Wat is het alternatief voor geweld ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Wat is het alternatief voor geweld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 01:49

Vaak zien we dat problemen bij paarden worden opgelost door middel van het paard te dwingen in een bepaalde houding te lopen. Daarmee bedoel ik niet dat een paard niet correct en voor het been mag lopen, nee, ik bedoel de harde manieren om paarden te dwingen.
LDR, slofteugelmisbruik, spoorgebruik, zeepgebruik met slaan etc.
Er zijn ook mensen die dat anders willen de de, langere, klassiek weg volgen. Beide bereiken hetzelfde op den duur, of niet ?

Velen willen juist geen geweld maar vaak is dat toch de eerste oplossing waar we naar grijpen. Mensen willen overheersen, en de leiding nemen is niks mis mee, maar kan dat alleen met geweld?

Wij mensen slaan sneller dan we willen dat een paard zou doen.

Voorbeeld: Maak eens een apesprong als je paard neigt zijn gebitje in je arm te zetten en brul iets uit, je paard schrikt zich een hoedje. Je gaat gewoon verder met wat je aan het doen, of niet aan het doen was. Je paard zal hoogstverbaasd, hopelijk zich rotgeschrokken van jou je even aanstaren en daarna denken. Paarden denken niet zo heel snel, dus even de tijd geven voor bezinken werkt erg produktief. M.a.w. er zijn vele manieren om conflicten op te lossen.

Velen hier op bokt hebben echt hele creatieve ideeen en interessante oplossingen, wie weet leuk om het daar eens over te hebben in een topic.

Stelling: Moeten wij mensen ons 'verlagen' tot bot paardengedrag waarin schoppen en slaan 'normaal' gevonden wordt. Of kunnen we paarden galanter en met gratie en stijl behandelen en met creativiteit problemen oplossen?

Knipoog

Alicia2u

Re: Wat is het alternatief voor geweld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 06:34

Als het een dominantie issue op de grond is, dan snap ik helemaal wat je bedoeld, maar eenmaal op het paard zijn je middelen beperkt. Ik gebruik daarom een zweep.
Een paard mag best bokken in protest: graag zelfs, maar er staat wel de consequentie 'voorruit' op en soms is daar een tik van de zweep bij nodig. Ik weet dat de fout in eerste instantie vaak bij mij ligt, maar ik ben gewoon bezig om niet m'n nek te breken. Schreeuwen heeft dan echt geen zin.
Op de grond is het een heel ander verhaal. Je krijgt nooit een goede vertrouwensband met je paard als je bewust uithaald. Dat versterkt alleen het gevoel van het paard, wat toch al aanwezig is: jij bent een roofdier en ik vertrouw je niet, al breng je me nog zoveel lekkers. Nee, op de grond zijn er andere manieren, zoals dominante lichaamstaal en mondelingen afstraffingen en bij de meeste paarde werken deze afdoende.

Je kunt nog zo'n beste bedoeling hebben met 'gratie en creativiteit', maar het feit blijft dat de beste communicatie tussen jou en je paard nog altijd 'paardentaal' is. Mensen zijn intelligent genoeg om de basis daarvan te begrijpen en daarmee aan het paard tegemoet te komen. Waarom zouden we een paard dwingen (hee, daar heb je een interessant woord) om onze 'taal' te leren.

Tot slot nog even klassiek vs. 'gedwongen': de meeste paarden die gedwongen lopen, lopen echt niet goed! Dat de jury dat toch beloond in de proef is voor mij een reden om gewoon geen wedstrijd te rijden. Ik wil mn paard laten lopen zoals ik vind dat het goed en gezond is, niet zoals de jury vind dat het moet. Als dat betekend dat ik wat langer met de opleiding bezig ben, dan heb ik dat er graag voor over.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:36

Dat antwoord kan je zelf wel bedenken als je weet wat de tegenselling van gewekd is...

Grootste sleutenwoord is geduld en consequent.

Als een paard mij probeert te bijten tik ik met mijn voet zijn pijpbeen aan. Hij is afgeleid. Doe je dat een paar keer zal hij vanzelf al naarzijn been gaan kijken.

