Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sonjim schreef:Ik heb altijd geleerd dat paarden als ijslanders langer groeien en daardoor later ingereden worden. Maar ik ben zowiezo voorstander va later inrijden. Het jaar wat je aan de voorkant investeerd krijg je later dubbeldik terug voor mijn gevoel. Mijn haflinger is bijvoorbeeld ook gegroeid tot haar 7e en zo'n paard wordt dan op 3 jarige leeftijd of eerder ingereden, dat lijkt mij te vroeg.
sonjim schreef:Ik heb altijd geleerd dat paarden als ijslanders langer groeien en daardoor later ingereden worden. Maar ik ben zowiezo voorstander va later inrijden. Het jaar wat je aan de voorkant investeerd krijg je later dubbeldik terug voor mijn gevoel. Mijn haflinger is bijvoorbeeld ook gegroeid tot haar 7e en zo'n paard wordt dan op 3 jarige leeftijd of eerder ingereden, dat lijkt mij te vroeg.

randalinpony schreef:Het heeft misschien wel meer met de tradities van de landen waar bepaalde rassen vandaan komen te maken, dan met het paard op zich wanneer er ingereden wordt.
Wel heeft het KWPN selectie gevoerd om laatrijpe paarden eruit te fokken... maar de vraag is wat er precies geselecteerd is, een vroegrijp paard of een dat er vroeg rijp uitziet.
IkissBill schreef:Duurt langer voor dat die volgroeit is
Kuggur schreef:Trend echter is dat ook hier jammer genoeg steeds eerder wordt ingereden, commerciele belangen...
ikke schreef:Het zou zo-ie-zo beter zijn voor ALLE paarden om op z'n vroegst met vier erop te gaan zitten. Als je dan ook nog eens zo verstandig bent om rustig op te bouwen en pas bij 5 - 6 enigsinds serieus te gaan rijden, dan zou de gemiddelde leeftijd van paarden in NL een stuk omhoog gaan.
lovelucky schreef:Kuggur schreef:Trend echter is dat ook hier jammer genoeg steeds eerder wordt ingereden, commerciele belangen...
Dat is ook weer niet altijd het geval. (comerciele belangen)
Je kan een paard inrijden als hij er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk. Bij het ene paard is dat 3,5 bij het andere paard is dat 5 of soms pas 6 jaar....
Denk ik