aanpakken of doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

aanpakken of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:45

ik heb nu zo'n 4 maanden een friese merrie! Bloos

het begon met steigeren om me flink op de proef te stellen, dit is eigenlijk zo goed als over. nu hooguit wat gespring als verzet. het rijden gaat eigenlijk altijd heel goed! en we beginnen samen echt een team te worden.

nu merk ik dat ze door meer conditie (ook al is ze drachtig) wat feller begint te worden, geef ik been van stap naar draf. schopt ze en zit ze al bijna in galop. ik heb dit niet afgestraft en heb haar gewoon doorgereden (heb liever een paard dat fel reageerd dan niet en ze was een tijdje zoooo traag) maar vandaag vond ze het helemaal feest, al drammerig tijdens het instappen om te willen draven. maar tijdens het aandraven begon het al, gaf ik been hup schop. en dan ook tot mijn voet! en tijdens het aanspringen lelijk bokken. heb haar soms ff een tik gegeven om naar voren te gaan, maar dit leek me geen goede oplossing. dus gwoon aantal keren opnieuw aangesprongen en lekker laten doorgaloperen. en als ze omdat ze zo schopte, verkeerd aansprong ook net zo lang aanspringen tot ze in de juiste galop zit. en heb haar ook doorgereden (zonder zweep) tot wanneer ik been geef dat zij daar naar dient te luisteren en niet denkt, 'wat jij! dat kan ik ook' het is nogal een merrie met een eigen willetje, en dat is helemaal niet verkeerd. maar ik denk dat ze wel dient te luisteren naar de hulpen die ik geef, en niet elke keer te protesteren. aan het zadel kan het overigens denk ik niet liggen. ze bokt niet naar het zadel. maar naar het feit dat ik iets van haar wil.

nu vroeg ik me af, moet ik haar hier écht op afstraffen, of gewoon ff flink been erbij en doorrijden tot ze zich gedraagt.

ik ben benieuwd!

caboclo

Re: aanpakken of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:59

ik denk gewoon door rijden
gewoon negeren en de overgang
paar keer achter elkaar overnieuw doen
tot dat ze t goed doet naar jou zin.

dat zal ik doen want hoe wil je je der dan afstraffen? als je der een schop geeft wordt t denk ik erger want dan denk zij o moet nog meer reageren
(lijkt mij dan he
Clown

succes er mee!!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:27

gewoon doorrijden en misschien niet meer been hulpen geven maar stem hulpen gaan oefenen Lachen ik denk ook omdat ze drachtig is het minder fijn word om in de buik worden geduwd. Lachen
sommige paarden hebben ook gewoon een tic om elke keer voordat ze "Versnellen" even een bok te geven. Zo een heb ik er ook gereden Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:26

Heeft dit paard geen last van maagpijn zoals een maagzweer.
Laat dit eerst effe nakijken voor je met doorrijden doorgaat.
En dus zeker niet straffen nu.

Groetjes kim

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:46

Ik zou gewoon doorrijden in dit geval, ik denk dat ze wellicht idd door de drachtigheid niet zo prettig vindt dat jij met je been inkomt. Ik zou wel met het been in constant contact met de flanken (zonder aandrijven) rijden (voor het geval je dat nog niet, of niet meer, deed) zodat je haar niet overvalt met je beenhulp. En dan op zo klein mogelijke beenhulp je overgang maken. Maar hoe minder been je eraan houdt hoe gevoeliger ze erop wordt dus helemaal eraf en op stem gaan werken zou ik ook weer niet doen. Een beetje de gulden middenweg zoeken. Als ze na de dracht en het herstel daarvan nog zo overgevoelig loopt te miepen, zou ik wel een keer stevig doorpakken maar het kan nu imo heel goed zijn dat ze wat last heeft van het veulen in haar buik (heb zelf ook gekneusde ribben gehad van een trappende baby Clown )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:01

nouja ik gebruik de kleinste knopspoortjes en haar drachtigheid is nog niet eens te zien! als het goed is is haar drachtigheid op de helft. ze heeft ook nooit moeilijk gedaan op het been en was eerder altijd wat lui. ik leg mijn been altijd aan, en geef de hulpen als dat nodig is. ben ook niet van plan haar haar zin te geven, maarja eerst nog 2 wedstrijden en dan een week vakantie. zullen we daarna zien hoe ze zich ermee gedraagt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:32

Ik zou het gewoon eens proberen zonder sporen en zweep, denk dat je ej paard te veel inpuls geeft en dat hij dat aan je probeert te vertellen, door juist die bok te geven of te zwiepen met de staart waarschijnlijk.
Probeer eens wat minder met je been te werken en meer met je lichaam.
Het heeft niets met zin geven te maken, het paard wil je iets duidelijk maken.
Een fries is een eerlijk paard, wees ook eerlijk tegenover haar,
Kan ook zijn dat nu ze drachtig is wat gevoeliger is en zou jij het ook niet leuk vinden steeds flink been te krijgen, maar denk eerder dat ze je been wel wil accepteren als je het maar op een eerlijke manier doet.
Dus luister naar je paard en ga zeker het gevecht niet aan, maar ga samen werken ,

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:36

oe rijd je met sporten op een drachtige merrie Nagelbijten / Gniffelen zou ik zeker niet doen. Zeker als ze al op de helfd is Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:53

Loowis schreef:
oe rijd je met sporten op een drachtige merrie Nagelbijten / Gniffelen zou ik zeker niet doen. Zeker als ze al op de helfd is Knipoog

is daar iets mis mee? deed mijn zus ook altijd bij een andere drachtige merrie en die gaf daar werkelijk niets om! maar het zou best kunnen dat ze daar nu wat lelijk naar wordt, eerst echt niet!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:10

ja daarom Ja niet alle merries zijn anders dus reageren ook anders. Deze kan bijv. heel extreem reageren op die sporen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:51

lotjj92 schreef:
nouja ik gebruik de kleinste knopspoortjes en haar drachtigheid is nog niet eens te zien!

Vraag tien vrouwen naar hun zwangerschap en je krijgt tien verschillende verhalen, variërend van vrouwen die er fluitend door zijn gegaan tot complete horrorverhalen Knipoog Een paard kan het helaas niet zeggen, dus in het uiterste geval communiceren ze met verzet. Lachen

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:17

Ik heb mijn pony een keer flink aangepakt, omdat ze zo lomp zat te doen Clown
Maar toen gleed ze heel erg uit, dus dat wil ik niet nog eens.
Ik negeer het gewoon.
En probeer de oefening gewoon opnieuw.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:19

En ze is drachtig?
Dat kan nl. heel wel de oorzaak zijn. Merries veranderen als ze drachtig zijn. Ook in de wei. Beschermen hun buik, houden andere paarden op afstand.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:58

ze heeft nu een weekje vakantie. ik ga na de vakantie kijken hoe gevoelig haar buik is. haar buik kan gevoelig zijn. maar het moet niet zo zijn dat ze naar mijn been slaat omdat ze geen zin heeft. dus ik zal opletten hoe ze erop reageerd Bloos