[DISC]Been eraan of eraf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

[DISC]Been eraan of eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:35

Ik heb verschillende instructeurs en instructrices gehad. Toch hoor ik vaak verschillende meningen over de werking van de kuithulpen. Sommigen rijden met een bijna geheel losliggend onderbeen. Ze geven alleen druk als er iets van het paard gevraagd wordt, overgang of iets dergelijks. Anderen rijden weer met een aangesloten kuit, die constant hele kleine kneepjes geeft, ter ondersteuning van het paard.
Hoe gebruiken jullie de kuithulpen en waarom?

ChristinaW

Re: [DISC]Been eraan of eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:54

Ik rij absoluut met m'n been eraan! Kan me niet voorstellen dat mensen met losliggende, van het paard af, wibbelende onderbenen kunnen rijden Lachen
Mijn benen/kuiten blijven tegen het paard aan, op z'n plek en vanuit daar drijf ik aan en ik werk met 'druk' bij een overgang, bijv. naar stap, draf of het halthouden (en natuurlijk ook met mijn zit).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:01

Met het been er aan want anders dan klapperen je benen toch aldoor tegen dat zadel aan

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:02

Toch zie je veel dressuurruiters met los hangende onderbenen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:08

Ik heb ook latijd contact met m'n onderbenen/kuiten. Volgens mij krijg je klapperbenen als je ze er niet aanhoud. Zie dit trouwens veel bij dressuurruiters, klapperbenen. vind het geen kijk en je hele zit wordt er onrustig van.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:10

marquez1 schreef:
Toch zie je veel dressuurruiters met los hangende onderbenen.

Dat klopt! Niet negatief bedoelt, maar vaak zie je wel bij sommige dat ze het been erniet aan hebben.
Als je bij de springruiters kijkt, zie je dat hun benen ook netjes op z'n plaats blijven en eraan blijven zitten en als ze hulpen geven, doen ze het been er niet een halve meter af, maar gewoon eraan houden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:11

Ik heb een middenmoot. Ik hou ze er waakzaam aan, maar drijf niet constant.
Dus niet los, maar ook niet constant hulpen geven.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:12

Met aangesloten kuit, maar zonder er iets mee te doen. Dus niet constant kneepjes maar gewoon ontspannen tegen het zadel aan, zonder dat ze klapperen. Wanneer ik activiteit wil druk ik aan en dat kan dus in een overgang zijn of bij bijvoorbeeld buiging. Zodra ik iets met mijn been doe verwacht ik reactie.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:13

Vonnie84 schreef:

Ik drijf ook niet constant, alleen als het nodig is. doe vel met m'n zit qua voorwaarts maar heb ook een licht contact, dus wel het been aan het paard.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:14

Vonnie84 schreef:

Nee ik geef ook niet constant hulpen. Ik hou ze er ook gewoon aan en als er een hulp moet worden gegeven, geef je druk/span je je kuiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:14

Mijn been ligt los aan, om te voorkomen dat mijn paard schrikt als ik wel contact maak. Ik heb dus contact maar geef niet voortdurend kneepjes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:22

Mijn been ligt altijd aan, in contact zeg maar. En als ik een hulp geef druk ik iets.
En dat afliggende been je ziet het inderdaad heel erg veel maar echt handig lijkt het me niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:26

mijn onderbenen hangen gewoon aan het paard, niet los, maar ook niet aangespannen. als ik iets van het paard wil (overgang, buiging, wending enz) dan geef ik mijn hulp en dan wil ik dat het paard daarop reageert.

ik heb ook een tijd een paar gereden wat compleet in de stress raakte als ik mijn been aanlegde, daar hield ik juist mijn been er behoorlijk aan zodat ze daar aan zou gaan wennen en en niet meer voor ging vluchten.
toen ze dat eenmaal doorhad met gewone (bovenstaande) hulpen gaan rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:47

