Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar als iemand anders zich daar heel fijn bij voelt, waarom niet? Een beetje ruimdenkendheid is altijd en overal nodig.
.
.
Ben benieuwd wat dan wel 'van deze tijd' is volgens jou
LDRD schreef:Dat is nou typisch een opvatting voor deze tijd waarin het aantal mensen met paarden drastisch is toegenomen, maar het aantal 'paardenmensen' drastisch daalt.
De eigenwijsheid van de nieuwe mensen met paarden is groot.
Wat van ver komt en duur is is lekker?
midgie schreef:Er zullen zeker boertjes van 70 zijn met een heel mooi paarden gevoel, maar er zijn er ook zat die het niet hebben en daar zou ik me niet graag bij willen aansluiten omdat hij al 70 jaar ervaring heeft.
Ja wat ik bedoel met "deze tijd" is dat er toch steeds meer mensen gaan inzien dat een paard niet zomaar een gevoelloos ding is dat er een zweep over moet om hem te laten luisteren , wat vaak toch aangeraden word door dat boertje.
Zeker waren ze goed voor hun paarden met eten en stalling enz, want hun paarden waren hun brood, maar als het dier niet wilde lopen ging er echt de zweep over en dat vind ik persoonlijk niet meer vam deze tijd.
En denk dat de goeroes dat ook proberen duidelijk te maken dat het ook anders kan.
Oke, even diepe zucht. Tuurlijk was vroegah niet alles beter, maar tegenwoordig is het omgekeerde het geval. Paarden van deze tijd worden doodgeknuffeld door goedbedoelende, maar totaal geen werkelijk gevoel en verstand voor en van paarden hebbende mensen. Daar springen de goeroes handig op in, en presenteren 'hun' leer als iets heel bijzonders, het spreken van de paardentaal. Alleen vergeten al die enthousiastelingen dat dat ouwe boertje al die dingen al vanzelfsprekend toepast, omdat hij een paardenmens is. Die hoeft dat niet te leren, die kan lezen en schrijven met zijn paarden. En die hóeft ook bijna nooit in te grijpen, want de paarden weten waar ze aan toe zijn.
Dat er minder mee getutmutst werd is inderdaad wel een verschil met nu, maar geloof me nou dat een paard liever een wat minder frutterige eigenaar heeft die heel duidelijke grenzen aangeeft, en dan eens een por meekrijgt (heeft trouwens ook een interessant topic over gelopen, of je nou psychisch straft door hem uit de kudde te sodemieteren of een irritant wapperend klapperend touw onder zijn kin/voor te houden, of je geeft hem fysiek een por, maakt voor paardlief niet veel uit hoor, zolang de timing klopt) dan de bosjes paarden die tegenwoordig een o zo lieve eigenaresse hebben die ze doodknuffelt en vooral niet wil ingrijpen 'want dat is sielugh' maar daardoor geen leider voor het paard kan zijn. Daar zit voor de goeroe's het grote geld, want die paarden wandelen vrolijk over hun eigenaar heen met alle gevolgen van dien, en vaak komen de mensen bij de goeroes terecht als ze er zelf niet meer uitkomen. Dat ouwe boertje had het nooit zover laten komen
![]()
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen alternatief omgaan met paarden hoor, maar het is niets nieuws onder de zon en de wildgroei van deze goeroe's is alleen maar een teken aan de wand over de staat van de 'paardenmensen' in Nederland. Ik vind de mensen die join-uppen uit een boekje niet minder dieronvriendelijk dan de aan de teugels raggende en sporen prikkende 'normalo'.. Maar gelukkig lopen de meeste mensen een middenweg![]()
Ik ben ook Nuchter Hollands = NH , maar ga met gevoel om met mijn paarden en niet zoals ze het 70 jaar geleden deden, dan maar met op zijn georoe`s
En me suf gelachen over alle verhalen uit zijn jeugd, zijn leven is vervlochten met paarden en dieren, een zeer bijzondere mens.
, en hele mooie uitspraken waar je over na gaat denken. Ik hoopte al dat meer mensen zch aangesproken zouden voelen om hier wat over te zeggen. Er zijn vele mensen die verdraaid goed weten wat ze doen. Dat maakt paarden juist zo interessant. kjoetie schreef:polly: zo ging het dus ook bij "mijn" boertje. Naast de koeien hadden ze altijd paarden, voor zichzelf en de hobbyfok en wat handel. Hij fokte ieder jaar een KWPNveulen, uit een zeer goede, bloederige merrie, dus had altijd minimaal 2 jonge, zeer temperamentvolle paarden staan die hij opfokte, inreed en verkocht ot hij er te oud voor werd. Ik heb daar 3 jaar rondgelopen, in die tijd misschien 3 keer gereden, maar vooral met de jonge paarden gewerkt, maar zoveel geleerd over omgang en kijken naar paarden.. en over fokkenEn me suf gelachen over alle verhalen uit zijn jeugd, zijn leven is vervlochten met paarden en dieren, een zeer bijzondere mens.
