Veiligheid en hoedjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Veiligheid en hoedjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:12

Naar aanleiding van de valpartij van Anky in Groningen, vraag ik mij het volgende af:

Anky had hier een cap op, omdat ze een clinic gaf. Zou ze een proef hebben gereden, dan zou ze een hoedje op hebben gehad. Nu is het thema 'veiligheid' erg populair momenteel. Manegebedrijven kunnen certificaten halen, TNO doet er onderzoek naar en er worden zelfs speciale demonstraties gegeven.

Op de site van de KNHS staat:
Veilig sporten
Een goede uitrusting voor jouw en je paard is cruciaal voor een goede veiligheid. Draag daarom altijd een veiligheidshelm tijdens het sporten eventueel met een bodyprotector.

Wat ik me dan toch echt afvraag: waarom wordt er op het hogere dressuurniveau nog altijd met een hoedje gereden? Hoort dat gewoon bij de ooit zo bedachte outfit (inclusief lang rijjasje)? Of gaat men ervan uit dat als je ingewikkelde dresuuroefeningen kunt doen je nooit van je paard zult stuiteren?

Ik vind het in elk geval erg vreemd en tegenstrijdig, om aan de ene kant zo veel aandacht aan veiligheid te besteden en aan de andere kant op het hoogste niveau ruiters te laten rondrijden met een hoedje dat bij de eerste de beste bok over het hekje van de ring vliegt...

Hoe denken jullie hierover?

Urielle

Re: Veiligheid en hoedjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:57

het hoedje hoort er gewoon bij, in slipjas met cap is geen gezicht. Het hoedje is een doel op zich om te bereiken Haha!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:31

Urielle schreef:
het hoedje hoort er gewoon bij, in slipjas met cap is geen gezicht. Het hoedje is een doel op zich om te bereiken Haha!

Ik hoop niet dat dit een serieuze reactie is?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:35

Misschien is het ook een idee om een dressuur cap te maken.
Iets minder grof en daarom dus ook niet perse lelijk.
Het is jammer dat juist de bekende ruiters vaak geen cap op willen. Maar ik vrees dat het nog wel 100 jaar gaat duren voordat de cap "gewoon"is

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:37

Ik ben het met Urielle eens Lachen
een slipjas en cap Huilen van het lachen ja hoor .. ik zie het al ''bijna'' voor me Huilen van het lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:39

Ik vind het triest dat er niet gewoon met cap gereden wordt. Ten eerste lijkt het me een prima idee om het goede voorbeeld te geven. Daarna is "het ziet er niet uit" wel een heel slecht excuus, en ten derde ziet die slipjas er sowieso al niet uit, dus dan kunnen ze beter de outfit veranderen...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:40

Urielle schreef:

Ik vind ook dat het erbij hoort.
Het is een traditie die ik graag in ere wil houden.

Of het veilig is is een ander verhaal natuurlijk.
Iedereen kan een ongelukje krijgen.
Maar zodra jij dat hoedje opzet neem ik aan dat je op de hoogte bent van de risico's.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:40

idd veiligheid gaat toch zeker boven vertoon? en daarbij vind ik dat hoedje toch al vreselijk

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:42

Jill_ en Urielle, zijn jullie die mensen die een paar jaar geleden ook zo lachten als iemand een veiligheidshelm op deed? Alles went, je moet er alleen wel voor open staan.

Zo'n twee jaar geleden hoorde ik ook wel eens dat Z rijden met cap/helm 'er niet uit zag'. Nou, tegenwoordig rijden er veel verstandige Z-ruiters met helm.

Toen het kindbandje een jaar of 10 geleden verplicht werd (het elastiekje van de ouderwetse caps deed natuurlijk nooit iemand onder zijn kin en het zou ook niet veel helpen bij een val) dacht ook iedereen dat we daar nooit aan zouden wennen.

Durf met je tijd mee te gaan en denk aan de veiligheid!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:43

Ik vind dat het gewoon zo moet blijven. Mensen moeten zelf kunnen kiezen of ze een hoedje of een cap dragen. Slipjas en hoedje of ook alleen het hoedje in de basissport maken het plaatje zeker af en horen er ook echt bij, maar ik vind dat iedereen voor zichzelf en zijn veiligheid moet kunnen kiezen wel of geen hoedje te dragen. Ik ben blij dat ik nog de kans heb gekregen bij de Z pony's met hoedje te rijden, dat was al van kleins af aan mijn droom en die is uitgekomen, had van mij niet gehoeven als ik 'n cap op moest. Bovendien vind ik het zelf geowon mooier maar ik zou niet zomaar op elk paard een hoedje opzetten. Alleen als ik zelf van mening ben dat ik het risico durf te nemen. Elk paard blijft een dier maar bij de een is het risico zeker groter dat er wat gebeurd dan bij 'n ander Lachen

Een goed passend hoedje vliegt niet af en bovendien kunnen vrouwen het ook vastzetten in het haar Lachen

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:43

Urielle schreef:

Maar waarom is het geen gezicht? Is het niet gewoon een kwestie van wennen? De Crocs waren/zijn ook afschuwelijk maar toch vind ik ze lang zo lelijk niet als vorig jaar. Net zoals de caps, tegenwoordig valt het niet eens meer op als je een cap op heb.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:44

pres schreef:
Urielle schreef:

Ik vind ook dat het erbij hoort.
Het is een traditie die ik graag in ere wil houden.

