touwtjes strenger als een elastiek ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

longeer jij met elastiek of touwdjes en wat is volgens jou strenger

ik logeer met elastiek
21 (21%)
ik logeer met touwdjes
37 (37%)
elastiek is het stengst
11 (11%)
touwdjes zijn het strengst
30 (30%)

Totaal aantal stemmen: 99

Anoniem

touwtjes strenger als een elastiek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:41

ik had laatst de discussie met een vriendin over of touwtjes strenger zouden zijn als een elastiek.
omdat ik mijn shetlander altijd met touwtjes longeerde (op een normaale strak heid dus niet te los en neit te strak)
en zij haar shet altijd met elastiek. en ik heb iets tegen een elsatiek (omdat ik zoooo vaak mensen zien die zo ding er veeelste strak aan hangen).

en zei wist zeker dat touwdjes gemeen zijn om te gebruiken en een elastiek niet.

dus nu de vraag is een elastiek minder streng als touwdjes (als het gaat over om je paard tijdens het longeeren nageefelijk te laten lopen)

dus brand los
PS. sorry voor de onduidelijkheid

natasja1991

Re: touwtjes strenger als een elastiek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:43

met een elastiek hebben ze een beetje meer ruimte omdat het rekt.
dus als ze hun hoofd omhoog gooien dan rekt het nog wat mee.
als je touw gebruikt, en het paard gooit daarna z'n hoofd omhoog, dan krijgt hij/zij gelijk een ruk

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:38

ik vind een elastiek fijner. het rekt idd mee als je paard zijn hoofd omhoog doet. en als hij bijvoorbeeld aan moet springen in galop en hij heeft meer ruimte nodig, dan is die er met elastiek omdat die meerekt. bij touwtjes niet.

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:44

Elastiek is inderdaad vriendelijker voor de mond. Met touwtjes longeer ik eigenlijk nooit, meestal met de bijzet. Daar zit nog iets rek in.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:46

Het grote nadeel van elastiek is dat de paarden er een harde mond van kunnen krijgen. Ze worden er hangerig in op de mond.

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:49

Dat is inderdaad zo. Het is dus een questie van wat je zelf fijn vindt. Als je het zo af en toe doet, kan het volgens mij geen van beiden kwaad.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:57

Helemaal met Sjarett en Melani eens.

Elastiek is prima. Zeker als het paard voor het eerst wordt bijgezet.

Daarna is het toch beter om het touwtje te gebruiken. Uiteraard goed vastgezet (niet te strak of los).

Het elastiek rekt uit en leert daardoor de paarden dat ze kunnen trekken en hangen waardoor ze harder worden in de mond.

Het touwtje biedt duidelijker weerstand op het moment dat het paard zijn hoofd in ongewenste houding brengt en geeft meteen na als het paard dat ook doet. Het touwtje komt dus misschien wel iets harder in maar is daardoor wel veel duidelijker voor het paard.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:09

hoi! ik gebruik alleen touwtjes, omdat ik vind dat elastiek teveel uitnodigd tot 'terugtrekken' ipv nageven. mijn mening is dat je het elastiek alleen zou moeten gebruiken voor jonge paarden, die nog nooit een bit in hebben gehad.als ze er eenmaal aan gewend zijn, stap je over op touwtjes,bijzetteugels e.d, daar heb je als je erna er op gaat zitten meer profijt van denk ik.ik heb een longeercursus gevolgd van lammert haanstra, daar heb ik het dus geleerd.ik gebruik er een longeersingel- met ringen ook tussen z'n voorbenen- bij,zodat ik mijn paard super hals kan laten strekken en lekker over de rug kan laten lopen.naar wens kan ik hoger instellen of meer stelling vragen.het pessoa systeem heb ik vroeger gebruikt, maar mijn paard liep met buitenstelling wat ik ook probeerde. hij trok gewoon het bontje wat achter z'n benen langs liep zijn kant op, en dat was niet wat ik me er van voorgesteld had!duur ding ook nog natuurlijk..mijn paard word best regelmatig gelongeerd omdat hij een zeldzame huidafwijking heeft, en ik z'n rug een beetje moet sparen. hij loopt zz-zwaar,mede dus dankzij de touwtjes haha!!succes ermee he,groetjes deess Go jij! Go jij!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:56

Ik gebruik geen van beide. Ik gebruik bijzet en later opzet. Eerst alleen buitenbijzet zodat ze niet op binnenteugel kunnen gaan hangen en je zelf buiging kan vragen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:44

Citaat:
Ik gebruik bijzet en later opzet.

