Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melaniee__

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:02

Wie rijden hier allemaal met sporen?

Ik rijd er zelf niet mmee

__Astrid

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:12

ik rijd met hele kleine druppeltjes, en gebruik ze egt niet zo veel (k rijd er wel elke keer mee, maar ik let er telkens op dat me been van me paard blijft :p) nog veel suc6 me je topic !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:54

Ik rij met een grof wiel, ik rijd western. Een grof wiel heeft een groter oppervlak (druk wordt over meer vierkante cm verdeelt dan bij een knopspoor). Duw eens met vier vingers tegelijk in je zij, en duw vervolgens met een vinger in je zij. Wat is onaangenamer?

De spoor wordt overigens in de western net zo ingezet als bij de dressuur. Eerst spanning in je lichaam/been, dan kuit, dan spoor. En een commando geven die het paard hoort uit te voeren tot je een tegencommando geeft.
Een grof wiel bij een westernspoor en bij een dressuurspoor behoor je overigens wel goed te gebruiken. Je moet rollen, en niet schoppen of prikken...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:05

Het ligt er aan op welk paard ik zit...

Op jonge beestjes sowieso niet. Verder rij ik een merrie die op een gegeven moment zó ontspannen gaat lopen dat ik haar wakker moet schudden en nog een oudere merrie die graag door mijn binnenbeen heenloopt. Dan draag ik rechte sporen van 3 centimeter, daarmee kun je vegen i.p.v. prikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:07

Het maakt niet uit op welke leeftijd van het paard je met sporen op het paard stapt. Als jij genoeg controle hebt over je eigen benen, en je sporen kunt dragen zonder ze te gebruiken, kun je ook met sporen op een jonger paard stappen...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:24

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit op welke leeftijd van het paard je met sporen op het paard stapt. Als jij genoeg controle hebt over je eigen benen, en je sporen kunt dragen zonder ze te gebruiken, kun je ook met sporen op een jonger paard stappen...

Ik houd mijn benen aardig stil op paarden die goed in balans lopen, maar weet van mezelf dat ik op een jong paard wat onstabieler ben met mijn benen, dus laat ik ze achterwege. Bij het inrijden doe ik ze sowieso niet aan omdat ik liever heb dat ze op zit reageren, dan doe ik erg weinig met mijn benen qua drijven en zijn ze dus nutteloos. Lachen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:35

Niet. Buiten het feit om dat de pony die ik rijd niet van mij is, vind ik mezelf er niet kundig genoeg voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:38

bromfiets schreef:
Ik houd mijn benen aardig stil op paarden die goed in balans lopen, maar weet van mezelf dat ik op een jong paard wat onstabieler ben met mijn benen, dus laat ik ze achterwege. Bij het inrijden doe ik ze sowieso niet aan omdat ik liever heb dat ze op zit reageren, dan doe ik erg weinig met mijn benen qua drijven en zijn ze dus nutteloos. Lachen

Een jong paard behoord in mijn ogen te leren wat een beenhulp is, en niet alleen een zithulp. Maar idd, soms moet je bij een jong paard wat harder met het been doorkomen...dan is het onrechtmatige gebruik van de spoor ronduit zielig.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:23

Cassidy schreef:
bromfiets schreef:

Een jong paard behoord in mijn ogen te leren wat een beenhulp is, en niet alleen een zithulp. Maar idd, soms moet je bij een jong paard wat harder met het been doorkomen...dan is het onrechtmatige gebruik van de spoor ronduit zielig.

Zo zie je maar weer dat iedereen een andere manier heeft Knipoog

Voordeel van "mijn" methode is dat ik niet hard hoef door te komen met mijn benen, ze reageren bij een lichte aanraking. En mijn hakken komen 9 van de 10 keer onder het paard uit, dus ik moet eigenlijk altijd mijn hakken optrekken om de spoor te kunnen gebruiken. Dan komt het sowieso harder over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:35

Nadeel van jouw methode is dat je een paard heel goed opleid maar op een manier waardoor niet iedereen op een paard even makkelijk weg kan rijden. Een paard moet leren wijken voor druk, ook voor dat been. Als je het voorbereidende grondwerk goed doet (maar goed, wie doet dat?), valt de beenhulp doorgaans wel mee.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:03