Onder het zadel is het netzo. Verras hem met iets wat je niet verwacht. Maak juist op de plekken waar hij ''vervelend'' is een overgang terug. Voor je het weet ben je de plek voorbij en je paard was gehoorzaam.

Met paarden omgaan is niet moeilijk, Je moet ze alleen wel snappen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:39

Ik zie geen echte creatieve oplossingen, wel antwoorden op gedrag wat we net wenselijk vinden. Het voorbeeld wat ik stelde was er slechts één.

Bokkken is niet wenselijk nee, je kunt dat afstraffen door te slaan en denken dat het helpt. Mensen mogen 'fouten' maken en dingen uitzoeken, dat kan ook niet anders omdat je samen met je paard afspraken moet maken.
Toch zou ik het interessanter vinden he je bepaald gedrag voorkomt of beinvloedt dan 'er op los slaan' als het ms gaat.

Uit ervaring weet ik dat galant zijn en het goede voorbeeld zijn wel degelijk effect hebben, puur en alleen omdat paarden gevoelig zijn en niet dom. Ze worden vaak wel zo gezien.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:20

Ik zou het niet weten. Mijn paard bokt niet, dus zal dan wel wat goed. Hij heeft immers geen reden om te bokken. Ik heb heb respect voor mijn paard en dat respect is wederzijds. Ik draag hem niet op een fluwelen kussentje, maar hij krijgt genoeg eigen inbreng van mij.

Als we bijv. buiten rijden mag hij van mij rustig een sprintje trekken als ik dat niet aangeef. voorwaarde is dat hij wel terug komt als ik het vraag. En dat doet hij dan ook. In de omgang werk ik er net zo mee. Hij mag ook best wel uit joligheid eens bokken. Maar aan alles zit wel weer een voorwaarde. Hij laat merken als hij ergens niet van gediend is en ik laat dat ook merken.

Afspraken dus. Dan hoef je ook geen creatieve oplossing te zoeken. Want dan is het probleem er niet. Die problemen maken wij. Als je het een probleem vindt dat hij bokt kan je je gaan afvragen waarom hij bokt. Als je dat weet is je probleem ook weg. En dat geld voor alles. Zoek het waarom en de oplossing is gevonden. En dat geld niet alleen met paarden

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:23

Ik werk zelf volgens het principe "(klein) negatief gedrag negeren, goed gedrag belonen". als paard dus irritant aan me loopt te frunniken tik ik hem wel weg met mijn elleboog, heel toevallig, en ga onverstoorbaar door waar ik mee bezig ben. Moet ze mee aan een touwtje en doet ze even stom, dan een waarschuwende 'euj!' en zodra ze weer meewerkt vrolijk belonen.
Staat madam niet stil, zet ik haar in de achteruit terug naar de plek waar ik wilde dat ze stond. Staat ze braaf stil, al is het 2 seconden, dan weer flink belonen.

Het enige waar bij mij zware sancties op staan is trappen en bijten, serieus link gedrag dus. Haalt mijn paard uit, dan kan ze erop rekenen dat er een reactie volgt die ze de rest van de week niet meer zal vergeten Schijnheilig Dat pik ik gewoon echt, echt niet. Gelukkig komt dit zelden voor, en heeft een nieuw paard zo door wattie aan me heeft. Ik pak liever 1 keer flink door, dan hoef ik het nooit weer te doen Lachen En daarna in alle rust verder, alsof er niets is gebeurd. Geen gescheld, geen geschreeuw.

