losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:53

Soms dan erger ik me rot aan mensen op stal.. Die plukken hun paard uit de stal, zadel en hoofdstel erop en gassen maar. Die mensen zijn binnen 2 minuten aan het galoperen en na een zware training zetten ze hun paard zonder uitstappen weer op stal..

Als ik ga rijden dan ben ik ongeveer een kwartiertje aan het los stappen en ook het uitstappen soms nog langer.. Nou ga ik me afvragen of ik de enige ben die dat doet en vinden andere mensen dat overbodig, want ik zie het zo vaak gebeuren op verschillende stallen waar ik gestaan heb..
Het is toch alleen maar goed voor je paard of ben ik nou gek ? Nors opkijken

Wat vind jij daar nou van?

Hilde_q

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:56

wij hebben een 20 X 60 ba en met losstappen doe ik op iedere hand 5 rondjes en daarna wat figuren daarna draaf ik aan en ga ik fanatiek aan de slag Lachen

Uitstappen ligt eraan hoe zwaar het paard pompt en nat is, ik stap de paarden vrij wel altijd droog en anders met zweetdekentje op stal Lachen

Ik vind het belangrijk dat het paard de kans krijgt om op adem te komen na een zware training Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:58

Ik stap dus altijd al minstens 20 minuten in, vaak 30.. En uitstappen ook zoiets. Paard is erg blessure gevoelig, dus doe beetje voorzichtig met hem.

Op wedstrijd stap ik iets minder lang in, maar toen minimaal 10 minuten..

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:01

Ik heb het ook erg vaak gezien!

Zelf stap ik ong. 10 minuten los.. laag en rond soms iets korter soms iets langer... ligt er maar net aan hoe hij aanvoelt...

Uitstappen doe ik bijna altijd kwartiertje... eerst paar rondjes in de bak uitstappen en daarna rondje door het bos...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:04

BEH-->RT-D

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:05

Ik begin meestal met een paar rondjes stappen en inbuigen en dan los draven en galopperen aan de lange teugel, hoe wil je een paard warm maken met alleen stappen?

Het uitrijden doe ik vaak in een rustige draf met daarna wat stappen. Met een draf help je het paard zijn ademhaling onder controle krijgen omdat de longen dan door de beweging geholpen worden.

Natuurlijk moet ze wel koud en op adem de stal in Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:08

Maar de gewrichten moeten ook weer beetje soepel worden als ze net van stal komen.

Spieren worden net warm van stappen, maar wel minder stijf en gewrichten worden dan ook weer soepel..

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:09

We hadden het over losstappen Knipoog
eerst moet hij lekker over zijn rug stappen en daarna ga ik ook lekker draven en galopperen op dezelfde manier.. laag en rond dus...
dan een 5 minute break
dan oppakken en aan het werk!

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

losstappen doe ik meestal 5 a 10 minuutjes en dan ongeveer 5 a 10 minuutjes rustig rond draven en dan fanatiek aan de slag, uitstappen is verschillend, ligt aan de training, maar meestal 5 minuutjes na de training nog rustig door draven en 5 a 10 minuten stappen, ligt aan de ademhaling en hoe erg hij bezweet is

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

Ik erger me er ook aan. Van die pubers die vinden dat je erop kan gaan zitten en na een rondje stappen kan gaan draven. Ik stap zelf altijd eerst 5 minuten aan een lange teugel, daarna pak ik hem op en ga ik in stap wat oefeningen doen. In stap kun je je paard toch ook aan het werk zetten... Ik althans wel. Na minimaal een kwartier stappen ga ik draven. Uitstappen doe ik meestal 20 minuten tot een half uur.

Het gaat er toch niet om of je je paard 'warm' maakt met alleen stappen, het gaat erom dat je gewoon niet direct plankgas geeft. Als je gaat hardlopen doe je toch ook een warming-up? Of ren je direct de deur uit en gaan met die banaan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:14

Nee idd, en zoals ik al zei, het is wél belangrijk voor de gewrichten om goed in te stappen.

Dat zei mijn DA Knipoog

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:16

Tegenwoordig lukt het me wel, maar een paar jaar terug begon ik met mijn paard ook vrijwel direct met aandraven.

Afhankelijk van hoe handelbaar hij was, was dit wel met langere teugel.

Mijn paard was in zijn jongere jaren een ontzettende heethoofd en losstappen was voor mij dan hetzelfde als verongelukken. En aangezien ik nog steeds voor mijn lol op mijn knol zit, heb ik er toen voor gekozen om hem dan maar los te draven of te galopperen.

tegenwoordig is ie zijn wilde haren wat kwijt en kan ik dus gewoon lekker loswerken. In stap werk ik niet teveel mijn paard. Hij schiet vrij snel in de telgang, dus niet teveel gepruts in stap voor mij!

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:19

Instappen is idd heel belangrijk voor de gewrichten, want pas bij het stappen wordt er een soort vloeistof aangemaakt waardoor de gewrichten soepel kunnen bewegen! Anders rij je de gewrichten echt kapot.

