varieën bit ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

varieën bit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:22

Ik had een vraagje.

Als je paard vervelend gaat doen met zijn mond, trekkerig word, door je handen 'heenrent' , gebruiken jullie dan weleens een ander bit ? voor de afwisseling ? dus dat je er 1 of 2 keer mee rijd, en daarna gewoon weer verder gaat met je gewone bit ?

groetjes Nienke

Judje

Re: varieën bit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:46

Nee. Als een paard in eerste instantie goed reageert op een bit en daarna niet meer kan het niet aan het bit liggen.
Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je bij jonge paarden aankijkt wat voor een bit zij prettig vinden en dan eventueel overschakelt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:52

Dan heb je het probleem toch niet opgelost?

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:10

Mischien als die fijner gaat lopen op het andere bit. Zelf gebruik ik met springen en dressuur een ander bitje. Zelf wissel ik wel eens af. Je kan het altijd proberen.

[edit: als je dan gewoon weer je eigen bit ingooit heeft het niet echt zin want dan is inderdaad het probleem niet opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:12

Nee dat doe ik niet.
Als het bit goed past en het paard er steeds goed op gelopen heeft is er wat anders aan de hand als hij dat ineens niet meer doet.
Ik gebruik voor dresuur, springen en buitenrijden ook altijd hetzelfde bit. Lachen

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:46

Ik varieer niet snel nee. Als een paard niet meer fijn loopt op het bit waar je normaal mee rijdt heeft hij misschien last van zijn mond (bijvoorbeeld haken op de kiezen) of is er rijtechnisch iets niet goed. Nu ik in het Z rijdt en op concours en thuis vaak met stang en trens rijdt wissel ik wel eens af met een gewone trens op dagen dat ik alleen een beetje ga loswerken.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:30

Beste mensen,

Absoluut is het belangrijk om eerst altijd alle mogelijke medische redenen uit te sluiten, zo als tanden spierpijn of vastzittende wervels. Voor welk probleem is er een bit. Ik ken zelfs grote ruiters die zo goed kunnen analyseren wat zij voelen en hier speciale bitten op maat voor maken! Hier trainen ze dan mee tot het goed op een normaal bit kan lopen. Het is helaas geen exacte wetenschap. Daarom adviseer ik je om goed te voelen en hier over goed verder te filosoferen. Wanneer je denk het probleem te hebben vast gesteld kun je op zoek gaan naar een ander bit. Je moet denken aan. Moet ik een scherper zachter of juist geen klappend bit of moet ik eens bit ringen proberen. Dan kun je aan de slag! Probeer niet te vaak met verschillende bitten te wisselen hou het in eerste instantie bij een.

Rijd hier 2 of drie keer mee in de week. Als je merk dat hij minder word moet je eigenlijk het hele redenatie proces weer hervatten. Laat me weten hoe het gaat het is echt moeilijk maar ik heb er erg veel baat bij gehad. Raad pleeg ook een goede instructeur.

Vriendelijke groet,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:35

Nee,je moet "handiger" worden met zo'n paard,als hij bijvoorbeeld aan je handen trekt,kun je ook meegaan met je handen,en juist been geven.En als ie erdoorheen loopt,laat je hem juist even los,weer met been en pakt hem dan op met een korte ophouding,trekt ie weer dan laat je weer los,en dit alles doe je heel snel.Als hij niks heeft om aan te trekken of doorheen te lopen zal ie het ook niet meer doen.Sucses.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:51

Nee, ik zoek in het begin wel naar een fijn bit als ik merk dat het niet fijn gaat op een bepaald bit, maar problemen oplossen als ik weet dat het paard op een bepaald bit gewoon fijn loopt, doe ik niet op die manier. Dan pak ik de telefoon, bel mijn instructeur en boek een les Knipoog

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:56

Nee ik wissel iet als een paard eerst goed reageerd op een bit dan laat ik het bit erin ook als hij/zij later niet goed reageerd dan ligt het niet aan het bit maar misschien ergens anders aan en die reden zou ik dan proberen uit te zoeken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:59

runningkawa schreef:
Als het bit goed past en het paard er steeds goed op gelopen heeft is er wat anders aan de hand als hij dat ineens niet meer doet.

Precies, naar mijn mening vertelt je paard je op dat moment dat er iets mis is. Een ander bit gebruiken is symptoom bestrijding en geen oplossing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:59

Ik wissel juist wel eens. Maar dan tussen een appelbitje en een normaal bitje. Pony heeft moeite met te blijven kauwen en als ik 3 dagen appelbitje erin heb gehad, doet die het daarna ook op zijn normale bitje. Dat gaat dan weer een hele tijd goed en dan wissel ik 3 dagen.
Maar de tandarts komt wel elk halfjaar. En als die gaat trekken enzo verwissel ik het bit niet. Dan ligt het niet aan het bit imo maar ergens anders aan..

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:13

Nee, als dit gebeurt moet ik zorgen dat ik beter rijd!

(medische oorzaken uitgesloten uiteraard)

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:06

Nee, dat lost het niet op. Iedereen heeft wel eens een baaldag, ook een pony. Als het lange tijd aanhoud is er wat mis met het gebit oid.