Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:06

Stelling: Inrijden moet altijd gebeuren door een zeer ervaren ruiter.

Zijn jullie het hier mee eens?
Vinden jullie dit echt een taak voor een ervaren ruiter, of vinden jullie dat dit onder begeleiding ook kan worden uitgevoerd door een minder ervaren ruiter, zodat paard en ruiter samen groeien?

Brand los Lachen

LDRD

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:08

Wat is een ervaren ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:09

Ik ken genoeg heel ervaren ruiters die niet zelf een jong paard zadelmak maken.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:09

ik vind dat als jij met de juiste hulp van professionele kant al een heel eind komt.. Dit vind ik namelijk ook heel belangrijk.. Niks overhaasten en steeds iemand er bij die je vanaf de grond af aan kan helpen.. ik vind dat je wel een bepaald niveau van rijden moet hebben om dit te kunnen hiermee bedoel ik dus gewoon de basis van het paardrijden de rust en de ontspanning[*]

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:10

onder begeleiding vind ik dat een iets minder ervaren ruiter het ook best kan doen, maar dan wel echt onder goede begeleiding. dus wel iemand die er echt verstand van heeft.
maar geen beginner opzetten, wel iemand die al goed kan rijden, maar het hoeft geen Z ruiter te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:11

Handigheid met jonge paarden staat voorop, daar hoef je geen Z voor te rijden.

Storm

Een shetlandpony die enkel voor een recreatief doeleinde gebruitk word, hoeft niet door een zeer ervaren persoon in gereden te worden hoor.

Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken met het paard. Niet iedereen wil Anky nadoen, dus waarom zou je je paard dan niet op je eigen manier inrijden.
Paarden die niet door een bekwaam persoon ingereden worden maar door een middelmatige ruiter, zijn ook prima en gelukkige paarden.

Nijn

Een ervaren ruiter hoeft niet per definitie ook ervaring te hebben met jonge paarden, denk dat je beter kunt stellen dat het inrijden moet gebeuren door iemand die ervaring heeft met de omgang/rijden van jonge paarden.

Musicjohn

Ik heb zelf absoluut geen ervaring op dit gebied, maar ik vermoed dat het antwoord per situatie verschillend kan zijn.

Als jij een paard als vanaf veulen hebt, en altijd verzorgd hebt, en er een hele goede band mee hebt (en het paard met jou) dan denk ik dat het op zich goed moet kunnen dat jij het paard zelf zadelmak maakt. Ze zal jou immers beter vertrouwen dan een vreemde, en zich veel meer (en sneller) op haar gemakt voelen.

Aan de andere kant, als jij een 3 jarige koopt van een handelaar en die moet nog zadelmak gemaakt worden dan is die "band" er niet en zal het nieuwe paard zijn nieuwe baasje ook niet meteen vertrouwen, of althans zich niet zo snel op z'n gemak voelen bij jou. In dat geval lijkt het me (sowieso uit veiligheids-overwegingen) beter dat een zeer ervaren ruiter het paard zadelmak maakt. In ieder geval iemand die ervaring heeft met het zadelmak maken van paarden. Het hoeft beslist geen Z ruiter te zijn.

Dat is mijn mening. Bloos

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:13

Musicjohn schreef:
Als jij een paard als vanaf veulen hebt, en altijd verzorgd hebt, en er een hele goede band mee hebt (en het paard met jou) dan denk ik dat het op zich goed moet kunnen dat jij het paard zelf zadelmak maakt. Ze zal jou immers beter vertrouwen dan een vreemde, en zich veel meer (en sneller) op haar gemakt voelen.

Dan kan het paard nog zoveel vertrouwen in je hebben, hoe ga je het oplossen als je dingen verkeerd hebt aangeleerd en dus blijkt dat je toch beter iemand anders het kunnen laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:13

Mijn mening is dta als je het paard al heel lang kent , en jullie echt een band hebt het beter zelf kan doen , mits je ervaring hebt natuurlijk Knipoog.

Als je idd zoals Musicjohn al zei , een nieuw paard hebt kun je het beter door een prof laten doen .. Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:16

sronnie schreef:
Dan kan het paard nog zoveel vertrouwen in je hebben, hoe ga je het oplossen als je dingen verkeerd hebt aangeleerd en dus blijkt dat je toch beter iemand anders het kunnen laten doen?

Hebben we het hier nu over het aanleren van de basis voor dressuur of over het zadelmak maken? Verward

Als je het over de basis voor dressuur hebt dan moet ik je gelijk geven.

In het andere geval niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:17

Nee hoor hoeft helemaal niet Lachen als je maar goede begeleiding hebt en het paard in de beweging niet in de weg zit....... Dus ook de matige ruiter kan gewoon een paard inrijden MITS goed begeleid

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:18

Een grandprix ruiter hoeft nog niet een paard te kunnen africhten, maar een licht gevorderde ruiter kan, met hulp van ervaren instructie, dat zeker wel.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:18

Ligt er aan wat je met het paard wilt bereiken later..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:19

Ligt er ten eerste aan welk paard het is. Een zeer sensibel of angstig of brutaal paard, daar zou ik niet aan beginnen met een onervaren ruiter.

Ten tweede wat noem je een ervaren ruiter?
Is dat iemand die Z rijdt? want dat zegt mij niet zoveel.
Een ervaren ruiter die paarden zadelmak maakt is op een heel andere manier een ervaren ruiter dan iemand die hoog in de wedstrijdsport rijdt. Die kan wel doodsbang zijn op een groen paard.