De crux is denk ik om te proberen slecht gedrag voor te zijn en om te buigen naar gewenst gedrag. VD is daar een goed middel voor maar met een beetje boerenverstand ( en sch**t aan de verbaasde blikken van je stalgenoten Nagelbijten / Gniffelen ) kom je best tot leuke oplossingen Haha!
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 03-10-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:24

Mijn paard beet altijd,en de personen die dat negeerden werden niet meer gebeten. Maar de persoon die gebeten werd en daarop een mep gaf werd steeds weer gebeten.Het kan anders maar dat kost tijd en geduld maar daar ontbreekt het nog al eens aan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:43

heel mooi gezegd. Het tegenovergestelde van geweld is naar mijn mening creativiteit en geduld Ja
creativiteit is denk ik het allerbelangrijkste, vooral bij slimme paarden. Bijten bijv. heeft een reden. Je paard vind je niet leuk of vind je zo saai dat hij zelf maar iets bedenkt. Als je voldoet in zijn behoefte om te spelen en met z'n mond bezig te zijn, houdt het bijten ook op..

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:49

Ik probeer altijd zoveel mogelijk met mijn lichaamhouding te doen. Dan scheelt het al enorm.
En verder indd creativiteit en vooral geduld!!!!!!

Paarden zijn meester in het lezen van lichaamstaal!!!!

Als jij zorgt dat je gedraagd als de leider zullen een hoop problemen opgelost zijn.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:50

gewoon waar de mens geen behoefte aan heeft, en hoe de wereld in elkaar steekt tegenwoordig...
geduld en beleid..... Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:00

ladylay schreef:
gewoon waar de mens geen behoefte aan heeft, en hoe de wereld in elkaar steekt tegenwoordig...

Ja Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:26

ladylay schreef:

Inderdaad!

Maar ook uitgaan van belonen is belangrijk. Als je alleen maar weet wat je niet mag, wordt je onzeker omdat je dan niet weet wat je wel moet doen. Als je het paard ook echt waardeerd om elke miniscule vooruitgang die hij maakt (elke vooruitgang moet je belonen als het samen winnen van een finale!) dan zul je zien dat je paard met plezier voor je aan het werk gaat!

Probeer te creeeren: zo veel mogelijk met zo weinig mogelijk en bouw niet op!

Edit: je had nog 1 discussiepuntje/vraag: of beide methodes (nagevelijk rijden of in de krul trekken (even heel zwart/wit gezegd)) hetzelfde resultaat geven: qua winstpunten misschien wel al is de 2e methode veel voorkomend en ook bij de prijzen, maar qua lenigheid, soepelheid, ontspanning en lichamelijke en geestelijke algehele gezondheid zal je met de 1e methode veel meer bereiken. Waarschijnlijk zullen jij en je paard ook beter metl elkaar om gaan op dat moment.
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-10-07 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:53

ik ben echt blij met zo'n topic. ik las ook een soortgelijke topic, maar dat was meer iets van: of geweld, of niet. ik heb altijd gedacht, een snelle manier om bijv, te straffen is geweld, een manier waarover nagedacht word, en waar geduld en creativiteit bij zit, is geen geweld.
geweld is "sneller en makkelijker" maar er over nadenken, en een geweldloze oplossing vinden, is beter, en zal onthouden worden.

amen. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:30

Uitspraak: Daar waar de kunde van de ruiter ophoudt, begnt de ruitersportzaak.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:47

Paardentango schreef:
Stelling: Moeten wij mensen ons 'verlagen' tot bot paardengedrag waarin schoppen en slaan 'normaal' gevonden wordt. Of kunnen we paarden galanter en met gratie en stijl behandelen en met creativiteit problemen oplossen?

Knipoog

ik denk dta je sowieso het stukje verlagen helemaal fout ziet
in principe is het simpel...
een paard kan zich niet inleven in de psyche van de mens
maar de mens kan wel zijn best doen om zich in te leven in de psyche van het paard

waarom zou je dat dan niet doen en jezelf verlichtten op het gebied van de paarden psyche?

daar kan af en toe ene tik of lichamelijk contact op het gebied van corrigeren bijhoren
is dta dan gelijk geweld? nee dat denk ik niet

ik ben het wel hartgrondig eens dat mensen er meer en beter over na zouden moeten denken en zich niet tot geweld moeten beroepen om een aard dingen te laten doen
je moet in mijn ogen in samenwerking dingen doen , en niet uit onderwerping
ik wil dat mijn paard plezier heeft in het werk ...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:29

aan de andere kant wil jij niet zomaar een paard uit de kudde zijn, maar het leukste paard. Er wordt wel wat geschopt onder paarden, maar ook door de paarden die elkaar leuk vinden?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:22

