gaan.

Met rijden vinden hij en ik het allebei nog moeilijk. We hebben nu samen één les gehad, maar door omstandigheden kan dit niet vast en neem ik dus maar af en toe les. We zijn er wel achtergekomen dat hij het gewoon niet allemaal snapt en met rijden het idee heeft alles zelf uit te moeten zoeken. Tijdens die ene les heb ik de instructies gekregen heel duidelijk te rijden en we gaan stapje voor stapje vooruit. Ook met andere ruiters, hij wordt nog door een meisje gereden die één keer in de week les heeft vandezelfde als van wie ik les heb gehad en door die vriendin van de kar, blijkt hij soms heel lastig te zijn. Hij snapt het vaak echt niet en zodra het hem te moeilijk wordt gaat hij rennen, over de hoefslag, zonder stuur. Gelukkig gaat dat dus beter vanwege de les. (Nog steeds niet altijd goed, maar veel beter.)

Nu had ik een discussie met de vriendin die niet helemaal snapte hoe het kwam dat hij met mennen wel braaf was en het onder het zadel niet scheen te snappen. Ik geloof dat mennen bijna totaal anders is dan onder het zadel. Zeker omdat ze hem niet met stemhulpen rijden en die onder het zadel ook niet toegepast kunnen worden. Zij zegt dat mennen veel op rijden lijkt en dat hij in de bak gewoon niet leuk vind. Want voor de kar is hij wel altijd te sturen en reageerd hij wel fijn.

Hoewel ik er stiekem wel van overtuigd ben dat ik gelijk heb vraag ik me toch af hoe het nu echt zit. Dus wat denken jullie hierover?

Jord

Re: Rijden en mennen: Dat lijkt op elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:50

Ik denk dat hij jullie gewoon een beetje in de maling neemt onder het zadel. Hoe oud is de pony? Als ie nog niet goed te sturen is lijkt het me zeker niet slim om er met de kar mee buiten te gaan rijden. Als hij voor de kar goed te sturen is zou hij dat onder het zadel nog veel makkelijker moeten zijn omdat je daar je benen bij kunt gebruiken. En ook onder het zadel kun je wel degelijk dezelfde stemhulpen gebruiken als voor de kar. Misschien gaat het dan juist wel beter en raakt hij nu een beetje verward als hij nog jong is.
Ik heb zelf 2 paarden die zowel voor de kar als onder het zadel gereden worden en zijn bij beide disciplines prima te sturen.
Probeer toch meer les te nemen zou ik zeggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:12

kar is trekken, borst vooruit en afzetten met achterbenen. rijden is ruiter dragen = ander evenwicht = andere hulpen. Als je handen zeggen naar links maar de rest van je lichaam zegt rechtdoor, en je misschien zelfs niet eens denkt aan naar links gaan, dan snapt de pony er ook niet veel van.
naast teugel hulpen kun je ook sturen met benen, zit. En dan niet alleen je kuiten, nee met je knie kan je een schouder blokkeren. Door je been lang te maken kan je de ribben opzij vragen, etc etc.
Daarnaast is een menbit meestal scherper en kan de pony er makkelijker doorheen lopen. Dus harder in de hand worden heeft dan ook helemaal geen zin.
ook kan het zijn dat de pony de bak lastig vind, buiten is vooral rechtdoor. Begin bij de basis, gewoon soort van opnieuw inrijden/doorrijden

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:01

Lailapri, dankje. We zijn inderdaad met de basis bezig en vooral veel sturen op gewicht en heel goed reactie vragen. Daar reageerd hij fijn op en we gaan zeker verder oefenen.

Jord, probeer meer les te nemen is makkelijker gezegd dan gedaan. De instructrice moet tijd hebben, ik geld en de eigenaresse moet het goed vinden Knipoog Ook wordt hij voor de kar niet op stemhulpen gereden, Ho snapt hij bijvoorbeeld al niet. Ook dat oefen ik op gewicht (bovenbenen aanknijpen). En uhm, voor de kar heeft het een hugh bit in Bloos
Zouden er oefeningen voor de kar zijn waardoor hij onder het zadel ook fijner wordt? (en eventueel andersom?) Of liggen de diciplines daarvoor toch te ver uit elkaar?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:16

weet ik niet precies, maar je kan met beide oefenen op stem en met beide hem wakker houden met overgangen schijnovergangen, stellen en indien dat gaat buigen, etc, verder is iets dragen toch heel anders als iets trekken.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:44

Als lesnemen financieel niet haalbaar is kan misschien een vriendin of stalgenoot met ervaring je "gratis" helpen?
Wel vreemd dat hij het woord "ho" niet kent. Dat is toch het eerste wat je voor de kar moet leren! Maar daar kan jij dus niks aan doen. De eigenaar is blijkbaar zelf ook onervaren als er voor de kar niks met stemhulpen wordt gedaan, wij doen met de kar alles op stem vooruit en stoppen.
Toch proberen dan veel met je benen te doen en veel wendingen en overgangen rijden. Door overgangen wordt een paard meestal fijner in de mond.
Suc6 er mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:14

Mijn paard is onder het zadel makkelijker, maar ik rij dan ook 3-5 keer in de week en mennen doe ik 1-2 keer per 3 maanden. Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard veelzijdig ontwikkeld is, dus het mennen moet ik straks meer op gaan pakken. Het is er deze zomer niet veel van gekomen, maar dat had zo z'n redenen. De mijne is onder het zadel dus rechter, heeft meer balans. Mennen is toch even wat anders, dan valt ze op voltes eerder naar binnen. De stemhulpen van het mennen kunnnen met rijden van pas komen, vooral als ze net even te traag reageert.