Een opzet? Wat voor doel beoog je daarmee?
Mijn beeld bij een opzet is het kunstmatig fixeren van oprichting. Maar misschien vergis ik me?

On topic: ik gebruik zelf altijd touwtjes. Elastiek is alleen nuttig voor paarden die heel gevoelig zijn in de mond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:47

volgens mij is er in geen paardenwinkel iets te verkrijgen wat touw is en bedoeld is om je paard nageeflijk te krijgen.

kan het me tenminste niet voorstellen.
een ruiterhand is meegaand en elastiek komt daar dichter bij in de buurt dan touw Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:37

Askja schreef:
Citaat:
Ik gebruik bijzet en later opzet.

Een opzet? Wat voor doel beoog je daarmee?
Mijn beeld bij een opzet is het kunstmatig fixeren van oprichting. Maar misschien vergis ik me?

On topic: ik gebruik zelf altijd touwtjes. Elastiek is alleen nuttig voor paarden die heel gevoelig zijn in de mond.

zorgen dat hij niet helemaal meer naar beneden kan maar in een gewone houding moet lopen, natuurlijk kan je zijn hoofd er ook mee omhoog trekken, maar daar zie ik het nut niet van in, meer zo van van voorwaarts neerwaarts/laag en diep naar iets meer oprichting.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:16

horseman schreef:
Het touwtje biedt duidelijker weerstand op het moment dat het paard zijn hoofd in ongewenste houding brengt en geeft meteen na als het paard dat ook doet. Het touwtje komt dus misschien wel iets harder in maar is daardoor wel veel duidelijker voor het paard.

Hier ben ik het mee eens. Ik longeer ook met touwtjes, meestal op de manier dat mijn pony uitgenodigd word tot lang en laag lopen. Af en toe een paar minuutjes wat meer opgericht om dan weer lang en laag te eindigen.

Mijn pony heeft snel de neiging te "hangen". Daarom longeer ik zeker niet met elastiek. Met touwtjes gaat hij niet hangen.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:12

Ik denk dat elastiek strenger is, omdat er bij elastiek altijd enigszins druk op staat. Een touwtje is of los, of vast. Wat wel te denken geeft; je armen werken meer als elastiek, dan als een touwtje. Immers met rijden, is er altijd een bepaalde aanleuning. Toch?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:45

In het elastiek kunnen ze gaan hangn als ze niet voldoende op het achterbeen lopen, ik houd er daarom niet van om met elastiek te longeren. Altijd touwtjes of dubbele longe

@ juno Ook met touwtjes kun je een paard naar een stille aanleuning longeren, als je maar genoeg van achteruit blijft longeren

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:50

Citaat:
volgens mij is er in geen paardenwinkel iets te verkrijgen wat touw is en bedoeld is om je paard nageeflijk te krijgen.

kan het me tenminste niet voorstellen.
een ruiterhand is meegaand en elastiek komt daar dichter bij in de buurt dan touw

Touwtjes zijn beter om bovengenoemde reden. Lammert verkoopt ze wel voor veel geld in prachtige kleuren, maar gewoon bij de boerenbond een stuk touw kopen is ook prima.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:20

Ik ben dus die vriendin die met elastiek longeerd Tong uitsteken en ik blijf zeggen dat ik Elastiek vriendelijker vind.