Zlef hou d ik absoluut niet van straffen. Ik ben er dan ook voor om te kijken naar de lichaamstaal van je paard. Wat verteld hij jou, waarom doet hij zo en misschien is hij wel dominant over jou en sta jij dit toe.
Door hier wat meer over te lezen en in de praktijk te leren kan je een hoop problemen voor komen. Leer je paard dat jij de leidende merrie en de drijvende hengst bent. Hij zal dan nooit in jou ruimte komen en dan is je probleem opgelost.
Voordel hier van elk paard begrijpt wat je bedoelt als jij het goed kan overbrenegen. Ze doen het zelf tenslotte ook onderling in de wei en in de bak.
Kijk eens naar je paard in de wei. Hoe gedraagt hij zich tegenover de rest. Welk paard staat bovan aan de rangorde en welk paard onderaan, en waarom?
Het gaat allemaal om jou lichaamstaal, en sommige paarden zullen altijd dominat zijn, misschien is hij dan niet geschikt voor een minder dominant persoon als jij...
Pas je lichaamtaal aan, je zegt dit maar laat dat zien...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:04

ik houd ook niet van straffen, maar als ik een onwijs botte hengst voor mijn neus heb die met alle liefde en plezier een paar hoeven in mijn lijf wil parkeren dan kan ik wel heel fijn al schreeuwend en handenzwaaiendde lambada gaan staan doen of wat dan ook...boeiend , er zijn gewoon genoeg paarden die daar geen boodschap aan hebben ...die corrigeer ik liever 1 keer lichamelijk...dan dat ik die hoeven in mijn nek krijg... daarna kan ik pas met zo een paard gaan werken aan respect voor elkaar ...hij moet eerst weten dat er een hele duidelijk grens is die bij het overschrijden wel degelijk flinke consequenties heeft

Citaat:
aan de andere kant wil jij niet zomaar een paard uit de kudde zijn, maar het leukste paard. Er wordt wel wat geschopt onder paarden, maar ook door de paarden die elkaar leuk vinden?

nou...ik wil helemaal niet een paard zijn , en al helemaal niet de leukste...waarom zou ik dat in vredesnaam willen
ik ben mens en leidende en drijvende kracht , paard is paard ...klaar
het is alleen aan mij als mens om het paard zoveel mogelijk tegemoet te komen kwa communicatie en te laten zien dat ik te vertrouwen ben , dat ze me accepteerd als leider en drijver en dat ik eerlijk ben , en haar uitnodigen tot voor mij en met mij willen werken
maar een kuddegenoot ben ik niet en zal ik nooit zijn, daarvoor is die paar uur per dag dat je bij je paard bent te weinig
daarvoor zou je 24 uur per dag in de kudde aanwezig moeten zijn (en een stel hoeven laten aannaaien)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:00

Een ervaren Engels paardenmens zei eens het volgende:

People who cannot control their horse go for submission.

(Mensen die hun paard niet onder controle hebben gaan voor onderwerping)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:04

Om even wat duidelijker te zijn met de term 'verlagen tot bepaald gedrag' zal ik een voorbeeld geven.
Als je als mens een paard wil zijn, en dus 'onderdeel van een kudde', denk ik dat je even moet nadenken over de mogelijkheden om een paard voor het lapje te houden. Het is niet handig om dit voor ogen te hebben, de enige die het zou kunnen geloven ben je zelf. Paarden zijn niet dom en onnozel.

Je lijkt niet op een paard en gedraagt je niet als een paard.
Als je wat meer op aarde blijft en zegt "Ik ben mens, en jij bent paard, zulen we samenwerken" heb je een ander, en eerlijker uitgangspunt.
Je accepteert elkaar in het wezen wat je allebei bent, mens-paard.