Zelf ben ik zeker 10 tot 15 minuten bezig met instappen. Uitstappen is afhankelijk van wat we gedaan hebben en hoe nat ze is.

djodjodjo

Ik stap mijn paard meestal half uur in en een half uur uit, komt omdat ik een half uur moet rijden voor ik bij de bak ben waar ik meestal rij.

Ik heb ook gehoort dat het goed is voor de gewrichten om genoeg in te stappen, daardoor komt gewrichtssmeer vrij en die zorgt ervoor dat de gewrichten zelf niet (of minder) slijten. Kan dat kloppen?

nathalie2302

Zie dit ook regelmatig en vaak wordt er dan nog met moeite even een borstel over de zadelplek gehaald voor het opzadelen, half uurtje ronddraven en galopperen en terug op stal.

Ben zelf altijd eerst uitgebreid aan het tutten, altijd losstappen en uitstappen nu zeker een half uur (bezweet met wintervacht)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:20

ik stap op, stap een rondje of 5 (lange teugel)
en draaf dan wel al aan, ook dit met lange teugel, na 2 rondjes draf stap ik er weer een, en zo door Lachen
steeds langere stukjes draf Lachen
(heb geen dressuurpaard, ben vnl aan het been aan het zetten en figuren rijden)
met uitstappen ben ik als hij wintervacht heeft gerust een half uur bezig Lachen
dit wel nog afgewisseld met kleine stukjes (5 passen ofzo) draf, om hem aan mijn been te houden Lachen

(oja, mijn paard loopt 24/7 buiten, dus lopen in de weide enz doet hij zowiso Lachen )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:25

Ik heb geen vast ritueel voor loswerken, dit hangt af van hoe hij aanvoelt. Ik begin vaak met een rondje of twee stap om te voelen hoe of wat maar pak vaak al kleine drafstukjes mee en begin met voltes en slangenvoltes met twee of drie bogen te rijden. Soms pak ik ook vrij snel een galopje mee als hij wat druk is.

Ik vind het belangrijk dat jij je paard aanvoelt en loswerkt zoals het op dat moment nodig is. Als je een paard op de wei zet galoppeert hij soms ook ineens weg, een keertje vroeg galopperen is dus niet erg, als het maar eerlijk is.

Na het werk laat ik hem altijd nadraven en stapt hij eerst uit onder de man en daarna gaat hij de stapmolen in.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:31

bij mij is het écht wel verschillend hoor.
de ene keer stap ik rustig 10 minuutjes warm, en ga dan wat lang en laag draven & galopperen.
en de volgende keer is hij zó ontzettend heet, dat ik hem meteen aan draaf, zodat hij even zijn energie kwijt kan!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:32

Aan de lange teugel stappen een paar rondjes gewoon lekker rustig daarna al vrij vlot draven aan de lange teugel en een galopje, met grote figuren. Van daar uit weer naar stap en langzaam oppakken om aan het werk te gaan, zodra de teugels op maat zijn overgang naar draf en aan het werk.
Ligt ook aan het paard en of hij van stal komt of uit de wei (al wat meer beweging gehad die dag en vaak niet zo stijf meer).

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:27

Lovely1 schreef:
Aan de lange teugel stappen een paar rondjes gewoon lekker rustig daarna al vrij vlot draven aan de lange teugel en een galopje, met grote figuren. Van daar uit weer naar stap en langzaam oppakken om aan het werk te gaan, zodra de teugels op maat zijn overgang naar draf en aan het werk.
Ligt ook aan het paard en of hij van stal komt of uit de wei (al wat meer beweging gehad die dag en vaak niet zo stijf meer).

Zo doe ik het dus ook, even stappen dan in alle gangen de grote voltes enz. Dan weer stappen en langzaam oppakken.
Wat ik erg belangrijk vindt is het inbuigen in het begin, dat doen we wel in de stap.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:17

Meestal stap ik ook een minuutje of 5 of 10 los. Maar als ik merk dat mijn paard erg fris is ga ik wel direct draven. Kan ie lekker de energie kwijt, hoef ik mij niet te ergeren en maak ik de stap niet kapot. Dan ga ik even later wel stappen.
Uitstappen doe ik tot het paard op adem is. Wachten tot ie droog is doe ik niet, dan moet ik erg lang stappen en helaas ontbreekt mij de tijd daar soms voor. Ze krijgen dan een wollen deken op.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:15

los stappen doe ik meestal gewoon laag en rond, nadat ik er een minuutje opzit ofzo, maar uitstappen doe ik wel lang!
want dat vind ik wel heel belangrijk Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:20

oja nog zoiets ik poets ook serieus 15 minuten tot 20 minuten Nagelbijten / Gniffelen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:21

poetsen doe ik zwaar oppervlakkig
harde borstel en hoevenkrabber. maar hij staat altijd buiten, dus wil niet teveel van zijn vacht ''verstoren'' Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:22

Naaltje schreef:
poetsen doe ik zwaar oppervlakkig
harde borstel en hoevenkrabber. maar hij staat altijd buiten, dus wil niet teveel van zijn vacht ''verstoren'' Lachen

Angela: toch ben ik het met je eens op die manier !
Maar Odorijke heeft een fijn huidje: paar zandkorrels moeten gaan schuren en ze is doorgereden Scheve mond