Of het veilig is is een ander verhaal natuurlijk.
Iedereen kan een ongelukje krijgen.
Maar zodra jij dat hoedje opzet neem ik aan dat je op de hoogte bent van de risico's.

'Op de hoogte zijn van risico's' is toch geen vrijbrief om ze maar te nemen? En het woord 'ongelukje' is niet helemaal meer van toepassing als je met je gedeukte hoedje (en schedel) op een paaltje ligt met je hoofd.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:46

Ilsemarie schreef:
Ik vind dat het gewoon zo moet blijven. Mensen moeten zelf kunnen kiezen of ze een hoedje of een cap dragen. Slipjas en hoedje of ook alleen het hoedje in de basissport maken het plaatje zeker af en horen er ook echt bij, maar ik vind dat iedereen voor zichzelf en zijn veiligheid moet kunnen kiezen wel of geen hoedje te dragen. Ik ben blij dat ik nog de kans heb gekregen bij de Z pony's met hoedje te rijden, dat was al van kleins af aan mijn droom en die is uitgekomen, had van mij niet gehoeven als ik 'n cap op moest. Bovendien vind ik het zelf geowon mooier maar ik zou niet zomaar op elk paard een hoedje opzetten. Alleen als ik zelf van mening ben dat ik het risico durf te nemen. Elk paard blijft een dier maar bij de een is het risico zeker groter dat er wat gebeurd dan bij 'n ander Lachen

Een goed passend hoedje vliegt niet af en bovendien kunnen vrouwen het ook vastzetten in het haar Lachen

HAHAHA, het is natuurlijk ook wel moeilijk discussieren met mensen die heeel andere prioriteiten hebben als ikzelf.

Mijn prioriteit is goed paardrijden, die van Ilsemarie een hoedje op! HAHAHA.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:47

romatjuh schreef:
Urielle schreef:

Maar waarom is het geen gezicht? Is het niet gewoon een kwestie van wennen? De Crocs waren/zijn ook afschuwelijk maar toch vind ik ze lang zo lelijk niet als vorig jaar. Net zoals de caps, tegenwoordig valt het niet eens meer op als je een cap op heb.

Ik vind een cap een heel nuttig ding. Vind het voor springruiters ook stoer staan. Crosshelm bij de SGW ook hartstikke stoer. Maar kom op, bij dressuur is echt TE lelijk! Ik vind de caps van tegenwoordig nog lelijker dan die van vroeger Lachen

Dat hoedje is ook gewoon een mijlpaal in je sportcarrière. Ik zal echt trots zijn als ik verdienstelijk Z rijd en eiiindelijk een mooi hoedje op mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:48

celano schreef:
Mijn prioriteit is goed paardrijden, die van Ilsemarie een hoedje op! HAHAHA.

Het hoedje is het bewijs dat je iig goed op weg bent om goed te leren rijden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:50

liever geen porem dan een deuk in m'n hoofd. Haha!

en nee, ik rijd geen Z (want rijd geen wedstrijden Tong uitsteken ), maar weet wel wat er kan gebeuren met een hoofd na een val.

ik vind het ieders eigen verantwoording, maar vind wel dat wanneer je zonder helm rijdt, en je valt je hoofd stuk, dat je verzekering dat niet hoeft te betalen (en daarmee belasting-betalend NL). waarom zou ik namelijk mee hoeven betalen aan iemand anders (misschien wat onverstandige) beslissing?

of denken jullie daar anders over??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:51

Sim0ne schreef:
en ten derde ziet die slipjas er sowieso al niet uit, dus dan kunnen ze beter de outfit veranderen...

Ik vind de slipjas uiteraard ook geweldig Vork Ik ben wel van de traditie geloof ik hahaha.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:52

celano schreef:
'Op de hoogte zijn van risico's' is toch geen vrijbrief om ze maar te nemen? En het woord 'ongelukje' is niet helemaal meer van toepassing als je met je gedeukte hoedje (en schedel) op een paaltje ligt met je hoofd.

Toch vind ik dat het zijn of haar keuze is.
Je bent op de hoogte dus je weet wat je jezelf aandoet als er iets misgaat.