Een band hebben met een paard zegt niets.
Dat 3 jarige paard bij de handelaar vandaan kan wel 10 x braver zijn dan het paard dat je al 3 jaar verzorgd!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:20

KiWiKo schreef:
Nee hoor hoeft helemaal niet Lachen als je maar goede begeleiding hebt en het paard in de beweging niet in de weg zit....... Dus ook de matige ruiter kan gewoon een paard inrijden MITS goed begeleid

Ik heb altijd zo'n moeite met die begrippen...ervaren ruiter...matige ruiter...zeer goede ruiter enz. Heeft iedereen zichzelf wel in het juiste hokje gestopt? Denk dat menig meisje dat een jaar op een manege rijdt zichzelf als ervaren zal bestempelen, maar of dat klopt?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:22

Wat dacht je hoe die 'ervaren ruiter' aan zijn (jonge paarden) ervaring komt?
juist.. Knipoog

Je moet ergens beginnen.. vind het geen ramp als een wat minder ervaren iemand ervaring opdoet/een jong paard 'opleid' samen met een ervaren iemand.
Een beetje ruitergevoel is wel handig en een goede, vaste zit.. beetje lef.

Ben het wel met shan eens.. zo'n 1e paard moet geen hele brutale of sensibele zijn..
bij voorkeur Knipoog

en ach die shetlandertjes die alleen een beetje door de wei hoeven te krossen..
denk je dat die naar een africhtingsstal gebracht worden? Clown

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:23

Om mee te beginnen, die ervaren ruiter, die is toch ook ooit onervaren begonnen? Hoe kun je ervaring krijgen als je als onervaren ruiter geen paard 'mag' inrijden. Ik ben zelf ervaren in de omgang met een paard, maar ik heb nog nooit een paard ingereden. En nu ken ik sinds zo'n 2 maanden een on ingereden paard en tegenwoordig is ze dat al niet meer, maar kun je er fantastisch mee buitenrijden en luistert ze perfect naar de hulpen. En dit heb ik gedaan zonder hulp, misschien dom, maar het is wel heel mooi gelukt en nu heb ik ervaring. Dus ik vind dat het wel ervaren ruiters moeten zijn die een paard inrijden, maar dat ze geen ervaring met het inrijden zelf hoeven te hebben. Over het algemeen dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:23

ik vind de driejarige zo uit het land geplukt altijd het braafst

Citaat:
Ik heb altijd zo'n moeite met die begrippen...ervaren ruiter...matige ruiter...zeer goede ruiter enz. Heeft iedereen zichzelf wel in het juiste hokje gestopt? Denk dat menig meisje dat een jaar op een manege rijdt zichzelf als ervaren zal bestempelen, maar of dat klopt?

Als het meiske lekker meezit, geen angst heeft en het paard verder niet in de weg zit, is dat met goede begeleiding geen probleem Hyper!

Moeten de knuppen erop dan zal je naar een meer ervaren ruiter moeten gaan, maar zeker voor het puur ruitermak maken is het geen probleem

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:24

Ik bedoel eigenlijk met ervaren niet dat je Z rijdt. Ik bedoel eigenlijk met jonge paarden. Het is overigens geen vraag wat ik nu wel of niet moet doen hoor, maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie denken over dit standpunt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:24

x_liesje_x schreef:
onder begeleiding vind ik dat een iets minder ervaren ruiter het ook best kan doen, maar dan wel echt onder goede begeleiding. dus wel iemand die er echt verstand van heeft.
maar geen beginner opzetten, wel iemand die al goed kan rijden, maar het hoeft geen Z ruiter te zijn..

Mee eens. Ik denk dat het voor een potentiele ruiter (die de ambitie heeft om hoger te komen, maar dat dus nog niet is) een hele goede ervaring is.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:25

Ik vind van niet. Ik heb niet zo heel veel ervaring maar heb mijn Haflinger zelf zadelmak gemaakt en ben hem nu aan het doorrijden. Wel vind ik het van belang dat je er goede begeleiding bij hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:56

Het ligt aan het paard.
Er zijn paarden die prima zadelmak gemaakt kunnen worden door de eerste de beste pino die erop blijft hangen en niet teveel stoort. Sommige paarden zijn vrijwel zadelmak geboren, geven nergens iets om, en hoeven soms niet eens een ervaren grondman te hebben, dat is gewoon een kwestie van doen.
Maar een hele rillerige, sensibele, hete bok die van het minste of geringste schrikt, van slag is of beledigd is, daarvan denk ik dat een heleboel ruiters hem liever laten staan en dat beter ook doen.

Het probleem is: ALS het fout gaat, kost het een heleboel werk, moeite en energie om zo'n paard weer op het juiste spoor te krijgen. En dan is hij zeker alleen voor de zeer ervaren ruiter.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:01

Urielle, ben ik helemaal met je eens..
Krijg ze dan idd liever zo uit de wei.. dan dat mensen er "mee aangeklooit" hebben..

Vorig jaar, 1 zadelmak gemaakt, zou niks mee gedaan zijn.. maar kneep wel zoo (met de staart) en hard racen, zomaar.. en dat echt flink wat keren achter elkaar.. (paar weken) kan het nu niet goed uitleggen, maar was niet echt een 'natuurlijke reactie'..
Dit jaar paard uit eigen fok zadelmak gemaakt..is echt 10x braver dan die pony toen.

Deze had evt. door een 'pino' wel gedaan kunnen worden..
Clown