Hoe zadelmak maken??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Hoe zadelmak maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:25

Na een 'rel' op mij HAW topic benieuwd over hoe andere mensen paarden zadelmak maken. Welke manier, welk tijdsbestek etc..
Hieronder mijn manier, wat ik zelf overigens een goede manier vindt.

Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben. Ik begin met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'. Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop, wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). het van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op.
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.

malloesje

Re: Hoe zadelmak maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:26

Jammer dat er nog steeds niemand reageert, terwijl er op mijn HAW topic nog steeds zo'n rel is

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:29

Wat is je HAW topic dan Bloos

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:30

sja wat moet ik ervanz eggen
ik heb een andere wijze van inrijden, en kan er verder ook geen verhaal over vertellen
want bij elk paard is het anders,

ik begin bijvoorbeeld met 2,5 , eerste keer longeren , een keer in de week/twee weken,
en wat ik al vanaf het begin doe is springen en overal kloppen op het paard, en langs het paard springen, beetje tegen het paard opspringen.
och zo heeft iedereen zijn eigen manier.
ik heb ontieglijk veel paarden zadelmak gemaakt, vooral voor andere mensen, en ik kanz eggen dat allen zeer tevreden waren, dus ik ga niet iemand anders zijn of haar manier proberen als ik weet dat de mijne goed werkt.

en ik denk dat iedereen dat met me eens is die in hetzelfde schuitje zit.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:31

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:32

Heb je HAW topic niet gezien, maar zoals je het hier beschrijft is er imo niks mis mee! Zolang je niet overbelast, zowel lichamelijk als geestelijk. En het op een rustige en ontspannen manier gaat Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:34

Nou ik doe het eigenlijk wel ongeveer het zelfde als jou malloesje...

Alleen zet ik ze nooit bij en ga ik direct los in de bak! Verder is het wel ongeveer gelijk alleen is het per paard natuurlijk ook nog weer anders...!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:37

Op mijn haw topic werd ik uitgemaakt voor dom, stom, onverantwoord en nog meer. Hoewel ik net als crossmonster tevreden ben met mijn manier en dus niet direct zal veranderen ben ik naar aanleiding van mijn topic wel heel nieuwsgierig hoe andere mensen het doen, want velen hadden een grote mond, maar niemand komt met oplossingen, tips oid

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:43

misschien omdat je hier niet omschrijft wat je op haw laat zien Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:45

crossmonster schreef:
misschien omdat je hier niet omschrijft wat je op haw laat zien Knipoog

hoe bedoel je dat?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:54

hier vertel je niet dat je na een week al springt

ik snap ook niet waarom je het na een week niet gewoon bij een simpel balkje houd.

mij gaat het niet om de leeftijd en springen, maar wel om de ervaring en onder de man springen.
ik laat ze zeker ook wel een sprongetje maken, maar dan wel zonder ruiter en als ze door hebben hoe het moet, en toch welheel wat langer dan een week onder de man zijn, pas onder de man

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:57

het is wel zo crossmonster dat dit paard (en alle andere paarden die ik mak heb gemaakt) al wel een aantal keer heeft vrijgesprongen. Ze snappen de bedoeling van het hout.
Daarbij ben ik ook wel begonnen met een balkje (zowel vrij als onder de man) maar daar springt dit paard ook over.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:59

dan had ik het helemaal bij het balkje gehouden, zolang ze daar overheen springen heb je geen staanders nodig Clown

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:45

crossmonster schreef:
dan had ik het helemaal bij het balkje gehouden, zolang ze daar overheen springen heb je geen staanders nodig Clown

Das waar Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:46

malloesje schreef:
Na een 'rel' op mij HAW topic benieuwd over hoe andere mensen paarden zadelmak maken. Welke manier, welk tijdsbestek etc..
Hieronder mijn manier, wat ik zelf overigens een goede manier vindt.

Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben.dit is in mijn ogen je reinste onzin
er bestaat niet zoiets als " te sterk , of hinderlijk sterk doordat het dier vier of ouders is
als je het gewoon netjes aanpakt maakt het niet uit hoe oud een dier is met inrijden , ik stap er in ieder geval niet op voor een dier dik 4 jaar oud is , en als het langer nodig heeft, wacht ik langer, en zo kan het voorkomen dat een paard 6 is eer ik het er aan toe vind zijn. het hle stukje"hij is te sterk aan een leeftijd relateren is gewoon onzin, het heeft nooit met kracht te maken, of in ieder geval een teveel er van zodat het hinderlijk is , mensen die dta roepen hebben in mijn gen nog ene hele weg te gaan kwa leren
Ik begin met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'.ik begin met los longeren in een afgesloten cirkel...ik noem het longeren ene ander noemt het grondwerk, hierbij werk ik van geen harnachement, naar steeds eer harnachement, dan gaat er ene enkele longe aan , dan een dubbele zodat het sturen er aan de hand alvast erop gezet kan worden , ook gebruik ik het dubbellongeren als trainign om de juiste spiergroepen extra te actieveren en bepaalde dingen te bevestigen dubbel longe doe ik met kaptoom om het dier te sturen , zonder in de mond te komen Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop,ik ga erop als het dubbellonge kwa sturen bevestigd is en het dier de beugels aan zijn zijdes accepteert en ontspannen aan het werk is aan de longe ...dan ga ik er een kee rop hangen, mocht dat goed gaan zitten ...
het lopen met en ruiter komt daarna weer een keer...na een enkele keer aan de longe (dit kan na de eerste keer al zijn , ligt aan het dier ) en zo snel mogelijk los met de ruiter door de bak /longeerkraal
wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). om deze reden gebruik ik juist bij jonge paarden in de africhting deubbellonge zodat teugelhulpen voor links/rtechts, ophoudingen en afremmen er ook op gelijke teugels al op is gezet , en dus het dier onder het zadel herkenning heeft aan de hand hulpenhet van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op. door de dubbellonge is dit niet meer nodig
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.ik ga er de eerste weken om de dag op , of dagelijks,. ligt weer geheel aan het paard , ,
uiteindelijk is het dier ingereden, gaat een paar keer mee naar buiten en gaat dna minstens een drie maanden het land weer op om nog even te spelen, even de boel laten bezinken
na die pauze pak ik het dier weer op n rijd ik het door ...
springen gebeurt het eerste jaar onder de man niet of nauwelijks

wat ik trouwens ook graag gebruik indien nodig is een jong paard eens menemen als handpaard ,

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:58

draumpje, wat leeftijd betreft ben ik het gedeeltelijk met je eens. een ouder dier is vaak ook dominanter en daar kunnen we last van hebben. Daarom staat dat 'kunnen' er ook bij. In de rest van je manier kan ik het wel vinden.
hoe lang duurt het hele proces bij jou ongeveer vanaf eerste maal longe tot aan de rustperiode?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:41

Tja, dat mensen reageren dat je meteen springt is niet geheel onterecht denk ik, omdat er ook niet bijstaat dat je pas met 3,5 tot 4 jaar begint en de meeste beginnen zelf met amper 3 jaar.
Zelf vind ik jouw methode absoluut NIET onverantwoord, maar het springen onder de man zo snel is niet mijn methode. Zelf heb ik nu ook een 3,5 jarige staan. Toen hij ruim 3 was ben ik rustig begonnen met wandelen en longeren, maar hij nam alles zo mega snel op dat ik door gewerkt heb tot het longeren met bit, hoofdstel, zadel en dergelijke en hem nu weer een paar maanden rust heb gegeven, omdat hij alles te snel leerde en ik er niet te vlug op wou. Binnenkort wil ik hem wer rustig op gaan pakken.