Paarden onderling bijten, dreigen (heel veel), besnuffelen elkaars edele delen, bijten elkaar zachtjes als begroeting etc. In een groep kunnen rake klappen worden uitgedeeld, gedrag waar ik als mens geen zin in heb. Ik wil en verwacht dat paarden weten, leren, met mij wat anders om te gaan dan met hun soortgenootjes. Dergelijk gedrag zal ik, mens, niet vertonen werkend aan ander gedrag wat wél t.o.v. mij wenselijk is. Dat paarden dat kunnen weten we al eeuwen, want juist paarden zijn dieren die zich enorm goed kunnen aanpassen.

Zie het als kinderen, onderling doen kinderen andere spelletjes dan kinderen tegenover volwassenen. Zo zie ik het met paarden ook.

Als je streeft naar galant met elkaar omgaan dan zal dat niet in dag 1 helemaal lukken nee, dat duurt eventjes voor je met je paard afspraken hebt gemaakt. Paarden kunnen leren, dat weten we ook.

Lomp gedrag vraagt om lomp gedrag terug. Paarden zijn erg goed in het kopieren van gedrag, ze kijken veel af bij anderen.
Denk eens aan stalgebreken zoals weven, kribbebijten of extreme voernijd. Veel gedrag is aangeleerd, waarom zou positief gedrag niet aan te leren zijn zonder lompigheid, wat paarden onderling wel kunnen hebben.

Paarden zijn gevoelige dieren, daar kunnen wij wat van leren
Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 03-10-07 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:04

Mijn pony is meer onder de indruk van een flinke brul dan van een klap, daarbij vindt ik het ook niks om de hele tijd je paard te slaan. Ik verbaas me er regelmatig over dat er zoveel mensen met paarden zijn die zo weinig plezier lijken te hebben in de omgang met hun dier.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:12

Of andersom, paarden die zo bang zijn voor het onvoorspelbare en onbegrijpelijke (wan) gedrag van hun eigenaar?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:13

Dat ook en dan nemen ze gewoon weer een ander paard en begint de ellende weer van voren af aan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:23

Paardentango schreef:
Lomp gedrag vraagt om lomp gedrag terug. een welgemikte en getimede lichamelijke reactie is in mijn ogen geen lomp gedrag, en dat is wel de reactie die ik op sommig lomp gedrag zal geven , soms gaat veiligheid voor galant zijn Paarden zijn erg goed in het kopieren van gedrag, ze kijken veel af bij anderen.
Denk eens aan stalgebreken zoals weven, kribbebijten of extreme voernijd. Veel gedrag is aangeleerd, waarom zou positief gedrag niet aan te leren zijn zonder lompigheid, wat paarden onderling wel kunnen hebben. is zeker aan te leren, deels door te zorgen voor goede paardwaardige leefomstandigheden en natuurlijk door eerlijke consequente omgang

Paarden zijn gevoelige dieren, daar kunnen wij wat van leren
veel mensen kunnen idd heel veel van paarden leren , maar een groep mensne slaat er wel een beetje in door ...
Knipoog

Citaat:
"Ik ben mens, en jij bent paard, zulen we samenwerken" heb je een ander, en eerlijker uitgangspunt.

dit zinnetje heb ik er even tussenuit geplukt, ik denk dat je hier een hel belangrijk punt aansnijd wat sommige mensen vergeten
, ze gaan heleala op in het paardzijn, communiceren, doe als een paard, gelijkwaardigheid etc etc
maar ze vergeten halverwege dat er altijd een hel groot verschil blijft.... waarvan ik denk dat het juist iets is wat je altijd in je achterhoofd moet hebben

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:29

Ha, ha inderdaad : Je bent een mens, en géén paard !

Denk dat we ergens precies hetzelfde zeggen, ik ben zeker niet voor het o'ver-je-heen-laten-lopen model. Ook ik heb wel eens een lel uitgedeeld, maar het gaat niet om de lel, het gaat om hoe je in grote lijnen met elkaar omgaat.

Ergens schreef jij dat ook, beter één keer duidelijk en wat pittig, dan 10x "ho, braaf, niet doen, ho braaf, niet doen (x8)"

Dus er zijn alternatieven voor geweld?