Wanneer paard op de voorhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Wanneer paard op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:05

Hoi hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar een goede uitleg met foto's!! van paarden die heerlijk op de voorhand lopen.

Hoe zie je dat??

Dit topic na aanleiding van het bekende over de rug loop topic.

Qimm

Re: Wanneer paard op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:08

Afbeelding

Van de voorhand naar de achter hand is een dalende lijn. Die moet minimaal horizontaal en liever iets stijgend zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:12

Op deze foto loopt mijn pony duidelijk op de voorhand. Weliswaar niet onder het zadel, maar voor de kar kunnen ze ook goed op de voorhand lopen.

Zn lijf rust op zn voorhand, hij gebruikt zn achterhand niet om zn lijf te 'dragen' , wat eigenlijk wel moet. Zn gewicht gooit hij op zn voorlijf, terwijl het beter is om d.m.v dragende kracht van achter zn gewicht te verdelen over zn hele lijf.

Afbeelding

Het lijkt vaak alsof ze elk moment voorover kunnen kieperen als je ze 'loslaat'. Vaak gaat op de voorhand lopen ook gepaard met hangen op de teugels, wat mede wordt veroorzaakt door de ruiter die daar de kans voor geeft.

Er zijn vast mensen met een duidelijkere uitleg en foto's, maar toevallig zag ik gister deze foto van mn eigen pony en dacht gelijk 'oei, behoorlijk op de voorhand'

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:18

Op de voorhand lopen is niet zo moeilijk, elk paard loopt van nature meer op de voorhand dan op de achterhand.
Heb er dus genoeg foto's van Knipoog zo goed zijn m'n rijkunsten namelijk niet (en zo sterk is m'n paard ook nog niet)
Afbeelding

In draf op de voorhand, hoofd beneden en iets achter de loodlijn.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:30

op bovenstaande foto is het toch redelijk horizontaal? Of zie ik dat verkeerd?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:32

Maar neem nou deze foto (is jaaaaren terug hihi)
Afbeelding

Loopt hij hier op de voorhand of niet? Je hebt in de galop een punt dat hij een soort van duikt zeg maar..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:45

In galop is er altijd een punt waarbij er één voorbeen aan de grond is en de rest niet. Maar hier lijkt het paard berg afwaarts te galopperen en is het dus op de voorhand.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:59

terwijl die pony juist heel erg bergopwaarts loopt.
maar ik hoop dat er nog meer foto;s en uitleg bij komt..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:26

Tja daar is op deze foto iig niks van te zien. Weet niet wat je aan het doen was. Maar controle over de achterhand is hier iig niet zichtbaar. Maar paard kan niet constant bergopwaarts lopen, alleen maar verzameld lopen kost ongelovelijk veel kracht, horizontaal de hele tijd is zelfs voor vele erg moeilijk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:02

Verder niemand die wat duidelijke foto's heeft??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:04

Ladygiroc schreef:
Verder niemand die wat duidelijke foto's heeft??

Nou, ik vind foto 1 wel érg duidelijk Rolleyes

Als ze erg op de voorhand loopt vind ik de vergelijking met en duikboot die naar beneden wil erg mooi Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:12

ja oke das waar
maar...

dan ben ik benieuwd naar een vw-nw foto NIET op de voorhand
en een foto van normale houding WEL op de voorhand

het is toch niet zo dat alle paarden die vw-nw lopen op de voorhand lopen? Daarom kan ik het er nog niet echt uithalen, sorry ben geen instructriese ofzo en weet nou eenmaal niet alles

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:18

Je moet kijken naar de gehele rug (horizontale lijn).
Zelfs een paard wat naar de sterren kijkt, kan op de voorhand lopen.
bergop is wannneer de schoft hoger is dan de kont en de duikboot is wanneer de kont hoger ligt dan de schoft (mits niet overbouwd)
ff in jip en janneke taal Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:17

Als ik het goed begrepen zijn de onderstaande foto's van mij en mijn verzorgpaard op de voorhand:
ps. de foto's staan in volgorde van de datum zegmaar

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Deze foto's is genomen met de eerste privéles
Afbeelding

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:40

Wat ík eruit begrijp is dat Jopke hier erg op de voorhand loopt/erg duikelt. Zoiezo ook vreselijk achter de loodlijn maar ze loopt ook nog niet conseqeunt(hoe schrijf je dat? Clown ) aan de teugel, zeg maar wel niet wel niet Knipoog Dus is ook een beetje moeilijk te corrigeren.
Afbeelding

En loopt ze hier al minder op de voorhand
Afbeelding

Toch? Lachen

Owja en een vraagje, hoe krijg je je paard meer op de achterhand? Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:37

zover ik het nu zie is alleen foto 3 van magda_60 op de voorhand. Jopke vindt ik alleen op de eerste foto op de voorhand lopen.