Ik heb m'n onderbeen eraan,maar daar drijf ik niet mee,drijf met m'n zit en bovenbenen.Maar ik drijf niet constant,een paard moet gewoon lopen als ik hem voorwaarts wil.Mijn onderbenen gebruik in in zijgangen etc. en bij overgangen terug als ondersteuning voor de achterhand.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:37

Ik heb mijn been er gewoon ontspannen hangen. Niet eraan en niet eraf. Drijfen doe ik ook niet aan. Ik onderteun en ''dreig'', maar drijf nooit.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:05

ik rijdmet ontspannende onderbenen. Niet dat ze alle kanten
opzwiebelen hoor Knipoog maar als je altijd ontspannen onderbenen
hebt zal het paard ook sneller luisteren als je ze iets aanspant
en tegen de paarden buik aan legt.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:02

Loowis schreef:
ik rijdmet ontspannende onderbenen. Niet dat ze alle kanten
opzwiebelen hoor Knipoog maar als je altijd ontspannen onderbenen
hebt zal het paard ook sneller luisteren als je ze iets aanspant
en tegen de paarden buik aan legt.

dat zou ik bij mijn paard dus niet kunnen doen.
Als ik mijn been af steek, en ik wil een oefening inzetten, schiet ze er als een gek vandoor.
Het verschilt per paard hoe ze er op reageren, persoonlijk kies ik dus voor aangesloten kuit Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:53

ik heb mijn kuit eraan liggen, maar wel ontspannen.
Ik drijf alleen als ik iets wil (overgangen, tempowisselingen, meer activiteit van het achterbeen etc.)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:56

Urielle schreef:
ik heb mijn kuit eraan liggen, maar wel ontspannen.
Ik drijf alleen als ik iets wil (overgangen, tempowisselingen, meer activiteit van het achterbeen etc.)

Precies! (ik voeg alleen nog even zijgangen bij het rijtje Tong uitsteken )

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:56

Net als Urielle, kuit eraan, maar zonder te drijven de hele tijd. Ik drijf ook alleen als ik iets wil. Lijkt me erg vermoeiend om iedere pas te drijven (en het lijkt me ook erg vermoeiend voor je paard).

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:20

Ik dacht bij het zien van de titel eerst dat de discussie over amputatie ging Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, ik laat mijn onderbeen gewoon los langs het paardenlichaam hangen. Bij het ene paard is dat er dus meer tegen, en bij het andere paard wat meer er vanaf (hangt af van de vorm en maat)

Ik hou me er niet echt mee bezig, alleen dat de hiel naar buiten is gedraaid en in één lijn is met mijn schouders. Ik klem me in ieder geval niet om het paard heen ofzo. Ik denk dus dat mijn been wel meer van het paard af is... Maar het is niet zo dat als ik drijf, mijn onderbeen ineens tegen het paard aankomt ofzo. Da's gewoon druk geven met de kuit en zie je amper.

Bij mijn eigen paard rijd ik overgangen op mijn zit, en drijf alleen voor activiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:21

Dacht ik ook Ronja.. Clown
Ik dacht al 'Ik heb liever m'n been eraan hoor!' *LOL*

Ik laat ze gewoon los hangen, en zodra ik wat voorwaartser wil leg ik ze eraan en span m'n benen aan.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:39

ik hou mijn been aan en geef de hulpen als het nodig is, als paarden heel erg lui zijn dan geef ik been, reageren ze niet tik eraan en dan been echt 'los'. maar normaal houd ik mij nbeen gewoon aan mits ik bepaalde oefeningen oefen dan geef ik de hulpen daarvoor. maar probeer zo min mogelijk te drijven bij iedere pas. ze moet een constante snelheid hebben

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:47

Ik laat mijn benen afhangen en dan raken mijn kuiten mijn merries buik niet echt.

Ik doe niet bewust er helemaal van af of er tegen aan. Maar gewoon naast haar buik af laten hangen.

xEbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:48

Ik heb mijn been gewoon eraan, maar ik geef alleen druk als mijn paard een overgang moet maken of als ze niet voorwaarts genoeg is.