Dat jij het longeren gebruikt voor vertrouwen kan ik begrijpen, maar zelf begin ik eerst met poetsen en daarna met wandelen. Aan de hand langs de weg leer ik mijn paard dan de commando's (voor zover ze deze nog niet kennen) voor stap, draf, ho en terug.
Pas wanneer het wandelen ontspannen gaat en het paard op de kleinste lichaams- en stemhulpen reageert ga ik longeren. Tijdens het wandelen draagt het paard bij mij meestal een halster maar wanneer we bijna aan het longeren toe zijn draagt deze een kaptoom en neem ik de longeerzweep mee, zodat hij er aan kan wennen.
Het longeren doe ik ook in een afgesloten cirkel en in beginsel alleen met kaptoom en dan singeltje erbij, bitje, en rustig opbouwen tot longeren met zadel en hoofdstel. Dan een keer hangen, gaat dat goed? Opstappen en er weer af. Diezelfde dag nog 2 of 3 x hangen en op- en afstappen en wegzetten. De dag erna het paard lekker vrij geven of en stukje aan de hand wandelen en de dag daarna weer hangen en er op en dan een klein stukje. Daarna ook rustig om de dag met het dier aan het werk. Voor de afwisseling soms weer even lekker wandelen en/of longeren. Ik schat dat ik bij mijn paardje na ongeveer een maand longeren er op ga zitten.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:44

Judje schreef:
Dat jij het longeren gebruikt voor vertrouwen kan ik begrijpen, maar zelf begin ik eerst met poetsen en daarna met wandelen.

uiteraard poets ik ook, hoefjes uitkrabben etc.. Wandelen gaat niet lukken want ik woon langs een behoorlijk drukke straat.

Verder komt jou manier op zich wel redelijk overeen met de mijne. Ik doe alles iets sneller.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:56

Ik zou me niet te druk maken om je rel op HAW, dat is nu eenmaal typisch bokt. Ik vraag me af of hoe groot het percentage echte praktijkmensen op Bokt is en hoeveel er hier zitten, omdat in de echte wereld niemand meer naar hun geklets wil luisteren.
En je vraag: Zelf maak ik ze meestal met 4 jaar zadelmak, omdat ze dan ook pas met wedstrijden mee hoeven. Ik neem ze 1 of een paar keer aan de longe, zadel erop, stap, draf en galop onder de man aan de longe en vervolgens los in de rijbaan.
En ja, ook ik spring er al snel mee, net als jij laag, gewoon voor de afwisseling en om het boeiend voor ze te houden. Ik denk dat de meeste bokkers 50 cm al zowat als einddoel zien en daarom zo overdreven reageren. Maar die vergeten dat de 4-jarige parcoursen op 1.10 staan, 5-jarige op 1.20 en dat ze als 6-jarige 1.30 springen, om zo vervolgens gezond de internationale toer te gaan lopen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:59

oneilltje79 schreef:
Ik zou me niet te druk maken om je rel op HAW, dat is nu eenmaal typisch bokt. Ik vraag me af of hoe groot het percentage echte praktijkmensen op Bokt is en hoeveel er hier zitten, omdat in de echte wereld niemand meer naar hun geklets wil luisteren.
En je vraag: Zelf maak ik ze meestal met 4 jaar zadelmak, omdat ze dan ook pas met wedstrijden mee hoeven. Ik neem ze 1 of een paar keer aan de longe, zadel erop, stap, draf en galop onder de man aan de longe en vervolgens los in de rijbaan.
En ja, ook ik spring er al snel mee, net als jij laag, gewoon voor de afwisseling en om het boeiend voor ze te houden. Ik denk dat de meeste bokkers 50 cm al zowat als einddoel zien en daarom zo overdreven reageren. Maar die vergeten dat de 4-jarige parcoursen op 1.10 staan, 5-jarige op 1.20 en dat ze als 6-jarige 1.30 springen, om zo vervolgens gezond de internationale toer te gaan lopen.

Helemaal mee eens!!!! Pling

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:10

oneilltje79 schreef:

Precies!