Ik vond het ook altijd prachtig om te zien hoe zelfs het meest onstuimige, branieschoppende paard veranderde in een makke lam zodra hij het touwtje overnam. Het is dat ik moest verhuizen voor mij studie, anders had ik er nu nog rondgewandeld.
Paardentango schreef:Snelle conclusie : Ontwikkel jezelf en kijk bij vele anderen wat wel of niet bij je past. Maar blijf altijd trouw aan jezelf.
Mooie term die ik laatst hoorde "Veel mensen sterven als kopie, slechts weinigen als zichzelf"
Maar da's wat macaber gesteld hier, voorlopig leven we nog.![]()
Hoop wijsheid hier, en hele mooie uitspraken waar je over na gaat denken. Ik hoopte al dat meer mensen zch aangesproken zouden voelen om hier wat over te zeggen. Er zijn vele mensen die verdraaid goed weten wat ze doen. Dat maakt paarden juist zo interessant.
Dat boertje van vroeguh, die is leuk ! Alleen nog een klein verschilletje, vroeguh werkte men meer met gebruikspaarden die gefokt werden voor het dagelijkse werk. Transport, ploeg en een klipper (luxe paard) voor de zondag. Dat waren de koudbloeden, paarden die rustiger zijn en uitermate geschikt voor het werk wat ze moesten doen.
Tegenwoordig hebben we te maken met een nogal ander kaliber paard. Bv de KWPN heeft een sportpaard gecreeerd, voor sommige mensen een geweldig paard, alleen voor velen een minder handelbaar paard. Hier doel ik puur op het sportpaard. Temperamentvol, groot en werkwillig. In handen van mensen die niet willen topsporten zie ik e.e.a. mis gaan, mens en paard botsen soms meer dan er lol is.
Paardentango schreef:Snelle conclusie : Ontwikkel jezelf en kijk bij vele anderen wat wel of niet bij je past. Maar blijf altijd trouw aan jezelf.
Mooie term die ik laatst hoorde "Veel mensen sterven als kopie, slechts weinigen als zichzelf"
Maar da's wat macaber gesteld hier, voorlopig leven we nog.![]()
Hoop wijsheid hier, en hele mooie uitspraken waar je over na gaat denken. Ik hoopte al dat meer mensen zch aangesproken zouden voelen om hier wat over te zeggen. Er zijn vele mensen die verdraaid goed weten wat ze doen. Dat maakt paarden juist zo interessant.
Dat boertje van vroeguh, die is leuk ! Alleen nog een klein verschilletje, vroeguh werkte men meer met gebruikspaarden die gefokt werden voor het dagelijkse werk. Transport, ploeg en een klipper (luxe paard) voor de zondag. Dat waren de koudbloeden, paarden die rustiger zijn en uitermate geschikt voor het werk wat ze moesten doen.
Tegenwoordig hebben we te maken met een nogal ander kaliber paard. Bv de KWPN heeft een sportpaard gecreeerd, voor sommige mensen een geweldig paard, alleen voor velen een minder handelbaar paard. Hier doel ik puur op het sportpaard. Temperamentvol, groot en werkwillig. In handen van mensen die niet willen topsporten zie ik e.e.a. mis gaan, mens en paard botsen soms meer dan er lol is.
maar in wezen is 'paardentaal' voor al deze paarden hetzelfde
. Alleen zijn de koudbloedjes meestal wat minder sensibel en dus meer vergevingsgezind. Juist de bloedjes hebben een goede leider nodig en eisen paardenmensen, ipv na-6-jaar-manegelessen-koop-ik-een-jazz
Je hebt zó gelijk dat het daar vaak fout loopt, maar dat ligt er ook vooral aan dat mensen hun eigen kunnen te hoog inschatten. Voor mij niet zo'n type hoor, ik hou het wel bij mijn barokke dame
.
), ik stuur nog altijd een kerstkaart en ga er toch 1 a 2 keer per jaar nog op bezoek
Wordt dan nog iedere keer onthaald als de verloren dochter
Moest altijd erg lachen, in sommige dingen was hij heel 'vooruit' (vond het geweldig dat ik de universiteit deed) maar in andere dingen zó traditioneel
ik kan me zijn gezicht nog herinneren toen mijn vriend een keer meewas en een kopje thee voor me inschonk, whahaha was echt een cultuurschok voor hem, want dat was toch vrouwenwerk?
Zijn vrouw was trouwens ook zó'n ontzettende lieverd. Denk met veel plezier terug aan die paar jaar
), maar nu de stof snel tot zich willen nemen en dan denken een volleerd paardenman/vrouw te zijn.