Met elastiek heeft hij namelijk de vrijheid om omhoog te lopen, en met touwtjes kan dat niet, want hij word vastgehouden, als ik longeer kan hij zijn hoofd iets hoger net iets hoger doen dan in een lijn met zijn ruggegraat, dus ik vind het helemaal niet zo streng!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:58

Een elastiek staat zeker niet altijd op spanning. Als een paard in de goede, ontspannen houding loopt voelt hij niets van het elastiek.
Ikzelf vind een elastiek ook vriendelijker, omdat het, zoals gezegd, meer op een ruiterhand lijkt en het onverwachte bewegingen (zoals schrikken) beter op kan vangen. Het paar dkrijgt dan geen ruk in zijn mond. Bovendien heeft een paard soms gewoon wat meer ruimte nodig, en een elastiek kan hem dat geven. Een paard heeft niet exact dezelfde oprichting nodig in stap, draf en galop. Bovendien wordt het met touwtjes moeilijker om bijvoorbeeld de uitgestrekte stap te oefenen, omdat hij daarbij zijn hoofd naar voren moet brengen. En bij jonge paarden vind ik het elastiek onder de buik vastmaken ook erg prettig - dan leren ze hun rug te gebruiken en kunnen ze volledig ontspannen naar beneden lopen zonder dat ze druk voelen in hun mond. En halsstrekken natuurlijk.
Bij mijn paard heb ik later ook bijzetteugels gebruikt, omdat dat paard soms de neiging had om te gaan hangen. Maar met bijzetteugels werd hij te los op de hand: hij onttrok zich er volledig aan en had geen fijne aanleuning meer - waarschijnlijk omdat de bijzetteugel nooit meegaf. Om de rukken in zijn mond te voorkomen dus. Daarom ben ik nog steeds voor elastiek. Mijn instructrice zegt dat je soms een weerstandbiedende hand moet hebben. Een hand als een bijzetteugel, zeg maar. Elastiek biedt het paard meer vrijheid, maar ik vind het fijner als paarden in vrijheid leren wat wij van ze willen Bloos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:08

Elastiek vind ik niet fijn. Ze leren er inderdaad van hangen.
Stel, een paard wil zijn neus ver naar voren steken:
Je longeert hem met elastiek --> paard duwt zijn hoofd naar voren; "Hé, hoe harder ik duw, hoe verder ik mijn hoofd naar voren kan doen!" En dus leren ze dat ze hun neus naar voren kunnen steken door kracht te zetten.
Longeer je met touwtjes --> dan zijn er maar twee mogelijkheden: druk of geen druk. Paard drukt zijn neus naar voren, maar komt geen centimeter verder, heeft dus totaal geen zin. Paard doet zijn hoofd een centimeter omlaag, en voelt geen druk meer, met het hoofd in bijna dezelfde houding, dus leert dat het door de duwen toch niet verder komt, en dat zonder druk fijner loopt..
Zit wel een 'maar' aan: ze zitten eigenlijk klem op een bepaalde hoogte, dus het is wel heel belangrijk dat paarden eerst vrij lang worden gelaten, en heel langzaam korter worden vastgezet.

Ik longeer zelf alleen met pessoa af en toe, helemaal van vast touw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:55

Ik longeer met touwtjes en dat lijkt me ook het strengst dus het paard leert er sneller/meer van dan bij een elastiek heb ik het idee.

Kiko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:25

Touwtjes rekken inderdaad niks mee dus moet je wel oppassen dat als ze erg tegenwerken dat ze de mond niet kapot trekken!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:32

ik gebruik niks! Haha! een hoofdstel om teugels om de hals "vast maken'' longeerlijn eraan en longeren. ik denk dat het niet zo veek uitmaakt net als veel er al zeggen , het ene heeft dit voordeel het andere dat voordeel!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:09

Ik denk ook dat het er vooral in zit dat mensen snel geneigd zijn om een elastiek net iets te strak te doen, want "het is toch maar elastiek."

Ik ben zelf meer van de touwtjes, nog liever van een Pessoa Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:24

horseman schreef:
Het elastiek rekt uit en leert daardoor de paarden dat ze kunnen trekken en hangen waardoor ze harder worden in de mond.

Om die reden longeer ik met touwtjes Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:31

horseman schreef:

Precies.

Persoonlijk vind ik een stiek echt waardeloos. Als je een hangend paard wilt hebben met een stugge bek: elastiek omhangen. Liever scherper inwerkend maar duidelijk, weet je ook dat hij zichzelf de eerste keer gelijk gecorrigeerd heeft Knipoog