Degene die het hardst roepen wat je allemaal wel en niet met een jong paard moet doen kwaken in de regel gewoon een ander na i.pv. dat zij spreken uit ervaring.

Een sprongetje maken met een 3 jarige is prima hoor! Een meter lijkt voor velen een hele sprong, maar is voor een paard in feite nog maar B-niveau. Een sprong van een meter is voor een paard qua belasting gelijk aan een grote galopsprong. Als dat dus teveel zou zijn zou je met een jong paard ook niet meer mogen galloperen. Het is natuurlijk wat anders als je een heel parcours neerzet...
Ik ben niet zo'n held (meer) met springen, maar ik liet mijn paarden als 3-jarige ook regelmatig een sprongetje maken. Als ik een goede dag en het lef had onder de man en anders gewoon aan de lijn. En regelmatig balkjes draven, ook heel goed.

Bij alles geldt; niet overdrijven! Mijn stelregel bij jonge (3 jarige) paarden is; ik rijd ze niet elke dag en niet (dik) in het zweet, dan zul je ze niet zo snel overbelasten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:28

malloesje schreef:
draumpje, wat leeftijd betreft ben ik het gedeeltelijk met je eens. een ouder dier is vaak ook dominanter en daar kunnen we last van hebben. Daarom staat dat 'kunnen' er ook bij. In de rest van je manier kan ik het wel vinden.
hoe lang duurt het hele proces bij jou ongeveer vanaf eerste maal longe tot aan de rustperiode?

het hele proces , beging bij mij bij terug komen van de wei/opfok
dus helemaal groen tot rustperiode is minimaal 1 (maar dan heb je wel een snelle Knipoog tot maximaal drie maanden bij "normaal"
je hebt er wel eens een "aparte" tussen zitten waarbij het iets langer duurt

sja, kwa leeftijd...
ik rij ze gewoon nooit in voordat ze vier zijn, en met vier bedoel ik in het jaar dat ze vier worden, liefst pas een half jaar na de verjaardag
dus met 4,5

en kwa dominantie nooit problemen
wanneer die problemen wel voorkomen is dta meestal omdat het paard niet van de wei komt, maar van een stal waar er al zoveel mee getut en gemutst is, dat zijn de paarden die langer nodig hebben , waarmee je gedonder hebt ...
de paarden van het land zijn globaal gezien allemaal even makkelijk/moeilijk
of ik nu kijk naar de driejarige die ik vroeger inreed of de vier, vijf en 6 jarige of zelfs oudere dieren
zolang de opgroei periode maar goed is geweest zonder te veel bemoeienis van goedbedoelende eigenaren en verzorgers

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 09:30

Ben nog steeds benieuwd waar de betweters blijven.. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:34

Ik heb geen problemen met je methode. Heb ook geen problemen met springen met een driejarige, maar vind zelf een week wel erg kort. Het paard lijkt op je foto's al wel gemakkelijk zijn balans te vinden maar met bijv. een Wrangler had ik dat echt nooit gekund, die slingerde nog alle kanten op met ruiter en kon geen constant tempo aanhouden. Vrijspringen had hij toen al wel tot 1.20 gedaan trouwens. Dat springen zou dus mijn keuze niet zijn, maar goed, ik rij ook geen springpaarden dus hier is het puur 'ter lering ende vermaak'.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:02

Ik heb nog nooit een paard in gereden maar zou binnenkort wel graag eentje inrijden Tong uitsteken (dus zit ik overal maar zoveel mogelijk te lezen over geschikte methodes Tong uitsteken)
Het lijkt me dat als een paard eruitziet als een schrielkip dat hij er niet klaar voor is om al ingereden te worden, en dat de leeftijd waarop ze er klaar voor zijn bij elk paard anders is. Ook mentaal moet je paard natuurlijk meekunnen, maar daar geeft hij dan ook de tekenen voor Tong uitsteken als een paard mentaal nog niet helemaal mee is kan je 'm volgens mij ook wel al inrijden, maar moet je het veel rustiger aan doen Lachen