OMG-->RT-D

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:38

Ik niet, Ik vind het belangrijk dat een paard goed aan het been is zonder sporen. Overigens vind ik sporen ook wel een beetje een doelloze kant hebben. In de 1e paar dagen/weken. Is je paard er goed mee aan het been, beter als zonder sporen. Maar na een tijd is hij er toch wel gewent aan en heeft het soms helemaal geen nut meer, en word hij zonder sporen nog slechter aan het been. Dat geld niet voor iedereen, maar sommige mensen gaan er verkeerd mee om. Moon is nu 3,5 jaar. Haar rij ik zeker niet met sporen! ik hoef me been alleen aan te leggen, dus alleen zegmaar heel zachtjes tegen haar buik aan leggen en ze is zowat al weg. Ik ben daar nu mee aan het werk. Maar ik vind het veel prettiger als een paard/pony zonder sporen goed aan het been is Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:47

Cassidy schreef:
Nadeel van jouw methode is dat je een paard heel goed opleid maar op een manier waardoor niet iedereen op een paard even makkelijk weg kan rijden. Een paard moet leren wijken voor druk, ook voor dat been. Als je het voorbereidende grondwerk goed doet (maar goed, wie doet dat?), valt de beenhulp doorgaans wel mee.

Wijken voor druk doe ik idd met mijn kuiten, maar ook dat hoeft maar heel licht. Ik doe niet aan het hele uitgebreide grondwerk, maar ze kennen wel de stemhulpen.

Ik vind het trouwens belangrijker dat het paard goed opgeleid is, dan dat iedereen er mee weg kan rijden. De eigenaar houdt bijna alle aanfok aan en als er één verkocht wordt gaat die meestal naar bekenden die weten hoe ze gereden worden.

Maarruh, gaan we nu niet erg off-topic?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:59

Ik denk dat we inderdaad beetje van het onderwerp afwijken Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:01

ik rijd om en om met sporen, de ene keer met zweepie en geen sporen , de andere keer alleen met sporen, zo houd ik mijn paard allert

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:53

Mijn paard rijd ik in principe in de training zonder spoor. Simpelweg omdat ik het niet nodig heb. Maar omdat we M1 rijden, ben ik dus op wedstrijd wel verplicht om met spoor te rijden, daarom rijd ik heel afentoe (meestal met de les dan) met spoor.

Mijn pony daarentegen, die nu L1 niveau loopt rijd ik wel afentoe met (grof wiel) spoor. Omdat zij nog al eens wat traag voor mn been wil worden, kan ik haar zo wat beter bij de les houden.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:54

Alleen als het echt nodig is Knipoog

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:58

ik rijd met sporen omdat mijn paard daar altijd mee gereden heeft, ik hoop dat op het volgende paard dat niet nodig zal zijn

nothappy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:59

Ik heb een baby-spoortje op mijn vijfjarige. Je kunt ze net wat fijner 'raken'.

Teigetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:29

Ik rij ook niet met sporen maar ik rij alleen in een manegeles. Daar mag dat niet eens.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:38

Ik rij er zelf (momenteel) niet mee, maar ben er ook geen fanatiek tegenstander van, alles met mate (en verstand).
Ik heb wel gemerkt dat de werking van spoortjes ook tussen je oren kan zitten. Klinkt raar, misschien ben ik de enige, dat kan.
Wat ik bedoel is dat je zodra je weet dat je spoortjes kan gebruiken, net wat beter of feller gaat rijden waardoor het paard weer beter meewerkt. Ik heb het met een haf gehad, die reed ik wel eens 'met spoortjes'(= ze lagen op de bakrand), en dan liep hij super netjes op de beenhulpen. Een van de paardjes die ik nu rijd, een quarter, is wel eens een beetje 'gemakkelijk' en de eigenaar had een tijdje terug gezegd dat, als ik dat wilde, wel eens een spoortje erbij mocht gebruiken. Gevolg, ze loopt als een trein en de spoortjes hangen nog steeds netjes aan de kapstok!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:41

ik heb momenteel geen paard,dus rij ik er ook niet mee Haha!
liever gebruik ik ze niet,maar ik ben er ook geen tegenstander van,ik heb er weleens mee gereden,maar liever laat ik ze af.
als ik ze dan droeg,was het een klein knopje/bolletje van 1-1,5 cm ofzo

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:44

Ik gebruik ze niet. Mijn paard is voorwaarts genoeg!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:45

Ik gebruik geen sporen. Het mag bij ons in de les ook niet (rij alleen 1 keer in de week op een manegepaard Tong uitsteken )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:53

dat er nog steeds mensen zijn die denken dat sporen zijn om je paard voorwaarts te rijden........
helaas worden ze er wel vaak voor gebruikt