Ik houd dus graag de traditie in ere en ieder is vrij te bepalen met of zonder hoedje te gaan rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:53

dierfysio schreef:
ik vind het ieders eigen verantwoording, maar vind wel dat wanneer je zonder helm rijdt, en je valt je hoofd stuk, dat je verzekering dat niet hoeft te betalen (en daarmee belasting-betalend NL). waarom zou ik namelijk mee hoeven betalen aan iemand anders (misschien wat onverstandige) beslissing?

of denken jullie daar anders over??

Ja.
Want dan wil ik ook niet mee betalen aan
- rokers
- mensen die wel eens ongezond eten (ok, niemand meer verzekerd dus)
- mensen die auto rijden zonder gordel
- mensen die risicosporten beoefenen (paardrijden *LOL* )
- mensen die onder de zonnebank gaan
- ....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:55

Urielle schreef:
Ja.
Want dan wil ik ook niet mee betalen aan
- rokers
- mensen die wel eens ongezond eten (ok, niemand meer verzekerd dus)
- mensen die auto rijden zonder gordel
- mensen die risicosporten beoefenen (paardrijden *LOL* )
- mensen die onder de zonnebank gaan
- ....

'Een betere wereld begint bij jezelf' en 'je moet ergens beginnen', je kunt niet verwachten dat alles in 1 keer opgelost wordt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:07

het is een utopie te denken dat mensen ooit uitsluitend dingen gaan doen die goed zijn voor de gezondheid. En altijd zullen verzekerden moeten betalen voor andere mensen, het is een zorgstelsel. Wil je dat niet, dan maak je een potje en betaal je zelf je ziektekosten Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:17

ik wil inderdaad ook niet betalen voor rokers en mensen zonder auto-gordel. helemaal mee eens! Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:13

Het hoedje blijft nu eenmaal een streven. Voor de allereerste of eerste keer met een bepaald paard Z starten is gewoon geweldig, dat stelt weinig voor met een hoedje. En de échte wedstrijdruiters zullen snappen wat ik hiermee bedoel.

Ja het is slechts uiterlijk vertoon, maar wel de kroon (of in dit geval het hoedje) op je harde werken.

Het feit dat je eindelijk zover bent gekomen dat je het hoedje verdient hebt, is geweldig. Dat is een teken van je prestatie. Z starten is leuk, hartstikke leuk, maar het hoedje en de eventuele stang & trens maken het af. Zonder dat stelt het niet veel voor. En vind je niet dat je je na hard werken en presteren wel mag onderscheiden van de rest op een wedstrijdterrein?

Veilig is het niet nee. maar dat is een keuze die ieder voor zich maakt, en ieder voor zich behoort te maken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:26

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het gaat me er ook over dat je vaak ziet dat, als ze gewoon trainen, ook geen cap ophebben. Heb me zelf ook al talloze keren afgevraagd waarom dergelijke ruiters geen cap dragen. Net alsof zij nooit kunnen vallen. Op zich is het hun eigen keuze en verantwoordelijkheid, als zij zelf graag kans maken op een hoofdletsel: mij niet gelaten. Ik denk echter dat (kleine) kinderen zich toch een beetje gaan spiegelen aan hun idolen. "Neen, ik draag geen cap want X doet het ook niet en het is belachelijk". En neen, die verantwoordelijkheid kunnen ze nog niet dragen. Ouders kunnen niet alles zien en hoeveel ze ook mogen zeggen "draag die cap", er zijn er steeds die het niet doen. Kinderen worden zo vaak beïnvloed door hun omgeving en volgens mij gebeurt dit in dit geval ook.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:06

Als iemand goed kan paardrijden, dan is daar geen speciale outfit voor nodig. Goed rijden herken je direct, daar hoef je niets aan toe te voegen.

Ook de mensen die we als topruiter beschouwen, kunnen vallen. Paardrijden is een risiko sport. Ik zie liever een goede ruiter met een cap op, dan een goede of minder goede ruiter met een hoedje. Ik gun niemand een blijvend gebruik van een rolstoel of erger, door paardrijden.

Als je je hoofd gebruikt, gebruik dan een cap.
Een topruiter heeft ook een voorbeeld funktie naar de breedtesport en recreatie.

Wat mij betreft kan het hoedje en de rok afgeschaft worden. Als je een goede zomer hebt, wordt er heel veel discomfort onder die kleding verborgen gehouden.....

Ik ben er zeker van dat in combinatie met een cap een fantastische modieuze kledinglijn ontwikkeld kan worden, die nog mooi en te combineren is met veiligheid (cap).

Als een ruiter zich wil onderscheiden, doe het dan met rijden. Je zou ook op de kleding een speld of ander herkenningsteken kunnen dragen dat veilig is, als het ego zo nodig bevestigd moet worden.