Dus kenners geeft het verlossende woord,

Kijken of ik er wat van opgestoken heb.

@ colorado; je kan de achterhand sterker maken door kleine stukjes te verruimen en weer terug te nemen, je kan ook balkjes rijden. Maar eerst moet de achterhand sterk genoeg zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:59

Op de foto's van magda zit de ruiter zélf meer op de voorhand Tong uitsteken Op die foto's loopt het paard niet op de voorhand, ook 3 niet, als ik het hek achter het paard zie is die foto gewoon heel scheef genomen.

Foto's van Jopke is idd de eerste op de voorhand, 2e ook nog wel wat maar idd wel verbetering.

Dus je hebt er wat van opgestoken LadyGiroc Haha!

Meestal gaat op de voorhand lopen gepaard met hangen zoals ik al zei, een ruiter geeft een paard de kans om op de teugels te gaan hangen, en dat paard stort zn hele lijf op de voorhand, want daar krijgt hij immers de kans toe. Als de ruiter meer van achter gaat bijrijden, idd door balkjes, tempowisselingen, overgangen etc, en daarbij met de handen niet zelf volop de teugels hangt maar speelt met de teugels, dan krijgt het paard veel minder de kans om voorover te duikelen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:01

yoepie ik ben geslaagd voor mijn opdevoorhandexamen hahaha

Maar ben nog wel benieuwd naar een vw-nv foto niet op de voorhand. Heb nu het idee dat je dan altijd op de voorhand rijd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:06

vw-nw, mits goed uitgevoerd, hoeft niet op de voorhand te zijn. Hetzelfde met goed halsstrekken. Als het paard zichzelf namelijk goed draagt dan blijft de achterhand actief ongeacht waar zn hoofd zich bevindt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:08

Colorado schreef:
Wat ík eruit begrijp is dat Jopke hier erg op de voorhand loopt/erg duikelt. Zoiezo ook vreselijk achter de loodlijn maar ze loopt ook nog niet conseqeunt(hoe schrijf je dat? Clown ) aan de teugel, zeg maar wel niet wel niet Knipoog Dus is ook een beetje moeilijk te corrigeren.
Afbeelding

En loopt ze hier al minder op de voorhand
Afbeelding

Toch? Lachen

Owja en een vraagje, hoe krijg je je paard meer op de achterhand? Lachen

Op foto 2 loopt ie nog steeds op de voorhand, maar is alleen zijn hoofd wat hoger. Een paard loopt van nature met twee vijfde van zijn gewicht op de voorhand. Het is dus echt trainen om die achterhand er bij/actief te krijgen. Een heel goede oefening daarvoor is overgangen rijden. Overgangen waarbij het paard wel laag en ontspannen blijft lopen (zoals op foto 1). Zelf rijd ik momenteel een Fries die te diep loopt. Dat los ik nu op door wanneer hij te diep is meer been te geven, zonder dat ie harder mag gaan. Dan gaat ie meer oprichten. Op dat moment moet ie zijn achterhand ook meer gaan gebruiken. Hij heeft hier wel al een paard keer goed spierpijn van gehad, dus dat is ook iets dat je op moet bouwen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:39

Colorado: jij bedoelt volgens mij dat de aanleuning niet 'constant' (consequent is hier niet het juiste woord, maar ik vind zelf momenteel geen beter dan constant Clown ), en dus eigenlijk niet zo goed. Uiteraard komt dit doordat je paard te veel op de voorhand duikelt (en misschien ook doordat ze niet genoeg aan het been is). En daaruit kan ook nog eens voorkomen dat ze haar hoofd achter de loodlijn gaat houden en ook dat kan ook zijn omdat ze niet goed aan het been is. Da's natuurlijk het begin. Eerst aan het been rijden en daarna kan je pas verder.

