Schuimen ontspanning? Denk het niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Schuimen ontspanning? Denk het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 06:40

Ik heb er n.a.v. het artikel in BIT nog eens extra op gelet. Met een buitenrit schuimt mijn paard niet, terwijl hij dan wel ontspannen is, hij vindt dat het mooiste wat er is.
Als ik hem in de bak aan de teugel vraag gaat hij snel schuimen. Volgens mij doodgewoon omdat ze in die houding slechter kunnen slikken.

Wat bij mij weer vraagtekens oproept bij het nut van 'aan de teugel' en de gevolgen hier van.

daffodil

Re: Schuimen ontspanning? Denk het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:41

Bij mij schuimt mijn paard met een buitenrit wel.....

En ik vraag me niet af wat het nut van aan de teugel rijden is, maar vraag me wel af wat het nut van dit topic is.....

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:46

bij mij ook trouwens...en trouwens niet alle paarden schuimen hoor,de een wat erger dan de ander,en het nut van een paard aan de teugel laten lopen is denk ik al wel tig keer besproken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:47

het nut van correct rijden van een paard kom je straks achter als het dier ouder wordt

omdat wij op het paard gaan zitten word het gewicht anders verdeeld, er komt meer gewicht op de voorhand te rusten. Aan de teugel is niks meer of minder dan een bepaalde houding die het paard aanneemt omdat de ruiter meer gewicht op de achterhand plaatst door correct van achteren naar voren te rijden. Kan dus ook niet door handenwerk voor elkaar komen.

Door het paard altijd op de voorhand te laten lopen zal het eerder zijn voorbeentjes kapot lopen...... want daar zijn ze niet op gebouwd.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 25-09-07 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:47

Mijn paard schuimt altijd! En niet zo'n beetje ook, of ik nu een los teugeltje heb, of dat ik met 'm aan het werk ben.. Hij speelt gewoon heel veel met z'n bitje, daarom schuimt hij.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:48

Bij mij schuimt mijn paard ook tijdens buitenrit eigenlijk en hij loopt daar ook gewoon ontspannen, los teugeltje. Ik vraag niks van hem, behalve kilometers lopen (endurance)..

In de bak schuim mijn paard soms wel, soms niet.. Ik merk dat het aan de oefeningen ligt, of misschien is dit een foute gedachte.
Als ik veel wissel met stellingen schuimt ie als een gek..

Ik weet eigenlijk niet waar het aan ligt..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:49

Hmm... Mijn paard schuimt júíst als we met bakwerk bezig zijn (dus ook aan de teugel).
Op een buitenrit kan ze nog wel is opgefokt zijn en dan schuimt ze niet... Nou ja, dan heeft ze dat schuim tussen de benen staan. Nagelbijten / Gniffelen

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:53

Volgens mij is het hoe meer het paard met zijn/haar bit speelt, hoe meer het schuimt. Aangezien er bij het rijden in de bak meer in zijn mond wordt gekloot, en hij dus telkens met het bit bezig is, schuimt het paard meer. Met buitenrit hebben ze (als het goed is) niet telkens een bit waarmee het speelt door de ruiter. Het kan dan ook nog verschillen met het paard. Mijn paard bijvoorbeeld, zit constant met het bit te spelen.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:04

Mijn paard schuimde zelf gisteren toen ie aan het spelen was in de buiten bak. Met het rijden schuimt die ook als die het bitje al in heeft begin die rustig aan te schuimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:07

Mijn jonge paard schuimt ook, en daar vraag ik echt niet van om in de krul te gaan lopen. Ik rij overigens western, en ik rij met een vrij lang teugeltje.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:14

Die van mij schuimen alleen als ze een appel krijgen?!? Met oefeningen doen knabbelen ze ogm wel op het bitje, of ik nu met lange of wat kortere teugels rij. Al merk ik bij eentje wel verschil in gespannen knabbelen en ontspannen knabbelen (de ander knabbelt alleen in ontspanning), maar schuimen, nee.
Dat gespannen knabbelen komt alleen voor als ze denkt dat ze de oefening niet kan, doen we een stapje terug en rustig aan en dan is het over.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:15

Mjin paard schuimt nooit heel erg, maar ze heeft wel wat schuim in der mond hoeken zitten na het rijden, ze loopt trouwens bijna niet nagevelijk.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:26

Ik vind het ook nog inderdaad een raadsel, waarom het ene paard meer schuimt dan het andere paard. Eerst dacht ik aan de correctheid van het rijden, of van een rijstijl van een ruiter. Maar dat kan zeker de oorzaak inprincipe naar mijn idee niet echt zijn. Het heeft meer iets te maken met de hoeveelheid slijm van een paard. Het ene paard heeft wat dat betreft meer slijm in de mond dan een ander paard. Naar mijn idee is een schuim mondje juist goed. Je hoort vaker dat het een teken is van een bepaalde inspanning die een paard geeft. Hoe meer ontspannen ze gaan lopen, en hoe meer ze zich inspannen hoe meer het paard zal gaan schuimen. Ik denk dat je paard niet op buitenrit schuimt, omdat je de teugels dan wat losser houd.
Ik denk dat ze in dat geval een ontspanning tijdens het echte rijden bedoelen, een bepaald manier van rijden zeg maar.
De ene ruiter rijd anders op buitenrit dan de ander vind ik overigens. De ene ruiter is zowel in de bak thuis als in het bos vrij serieus met het paard bezig, ze werken er in het bos eigenlijk ook gewoon mee, ze vragen het paard nageefelijk te lopen, en zijn toch eigenlijk echt bezig. Terwijl een andere ruiter in het bos de teugel wat losser laat en het paard de ruimte geeft om de omgeving te bekijken. Op de laatste manier spant een paard zich niet serieus in voor het zeg maar echte werk. Ik denk dat dat er toch wel iets mee te maken heeft Knipoog

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:29

Niekoezz schreef:
Volgens mij is het hoe meer het paard met zijn/haar bit speelt, hoe meer het schuimt. Aangezien er bij het rijden in de bak meer in zijn mond wordt gekloot, en hij dus telkens met het bit bezig is, schuimt het paard meer. Met buitenrit hebben ze (als het goed is) niet telkens een bit waarmee het speelt door de ruiter. Het kan dan ook nog verschillen met het paard. Mijn paard bijvoorbeeld, zit constant met het bit te spelen.

Mijn paard schuimt ook met haar bitloze optoming om Vork Zowel in de bak als buiten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:29

De houding van een paard bij het werken voor de loodlijn, stimuleerd de speekselklieren in de kaak, en dit kan voor vermeerde speekselproductie zorgen. Het paard gaat gaat in dit geval schuimen, maar het is geen indicatie voor de graad van ontspannenheid (of gebrek daaraan).

Ergo:

Een schuimend paard is niet per definitie gespannen.
Een schuimend paard is niet per definitie ontspannen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:30

Of ik nou in de bak rij of buiten met of zonder bit schuimen doet Jims eigelijk altijd...
En of het nou goed is om aan de teugel te lopen daar ben ik het met KiWiKo mee eens!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:31

Er zijn inderdaad ook paarden die gewoon aan de longe met ' een halster' om schuimen. Toch zal het dan inderdaad iets van een ontspanning aan een paard geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:32