Jong paard 'zwaardere' oefeningen aan leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Jong paard 'zwaardere' oefeningen aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:59

Kan het volgens jullie kwaad om een jong paard (dan heb ik het
over een ongeveer 4/5jarige) 'zwaardere' dressuuroefeningen aan
te leren, dus verder gaan dan een pasje wijken of een pasje
achterwaarts? Dit bijv. voor de spieropbouw of het losser krijgen
in het lichaam.
Denk aan schouderbinnenwaarts, evt. travers of niet-progressieve
overgangen.

Ben benieuwd naar jullie mening Lachen

joyce B

Re: Jong paard 'zwaardere' oefeningen aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:15

schoudervoor en schouderbinnenwaarts zijn hele goede oefeningen om je paard sterker te maken en leniger te maken en recht te richten. Dat kan in mijn ogen prima op 4/5 jarige leeftijd. Zolang je de oefeningen maar met beleid gebruikt, niet om de oefening zelf, maar als hulp bij de training.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:55

ben het helemaal eens met joyce b, kan er verder ook weinig aan toe voegen.
en over die niet progressieve overgangan zou ik zeggen wees voorzichtig en kijk naar wat je paard aangeeft aan te kunnen, en let altijd op dat je de voorwaartse drang behoud, dit natuurlijk bij alle paarden, maar zeker met een jong paard die nog volop aan het leren en experimenteren is!!!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:58

Dat hangt van paard tot paard af. En van zijn mentale en fysieke leeftijd

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:35

Het ligt er inderdaad aan hoe je paard in elkaar zit én hoe goed je zelf deze oefeningen beheerst. Mijn instructrice rijdt altijd vrij snel iets moeilijker oefeningen, afhankelijk van wat het paard nodig heeft. Dus soms een pasje travers, of wat dan ook maar handig is. Maar het blijft 'therapeutisch' en dus op een heel ander niveau dan in een proef, waar je ze allemaal aan elkaar moet rijden.
Omdat ik zelf de oefeningen minder goed beheers oefen ik ze ook niet met jonge paarden, voegt niks toe (maak het moelijk voor het paard en voor mezelf..)

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:36

mee eens Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:12

'zwaardere' oefeningen aanleren heeft geen zin als de basisvoorwaarden niet voor elkaar zijn. Je moet eerst je paard recht, ontspannen en in balans met een goede aanleuning rond kunnen rijden. Dat is vaak al een hele kunst op zich. Als de basisvoorwaarden voor elkaar zijn (en ja paard is scherp aan het been en fijn in de aanleuning) dan is het aanleren van de oefeningen heel eenvoudig. En dan hebben oefeningen als sb en travers ook pas een toegevoegde waarde in het sterker maken en verder ontwikkelen van je paard.

Ik zou zeggen: zorg eerst dat de basis voor elkaar is en dat het aanleren van de kunstjes geen doel op zich wordt. Als je merkt dat tijdens het aanleren/uitvoeren van oefeningen je balans, ontspanning, aanleuning, impuls of takt verloren gaan/verstoord worden dan ben je niet goed bezig. Dan moet je dat eerst weer herstellen voordat je verder gaat. (en dan heeft de leeftijd van het paard er nog niet een zo heel veel mee te maken)

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:33

Inderdaad, eerst de basis!!
Ik heb een paard gekocht waarvan gezegd werd dat ze op M1 niveau liep. Ja ze kan de kunstjes inderdaad, maar de basis is slecht! aanleuning is heel moeilijk op links, stilstaan is voor haar achteruit lopen om niet meer vooruit te gaan, en sturen in de hoeken is ook een ramp. Dit moet dus eerst opgelost worden voordat er aan de moeilijkere dingen begonnen kan worden.

Het ligt dus aan je paard en zijn vaardigheden om te kunnen zeggen of hij er al aan toe is om moielijkere dingen te doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:58

schouder voor wordt juist bij jonge paarden gebruikt om ze recht te richten en te leren recht te lopen. Ze nemen vaak steun aan de bakrand en omdat ze van voor smaller zijn dan achter gaan ze dan juist scheef lopen. Door de schouder ervoor te zetten maak je ze recht in het lijf.