Meer op de achterhand kan je verkrijgen door: voltes te openen en te sluiten (werkt bij mijn paard stukken beter dan overgangen, daar wordt ze altijd zo overactief van), overgangen, schijnovergangen (beide afwisselen met terug-voorwaarts. Heb je een erg actief paard, werk dan liever op overgangen terug, bij een luier paard omgekeerd), balkjes lopen, temposchakelingen, schoudervoor en schouderbinnenwaarts willen ook wel eens helpen (maar uiteraard alleen als jullie daar al klaar voor zijn). Maar zoals Ilja000 al zei moet het met mate opgebouwd worden. Stel dat jij in de LO les opeens een sport moet gaan doen die je anders nooit doet, bv. volleybal, dan zal je na een uurtje volleybal ook een stijve nek hebben (/pijnlijke armen van de onderhandse opslag/weet ik veel). Net zoiets is het met je paard: hij is niet gewoon van die spieren te gebruiken, dus bouw het rustig aan op. Veel succes Lachen.

De eerste foto vind ik zelf het duidelijkste voorbeeld van een paard dat op de voorhand loopt Ja.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:03

Ben het met je eens Fiekhe!

Schijnovergangen rijd ik zelf als volgt met de Fries: hij loopt ontspannen in bijv. draf en ik wil naar de stap. Ik ga doorzitten, zorg er voor dat de ontspanning blijft. Dan ga ik de hulpen geven voor de overgang. Op het moment dat hij omhoog komt met zijn hoofd, geef ik meteen been, zodat ie blijft draven. Blijft hij laag met zijn hoofd, dan maak ik de overgang ook echt.

Regelmatig hals strekken om te kijken of je paard je hand nog wil volgen is ook een handige. En als ie te diep loopt, been zonder dat ie harder gaat. Veel afwisselen in je figuren, zodat ie steeds soepeler wordt: voltes (openen, sluiten), kleine voltes, slangevoltes (zijn geweldig! probeer je aanleuning maar eens in orde te houden!) en dan overgangen tijdens al die figuren.

Ik ga trouwens zelf pas naar een hogere gang als de eerste voor elkaar is. Ik blijf dus lang stappen. Dan draaf ik. Raak ik hem kwijt, ga ik eerst naar de stap. Nu is het paard waar ik op rijd ook geen paard dat daar misbruik of en spelletje van maakt.
Op woensdag rijd ik tussen de tontraining van de voltige groep en het opbouwen van het springparcours voor de avondlessen door. Kijken of ie rustig blijft en geconcentreerd. Het tussen de hindernissen door rijden (af en toe balkje mee pikken) geeft weer leuke, onverwachte figuren om te oefenen.

En als laatste tip: geef het vooral de tijd. Ik voel nu in 3 weken tijd (en ik rij m zo'n 2 tot 3 keer in de week) al een enorme verbetering.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:50

1/. Als je VWNW rijdt, dan gaat het paard juist niet op de voorhand, gebeurt dat wel dan gaat het paard op de voorhand en roep je dat het paard VWNW gaat. Het paard gaat dan niet correct VWNW.
2/. Wat je het meeste ziet is een paard op de voorhand, en als het VWNW genoemd wordt, is het dat rijkunstig gezien beslist niet.
3/. de foto's hierboven zijn allen op de voorhand gaande paarden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:55

@Goofy44, vind jij het paard op de foto's van Magda ook op de voorhand lopen dan ? Hij loopt niet extreem dragend van achter en ook niet in de aanleuning, maar echt op de voorhand vind ik 'm ook niet...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:06

Het is geen extreem voorbeeld, zoals je vaak ziet.

Als je naar het dragende diagonale benenpaar kijkt, dan kan je zien of het paard op dat moment op de voorhand gaat.

Als je kijkt naar de paslengte van het paard en de aansluiting van de achterbenen op de voorbenen via hoefafdrukken die gemaakt (zullen) worden, dan zie je dat de noodzakelijke aansluiting aan dezelfde kant er niet is. Door de bouw en het gaan van het paard valt het ook minder op.

Kijk ook eens naar de verschillen in doorbuigen van de koot van een ondersteunend diagonaal benenpaar, daarin zie je het antwoord.

Het zadel ligt over de schouder van het paard. Ik zou kijken of het zadel iets naar achteren kan. De achterkant van het zadel hierbij niet over de rugwervel waar de laatste rib aan vastzit.
De lendestreek moet vrij blijven.