Inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LSZT

Inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:49

Ik weet niet of hier al een topic over is.
Zoja, excuses.

Nou mijn vraag is dus. Stel dat je een 3 jarige koopt die nog niet is ingereden.
Is het dan beter om hem ergens te laten inrijden of het zelf te doen?

Alvast bedankt voor reacties. Lachen

ikenindi

Re: Inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:51

licht er aan wat je er mee wilt, wat je ervaring is, en wanneer je het wilt gaan doen. een goede bant opbouwen eerst lijkt mij beter. paard kan ook worden ingereden als hij 4 of 5 is(of nog ouder)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:52

ligt er natuurlijk aan of jezelf ervaring hebt met het zadelmak maken!
Als je het zelf niet vetrouwd, zou ik em zeker wegbrengen naar n adres waar ze het voor je doen!

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:21

Oké. Dankjewel. Lachen

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:41

Ikzelf zou aanraden om deze te laten aanrijden. Wel door ruiter met goede faam en ervaring voor het aanrijden van jonge paarden. Een goede start is goud waard. neem je tijd voor hem te laten aanrijden en neem vooral je tijd om hem daarna onder begleiding over te nemen zodat je hem en de manier van werken van de lesgever leert kennen.
succes alvast

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:17

Hoi,
Ik zou eerst nog niet aan het inrijden denken.
Eerst aan het vertrouwen en respect werken etc.
Ik ben ook bezig met een Tinker.
viewtopic.php?f=105&t=845374
Ik werk nu eigenlijk alleen maar aan het vertrouwen en respect, en denk nog niet aan inrijden Lachen
Groetjes Nanet

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:04

Haha oké. Lachen Ja ik ben echt nog aan het twijfelen over het kopen van een paardje. Of ik nou een jong en onbeleerd paardje koop of dat ik een iets ouder paardje koop wat al beleerd is.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:56

Ligt idd aan je eigen ervaring en lef. Je moet je niet/nooit laten afschrikken want dan weten ze het snel... Als jij zelf ervaren bent, kun je het proberen maar vraag iig iemand die kan helpen en die dit ook vaker heeft gedaan, aangezien ik ervan uit ga dat je het voor jou zelf de eerste keer is...

Succes ermee!

ps. Een driejarige kan je naar mijn mening best direct inrijden hoor! Ze zijn nu bijna allemaal 3.5 en dan zijn ze (over het algemeen) sterk genoeg! En vertrouwen kan je ook opbouwen tijdens het rijden, als je maar eerlijk bent/blijft!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:09

nanett35 schreef:
Hoi,
Ik zou eerst nog niet aan het inrijden denken.
Eerst aan het vertrouwen en respect werken etc.
Ik ben ook bezig met een Tinker.
viewtopic.php?f=105&t=845374
Ik werk nu eigenlijk alleen maar aan het vertrouwen en respect, en denk nog niet aan inrijden Lachen
Groetjes Nanet

vertrouwen en respect kun je ook opbouwen terwijl je ermee aan de slag gaat!
en de driejaarse, zijn nu al goed drie he,kun je dus best op t gemak mee aan de slag!

d0rien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:13

Dat ligt idd helemaal aan jou eigen ervaringen met jonge paarden. Als je daar ervaring mee hebt en vooral lol aan hebt zou ik een onbeleerd (of net zadelmak) paardje kopen, maar heb je hier geen ervaring mee zou ik hem mooi wegbrengen naar een professioneel iemand. Daar hebben jullie allebei dan echt het meeste profeit van! Succes met je keuze!

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:20

Ja ik heb opzich redelijke ervaring met jonge en lastige paarden. Maar ik heb toch een angst zitten of ik hem niet verpest als ik hem zelf zou inrijden.

_anneliesju_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:21

nou ik zou zeggen naar een trainingsstal (is mijn menig)
Het is natuurlijk wel leuk om je eigen paard in te rijden maar je hebt meestal geen ervaring
Daarom zou ik hem naar en trainingsstal sturen
maar licht wel mensen in die er al op die trainingsstal hebben gezeten met hun paard
anders weet ik nog een goede trainingsstal : Jan Van Der Velden
echt een hele goede (het is mijn rij instructeur)
kus _anneliesju_ Pling

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:13

Oke. bedankt voor de tip. Haha!

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:46

Ik heb dit jaar zelf een 4 jarige gekocht die nog niet was ingereden. Heb de eerste periode eerst een goede band met haar opgebouwd. Daarna is het gelukt om haar zelf in te rijden.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je er zelf zeker van bent dat je het kunt en er goede begeleiding bij hebt.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:43

Ligt eraan wat je met het paard wil gaan doen, maar ook wat voor ervaringen je zelf hebt. Als je zelf niet genoeg ervaring hebt om een paard in te rijden etc. zou ik hem wel ergens laten inrijden. Dan weet je zelf gewoon dat je hem zelf niet zult gaan ''verpesten'' om het zo maar te zeggen. Jonge paarden leren ook snel de verkeerde dingen aan, wat voor hun makkelijker is. Dus het is wel zo verstandig het te doen als je genoeg ervaring hebt, of door iemand die er genoeg ervaring voor heeft.

En verder ben ik het ook met miran_indra eens.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:22

ligt eraan hoeveel ervaring je zelf hebt, maar als je dit zelf gaat doen dan zou ik er wel iemand bij halen die weet waar hij het over heeft, zo heb je de minste kans op ongelukken.

maar je kunt hem het beste laten inrijden, zo weet je zeker dat je het paardje niets verkeerd aanleert.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:02

Ik zou hem zelf inrijden en vertrouwen opbouwen. Je kunt door rustig met van alles te beginnen een goede band opbouwen. Je leert je pony of paard er beter door kennen en elkaar te respecteren. Als je je pony kent dan kun je haar later beter berijden omdat je ongeveer weet hoe je pony reageert. Dus ik zou kieze om zelf in te rijden, maar de keuze is aan jou !! Tong uitsteken

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 20:10

Haha ja de keuze is aan mij dat klopt. Maar ik wil toch de meningen van anderen horen voordat ik een keuze maak. Tong uitsteken

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:51

Als jij daar ervaring in hebt kan je het doen, zoniet zou ik advieseren om het met een instructrice bij jou thuis te doen of trainingsstal! Knipoog

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:01

Oké. Ik denk dat ik er wel uit ben wat ik doe. Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:06

Ik ga het wel zelf doen. Maar wel omdat ik heel goed weet wat ik ga doen omdat ik al heel vaak voor andere mensen en handelsstallen gedaan heb. Ik heb het vertrouwen zeker wel. Maar ik wil ook een hulp aan de grond die ik helemaal kan vertrouwen en weet wat ik verwacht op een bepaald moment. Mocht mijn paard toch hele rare dingen gaan vertonen bij het opbouwen dan besteed ik het liever uit aan iemand anders. Dit omdat ik niet een risco wil lopen dat ik zelf heel lang in de kreukels lig en zelf niet kan rijden. Maar dat alleen als hij tijdens het oefenen en voorbereiden al heel raar gaat doen. Anders doe ik het zelf en weet hoe ik het moet doen.